Trening og kosthold
-
- Poser
- Mood:
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 0
Tar meg den frihet og spørre her, siden det virker som det er ganske mange med svært god peiling
Har funnet meg et lite treningsregime jeg skal prøve ut tiden fremover med ro-maskin ca. 5 ganger i uken. Tenkte også jeg skulle komplimentere med litt vektøvelser samtidig. Vi snakker på ingen måte noe blodtrening her; dette er bare for og kvitte seg med litt... Vinterisolasjon..
Men hvordan er egentlig behovet for protein-shaker og det som bedre er i dette tilfellet..? Ser noen anbefaler det, mens andre sier det er noe f******a tull... Gjør jo ikke saken enklere for oss som aldri har vært helt på fornavn med seriøs trening
Kommer helt an på hvordan kostholdet ditt er. Får du i deg nok protein gjennom normal kost vil du ikke ha utbytte av proteinpulver, logisk nok. Anbefalinger på proteininntak varierer mellom en til tre ganger kroppsvekt delt på tusen.
Det vil si at hvis jeg veier 70kg trenger jeg 70/140/210g protein pr. dag, avhengig av hvilke anbefalinger jeg følger.
Om du har tilgang til vekstang og vektskiver kan jeg anbefale styrketrening. Det adler mannen og kvinnen.
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten
TMU 2014
Bija wrote:Om du har tilgang til vekstang og vektskiver kan jeg anbefale styrketrening. Det adler mannen og kvinnen.
Tenkte jeg skulle begynne og besøke et lokalt treningsenter her; billig, lite folk og bra med utstyr...
Men styrketrening er noe jeg har drevet meget lite med, men synes benk og curl er ganske underholdende å drive med... Etter det jeg har forstått trener roing ganske mye av kroppens muskler, bortsett fra magen; er dette noe jeg kanskje burde prioritere ved siden av, type sit-ups og lignende..? Takk for bra svar forresten
Hvis du ikke kjenner det i magen når du ror, vil jeg påstå at det er noe du ikke gjør riktig. Stram magen idet du skyver ifra med beina og hold overkroppen stabil.
Tips og video her: http://www.dn.no/dnaktiv/article2312793.ece
Naginata wrote:Tenkte jeg skulle begynne og besøke et lokalt treningsenter her; billig, lite folk og bra med utstyr...
Men styrketrening er noe jeg har drevet meget lite med, men synes benk og curl er ganske underholdende å drive med... Etter det jeg har forstått trener roing ganske mye av kroppens muskler, bortsett fra magen; er dette noe jeg kanskje burde prioritere ved siden av, type sit-ups og lignende..? Takk for bra svar forresten
Roing er vel og bra, men ikke som hovedøvelse når det gjelder styrketrening. Sit-ups og andre mageøvelser bør også kun brukes som støtteøvelser. Om du vil bli kvitt mageflesket gjør du dette ved å trene hardt på et lavt/moderat kaloriunderskudd. Fettprosent vil utgjøre forskjellen, ikke sit-ups.
Kjernen i et styrketreningsprogram bør være:
Knebøy
Markløft
Benkpress
Militærpress/Skulderpress
Det finnes en rekke gode programmer som bruker disse løftene som base. Du kan for eksempel sjekke ut Stronglifts 5x5: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5- ... g-program/
Hater staten
Hater snuten
TMU 2014
Hege wrote:Endelig over 62,5 kg-kneika i mark. Dro 65 kg! 67,5 rikka seg ikke av flekken.
Moro, har stått stille lenge der!
Yay!
Jeg har det litt sånn i mark, enten går det opp ganske lett, eller så går det ikke i det hele tatt. Egentlig aldri hatt et løft hvor jeg måtte slite noe særlig etter de første centimetrene.
Bija wrote:Roing er vel og bra, men ikke som hovedøvelse når det gjelder styrketrening. Sit-ups og andre mageøvelser bør også kun brukes som støtteøvelser.
Sit-ups bør ikke brukes i det hele tatt, det er en lite effektiv og potensielt skadelig møkkaøvelse.
Kva slags mageøvelsar anbefalar du, og forsåvidt andre, då? Noko eg merkar eg slit litt med sjøl er lett lumbal hyperlordose og anterior pelvic tilt, sikkert fordi eg sit mykje. For meg er ikkje dette noko stort problem, men det ser jo ikkje så bra ut i og med at magen blir stikkande litt ut og eg fort får litt småvondt nederst i korsryggen. Eg ser også at ein del styrkeløftar slit med dette. Kan noko av grunnen vere at dei trener erector spinae hardt, men ikkje køyrer like hard trening på magemusklar og hofte ekstensorar?
Bija wrote:Russian twists + hanging leg raises?
Veit da f**n, har ikke tatt en mageøvelse siden jeg var 16.
Fordi det er kjedelig, eller fordi du har ingen nytte av det?
Fant ut at eg skal tøye hoftefleksorar og trene litt mage framover for å sjå om det kan rette opp ryggsøyla litt.
Fordi det er kjedelig, primært. Og fordi jeg føler meg tom for tid og energi etter endt økt. Kunne sikkert hatt et visst utbytte av det, men der ikke vært inkorporert i noene av programmene jeg har prøvd.
Hater staten
Hater snuten
TMU 2014
Bija wrote:Fordi det er kjedelig, primært. Og fordi jeg føler meg tom for tid og energi etter endt økt. Kunne sikkert hatt et visst utbytte av det, men der ikke vært inkorporert i noene av programmene jeg har prøvd.
Det er ikkje inkorporert i så mange program nei, men kor mange styrkeløftarar, eller sterke menn generelt, er det ikkje som har ein prominent mage, uten at dei har for høg feittprosent, og overdreven krumming i korsryggen?
PsychoDad wrote:Kva slags mageøvelsar anbefalar du, og forsåvidt andre, då?
Planken, beinhev, reverse crunches, dragon flag, osv. For de som ikke synes de får nok mageøvelse av markløft, knebøy osv.
Anbefaler ikke russian twists eller noen annen øvelse hvor man skal vri eller bøye ryggraden under belastning. Heller asymmetriske øvelser hvor man skal motstå krefter som prøver å bøye eller vri ryggen: Pallof press, enhånds "suitcase"-markløft, osv.
Leif wrote:PsychoDad wrote:Kva slags mageøvelsar anbefalar du, og forsåvidt andre, då?
Planken, beinhev, reverse crunches, dragon flag, osv. For de som ikke synes de får nok mageøvelse av markløft, knebøy osv.
Anbefaler ikke russian twists eller noen annen øvelse hvor man skal vri eller bøye ryggraden under belastning. Heller asymmetriske øvelser hvor man skal motstå krefter som prøver å bøye eller vri ryggen: Pallof press, enhånds "suitcase"-markløft, osv.
Har aldri følt meg det snev sliten i magemusklane etter knebøy eller markløft sjølv om eg veit at desse øvelsane skal trene dei. Ryggen derimot. Difor tenkte eg at det ville vere fornuftig å trene magemusklane litt meir spesifikt for å unngå ubalanse i muskulaturen. Når eg tar reverse crunches, mountainclimbers e.l. merkar og eg at magemusklane ikkje akkurat har blitt så veldig godt trente av den styrkeløftstreninga eg har drive med.
Til glede for nye lesere - artikkelen "The Iron" av Henry Rollins:
http://www.oldtimestrongman.com/strengt ... ry-rollins
The Iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told that you're a god or a total bastard. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. I have found the Iron to be my greatest friend. It never freaks out on me, never runs. Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds.
Hater staten
Hater snuten
TMU 2014