Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hvilken bok leser du?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken bok leser du?

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ferdig med:
Peter HÞeg - Forestilling om det tyvende Ärhundre. (en slektsroman fra danmark som fÞlger tre generasjoner. ordrik og tett og fabulerende. tidvis tung, men ogsÄ fantastisk nÄr man kommer inn i flyten i den noe muntlige tonen)

Straks ferdig med:
Velle Espeland - SvartebĂžker: fra Svarteboka til Necronomicon

Vassago
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Vassago »

Er halvvegs i Thomas Ligotti - The Conspiracy Against the Human Race. SolstrÄle han her. SjÞlv for meg, som anser meg sjÞlv som godt inne pÄ den pessimistiske delen av spekteret, sÄ er dette ganske mÞrkt. Tidvis nokre gode poeng, men ofte litt vel svart/kvitt for min smak.

Har ĂČg starta pĂ„ Alex Ross - The Rest is Noise: Listening to the 20th Century. Etter to kapittel virkar dette som ei fin innfĂžring i kunstmusikken frĂ„ 1900-talet. God blanding av enkle analyser av verk og historiske hendingar knytt til desse verka og komponistane sitt liv. Greier pĂ„ ein fin mĂ„te Ă„ setje dette i ein vidare historisk kontekst i tillegg, noko som sjĂžlvsagt er positivt. Spent pĂ„ korleis denne utviklar seg utover.

This ain't no party
This ain't no disco
This ain't no fooling around.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Nasjonalsatanisten
Morsom nok og selvsagt fascinerende lesestoff siden boken handler om et miljÞ som er sÄ nÊrliggende. Dog kunne boken vÊrt fylt med bedre ideer og historien halter litt underveis. OgsÄ kjedelig at den avslutter med et antiklimaks. Likevel fornÞyelig lesning, selv om den kunne vÊrt en god del bedre.

Image

BornTooLate
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BornTooLate »

Den boka der er noe av det verste vrÞvlet jeg har lest! SprÄket er forferdelig og persongalleriet bestÄr av hÄrreisende idiotiske pappfigurer. Det var flaut Ä skulle selge den i bokhandelen jeg jobba i, og jeg er glad jeg ikke husker mer av den enn hvor dÄrlig den var.

OT:
Jeg leser pensum, men gleder meg som et bittelite pinnsvin til jeg kan lese noe annet!

They say my songs are much too slow
But they don't know the things I know

heden
Belieber
Belieber
Mood:

Post by heden »

Runar wrote:

Nasjonalsatanisten
Morsom nok og selvsagt fascinerende lesestoff siden boken handler om et miljÞ som er sÄ nÊrliggende. Dog kunne boken vÊrt fylt med bedre ideer og historien halter litt underveis. OgsÄ kjedelig at den avslutter med et antiklimaks. Likevel fornÞyelig lesning, selv om den kunne vÊrt en god del bedre.

Image

M-77 her inne pÄ forumet skrev en meget treffende parodi pÄ denne. Han skulle visst fÄ snust den opp igjen men har ikke hÞrt noe :/...
DET SKAPER AVSTAND!

PĂ„ randen av perleporten med Carsten Byhring og tomflasker.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Haha! Ser frem til Ä lese. LjÄvold og Vinterblod FTW.

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Akkurat ferdig med:
Romerinner og romere - Tore Janson ... Lettlest og oversiktlig innfĂžring i hverdagen til mennesker i romerriket. Pluss fyldige "lesetips" til videre lesning innenfor hvert tema.

NĂ„ leses:
Moralfilosofiens elementer - James Rachels
MÄltidet i Emmaus - Kristian Klausen (noveller, veldig fornÞyelige de jeg har lest sÄ langt)
Vitenskapsfilosofi - Erik Brown (prÞver iallfall. Fy f**n sÄ elendig formulert og unÞdvendig vanskelig han fÄr det til Ä vÊre)
Gaza Blues - Edgar Keret (novellesamling, sÄnn innimellom slagene)

Skal begynne pÄ:
Mesteren og Margarita - Michail Bulgakov
Den logiske sandkasse - P.W. Zapffe
Sagaspor: kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder - Frans-Arne Stylegar

Gorger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gorger »

Om Nasjonalsatanisten:
Enig med BornTooLate. SprÄket var, om ikke forferdelig, sÄ ihvertfall platt og kjedelig.
i utgangspunktet et interessant konsept, men historien leder knapt noe sted.

Image
La den som har forstand regne dyrets tall ut, for det er ett menneskes tall, og tallet er 3.1415926535897932384626...

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

High five til baronen for Ă„ lese Zapffe. Fantastisk mann.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

Nasjonalsatanisten var helt patetisk. Rett og slett flaut.

(Mesteren og Margarita! Til hvem det nÄ var som skulle lese den: GLED DEG!)

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Det gjĂžr jeg!

Vassago
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Vassago »

Stephen Hawking - A Brief History of Time. Interessant og relativt lettskrevet, om enn ikkje alltid lettfatteleg. Naturleg nok det, med tanke pÄ kva det er som blir gjort reie for. Vel verdt Ä lese om ein har ei interesse for verdsromet.

Agnes Ravatn - Stillstand. Tja, eg veit ikkje heilt. Nokre fine og gode observasjonar, samstundes som det til tider blir litt vel mykje kÄseri/petit-stil over det for min del. Ein les den uansett ut pÄ eit par timar, sÄ i sÄ mÄte er den verdt Ä lese lÊll.

Thomas Ligotti - The Conspiracy Against the Human Race. Essay som i hovudsak omhandlar filosofisk pessimisme. Tek for seg klassikarar blant dei som pĂ„ ein eller anna mĂ„te vert definert innanfor den samlekategorien, m.a. Zapffe som vart nemnt oppi her, og ender stort sett i kritikk av desse dĂ„ Ligotti stort sett meinar at dei ikkje var negative nok. I tillegg sĂ„ slenger han inn nokre andre, mindre kjente filosofar som stort sett endte opp med Ă„ begĂ„ sjĂžlvmord tidleg i livet. Synes denne var tidvis interessant, sĂŠrleg delane om dei meir marginale filosofane. Dei var vel strengt meir heilsprĂž enn interessante filosofisk sett, men artig lesning det ĂČg. Ellers sĂ„ var det litt om litteratur, og dĂ„ spesielt skrekklitteratur, sett i samanheng med pessimisme som filosofisk retning. Verdt ei lesing, sjĂžlv om den for min del framstod som litt vel svart/kvitt i korvidt ein kan vere ein ekte pessimist utan Ă„ Ăžnske at alle var dĂžde og at ein sjĂžlv ikkje vart fĂždd, og samstundes var den vel ĂČg i overkant negativ.

Susan Cain - Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking. Starta greitt nok, men synes tona hennar tilseier at introverte er sÄ mykje betre menneskje enn ekstroverte, trass i at ho stadig skriv at det ikkje er det ho meinar. Det vert litt irriterande. I tillegg sÄ er boka mest utfyllande nÄr Cain kjem med anekdotar frÄ sitt eige liv, medan forskning pÄ feltet ekstro/introvert berre vert skumma over. Veldig middels.

This ain't no party
This ain't no disco
This ain't no fooling around.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

heden wrote:

M-77 her inne pÄ forumet skrev en meget treffende parodi pÄ denne.

Nasjonalsyklisten.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

Apropos black metal og litteratur, noen som har lest MĂ„sane av Olav Kristiseter?

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Skal villig innrÞmme at jeg har styrt unna pga helmongo photoshopomslag. Har boka pÄ jobb. SÄ det.

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Skal villig innrÞmme at jeg har styrt unna pga helmongo photoshopomslag. Har boka pÄ jobb. SÄ det.

NÄ mÄtte jeg faktisk sjekke omslaget i hylla her, og ja, jaggu helkrise, ha ha! Ser ut som coveret pÄ ei (mongo) moderne blackmetalskive. Sikkert meninga da, men lell, jesus...

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Jeg titta innom Samlaget sin side og det var da noen der som hadde omtalt boka i positive ordelag, men uviljen sitter fortsatt i. Litt som jeg har det med Vitsaus i grunn.

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Jeg titta innom Samlaget sin side og det var da noen der som hadde omtalt boka i positive ordelag, men uviljen sitter fortsatt i. Litt som jeg har det med Vitsaus i grunn.

Den finnes ikke bra, gitt. Glömte kanskje Ä nevne det, he he. Om du skal lese noen av bökene hans, les den förste, Blodlenka. (Som heller ikke finnes bra, men den er noe mindre dÄrlig enn MÄsane).

Trusekrem
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Trusekrem »

Vassago wrote:

...Har ĂČg starta pĂ„ Alex Ross - The Rest is Noise: Listening to the 20th Century. Etter to kapittel virkar dette som ei fin innfĂžring i kunstmusikken frĂ„ 1900-talet. God blanding av enkle analyser av verk og historiske hendingar knytt til desse verka og komponistane sitt liv. Greier pĂ„ ein fin mĂ„te Ă„ setje dette i ein vidare historisk kontekst i tillegg, noko som sjĂžlvsagt er positivt. Spent pĂ„ korleis denne utviklar seg utover.

Har denne stÄende bortglemt/gjemt i hylla, stÄtt der i 4 Är nÄ.

Var den verdt Ă„ lese ?

Locked Previous topicNext topic