Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Manitou - The Shadow Lung

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
AndreWerdenskrieg
B
B
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Manitou - The Shadow Lung

Post by AndreWerdenskrieg »

Første Manitou-låt på 17 år:

Vad tycks, grabbar?

If you were to look up Spiral Architect in a thesaurus book, it's musical antonym would be AC/DC.

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

Feidas lyd! Konge vokal. Feidas låt. De gamle er eldst!!!

Atheos
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Atheos »

Lite respons på slikt her inne?
Eg skal høyre gjennom minst 10 gongar til før eg kommenterar skikkelig, men produksjonen var bra og vokalen upåklagelig som vanlig.

Tobik
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Tobik »

Fett å ha dere tilbake, gromlåt!

Topic author
AndreWerdenskrieg
B
B
Mood:

Takk, takk! Vi har flere låter som ligger i kø på å bli tolket og arrangert av bandet. :D

If you were to look up Spiral Architect in a thesaurus book, it's musical antonym would be AC/DC.

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

AndreWerdenskrieg wrote:

Takk, takk! Vi har flere låter som ligger i kø på å bli tolket og arrangert av bandet. :D

Trenger dere tolk?
Åssen gikk giggen i Farsund?

Topic author
AndreWerdenskrieg
B
B
Mood:

Peisy wrote:
AndreWerdenskrieg wrote:

Trenger dere tolk?
Åssen gikk giggen i Farsund?

Nei, trenger ikke tolk. Konserten i Farsund gikk veldig bra, men det var plass til flere i lokalet.

Bija
Poser
Poser
Mood:
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Solid Buddy Lackey-vibb på verset her! Knalltøft.

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Nå er jo jeg fan fra mange år tilbake, men har ikke fått tid til å høre mer enn et par ganger igjennom og så veldig umiddelbar musikk er jo ikke dette så jeg får vente med noen endelig dom. Litt Neverchug-vibber i starten, men nå har forsåvidt chugga-takter vært en del av Manitou lenge og det er jo dette i kombinsasjon med gode gitarmelodier i andre partier og fremfor alt konstant gode vokal-linjer som er essensen av bandet. Litt mer heavy enn standard prog metal på sett og vis. Produksjonen låter unektelig mye bedre enn på debuten hvor den ansvarlige lydingeniøren burde vært tiltalt for overlagt drapsforsøk på låtmaterialet (selv om det har blitt en del av sjarmen til platen etterhvert), men det er kanskje dette som gjør at jeg reagerer litt på chuggingen. Den blir langt mer fremhevet av lyden.

Som alltid digger jeg vokallinjene, og det høres litt Lackey ut ja, som bare er en fordel. Gir en foreløpig tommel opp og ser frem til å høre mer, og deretter en fullengder. Bare ikke stapp den for full av låter. Debuten var litt for lang, og hadde noen låter som var soleklart bedre enn andre. Om den hadde vært trimmet for litt fyllmasse og produksjonen hadde vært litt vassere (ok, langt vassere) så hadde man snakket terningkast 6.

'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

Må bare få sagt det nok en gang, produksjonen på Entrance er fantastisk. Fatter ikke at folk kan lage på lyden der. Er jo krystallklar og egendefinert!

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Hver sin smak, men dette er de problemene jeg har med den:

• Gitarene låter grumsete og udefinerte i bassfrekvensene som dominerer alt for mye i lydbildet. Alt for lite mellomtone og bitt i gitarene, noe som dreper mye av tyngden i riffene. Sologitarene er riktignok langt bedre enn rytmegitarene.
  • Bassen kunne også være mer punchy, selv om linjene er ok å skille fra gitarene og den går dypt i frekvensene så ligger den bare der og murrer i stedet for å bidra til tyngde
  • Alt for tørre trommer, denne plata burde hatt langt "større" lyd på trommene ala No Exit. Ikke helt krise, men med et uutnyttet potensiale.
  • Generell dump og tørr lyd på hele greia, kun vokallyden som er god.

Sammenlign med lyden på de to låtene på Norwegian Prog Metal-samleren. Der låter det langt mer ideelt for bandet.

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

Grumsete? Får jo ikke tydeligere gitarlyd enn dette. Kan være enig at trommelyden kunne vært større. Hele produksjonen er ekte og fint balansert.

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Peisy wrote:

Grumsete? Får jo ikke tydeligere gitarlyd enn dette. Kan være enig at trommelyden kunne vært større. Hele produksjonen er ekte og fint balansert.

Surrealistisk å argumentere så mye mot en plate jeg liker såpass godt samt at jeg ellers er en stor fan av orginale produksjoner som det var så mye av på 80-tallet, men ja, i bassområdet er det lite punch og definisjon på rytmegitarene. De er scoopede og tørre, så lyden er klar nok og det er enkelt å høre hva som spilles, men det blir bare alt for lite tyngde ut av det.

Darkavenger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Darkavenger »

Bra, men er ikke å få tak i på plate?

Locked Previous topicNext topic