Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Skriving

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
--Varda--
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skriving

Post by --Varda-- »

Oppdaget plutselig at jeg hadde laget en trÄd pÄ det gamle forumet om skriving, og fikk lyst til Ä lage en ny trÄd om temaet. Siden den gang har jeg lest Stephen King's 'On Writing', og jeg har lest en del i 'Skriveboka' av Merete Morken Andersen, og jeg synes at begge bÞkene har mange gode tips i seg.

Jeg skriver hovedsakelig skjÞnnlitterÊrt, men har slitt mye opp igjennom med Ä ha skikkelig fokus pÄ skrivinga, slik at jeg ikke roter meg helt bort i det jeg skriver. I senere tid har jeg, bl.a. ved hjelp av gode tips fra ovennevnte bÞker, funnet det lettere Ä ha god fokus pÄ skrivinga, mye p.g.a. at jeg har greid Ä lage meg gode rutiner pÄ det, og har satt bestemte mÄl for meg selv om at jeg mÄ skrive sÄ og sÄ mye tilnÊrmet hver dag osv. Jeg har kommet frem til at det Ä sette slike mÄl for seg selv er en veldig bra mÄte og sÞrge for Ä faktisk fÄ til Ä skrive. Selv pÄ dager hvor jeg kanskje ikke fÞler meg spesielt motivert/ inspirert, tvinger jeg meg selv til Ä jobbe med skrivinga. I tillegg har jeg den regelen for meg selv at nÄr jeg skriver skrur jeg av lyden pÄ tlf, distraherer ikke meg selv ved Ä gÄ pÄ nett eller lignende. Jeg pleier ogsÄ Ä sette med til Ä lese litt og hÞre pÄ musikk fÞr jeg begynner Ä skrive; hvilket hjelper meg til Ä komme inn i den riktige "sonen". Musikk pÄ Þrene via hodetelefoner mens jeg skriver, bidrar til at jeg greier Ä stenge resten av verden ute.

Er det andre som har gode erfaringer/tips mht. hva som gjÞr skrivejobben lettere/hva som inspirerer/ hva man gjÞr dersom man stÄr fast/generelle gode mÄter Ä jobbe pÄ e.l.?

Min erfaring er at man lÊrer av alt man gjÞr nÄr man skriver, og selv prosjekter som ikke "blir til noe"/ikke blir ferdige, er en del av lÊringsprosessen. Derfor ser jeg pÄ det slik at selv ting jeg har jobbet med tidligere, som jeg har rotet meg bort i, og som jeg til slutt har endt opp med Ä legge fra meg, har lÊrt meg noe; ikke minst om hva som ikke er lurt og mÄter Ä jobbe pÄ som kanskje ikke er de beste. Noen andre som har tanker rundt denslags?

Btw: http://www.advicetowriters.com/ synes jeg er en fin side, som kan ha en del interessant lesning og noen gode rÄd om det Ä skrive.

Til slutt: en viktig ting jeg har kommet frem til er at noe av det viktigste er Ä vÊre i skriveprosessen, og faktisk konsentrere seg om Ä ha utbytte av det Ä sitte Ä skrive, i stedet for Ä fokusere altfor mye om det endelige mÄlet, og om det Ä skulle bli ferdig med et bestemt prosjekt. Sluttresultatet kommer etter hvert uansett, og det er noe med det Ä ta glede av veien dit.

Frosty
Infant
Infant
Mood:

Post by Frosty »

Interessant trĂ„d :) Skriver en del skjĂžnnlitteratur selv, men har lagt en del prosjekter fra meg fordi jeg fĂžler meg for "opptatt" med andre ting. Kjenner meg veldig godt igjen nĂ„r du snakker om distraksjoner som internett og telefonen. Å tvinge seg selv til Ă„ skrive er ikke lett, men jeg kan se at det er nĂždvendig. Har veldig lyst til Ă„ sette meg ned og skrive igjen og ikke vĂŠre sĂ„ opptatt med skolen og diverse andre ting.

Men takk for at du skrev denne trÄden og fortalte om dine erfaringer. Fikk lyst til Ä begynne Ä skrive igjen selv. :D

Hvilken type sjanger (novelle? roman?...) skriver du og hvilken type tekst (krim? fantasy?...) skriver du?

Topic author
--Varda--
Belieber
Belieber
Mood:

Post by --Varda-- »

Det er jo ikke sÄ rart at det kan bli ekstra vanskelig Ä ta seg tid til Ä skrive nÄr man holder pÄ med skole og denslags, og i tillegg gjerne mÄ jobbe med skolearbeid utenom den tiden man tilbringer pÄ skolen, sÄ det forstÄr jeg veldig godt. I slike tilfeller, kan det hende at det hadde vÊrt best Ä sette seg smÄ daglige mÄl, i stedet for Ä ha det for seg at man skal fÄ skrevet veldig mye i lÞpet av en dag.

Og ja, det kan vÊre vanskelig Ä tvinge seg selv til Ä skrive, men etter min erfaring sÄ funker det bedre etter hvert. Til Ä begynne med, da jeg satte meg slike mÄl, gikk det mye tregere og det var vanskelig Ä komme skikkelig i gang med Ä ha en rutine pÄ det, men etter hvert gikk det mye bedre. For min del har jeg det slik at jeg kan ha litt begrenset med energi i hverdagen, og blir gjerne fortere sliten enn andre av Ä vÊre aktiv pÄ et eller annet vis - ogsÄ av Ä sitte og skrive - sÄ selv om jeg teknisk sett har tid til Ä skrive mye i lÞpet av en dag, er det begrenset hvor mye tid jeg faktisk greier Ä bruke pÄ det. Allikevel har jeg merket at jeg fÄr skrevet mer om gangen nÄ enn jeg gjorde i begynnelsen da jeg hadde laget dette regimet for meg selv, rett og slett fordi med trening sÄ gÄr det lettere Ä "tvinge" seg selv. Skrivinga har en tendens til Ä flyte lettere (selv om det selvsagt ikke er tilfelle bestandig) nÄ enn fÞr, sÄ det virker som at slikt har lett for Ä komme seg litt etter at man har etablert gode rutiner for seg selv. Og litt om dagen er kanskje uansett bedre enn ingenting.

Hva jeg skriver kan variere, men har hovedsakelig skrevet noveller og prÞvd meg pÄ romanprosjekter som jeg ikke har endt opp med Ä fullfÞre. Det prosjektet jeg holder pÄ med nÄ er et stÞrre prosjekt, som vel mÄ sies Ä vÊre begynnelsen pÄ et romanmanus. Men man fÄr se hva det blir til. Det at jeg har en annen fokus nÄ enn tidligere gjÞr at jeg jobber bedre med slikt nÄ for tiden i hvert fall. SÄnn forÞvrig synes jeg det av og til er litt vanskelig Ä definere spesifikt hva slags sjanger/type tekst jeg skriver. Det kan vÊre litt variert det ogsÄ, men det jeg holder pÄ med nÄ er en type realistisk fiksjon, som kanskje kan sies Ä hÞre innunder en type utviklingshistorie (eller der omkring).

Hva slags sjangere og type tekster er det hovedsakelig du har skrevet?

heden
Belieber
Belieber
Mood:

Post by heden »

Jeg syns denne mannen har mye og si om prossesen om det Ă„ skrive. Han har ei essay bok som lefler med emnet og intervjuene hans om det er gode syntes jeg https://www.youtube.com/watch?v=x3yi_BUenJ8 -

Ellers enn det har jeg skrevet noen sÄkalte essays for folkehÞyskolens avis som jeg fikk veldig mye skryt for. Og har skrevet dikt om hvor ille og selvmedlidende jeg er siden jeg var 13. FÄtt en del skryt for noen av de og. Skrivning er gÞy og fint nÄr man er inspirert. Men jeg tror trikset er Ä kunne fokusere pÄ det uansett tid eller sinnstemning. Akkurat som gitar, man blir stort sett flinkere Ä terpe pÄ ting som er kjedlige for kunne ha ballast til Ä vÊre kreativ med de verktÞyene senere. SÄnn er det for meg hvertfall.

EDIT: Oh s**t mer fra chuck https://www.youtube.com/watch?v=iuboXWN0F10
Sier mye bra pÄ slutten
PĂ„ randen av perleporten med Carsten Byhring og tomflasker.

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

Jeg var godt i gang med ei bok sjÞl for noen Är siden, men sÄ konka dataen, ikke hadde jeg backup og mye av de hÄndskrevne notatene hadde jeg kasta etterhvert. Det satte en effektiv stopper for motivasjon og lyst. TrÞster meg med at det sikkert bare hadde blitt noe drit uansett.

OJTheViking
Belieber
Belieber
Mood:

Post by OJTheViking »

Har vÊrt litt "off and on again" jeg ogsÄ i lÞpet av Ärene. Har noen pÄstartede prosjekter som det aldri ble noe av. Kan vel nesten si at jeg har hatt perioder hvor jeg har vÊrt flink til Ä starte ting, men ikke til Ä avslutte dem.

Like fullt fikk jeg noen dikt pÄ print i en veldig lokal Ärbok i hjembygda en gang (hurra). Og sangtekster jeg skrev til det forrige bandet mitt ble jo inkludert pÄ en skive vi ga ut (der hadde jeg i tillegg skrevet mye av musikken), sÄ noen av de kreative frÞene jeg har plantet i mitt liv har i det minste blitt et fullvoksent produkt.

NÄ for tiden har jeg, slik som , prÞvd Ä jobbe med en mye mer systematisk rutine, der jeg setter meg konkrete mÄl fra dag til dag, og jobber med en romanhistorie. Siden jeg og hun bor sammen, har vi pÄ sett og vis blitt enige om en rutine der vi begge setter oss hver for seg og jobber litt med skrivingen bortimot hver dag. SÄ en del av den rutinen hun beskrev i sin originale post tilsvarer i stor grad min egen rutine. Hun er kanskje litt flinkere til Ä holde seg unna Twitter og Facebook o.l. enn jeg er da :| Men jeg merker at det kommer seg for min del ogsÄ 8)

NÄr det gjelder sjanger vil jeg ikke rÞpe for mye, men det er i hvert fall min intensjon at historien skal vÊre litt spennende i det minste. Hadde jeg endt opp med Ä bli forfatter pÄ mer profesjonell basis, hadde jeg generelt sett ikke Þnsket Ä kategorisere meg selv altfor mye i form av "krimforfatter", "grÞsserforfatter" osv. Jeg har lyst Ä prÞve meg pÄ forskjellige type historier.

DJGADD
Poser
Poser
Mood:

Post by DJGADD »

Bugge wrote:Jeg kjenner ingen av dere, men jeg kan garantere at det dere skriver er sÞppel og at dere burde heller konsenterere dere om Ä gjÞre det bra i deres virkelige jobber, kanskje fÄ litt respekt fra kollegaene deres og heller bruke tid pÄ det.

koz og klemz,

Bugge

edit: dersom dere er ufÞretrygda, sÄ gÄ nÄ heller inn for Ä gjÞre det virkelig bra.
Haha. Jepp det er viktig Ä aldri prÞve Ä vÊre kreativ sÄ lenge man ikke er et helt eksepsjonelt talent som allerede er oppdaget.

Å skrive for sin egen del burde mange bedrive, sĂ„ fĂ„r man heller la vĂŠr Ă„ bli for skuffa nĂ„r tommelen vendes ned fra forlaget i den grad man sender inn.
:moon:

DJGADD
Poser
Poser
Mood:

Post by DJGADD »

On topic, sÄ sverger de jeg aner driver med skriveting Ä ha penn og papir eller annet egna medium tilgjengelig hele tida og skrive ned tanker, formuleringer ord og fraser nÄr de dukker opp. Da har du mer Ä jobbe med npr du endelig fÄr satt av tid til Ä skrive.

Ikke at dette er sÄ j****g revolusjonerende.
:moon:

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

Bugge wrote:Jeg kjenner ingen av dere, men jeg kan garantere at det dere skriver er sÞppel og at dere burde heller konsenterere dere om Ä gjÞre det bra i deres virkelige jobber, kanskje fÄ litt respekt fra kollegaene deres og heller bruke tid pÄ det.

koz og klemz,

Bugge

edit: dersom dere er ufÞretrygda, sÄ gÄ nÄ heller inn for Ä gjÞre det virkelig bra.

<3
Det er forskjell pĂ„ Ă„ HØRE pĂ„ metal, og Ă„ VÆRE metal.

Salt i sÄret gir ro i sjelen.

Image

Frosty
Infant
Infant
Mood:

Post by Frosty »

--Varda-- wrote:Det er jo ikke sÄ rart at det kan bli ekstra vanskelig Ä ta seg tid til Ä skrive nÄr man holder pÄ med skole og denslags, og i tillegg gjerne mÄ jobbe med skolearbeid utenom den tiden man tilbringer pÄ skolen, sÄ det forstÄr jeg veldig godt. I slike tilfeller, kan det hende at det hadde vÊrt best Ä sette seg smÄ daglige mÄl, i stedet for Ä ha det for seg at man skal fÄ skrevet veldig mye i lÞpet av en dag.

Og ja, det kan vÊre vanskelig Ä tvinge seg selv til Ä skrive, men etter min erfaring sÄ funker det bedre etter hvert. Til Ä begynne med, da jeg satte meg slike mÄl, gikk det mye tregere og det var vanskelig Ä komme skikkelig i gang med Ä ha en rutine pÄ det, men etter hvert gikk det mye bedre. For min del har jeg det slik at jeg kan ha litt begrenset med energi i hverdagen, og blir gjerne fortere sliten enn andre av Ä vÊre aktiv pÄ et eller annet vis - ogsÄ av Ä sitte og skrive - sÄ selv om jeg teknisk sett har tid til Ä skrive mye i lÞpet av en dag, er det begrenset hvor mye tid jeg faktisk greier Ä bruke pÄ det. Allikevel har jeg merket at jeg fÄr skrevet mer om gangen nÄ enn jeg gjorde i begynnelsen da jeg hadde laget dette regimet for meg selv, rett og slett fordi med trening sÄ gÄr det lettere Ä "tvinge" seg selv. Skrivinga har en tendens til Ä flyte lettere (selv om det selvsagt ikke er tilfelle bestandig) nÄ enn fÞr, sÄ det virker som at slikt har lett for Ä komme seg litt etter at man har etablert gode rutiner for seg selv. Og litt om dagen er kanskje uansett bedre enn ingenting.

Hva jeg skriver kan variere, men har hovedsakelig skrevet noveller og prÞvd meg pÄ romanprosjekter som jeg ikke har endt opp med Ä fullfÞre. Det prosjektet jeg holder pÄ med nÄ er et stÞrre prosjekt, som vel mÄ sies Ä vÊre begynnelsen pÄ et romanmanus. Men man fÄr se hva det blir til. Det at jeg har en annen fokus nÄ enn tidligere gjÞr at jeg jobber bedre med slikt nÄ for tiden i hvert fall. SÄnn forÞvrig synes jeg det av og til er litt vanskelig Ä definere spesifikt hva slags sjanger/type tekst jeg skriver. Det kan vÊre litt variert det ogsÄ, men det jeg holder pÄ med nÄ er en type realistisk fiksjon, som kanskje kan sies Ä hÞre innunder en type utviklingshistorie (eller der omkring).

Hva slags sjangere og type tekster er det hovedsakelig du har skrevet?

Jeg har skrevet en slags blanding av Sci-Fi og Fantasy i et romanprosjekt jeg gav ut pÄ egenhÄnd. Boken heter "Villmarken". Ellers driver jeg med et fantasy romanprosjekt og skriver realistiske noveller. Har lyst til Ä prÞve Ä gi ut en novellesamling ogsÄ :-D

Goatblessed necropenis
Poser
Poser
Mood:

Post by Goatblessed necropenis »

Bra skrevet, skrev mer som Skrappar en gang sa.
DØDSMARSJ TIL h*****e!

Johnny Bravo
Poser
Poser
Mood:

Post by Johnny Bravo »

Tips: Kvalitet kan erstattes med kvantitet.

Om du ikke skriver BEDRE enn F. Scott Fitzgerald fokuser pÄ Ä skrive MER enn F. Scott Fitzgerald.

Etter antall ord i denne trÄden Ä dÞmme er vi godt i gang!
OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

Admiral NOX
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Admiral NOX »

Skriveoppgave 1: Horny midget sucking clown at party

http://www.redtube.com/88992

RÄd: gi opp skrivingen. Fordi: det du fÞler inne i deg som kreative impulser og trang til Ä skrive, er sannsynligvis symptomer pÄ en type narsissistiske tvangstanker.

Det finnes bedre ting Ă„ bruke sin egen og andres tid pĂ„. Hvis du likevel, etter en grundig og nĂžye vurdering av dine talenter, likevel insisterer pĂ„ Ă„ skrive, sĂ„ foreta en gradvis tilnĂŠrming. Å skrive er et hĂ„ndverk pĂ„ lik linje med mĂžbelsnekring og dvergkasting. FĂžr du fĂ„r lov til Ă„ snekre sammen et enkelt modernistisk mĂžbel mĂ„ du forstĂ„ hvordan du lager intrikate barokke utskjĂŠringer. Og fĂžr du kaster din fĂžrste dverg bĂžr du studere mestrene i faget. Dvergkasting er faktisk en profesjon som krever kyndighet og god teknikk - egenskaper som ikke alle besitter sĂ„nn uten videre. Du kan ikke bare plukke opp den fĂžrste og beste dvergen pĂ„ gata og tro du kan kaste bedre enn de som har kastet i femten Ă„r med spesialutstyr og spesialtrente dverger.

Du kan f.eks begynne med Ä lese. PlÞy deg gjennom vestens litterÊre kanon. Bok for bok. AvstÄ samtidig fra Ä skrive noe som helst med egen penn. Dette kan vÊre hardt, men det er en nÞdvendig disiplin Ä utÞve. AvstÄ derfor fra ideen om Ä skrive en fantasy inspirert av alle de dÄrlige fantasybÞkene du selv har lest. AvstÄ fra Ä skrive en roman om den vanskelige oppveksten din og hvor hardt du har det i hverdagen. AvstÄ fra Ä oversette dine egne subjektive nevroser til en novellesamling om transeksuelle vampyralver.

Mens du leser deg gjennom litteraturhistorien, kan det samtidig vÊre lurt Ä finne ut om du kanskje heller burde oppgi hele skriveprosjektet. Har du virkelig noe Ä tilfÞye? Snekrer du mÞbler fordi du faktisk er kyndig i faget, eller snekrer du mÞbler som selvterapi i hverdagen? Hvis pga selvterapi, gjÞr isteden noe produktivt, lÊr deg Ä veve tepper f.eks, kanskje litt ram hekling. Jeg mÞtte en gang en som hadde heklet hver dag siden han var noen og tyve Är. Han hadde begynt Ä hekle nÄr han sluttet Ä rÞyke, og han hadde etterhvert opparbeidet seg noen ultra mad skillz i Ä hekle duker, kluter og gardinforheng. Men jeg kjenner folk som har skrevet i like mange Är, og som oftest er det ikke rare greiene de kan skilte med. Som maratonlÞpere som snublet allerede noen skritt fra start, og som fortsatt ligger i grÞfta og klager etter at lÞpet er over forlengst. Hadde det enda vÊrt en uskyldig hobby som de bare moret seg med sÄnn som eks minigolf. Men neida, de er jo "forfattere", her skal det ruges pÄ ideer og angst og vanskeligheter og det skal spikkes fliser pÄ vÄt gammel ved. Skrive kan de ikke, men de insisterer likevel pÄ Ä gjÞre det. Mens de lider og Äkker seg verre.

Å skrive er for selvmordere. Som Franz Kafka observerte: skal du drukne deg, sĂ„ ikke gjĂžr det pĂ„ grunt vann.
Image
The modern world will not be punished. The modern world is the punishment. -NG Davila

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

HAHA!

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

ROFL!

fantomas
Poser
Poser
Mood:

Post by fantomas »

Nipped in the bud!
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

Lachrymol
Belieb
Belieb
Mood:

Post by Lachrymol »

Like greit Ă„ gi opp gitar/trommer/bass/hva-du-en-spiller i samme slengen, for du kommer jo aldri til Ă„ gi ut en plate.

Det med vaner er viktig, @--varda--. Jeg har hatt kjempenytte av denne boka: https://www.goodreads.com/book/show/205 ... ini-habits

Jeg er en prokrastinatÞr av rang, men med minivaner har jeg greid Ä trene, skrive og rydde hver dag i 85 dager nÄ.
I thought I could organise freedom

How Scandinavian of me

smeghead
Belieber
Belieber
Mood:

Post by smeghead »

dette var trÄden sin!

Presticide
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Presticide »

Fytti grisen, skriverÄdene til Admiral NOX er bÄde underholdende, Êrlige og konstruktive. 10/10 WRA
Image

Locked Previous topicNext topic