Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Spellemenn 2012

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Ormeyngel
Belieber
Belieber
Posts: 28
Joined: 06 Aug 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ormeyngel »

Runar wrote:

Men er det nå virkelig så vanskelig å akseptere at juryen har annerledes smak enn seg selv? Folk er misfornøyd uansett hvem som blir nominert og så kommer de med egne forslag som er mer rævva enn de som var nominert i utgangspunktet.

Mitt poeng er at det burde være plass til litt variasjon blant de nominerte. Trenger ikke 4 stuereine, glætte metallband hvert år. Juryen ser ut til å konsentrere seg om de samme type utgivelser hvert år, uten å gi rom for litt mer ukonvensjonelle plater. (Men likevel plater som har gjort seg bemerket.)


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Atheos wrote:

I utgangspunktet er eg meir skeptisk til at satyricon og enslaved vinner kvar gong dei er nominert...

Satyricon har vunnet én gang. Enslaved har fra og med 2004 vunnet hver gang de har vært nominert ja, det vil faktisk si annethvert år. Så var de nominert et par ganger før det, uten å vinne.

Registrerer ellers at Spellemannsprisen rundt 1980 hadde kategoriene jazz, rock OG jazz-rock.


User avatar

Atheos
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Atheos »

DOH wrote:
Atheos wrote:

I utgangspunktet er eg meir skeptisk til at satyricon og enslaved vinner kvar gong dei er nominert...

Satyricon har vunnet én gang. Enslaved har fra og med 2004 vunnet hver gang de har vært nominert ja, det vil faktisk si annethvert år. Så var de nominert et par ganger før det, uten å vinne.

Registrerer ellers at Spellemannsprisen rundt 1980 hadde kategoriene jazz, rock OG jazz-rock.

Isj. Urutinert av meg :)

Ein vert vel aldri fornøgd, om smaken ligg andre plassar :)

Noko anna eg syns er litt rart, er at det aldri er meir enn 3-4 nominerte i metal, medan det er 5 i mange andre sjangerar.


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

I 1982 hadde de kategorien "Årets seriøse plate". Artig for de nominerte i de andre kategoriene :grin:

Når det gjelder hardrock/metal:

1985: Stage Dolls nominert i kategorien rock
1987: TNT vinner kategorien rock
1989: Backstreet Girls nominert i kategorien rock
1990: Backstreet Girls nominert i kategorien rock
1993: Clawfinger nominert i kategorien rock
1995: Seigmen vinner kategorien rock
1997: Seigmen nominert i kategorien rock

1998: Kategori hardrock
Covenant (vinner)
Dimmu Borgir
Mundanus Imperium

1999: Kategori hardrock
The Kovenant (vinner)
Dimmu Borgir
Black Debbath

2000: Kategori hardrock
Sensa Anima (vinner)
Ram-Zet
Enslaved

2001: Kategori metal
Dimmu Borgir (vinner)
Emperor
Borknagar

2002: Kategori metal
Satyricon (vinner)
Immortal
Red Harvest

2003: Kategori metal
Dimmu Borgir (vinner)
Old Man's Child
Enslaved

2004: Kategori metal
Enslaved (vinner)
Mayhem
Black Debbath

2005: Kategori metal/tungrock
Audrey Horne (vinner)
El Caco
Stonegard
Extol

2006: Kategori metal/tungrock
Enslaved (vinner)
Keep of Kalessin
Gorgoroth
Benea Reach

2007: Kategori metal
Mayhem (vinner)
Dimmu Borgir
Red Harvest
Audrey Horne

2008: Kategori metal
Enslaved (vinner)
Keep of Kalessin
Benea Reach

2009: Kategori metal
The Cumshots (vinner)
Årabrot
Code

2010: Kategori metal
Enslaved (vinner)
Solefald
Ihsahn
Shining
(Kvelertak nominert i kategorien rock)


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Ormeyngel wrote:
Runar wrote:

Men er det nå virkelig så vanskelig å akseptere at juryen har annerledes smak enn seg selv? Folk er misfornøyd uansett hvem som blir nominert og så kommer de med egne forslag som er mer rævva enn de som var nominert i utgangspunktet.

Mitt poeng er at det burde være plass til litt variasjon blant de nominerte. Trenger ikke 4 stuereine, glætte metallband hvert år. Juryen ser ut til å konsentrere seg om de samme type utgivelser hvert år, uten å gi rom for litt mer ukonvensjonelle plater. (Men likevel plater som har gjort seg bemerket.)

Så du mener det skal være en slags kvotering? Ala kjønnskvotering på arbeidsplasser? I dette tilfelle en slags "dårlig salgstall"-kvotering? Tre band med gode salgstall og to med dårlige?

Juryen skal altså ikke få velge de skivene de liker best, men ta hensyn til andre faktorer? Synes dette begynner å dreie seg mer om politikk enn om en musikkpris.


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Det er vel basert på det samme som Grammy, altså "outstanding" ting i året som gikk. Og ettersom vi jo ser her at kvalitet og nivå ikke lar seg diskutere, er det naturlig at salgstall/PR blir en stor del av kriteriene.


User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Noen som vet hvem som sitter i årets jury? Kan forøvrig informere om at disse Spellemannsfestene er rimelig dølle. Tok Morten Ramm på fersken køle på dassen en gang. Skitfyr.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.


doomed
Belieber
Belieber
Posts: 147
Joined: 06 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by doomed »

Here we go again....

Å forvente at sprellemannsprisen virkelig skal ta sjangern-hardrock og metal seriøst, er jo bare komisk. Dette er et sirkus og underholdningsprogram,men de som sitter i juryen har selvfølgelig et KRED perspektiv på det hele.


User avatar

Atheos
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Atheos »

Hemmelig jury såvidt eg veit. Iallefall fram til prisen er utdelt.


User avatar

Ormeyngel
Belieber
Belieber
Posts: 28
Joined: 06 Aug 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ormeyngel »

Runar wrote:
Ormeyngel wrote:
Runar wrote:

Men er det nå virkelig så vanskelig å akseptere at juryen har annerledes smak enn seg selv? Folk er misfornøyd uansett hvem som blir nominert og så kommer de med egne forslag som er mer rævva enn de som var nominert i utgangspunktet.

Mitt poeng er at det burde være plass til litt variasjon blant de nominerte. Trenger ikke 4 stuereine, glætte metallband hvert år. Juryen ser ut til å konsentrere seg om de samme type utgivelser hvert år, uten å gi rom for litt mer ukonvensjonelle plater. (Men likevel plater som har gjort seg bemerket.)

Så du mener det skal være en slags kvotering? Ala kjønnskvotering på arbeidsplasser? I dette tilfelle en slags "dårlig salgstall"-kvotering? Tre band med gode salgstall og to med dårlige?

Juryen skal altså ikke få velge de skivene de liker best, men ta hensyn til andre faktorer? Synes dette begynner å dreie seg mer om politikk enn om en musikkpris.

Salgstall har jeg aldri nevnt noe om. Det har jeg heller aldri tenkt på, og jeg ser det ikke som relevant. Aner ikke hva Enslaved selger, aner ikke hva no norrøne greier selger, aner ikke hva Obliteration selger. Veit egentlig ikke heller hva mine band selger.

Det jeg derimot mener, er at det er kjipt å se visse typer band bli utelatt - når disse banda unektelig har en mer utfordrende "approach" til sjangeren enn de type band som blir nominert. (Plz ikke kom og si at Shining er "j****g nyskapende, azz".)

"Juryen skal altså ikke få velge de skivene de liker best..."
Nei, det synes jeg da ikke. Hvem f**n er de? De bør ha et nyansert blikk på alt som har skjedd i landet innenfor sjangeren det året.


User avatar

Ormeyngel
Belieber
Belieber
Posts: 28
Joined: 06 Aug 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ormeyngel »

doomed wrote:

Here we go again....

Å forvente at sprellemannsprisen virkelig skal ta sjangern-hardrock og metal seriøst, er jo bare komisk. Dette er et sirkus og underholdningsprogram,men de som sitter i juryen har selvfølgelig et KRED perspektiv på det hele.

Seff, Spellemann er jo jalla som f**n. Men tivoliet finansieres vel av ulike musikkorganisasjoner her i landet - penger som i mine øyne kunne blitt brukt på mye mer konstruktive saker for band og "bransje". Men dersom penga skal fyres av på denne festen, så synes jeg en kritisk debatt som dette er viktig. Folka i metalljuryen er jo personer i "miljøet"/"metallbransjen i Norge", og det kan vel godt hende at tidligere, eller fremtidige, metalljuryemedlemmer følger med på denne debatten på landets største forum for metall at de og tar et par av synspunktene til nærmere ettertanke. Det er et long shot, men en gang i fremtiden vil kanskje utdelingen/nomineringen av "metallprisen" være litt mer "fair" og deles ut til litt mer varierende band - slik at prisen kan få en hevet status, hvert fall i dette miljøet.

MEN. Nå gidder jeg ikke mer, for jeg er opptatt nå til lørdag uansett og får ikke sett Madcon gjøre en opptreden sammen med Keep of Kalessin og Helene Bøksle, så da misser jeg jo ut på all den lættis moroa. Harre.


User avatar

RigmorMortis
Belieber
Belieber
Posts: 38
Joined: 19 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RigmorMortis »

Er Svarte Greiner å oppdrive på vinyl?

Image
I'm going for pints.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Ormeyngel wrote:
Runar wrote:
Ormeyngel wrote:
Runar wrote:

Men er det nå virkelig så vanskelig å akseptere at juryen har annerledes smak enn seg selv? Folk er misfornøyd uansett hvem som blir nominert og så kommer de med egne forslag som er mer rævva enn de som var nominert i utgangspunktet.

Mitt poeng er at det burde være plass til litt variasjon blant de nominerte. Trenger ikke 4 stuereine, glætte metallband hvert år. Juryen ser ut til å konsentrere seg om de samme type utgivelser hvert år, uten å gi rom for litt mer ukonvensjonelle plater. (Men likevel plater som har gjort seg bemerket.)

Så du mener det skal være en slags kvotering? Ala kjønnskvotering på arbeidsplasser? I dette tilfelle en slags "dårlig salgstall"-kvotering? Tre band med gode salgstall og to med dårlige?

Juryen skal altså ikke få velge de skivene de liker best, men ta hensyn til andre faktorer? Synes dette begynner å dreie seg mer om politikk enn om en musikkpris.

Salgstall har jeg aldri nevnt noe om. Det har jeg heller aldri tenkt på, og jeg ser det ikke som relevant. Aner ikke hva Enslaved selger, aner ikke hva no norrøne greier selger, aner ikke hva Obliteration selger. Veit egentlig ikke heller hva mine band selger.

Det jeg derimot mener, er at det er kjipt å se visse typer band bli utelatt - når disse banda unektelig har en mer utfordrende "approach" til sjangeren enn de type band som blir nominert. (Plz ikke kom og si at Shining er "j****g nyskapende, azz".)

"Juryen skal altså ikke få velge de skivene de liker best..."
Nei, det synes jeg da ikke. Hvem f**n er de? De bør ha et nyansert blikk på alt som har skjedd i landet innenfor sjangeren det året.

De eneste banda som er utelatt er jo de som ikke er gode nok til å bli nominert. I følge juryen, i hvert fall. Selvsagt, hadde det vært jeg som satt i juryen hadde listen vært ganske annerledes. Enn både de som er nå og garantert også det fjaset du ville nominert. 8)

Det er forøvrig ny fagjury hvert år, så beskyldningene her er jo ikke helt på sin plass.


User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Kan det være så enkelt at mange av de bandene som er størst og selger mest gjør det nettopp fordi ganske mange liker de,inkludert juryen?

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

HOVEDkriteriet bør alltid være kvalitet, ikke populæritet og/eller salgstall.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

stramvaier
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 03 Mar 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by stramvaier »

tyand wrote:

HOVEDkriteriet bør alltid være kvalitet, ikke populæritet og/eller salgstall.

Helt enig! Bare så synd at det er så mye synsing der ute om hva som er kvalitet. Juryen bør ringe meg om råd.


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Man kan komme med slike selvfølgeligheter til man blir blå, men det hjelper ikke stort når juryen som plukker ut vinneren av de nominerte ikke har peiling på den sjangeren de skal bedømme.


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Er vel litt drøy påstand å si at folk som Torgrim Øyre og Frode Øien ikke kan sin metal, som jeg vet har sittet tidligere i juryen. Men det er sikkert nok av ubrukelig folk også.


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Jo, men det er forskjell på de som nominerer og de som bestemmer hvem som skal vinne. Siste jeg hørte om sistnevnte var at folk fra alle mulige sjangre plukker vinneren. Og da er det ingen bombe at enten de som låter minst brutalt, eller har et navn som juryen har hørt om, vinner.


User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

RigmorMortis wrote:

Er Svarte Greiner å oppdrive på vinyl?

Sær tråd å spørre. Aner ikke hvor her til lands, men det virker som det er noe over badedammen http://www.normanrecords.com/artists/10 ... te-greiner

:moon:

Locked Previous topicNext topic