Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Norsk folk-metal (Isengard, Ulver, Storm etc.)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Norsk folk-metal (Isengard, Ulver, Storm etc.)

Post by Rintrah »

Finn ikkje det originale Puls-intervjuet, men har denne oversetjinga:
Kari RueslÄtten and Satyr talk about the STORM project

After the release of Storm's debut album "Nordavind" there have been published a couple of articles about it in the norwegian music newspaper "PULS". It all started when Kari RueslÄtten went to "PULS" and complained about the content and reactions on "Nordavind". I thought these articles was interesting and believe that all of you who happens to like Storm's music should know about what is going on. Therefore I have translated two of the articles/interviews, one with Kari RueslÄtten and one with Satyr. You should also know that I have sent some questions regarding these things to both Kari and Satyr, but they have failed to answer them, so I believe that which stands in these articles/interviews are true due to the fact that either persons had anything to add.

Here is the one with Kari RueslĂ„tten:"I don't think I really have understood completely the range of what I have been taken part in. Now I can't do anything but regret", says Kari. The former vocalist of The 3rd And The Mortal fears that her planned soloproject will go down the drain because of her participation on Storm's album "Nordavind", a release which gives you a nationalistic feeling (as we know by now this didn't have any effect on the release of her demo CD. -ED!). Kari left The 3rd And The Mortal in the end of 1994 because of personal matters. Together they recorded the "Sorrow" EP and "Tears Laid In Earth" full length album. Her goal is to get a record deal with the soloproject. "I have taken my moods from The 3rd And The Mortal with me, but what I make now is more sensitive because it's written in a more personal way. I use several elements from folkmusic and it's more based on vocals, and has nothing to do with metal", she says. The music is based on piano, synth and bass. Now she's afraid that her participation in Storm is going to destroy all her future plans, because the music is very nationalistic (What's so wrong about that? -ED!). "I was sceptical to begin with, but were promised that this should only be folkmusic", says Kari RueslĂ„tten. She was very surprised when she heard the content in the lyrics on the album when it was finished. The people behind Storm are Fenriz from Darkthrone and Satyr from Satyricon, two of the best black metal bands from Norway: The songs on the album are norwegian folksongs dressed in a metalsuit. "I assured myself that this album shouldn't contain any extreme lyrics, but later there have been written a new end to "Oppi Fjellet", says Kari. The re-written lyric contains such as: "...en grusom dĂžd til hver en mann/som ikke hyller vĂ„rt faderland..." (...a horrifying death to every man/who doesn't hail his fatherland...) and "...om du noengang lukter kristenmannsblod/oppi fjellet, oppi fjellet/sĂ„ hent â€șksa og hugg dem ned/oppi fjellet, oppi fjellet" (..if you ever smell the christan mans blood/up in the mountains, up in the mountains/then get your axe and chop them down/up in the mountains, up in the mountains). "I reacted very strongly when I heard that they had changed the lyric, but I weren't strong enough to say no. Now I want that people shall forget this. I feel totally crushed, and I feel that I have lost everything but people must accept that I have made a mistake. And they have to see me as the person I am, as the artist I am. I don't want to be punished more than I already have been punished through this", says Kari. "I believe in the best within people until the opposite is proven. Now I can only wonder where I was when I said yes to take part in this. Done is done, but it's going to be hard to trust people in the future", says Kari RueslĂ„tten in the end.

Here is the one with Satyr: "Kari RueslÄtten knew about the content of "Oppi Fjellet" all the way", says Satyr. RueslÄtten claimed that this lyric was changed after she had put her vocals on it. "I think it's strange to sing on the album and thereafter claim that you don't know what the lyrics are about. I think it's a result of her getting cold feet. The lyrics aren't ment to be nationalistic or racistic", says Satyr. Do you understand that Storm can be seen as nationalistic? "I understand it now, but regret that I did it in such a way. I wanted to dress the norwegian culture inheritance in metal. Just because nazis and racists misuses the norwegian flag and Norse symbols, it doesn't mean the same as it shouldn't be legal to use these symbols. Norway belongs to people who loves Norway and the norwegian nature". What do you mean by "lighten the national feeling"? "The same as when I for the first time heard black metal, or Folk's album, or Tone Hulbekmo - it fills my norwegian heart with a strong nationalfeeling, but I never wanted to spread racistic feelings to people". What about the content of the lyric "Oppi Fjellet"? "Fenriz have written this lyric. It's an extreme way of expression, which I have strengthened with my vocals. It's an opposition against the christians. Against the stately racism which christianity is. The only reason why we have christianity in Norway is that the christians forced it in. Norway is a heathen land, and our roots are 100% pure heathen. Christians hails Israel. Norway is Vikingland". Would you say that Israel is less worth than Norway? "Yes, it's my personal opinion. Israel is less worth than Norway. It's a typical christian land". Do you also mean that people from Israel are less worth than norwegian people? "No! You can't let this view harm the people who live there. They are as much worth as people in Norway".
http://www.satyricon.ws/eng/library/interview01.shtml

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Mood:
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

STIEN, STOR MÅ ENSOMHETEN BLI! STILLE, SOM HIMMELRENDENE FØR ALLE NØLENDE FØTTER I SKOGEN SLÅR INN PÅ SAMME TRÅKK! FRAM MOT HAVET OG MOT HIMMELELDEN!
Min signatur er elendig.

Johnny Bravo
Poser
Poser
Mood:

Post by Johnny Bravo »

>takke ja til Ă„ synge folkemusikk i rocka drakt
>bli utsatt for millenniets overgrep
>thx Satyr
>thx Fenriz
OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

Antonzen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Antonzen »

Isengard er fortsatt bra, og Storm funker da til tider ogsÄ. Spesielt Noregsgaard er kul syns jeg. Ulver hÞrer jeg lite pÄ, men er egentlig bra ogsÄ.

FĂžrste Windir plata var kul, ellers gikk det fort nedover.

Ellers ganske kvalmene sjanger.

"Folk-rock" derimot, der er det mye gull.

vetter
Bel
Bel
Mood:

Post by vetter »

Ekstremt ujevn "Sjanger" ja. Men det beste er jo helt klart gull! Ulver og Isengard er jo noen hÞjdare begge to. Problemet er vel ofte at de fleste folk metal banda har null og niks forstÄelse for folkemusikken. Norsk folkemusikk er jo ekstremt skrapa og minimalistisk. Som regel soloistisk fordi det har vÞÊrt sÄ javlig fÄ folk her i landet he he. Darkthrones Transilvanian Hunger er etter min mening den skiva som fanger den minimalistiske stemningen i norsk folkemusikk best. Ellers handler det vel mest om nasjonalromantikk? NÄr det gjelder nytolkninger av norsk folkemusikk er jo uansett Geirr Tveitt utrolig fet. Baldurs draumar mÄ jo ha vÊrt en inspirasjon til de senere Burzum skivene... [BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=-PNGpKrwfMo[/BBvideo]
myspace.com/vetternoise
folknoise.com

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Mood:

Jeg synes ikke SkjoldmĂžyslaget er skrapet.
Min signatur er elendig.

vetter
Bel
Bel
Mood:

Post by vetter »

Jeg er absolutt enig i at SkjoldmÞyslaget ikke er sÊrlig skrapet Johnny Tombthrasher. Kul slÄtt forÞvrig. Poenget mitt er at norsk folkemusikk er mye mer enn hardingfele og det rent frem melodiÞse som ble fremhevet spesielt under nasjonalromantikken. Det er mye av den norske folkemusikken som har en mye mer minimalistisk fremtoning. Med smÄ strofer som repeteres og gradvis utvikler seg, heller enn en standard melodifÞring. Det er jo selvsagt mye ornamenter ute og gÄr her ogsÄ men ting ligger mye mer i kvarttone land og gjerne smÄ sprang. Dette kommer gjerne bedre frem i det vokale materialet eller slÄttene som fremfÞres pÄ langeleik og munnharpe. Men det er jo i det enkle og noen ganger det nesten lavmÊlte som de mer storslÄtte klangene kommer frem.
myspace.com/vetternoise
folknoise.com

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Mood:

Jeg er enig i at folke-metall-band ikke tar hensyn til folk-delen nÄr de lager musikk, og at sÊrlig stemningen - ikke stemmingen - lider som fÞlge av dette.
Den over-ivrige folke-metallen kan sammenlignes med Landskappleikens mest utvannede sider, mens Isengards Over de syngende Þde moer kan sammenlignes med et dikt av Olav H. Hauge eller Ä skli pÄ en glatt rot og grise seg til nÄr en trasker langs blÄstien; ekte folk med andre ord.
Min signatur er elendig.

Presticide
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Presticide »

For ikke Ă„ snakke om Ă„ snuble i en morken stubbe AMIRITE?!

Jeg blir ofte sjokkert nÄr jeg tenker pÄ hvor mye folk-metal jeg konsumerte i tenÄrene, sett opp mot den ekstreme forakten det fyller meg med i dag. Er jeg stadig den samme personen, eller dÞde den egentlige PC i en alder av 17-18 Är? Ulver og Isengard utgjÞr uansett de evige unntak.
Image

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Mood:

GLORIA IN EXCELSIS PC!
Jeg skal sove ute i uggin Skog med fantomas og Morkenstubbe i natt; maadte MĂžrskemaktene tage os!
Min signatur er elendig.

skadesk
Belieber
Belieber
Mood:

Post by skadesk »

Myrkraverk var jo kult da, synd siste vinylen var utsolgt fra Svartekunst.

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

I hovedsak en tÞysesjanger, men noen fÄ hederlige unntak finnes.

ghazten
Poser
Poser
Mood:

Post by ghazten »

Digga storrm-lp'n, og begge Isengard-skivene har snurra og gÄtt jevnt. Ellers blir det ofte litt sidrumpa og
 Tregt
EKO EKO AZARAK

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

SkjÞnner overhodet ikke greia med Isengard. Flau hoing pÄ nynorsk.
Det er forskjell pĂ„ Ă„ HØRE pĂ„ metal, og Ă„ VÆRE metal.

Salt i sÄret gir ro i sjelen.

Image

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Morkenstubbe »

Mordekai wrote:SkjÞnner overhodet ikke greia med Isengard. Flau hoing pÄ nynorsk.
Hva med de to siste lÄtene pÄ HÞstmÞrket da..? Tiiidenes black metal lÄter..
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et Är og leve) skriver vi her pÄ screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

Böh!
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Böh! »

Og STORM OF EVIL!
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

Veadtuck
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Veadtuck »

Mordekai wrote:SkjÞnner overhodet ikke greia med Isengard. Flau hoing pÄ nynorsk.
Er det noen som skjÞnner hva Gylve synger pÄ Vinterskygge (sangen) ? Han var vel full...
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

Veadtuck wrote:
Er det noen som skjÞnner hva Gylve synger pÄ Vinterskygge (sangen) ? Han var vel full...
KALD OG RRÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!

Böh!
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Böh! »

KOM OG RUUUUUUUUNK!
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

Johnny Tombthrasher