Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Band som minner om Lik og Lönndom

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
Durloth
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Band som minner om Lik og Lönndom

Post by Durloth »

Har hatt sammenhengende kick på Lik og Lönndom litt over to år nå, men kjenner at jeg må finne noe nytt. De siste fullengderne fra begge bandene skiller seg litt fra det de har gjort tidligere, så jeg er først og fremst ute etter andre band som gjør den samme skranglete og enkle, men samtidig ganske velproduserte og stemningsfylte BMen jeg synes de fikk til på de tidligere skivene.

De nyere prosjektene til Nordvis-gjengen (De arma og Stilla) har vært altfor snille og melodiske, så et naturlig startpunkt ville vel være Armagedda, men der det er egentlig bare "Ond spiritism" av de jeg har hørt som har det jeg leter etter (knallskive!). Saiva er et annet band som viser veldig lovende takter, men de har vel bare sluppet er EP og har en split på trappene, så det monner ikke akkurat.

Noen anbefalinger?

Knivlaus mann e` livlaus mann!

Leper Lord
Poser
Poser
Mood:

Post by Leper Lord »

Hm, muligens Grav og Hädanfärd vil falle i smak. Er spesielt glad i Dit inget ljus kan nå EPen.

Topic author
Durloth
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Durloth »

Grav ja! De hadde jeg helt glemt. Har "Mental illvilja" og hadde bestemt meg for å følge med på dem. Hører at jeg må skaffe meg resten av diskografien, for dette svinga godt!

Skal sjekke ut Hädanfärd også. Takker!

Er det forresten ett miljø som lager alt dette? Mye av det som er i denne gata er fra Norrland og det ser ut til å være en del medlemmer som går igjen.

Galemathias
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Galemathias »

Både Grav, Hädanfärd og Helgedom er vel mer eller mindre samme folka såvidt jeg har skjønt, og tydeligvis veeeeldig inspirert av LIK, Lönndom og Armagedda. Jeg synes det stort sett er j****g fett, og de gjør sin egen greie selv om inspirasjonskilden er lett å høre. Du bør også sjekke ut Grudom fra Danmark dersom du vil ha det skranglete, ganske spesielle greier:

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

Topic author
Durloth
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Durloth »

Grudom var ganske spesielle greier ja. Masse tøffe elementer og bra melodilinjer, men det var tatt så langt at det nesten kunne være en parodi på det jeg er ute etter.

Har akkurat flyttet til Nord-Norge og det hadde vært skikkelig fett å få med seg en konsert med et av disse nordsvenske bandene. Noen som vet om de spiller live og om det evt. fins noen bra konsertoversikter for Norrland? Kommer aldri i verden til å orke å følge med på hjemmesidene deres... Hvis dette er en spesielt nordsvensk stil, finnes det noe tilsvarende i Nord-Norge?

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Medicinmannen »

Durloth wrote:

Hvis dette er en spesielt nordsvensk stil, finnes det noe tilsvarende i Nord-Norge?

Nordvrede eller Kaevum, kanskje?

lol

Purity comes when death is all.

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Morkenstubbe »

Hail med skiva Inheritance Of Evilness fra finland og kanskje Wulkanaz passer inn under den beskrivelsen.

Skal sjekke ut Grudom! Thanx..

Eller så har vi jo alltids Forgotten Woods og Joyless som har rimelig skralt og simpelt lydbilde..

"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Morkenstubbe »

Er denne fet eller: Grav ‎– Omhulda Ondskans Kretslopp ?? Demo greier?

"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

Galemathias
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Galemathias »

Ja, den er fet.

Topic author
Durloth
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Durloth »

Definitivt fet nok til at jeg kjøper den om du har den liggende :wink:

Sliter litt med produksjonen på det jeg har funnet av Hädanfärd (på Youtube, som jo kan ha noe med saken å gjøre), men ellers er det knall!

Galemathias
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Galemathias »

Hädanfärd har ganske "pen" produksjon synes jeg, renere enn det meste jeg hører av black metal i hvert fall. Har selvsagt noe med utstrakt bruk av cleangitar å gjøre, men jeg synes det funker j****g fett. Med den forakt- og hatefulle vokalen blir det en fet kontrast.

Voidhanger
Poser
Poser
Mood:

Post by Voidhanger »

Siste plata til Azelisassath ser ut til å ha henta inspirasjon frå desse banda. Den eine låta som ligg på youtube er dessverre meir generisk, og har mindre av desse elementa. Bra plate.

Grav, Hädänfärd og Helgedom er flotte greier.

Voidhanger
Poser
Poser
Mood:

Post by Voidhanger »

Nordvis
B
B
Mood:

Post by Nordvis »

Durloth wrote:Saiva er et annet band som viser veldig lovende takter, men de har vel bare sluppet er EP og har en split på trappene, så det monner ikke akkurat.
Saiva är den andliga fortsättningen på Lönndom efter att Lönndom gick i graven.

Topic author
Durloth
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Durloth »

Det var j***a sørgelig å høre at Lönndom gikk i graven, men gleder meg til mer fra Saiva...

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Morkenstubbe »

Durloth wrote:Det var j***a sørgelig å høre at Lönndom gikk i graven, men gleder meg til mer fra Saiva...
Den Saiva 7" som kom nylig var helt ok. Deilig midtempo greie...
Image

Locked Previous topicNext topic