Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

90-tallet og mediehysteri kontra den personlige opplevelsen

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 90-tallet og mediehysteri kontra den personlige opplevel

Post by M-77 »

DarthVidar wrote:Var 15 Är i '94, og leste det meste media pÞste ut med pÄ denne tiden, ganske mye lÊttis. Demonic Manifesto kan jeg ikke erindre Ä ha hÞrt om, noen som ver?
Er samme band som Demonic fra Oslo. Ga ut en halvgod ep og en svak fullengder pÄ andre halvdel av nittitallet. Cato Bekkevold (Red Harvest, Enslaved) var med en liten stund, men ellers forsvant de involverte ut av "scenen" ganske raskt.

Edit: Har ikke hÞrt Demonic Epen pÄ mange, mange Är sÄ satte den pÄ nÄ. Var ikke spesielt bra sÄ da fÄr jeg rette meg selv og si at begge utgivelsene deres var svake.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Favn
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 07 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Favn »

M-77 wrote:
DarthVidar wrote:Var 15 Är i '94, og leste det meste media pÞste ut med pÄ denne tiden, ganske mye lÊttis. Demonic Manifesto kan jeg ikke erindre Ä ha hÞrt om, noen som ver?
Er samme band som Demonic fra Oslo. Ga ut en halvgod ep og en svak fullengder pÄ andre halvdel av nittitallet. Cato Bekkevold (Red Harvest, Enslaved) var med en liten stund, men ellers forsvant de involverte ut av "scenen" ganske raskt.

Edit: Har ikke hÞrt Demonic Epen pÄ mange, mange Är sÄ satte den pÄ nÄ. Var ikke spesielt bra sÄ da fÄr jeg rette meg selv og si at begge utgivelsene deres var svake.
Mange som forsvant fort ut av scenen pÄ den tiden.Stort sett alle,med noen unntak,jeg flÞy med pÄ den tiden hoppet av miljÞet rundt 97/98.
Dette var gjerne ganske ekstreme folk som nok var tiltrukket av miljĂžet pga spenningen og et slags ungdomsopprĂžr istedenfor musikken.
Husker jeg mÞtte han som er nevnt ovenfor her ,og som ble siktet for brannen pÄ JelÞya ,i gÄgaten i Moss.Han stoppet meg og krevde Ä fÄ patronbeltet mitt,ganske spesielt.Havnet vel i fengsel og jeg sÄ han igjen et par Är senere og da hadde han klipt seg og blitt snill gutt.MetalmiljÞet ville han hvertfall ikke ha noe mer med Ä gjÞre.
En annen morsom episode var en kompis av meg som hadde leid seg en hytte langt inne i skogen.PÄ veggen her hadde han hengt opp et stort norsk flagg opp ned.Hver gang foreldrene hans skulle komme pÄ besÞk mÄtte han passe pÄ Ä snu flagget sÄ det hang riktig vei :)

Det som disse folkene som skriver om black metal scenen pÄ 90 tallet gjÞr feil er at alle intervjuer de samme om og om igjen.De samme historiene,ingen nye vinklinger.Faktum er at det skjedde mye mer utenfor kjernen av Oslo miljÞet.
Det var ogsÄ morsomt,ikke den gang,men nÄ i ettertid at man hele tiden ble oppdatert pÄ hvilke personer og band man skulle stÞtte.Musikkpoliti delux.
Det som er helt sikkert er at ingen som ikke var med i miljĂžet den gang kan klare Ă„ sette seg inn i hvordan det var.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Favn wrote: Faktum er at det skjedde mye mer utenfor kjernen av Oslo miljĂžet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/liks ... a/2989731/
Arendal (NTB): En 23 Ă„r gammel mann er tiltalt for likskjending i Arendal. IfĂžlge politiet har mannen gravd opp og fjernet hodet av en avdĂžd kvinne.
Saken har vÊrt under etterforskning siden en turgjenger fant en hodeskalle ved Arendal kirkegÄrd 11. april i fjor, skriver Agderposten. Hodeskallen tilhÞrte en 90 Är gammel kvinne som ble gravlagt hÞsten 1998.
Okkult
23-Äringen, som har vist sterk interesse for det okkulte, skal ha Äpnet graven bare noen uker etter at kvinnen ble gravlagt. Han skal ha fjernet hodet, tatt det med hjem og kokt det, fÞr han la hodeskallen tilbake ved kirkegÄrden.
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Durloth
Belieber
Belieber
Posts: 57
Joined: 23 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Durloth »

Jeg har ikke tilgang til Atekst lengre, men favoritten min midt oppi all satanistpanikken var alltid Eva Lundgren. Professoren som med stor overbevisning fortalte om alle de sataniske drapsritualene hun hadde overvÊrt og som sÞrget for at enhver pÄ lukka avdeling kunne fÄ sine femten minutter hvis de ringte tv2 og sa at de hadde vÊrt offer for satanistene.
Knivlaus mann e` livlaus mann!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Hun hadde jeg glemt. MĂ„tte hente frem noen av oppslagene:
- s***n dyrkes med vold og sex
AFTENPOSTEN MORGEN 05.09.1993 Side 2

Forfatter: TORGERSEN HANS O. - Klasse: Kultur - Emne: Subkultur, Intervju

Rituelle samleier, ofring av dyr. Barn som brukes i ritualer,

ofre som dopes med narkotika. Det handler om satanisme.
HANS O. TORGERSEN (tekst og foto) Uppsala. Flere menn fra det ungdomssatanistiske miljÞet i Norge sitter fengslet, siktet for alvorlige forbrytelser, drap og brannstiftelse. I Uppsala i Sverige har to unge jenter tilstÄtt at de tente fyr pÄ en kirke i begynnelsen av juli. De har forklart at de var inspirert av en av de norske ungdomssatanistene, den sÄkalte "Greven" , etter Ä ha hÞrt pÄ hans musikk.
- Ungdomssatanismen, bÄde internasjonalt og i Norge, har et ideologisk fundamentet som ofte er motsigelsesfullt. Finnes s***n? Er s***n en realitet? Dyrkes s***n fordi han representerer makt eller fordi han representerer det onde?
Disse spÞrsmÄlene kan ungdomssatanistene ofte ikke svare pÄ.
Det er tilfeldig hvor de har hentet sin inspirasjon, sier professor Eva Lundgren.


Den tidligere religionsforskeren arbeider nÄ pÄ sosiologisk institutt ved Uppsala Universitet i Sverige. De siste to Är har hun forsket pÄ rituelle overgrep mot barn og kvinner. Lundgren har arbeidet i samarbeid med politi, psykologer og helsearbeidere. Forskningen har fÞrt henne i nÊr kontakt med folk fra de satanistiske miljÞene i Norge og Sverige.
Lundgren har hÞrt beskrivelser av rituelle handlinger som er sÄ grusomme at de fleste av oss vil ha problemer med Ä forstÄ det. Hun har intervjuet tidligere satanister som er merket for livet. Folk som selv er forskrekket over hva de har gjort, har fortalt sin historie til henne.
Hun mener det er viktig at vi ikke studerer ungdomssatanistene ut fra hva de sier om sin ideologiske plattform, men ut fra hva de gjĂžr i ritualene sine.
Grenser forskyves ganske fort
- Noen i dette miljÞet begynte i ren nysgjerrighet eller fordi de var interessert i black metal / death metalmusikk. Det kan starte med noe tilsynelatende uskyldig, men sÄ forskyves grensene og prosessen gÄr ganske fort. De sterke ritualene fremskynder utviklingen, forteller Lundgren.
"For to mÄneder siden ville jeg aldri trodd at dette kunne skje med meg" sa en kvinne fra satanistmiljÞet til Eva Lundgren.
- DÄp, konfirmasjon og bryllup er ritualer som skaper stemning og opplevelse. Handlinger og ord gjentas. Slik er det ogsÄ i satanismen. Men deres handlinger og ord skal skape magisk kraft. Slik vil satanistene skape den psykiske energien de trenger til for eksempel Ä gjennomfÞre en kirkebrann.
- Kors som er vendt oppned er et sterkt symbol som brukes av satanistene. De ofrer dyr, blod representerer kraft, et offer rundt noe med blod er enormt sterkt. Blodet drikker de av og til.
Et symbol som korset har i vÄr kultur aldri vÊrt likegyldig. Det betyr noe for alle mennesker. Symbolene setter i gang noe veldig sterkt hos dem som deltar i et ritual.
- MÄlet er ofte Ä forandre personligheten sÄ sterkt at en vÄger Ä gjennomfÞre stadig verre handlinger. Grensene forskyves hele tiden og ritualene blir hemmeligheten til Ä forstÄ at det kan skje sÄ fort.
Lundgren har hĂžrt mange av sine kilder fortelle om rituelle samleier og rituelle voldtekter.
- Hvis de har et rituelt samleie med en jente, sÄ tror de at de fÄr hennes seksuelle kraft. Hvis de sÄ dreper henne, kan de ogsÄ fÄ kraft gjennom blodet hennes, sier Lundgren.
Maktberuselse enormt viktig SatanistmiljÞet er ifÞlge Lundgren mannsdominert. Kvinner er ofte bare et middel de bruker for Ä fÄ mer kraft og mer makt.
- Maktdyrkingen ligger der som et tankefundament, og det ligger der i ritualene ogsÄ. "Jeg tar makt fra andre, jeg blir sÄ mektig at jeg kan gjÞre hva som helst" . Satanistene fylles av en fÞlelse av makt, maktberuselsen er enormt viktig. Mange forbinder satanismen med det Ä bli ond, Ä tenke godtondt og GudSatan, men det meste i moderne satanisme er knyttet til makt, "kickene" ved Ä styre liv og dÞd.
Eva Lundgren er i kontakt med barn og ungdom som har vokst opp i satanistmiljĂžer, unge mennesker som ikke kjenner noen annen kultur enn satanismen.
Barn lĂŠres opp til Ă„ drepe og utnyttes seksuelt
- Barna blir systematisk lÊrt opp til Ä drepe samtidig som de blir utnyttet seksuelt i ritualer fra de er knÞttsmÄ, sier hun.
- Jeg har mange informanter som mener at de er blitt manipulert ved hjelp av narkotika, de har ikke visst at de har fÄtt stoffet, forteller professor Lundgren.
En av hensiktene er at de skal fÄ forvridde forestillinger. Dersom de senere forteller om sine opplevelser til politiet, har de fragmenterte minner og forvridde forestillinger om det som har skjedd. De er verdilÞse som vitner.
- Et eksempel er en kvinne som er helt sikker pÄ at satanistene tok ut hennes hjerte og byttet det med et dyrehjerte. Man kan spÞrre hva det var som skjedde som gjÞr at hun blir livredd nÄr skal snakke om dette.
Lundgren kjenner til minst et miljÞ der satanistene har smuglet narkotika. I dette miljÞet kan smuglingen ha foregÄtt i et slikt omfang at det har gitt medlemmene store inntekter.
- Det finnes to hovedretninger innen satanismen i tillegg til ungdomssatanismen. FÞrst har vi den mer offisielle satanismen, som er inspirert av Anton laVey. Han startet den sataniske kirken i USA og utga en satanisk bibel. I deres tenkning er s***n og Gud ingen realitet. De tror ikke at de eksisterer, men s***n er et symbol pÄ det indre mennesket, forteller Lundgren.
IfÞlge den sataniske kirken har kristendommen dominert vÄr kultur pÄ en slik mÄte at det naturlige, indre mennesket er fortrengt og uutviklet. Satanistene vil utvikle dette indre mennesket.
- Denne satanismen, som er veletablert i USA og passer bra i pengesterke miljĂžer, ser ganske troskyldig ut, men kan vĂŠre farlig, sier Lundgren.
Snur oppned pÄ begreper om rett og galt Den andre hovedretningen er det som forskerne kaller renessansesatanismen. Dette kan kalles den "ekte" satanismen der man tror pÄ Gud og s***n.
- De mener s***n eksisterer som en kosmisk realitet og vender oppned pÄ begrepene om rett og galt. Hvis Gud representerer liv, sÄ representerer s***n dÞd. De tilber s***n, ikke fordi han er "cool" , men fordi han, etter deres mening, er sterkere enn Gud. De tror at dersom de tilber ham sÄ fÄr de del i den samme makten.
Alle satanistiske miljĂžer er ifĂžlge Lundgren hierarkiske mannsbevegelser.
- Vi mÄ aldri glemme at satanismen er helt individualistisk, det er ingen solidaritet eller samhold i gruppene. De holder sammen bare fordi de mÄ vÊre flere under ritualene. For eksempel fÞler folk i det ungdomssatanistiske miljÞet ingen lojalitet til "Greven" , sier hun.
Hvor mange mennesker er involvert i de satanistiske miljÞene i Norge? Det er spÞrsmÄlet mange stiller seg, men heller ikke Eva Lundgren kan gi noe klart svar.
- Det er umulig Ä si fordi det er sÄ flytende. Hvis man tar utgangspunkt i de som selv definerer seg som satanister, sÄ er ikke de sÄ mange. Men mange som ikke kaller seg satanister deltar i satanistiske ritualer, og det er et kriterium som vi setter for at de skal bli intervjuet i vÄrt forskningsarbeide.
Eva Lundgren er blitt godt kjent med de tidligere og nÄvÊrende satanistene som hun har intervjuet. Hun har hÞrt dem fortelle grusomme detaljer som er enda mer rystende enn det vi har gjengitt her.
- Jeg har Þnsket at dette ikke skal vÊre sant, men jeg hÞrt sÄ mange fortelle om satanismen at det er umulig Ä legge det til side, sier professor Eva Lundgren.

Bildetekst:
- FORSKER PÅ SATANISME: Forskningen om og arbeidet med en bok om rituelle overgrep mot barn og kvinner fþrte til at professor Eva Lundgren i Uppsala fikk kontakt med satanister.
BERGENS TIDENDE MORGEN 03.04.1993 Side 43

Forfatter: JAN H. LANDRO

U PPSALA: Hun tar imot i en gammel steinbygning som kunne huse hva det skulle vÊre, selv om det faktisk er Êrverdige Teologiska Institutionen som har tilhold der. I bakgrunnen, pÄ en dominerende hÞyde, ruver Uppsalas mer enn 400 Är gamle slott.

Selv er hun sortkledd som om hun kom direkte fra
en satanistisk messe. Dertil sÄ kort og trang i skjÞrtet at det mÄ glede mÞrkets fyrste, slik indremisjonen kjenner ham.


Men sÄ viser det seg at damen ivrer for Ä avskaffe hele s***n. Ikke videre pent av en som har gjort karriere pÄ hinmannen. Eva Lundgren (45) er imidlertid klar i sin tale:
- Jeg syns det er pÄ tide at kirken og teologien gjÞr seg ferdig med s***n. I den tradisjonelle tenkningen om Gud og s***n som motpoler, fremstÄr mennesket som et tomt kar som kan fylles av Ändelige krefter - gode eller onde. En slik tenkemÄte gjÞr mennesket ansvarsfritt, det beherskes av krefter utenfor seg selv.
Fram til opplysningstiden var dette kanskje gangbart tankegods, men fra da av fikk mennesket autoritet og ansvar for sine egne gjerninger. Selv om vi kvitter oss med s***n, kan Gud leve videre i beste velgÄende, slik som i Det gamle testamente. Vi forkaster ikke en kristen tro om vi forkaster s***n. Det overordnede problemet er oss selv og hva vi gjÞr med hverandre.
H un sier det ikke, men Eva Lundgren kunne nok ha fortalten hel del om "hva vi gjÞr med hverandre". Det heter seg gjerne at hun for fire Är siden gjorde svenske av seg fordi mordtrusler fra lokale satanister og andre hun prÞvde Ä kikke i kortene, ble for belastende. Hun lar meg forstÄ at dette var reelt nok, men antyder at et noksÄ intenst og omfattende "spill" rundt hennes person - bÄde pÄ det akademiske og det politiske plan
- i lengden ble vel sÄ tÞft Ä leve med. Blant annet ble det gjort noksÄ klart at hun ikke hadde noen fremtid ved Universitetet iBergen. I miljÞet ble det satt ut rykter for Ä sÄ tvil om hennes faglige og personlige anseelse.
SÊrlig karrierefremmende var det vel heller ikke Ä fÄ Bergen byretts attest, avsagt 8. september 1986
av justitiarius August Rathke, for at forskningen hennes tilfredsstilte strenge krav til vitenskapelighet. Den var sÄ lite verdt at selvsamme rett ikke fant det Êrekrenkende at Dagen hadde omtalt selvsamme forskning (om voldsutÞvelse i kristne miljÞ) som "useriÞs".
SÄ var det kanskje en lettelse Äkunne forflytte seg til en fast stilling som dosent ved Nord-Europas eldste universitet, i Uppsala. Og nÄ stÄr selve triumfen for dÞren: Om fÄ uker kommer den svenske regjeringen til Ä utnevne henne til professor i sosiologi. Alle de tre sakkyndige innstilte henne som nr. 1 - trass i at hun ikke har sosiologi i fagkretsen sin.
- I Bergen trodde de ikke jeg var i stand til Ä ta eksamen, engang, sier doctor art'en med dÄrlig skjult stolthet.
L ysluggen tar et tilfreds overblikk over sitt beskjedne kontor. TakhÞyden er prima, og de blomstrede gjestestolene vitner om en frodighet som har fÄtt gunstige livsvilkÄr i en nasjon av skikkelige og lovlydige medborgare.
Mangelen pÄ galskap er visst det eneste hun har Ä utsette pÄ broderfolket.
- Årene i Sverige har representert en oppreisning for meg, og den forestĂ„ende utnevnelsen er det ytre uttrykk for nettopp dette. Det kom ikke som noe sjokk, jeg har begynt Ă„ fĂ„ tilbake selvtilliten og troen pĂ„ meg selv. Her borte tok man imot meg med Ă„pne armer og trakk aldri mine faglige kvalifikasjoner i tvil.
De ga meg grĂžnt lys fra fĂžrste stund, og det har gjort at jeg har kunnet medvirke til Ă„ bygge opp et veldig livskraftig feministisk forskningsmiljĂž ved Uppsala-universitetet.
LJeg tror faktisk at jeg er en ganske spennende forsker og har ikke det minste imot Ă„ vĂŠre omstridt.
Ved siden av ansvaret for Ä etablere en feministisk sosiologi her ved Uppsala-universitetet, skal jeg som professor ogsÄ viderefÞre forskningen min om seksualisert vold og forholdet mellom kjÞnn og makt.
- Årets heks; anno 1985 forbindes i offentligheten med demoner, satanisme og seksualisert vold. Det er alltid henne pressen tyr til hver gang mer eller mindre lokale smĂ„djevler utfolder seg. Men det hun bruker mest tid pĂ„ og har skrevet mye om, er vitenskapsteori og feministisk teori i sin alminnelighet. Denslags erobrer sjelden avisenes fĂžrstesider, til gjengjeld kan det fĂžre til akademisk opprykk.
D et som fĂžrteEva Lundgren inn i skyggenes verden, var den berĂžmte "demon-saken" utenfor Os, like fĂžr jul 1978.
- Vi var flere som visste at denne demonutdrivelsen ikke var noe enkeltstÄende tilfelle. Elisabeth Walaas, Daniel Apollon og jeg prÞvde Ä kartlegge omfanget og fremskaffe dokumentasjon. Gjennom dette arbeidet kom jeg ogsÄ i kontakt med mishandlede kvinner innen kristne miljÞ. PÄ den tiden var det ikke sÄ mange som hadde arbeidet med mishandling, i hvert fall ikke innenfor kvinneforskningen.
SÄ kom jeg inn i den feministiske forskningstradisjonen og kjente at der ville jeg gjerne vÊre. Den ga meg analyseredskaper som muliggjorde en dypere forstÄelse av kvinner og menn i vÄr kultur. Kvinneforskningen har politiske ambisjoner om Ä endre kjÞnns- og maktstrukturene i samfunnet. Det tiltaler meg, for min forskning er bÄret oppe av et sterkt engasjement. NÄr jeg bruker tid og krefter pÄ noe, skjer det gjerne fordi jeg opplever det som viktig.
H un har ikke gjort det lett for seg, religionsviteren fra Sira ved Flekkefjord. PopulÊr i alle leire har hun sÄvisst ikke vÊrt. I dag ser hun det halsbrekkende i at hun som fersk stipendiat skulle fordype seg i kirkepolitisk kontroversielle fenomen. NÄr hun til overmÄl spedde pÄ med det feministiske, var der ikke stort flere regelbrudd Ä begÄ.
- Jeg fikk pÄ kjeften mer enn en gang, var nok en forferdelig provokasjon for religiÞse miljÞ i Norge.
Det forstÄr jeg godt, for jeg har utfordret mange.
NÄ tror jeg nok at man etter hvert hadde begynt Ä venne seg til denne Lundgren, men det var sikkert de som sÄ med lettelse pÄ at jeg dro til Sverige.
Der inviteres hun til Ä preke i kirkene ogsÄ. PÄ de bergenske prekestolene ble det nedlagt forbud mot Ä slippe Eva Lundgren til pÄ et 8. mars-arrangement for ti Är siden. Kanskje er hun fortsatt bannlyst.
Begrunnelsen mÄ jo vÊre minst like gyldig i dag: hennes tvilsomme interesse for feministisk teologi. Denslags lÄ langt utenfor Den Rette LÊre.
- Er du blitt invitert til Ă„ tale i norske kirker?
- Nei, er du gal!
Selv partifellene i Arbeiderpartiet klarte hun Ä hisse pÄ seg da hun som styremedlem i en artikkel refset ledere og menige i lokallaget i Bergen for altfor stor lydighet og lyst til Ä marsjere i takt.
L- Mange tok pÄ vei for det, men jeg fikk ogsÄ mye positiv respons fra kvinner. Vi klarte Ä skape et veldig godt miljÞ, ganske livat og med spennende diskusjoner, i Aps kvinneutvalg. Men jeg tror vi ble for politisk radikale. Hadde ikke vi selv valgt Ä gÄ, ville vi blitt kastet. Det ble sagt direkte at jeg skulle ut, koste hva det koste ville. Ap(e)-mafiaen, som vi kaller oss, er de eneste jeg har kontakt med i Bergen nÄ.
D a mÄ det vÊre godt Ä kunne sÞke tilflukt i oppbyggelige sanger, en positiv ballast fra barndommen. Som den enkle sjel hun i slike sammenhenger er, synger hun gjerne klassikere som "Han har Äpnet perleporten", "Du som bryter lenker" eller "Han tek ikkje glansen av livet".
- Dette har jeg glede av, det tilfredsstiller et behov i meg.
Denne sangskatten er noe av det positive hun bĂŠrer med seg fra barndommens religiĂžsitet. Ellers var gudsforholdet ytterst problematisk.
- En viktig motivasjon for Ä studere religionsvitenskap var Ä forstÄ mine egne erfaringer fra oppvekst i en liten, pietistisk vestlandsbygd, hvor religionen var tung og jeg tok Budskapet pÄ alvor. Der fantes ikke den sekt eller menighet jeg ikke var innom. Jeg var veldig aktiv - sang og vitnet og laget mat og alt det der.
For vesle Eva var dette dypeste alvor. En gang hadde hun i et anfall av lettsindighet forsynt seg med en pÊre fra et villtre som sto langt ute pÄ et jorde, et tre som aldri ble hÞstet. Men denne syndige gjerningen brakte henne i store anfektelser, sÄ store at hun kjÞpte en pose med to kilo pÊrer og satte inntil stammen pÄ treet. Det var hennes pakt med Gud: Hun hadde forstÄtt hva galt hun hadde gjort og Þnsket oppriktig Ä sone for det.
- Mye av tenkningen dreide seg om synd og alt det Gud ikke ville. Det var rett og slett ikke bra for meg. Nesten hele min virksomhet gikk ut pÄ Ä holde s***n unna. Jeg tok ogsÄ ansvar for familien min, som ikke var kristne.
SÄ valgte jeg s***n i tenÄrene: jeg gikk pÄ dans.
M en jeg var ikke ferdig med dette. Studiet ble en helt ny opplevelse. Med ett var det mulig Ä bearbeide egne erfaringer og tenke teologi uten hele tiden Ä knytte det til s***n og Gud. Det ble en frigjÞrende tid - og sÄ kom feminismen som en dobbel frigjÞring.
Jeg opplevde et enormt positivt lÞft og sÞkte en annen orientering for min tro. Det begynte med tidens frigjÞringsteologi, sÄ fulgte den feministisk inspirerte teologien. NÄ er kanskje heller ikke den sÄ viktig.
I dag handler det mer om en livsorientering som hjelper meg til Ä lage de religiÞse bilder jeg trenger i mitt liv. Den gjÞr det unÞdvendig for meg Ä bÊre pÄ de tunge restene av min barndoms religiÞsitet. Jeg vil ikke ha dem med, de var ikke fruktbare for meg.
Dermed blir nesten alle kollektive religiÞse sammenhenger problematiske. Det er ikke lett Ä gÄ i kirken. Men jeg gÄr nÄr der er viktige ritualer eller jeg vet at det blir en god preken. Der er en "drive" i noen av de kvinnelige prestene her borte som jeg gjerne sÄ overfÞrt til Norge.
Sier Eva Lundgren og uttrykker glede over at vi har fÄtt vÄr fÞrste kvinnelige biskop her i landet.
NÄr det ikke kunne bli hun selv - "jeg er overbevist om at jeg kunne blitt en veldig bra biskop" - setter hun pris pÄ at det ble "trygge, rolige, fleksible" Rosemarie KÞhn.
- At selv hun har klart Ä provosere disse kirkens menn, forteller utrolig mye om dem. Hun har en mÄte Ä vÊre pÄ som skulle gjÞre henne elsket av alle.
Sagt pÄ en annen mÄte: Kan det forbause noen at Eva Lundgren har klart Ä komme pÄ kant med store deler av norsk kristenliv?
TEKST: JAN H. LANDRO
FOTO: HÅVARD BJELLAND
KONTROVERSIELL. Eva Lundgren (45) har gjort karriere pÄ hinmannen. Etter Ä ha blitt faglig nedvurdert i Bergen, opplever hun nÄ at den svenske regjering om fÄ uker utnevner henne til professor i sosiologi.
BERGENS TIDENDE MORGEN 24.03.1993 Side 33

Forfatter: JAN H. LANDRO

UPPSALA: - Veien fra ungdomsflĂžrt med satanismen til overbevisning og kriminelle handlinger er skremmende kort. Guttene, for det er helst de som fascineres av dette, havner raskt i det stadiet hvor de er veldig overbevist om at det er her fremtiden ligger, dette

vil de vÊre med pÄ og ingen skal fÄ hindre dem.
Dosent Eva Lundgren ved Teologiska Institutionen, Universitetet i Uppsala, har hatt kontakt med sÄkalte satanister og satanistmiljÞer bÄde i Norge og Sverige.
Noe av det som har slÄtt henne, er nettopp hvor fort "omvendelsen" skjer. Dette forklarer hun dels med at ungdommen gjerne er fÞlelsesmessig labil og lettpÄvirkelig, dels at man i disse miljÞene bruker sterke og langt fra likegyldige symboler som kors, blod osv.
Ritualene er viktige

- Vi mÄ ikke undervurdere ritualene i dette. Uansett hvor stusselige de ser ut, fungerer de som fÞde for tanken og opplevelsen. De gir et "kick" og oppleves som sÄ heftige at de langt pÄ vei kan forandre personligheten.
Dette har jeg fÄtt mange vitnesbyrd om.
L- Hvilke motiv oppgir folk for Ă„ drive med satanisme og djevledyrking?
- De sier mye om makt og kontroll, selv om de ofte bruker andre ord. Men mange av ungdommene har knapt ord Ä sette pÄ opplevelsen, og for en hel del av dem er det sannsynligvis bare tale om Ä skaffe seg en "opposisjonell identitet". AltsÄ en relativt uskyldig protest, gjerne inspirert av s***n-musikk, som er "in" i mange miljÞ for tiden.
Farlige rollespill
- Har du noe inntrykk av hvor godt organisert satanismebevegelsen er?
- Det er ikke allverden vi vet, men jeg er overbevist om at der fins bÄde isolerte, smÄ grupper og stÞrre enheter og at det samarbeides lokalt, nasjonalt og over landegrensene. Vi vet at folk mÞtes og utveksler erfaringer, det gjelder bÄde ungdomssatanismen og den mer etablerte. En dansk jente som har brutt ut av miljÞet, fortalte meg nylig om satanister fra de nordiske land og Storbritannia som arbeider for Ä skaffe seg steder hvor de kan mÞtes.
- Er du kjent med at satanister og djevledyrkere ogsÄ driver med sÄkalte rollespill?
L- Rollespill er i seg selv bra, men de satanistiske rollespillene er jeg livredd. De kan bli en farlig lek, pÄ samme mÄte som ritualene. Her er det tale om Ä identifisere seg med andre personer, knyttet til symboler forbundet med liv og dÞd og makt. Rollespill brukes gjerne terapeutisk, i kontrollerte former, bl.a.
fordi en vet hva dette kan utlĂžse av farlige ting.
PĂ„ satanismeseanser i Bergen
Fra sin tid i Bergen kjenner Eva Lundgren to svÊrt ulike satanistmiljÞ, som hun ogsÄ fikk tilgang til.
Det ene, som hun kom i kontakt med midt pÄ 80-tallet, hadde tilhold i en leilighet i Strandgaten. Medlemmene var voksne mennesker av en viss sosial bredde. ArbeidslÞse oglÞsarbeidere dominerte. Noen hadde reist en del og deltatt i satanismeseanser i USA.
- Det virket ikke sÄ avansert, det de drev med.
Men den veldig sterke opptattheten deres av voldtekt og drap skremte meg. MaktutÞvelsen var det sentrale, de ville frigjÞre menneskets iboende vilje til makt, som de mente at dagens samfunn hemmer. Via seksuell utfoldelse skulle de fÄ kraft til Ä drepe. BÄde i fantasien og i virkeligheten.
Potensielle mordere
- Oppfattet du dem som potensielle mordere eller voldtektsmenn?
- Ja, det gjorde jeg virkelig. De forklarte meg inngÄende at nÄr de ifÞrte seg "uniformen", var de Satans redskaper og selv uten ansvar om de voldtok eller gjorde noe annet galt. Siste gang jeg var der, sammen med en kollega, merket vi pÄ den fortettede, truende stemningen at noe spesielt skulle skje. Vi fÞlte umiddelbart at vi ikke lenger var observatÞrer, men mulige offerobjekt. De passet pÄ oss hele tiden, men vi sÄ vÄrt snitt til Ä stikke av, forteller hun til BT.
Det andre miljÞet var akademisk- inspirert og vel bevandret i satanistisk litteratur, men mÄ ikke forveksles med OTO-losjen. Hun karakteriserer medlemmene som "ganske avanserte i hodene sine". Gjennom satanistisk litteratur og ritualer sÞkte de "overskridende" eller oversanselige opplevelser.
Ungdomssatanisme
Uten at hun tÞr si det med sikkerhet, fikk hun inntrykk av at de ogsÄ brukte hallusinerende stoffer for Ä bli hensatt i den Þnskedebevissthetstilstand. Disse stoffene erstattet sÄ Ä si handling, det hele var sÄledes en forholdsvis teoretisk affÊre utfÞrt i lukkede omgivelser pÄ NygÄrdshÞyden. For medlemmene, overveiende menn, var det viktig Ä knytte virksomheten til en sÄkalt renessansesatanistisk ideologi med vekt pÄ det onde og s***n som det ondes prinsipp. Denne gruppen har Eva Lundgren hatt kontakt med etter at hun flyttet til Sverige.
MiljÞet rundt "Greven" i Bergen kaller hun "et idealtypisk eksempel pÄ moderne ungdomssatanisme". Hun mener at det langt fra er troskyldig, og at det legger stÞrre vekt pÄ ritualer og symboler enn "Greven" har villet vedstÄ seg. De tingene han i det fÞrste BT-intervjuet sa at miljÞet rundt ham hadde utfÞrt, tyder pÄ en mer enn velutviklet sans for ritualer. Han snakket jo ogsÄ virkelig satanistisk om det han tror pÄ, fremholder hun.
Makabre ritualer
- Det du ser av satanisme i Sverige, er det vesensforskjellig fra det du kom i kontakt med i Norge?
- I hovedsak dreier det seg om de samme fenomenene.
Men det er viktig Ä ha klart for seg at rituelle overgrep gÄr langt ut over satanismen - selv om det ogsÄ gir et perspektiv til Ä forstÄ satanismen gjennom.
LEllers fins der i Sverige mange voksne miljÞ preget av hÞy sosial status, hvor en kan snakke om satanistisk inspirerte ritualer og handlinger pÄ et uhyggelig avansert nivÄ. Subtil hjernevask vil jeg kalle dette.
Det er fra slike grupper Eva Lundgren har fÄtt vitnesbyrd om de mest makabre ritualer. I to Är har hun arbeidet med bl.a. fire mindreÄrige barn som detaljert har beskrevet seanser de er blitt tvunget til Ä delta i. Ungene har tegnet og fortalt hvordan de er blitt grovt misbrukt av voksne personer, kvinner og menn. De har hatt seksuell omgang med dem foran og bak, og sÊrlig i munnen.
Menneskeofring
Ungene vitner om rituelle ofringer av dyr, men ogsÄ av mennesker. Fostre er blitt skÄret ut av gravide kvinner og partert. StÞrre barn er blitt hengt opp pÄ "kjÞttkroker". SÄ er de andre ungene blitt tvunget til Ä kaste kniver pÄ dem.
- At ungene ikke har klart Ä stoppe dette, og at de selv er blitt gjort delaktige, har i ettertid vÊrt det aller verste for dem Ä forsone seg med, forteller Eva Lundgren. Hun legger til at nÄr det har vÊrt sÄ lett Ä lokke barna med pÄ dette, skyldes det at de fleste er blitt tatt med av sine fedre eller andre nÊrtstÄende voksne.
At der i det hele tatt fins levende, smÄ vitner om disse bestialitetene, tror hun skyldes nettopp at fedrene ikke har villet gÄ sÄ langt som til direkte Ä ofre sitt eget kjÞtt og blod.
JAN H. LANDRO
NY BOK. Eva Lundgren kommer til hÞsten med bok i Norge og Sverige. I "La de smÄ barn komme til meg" gjengir hun flere av de gruoppvekkende beretningene rituelt misbrukte barn har fortalt henne. Hun har gjort opptak av alle samtalene og vil gjengi dem mest mulig autentisk.
ARKIVFOTO: HELGE SUNDE
AFTENPOSTEN MORGEN 22.06.1991 Side 2

Forfatter: BRĂžGGER JAN - Klasse: Diverse - Emne: Metafysikk

s***n er blitt en mediekjendis. I sin hvilelÞse jakt pÄ stoff som kan pirre et skandaleforvent lÞssalgpublikum har boulevardpressen i den senere tid servert en uimotstÄelig blanding av satanisme og sex. JAN BRØGGER

Noen Är tilbake ville slike selsomme nyheter neppe nÄdd videre enn til obskure mannfolkblader av typen Aktuell Rapport. Men idag blir de utbasunert i dagsaviser som gjÞr krav pÄ Ä bli tatt alvorlig som fora for seriÞs kulturdebatt.
Ja, endog Dagsrevyen i NRK falt for fristelsen til Ă„ bringe eiendommelighetene inn i de tusen hjem, riktignok stĂžttet opp av et intervju med en politiefterforsker. Det burde jo borge for seriĂžsitet. Men det kan man ikke lenger ta for gitt.
Det er sagt at de som glemmer historien, er dÞmt til Ä gjenoppleve den. Satanoppslagene viser ikke bare at den kritiske sans i vÄre medier og hos vÄre myndigheter ikke er hva den en gang var. Det vidner ogsÄ om skremmende historielÞshet. Enhver som har selv et overfladisk kjennskap til nyere historie, vil gjenkjenne disse "nyheter" som gjenopplivede varianter av gammel folketro, som idag bare burde ha etnologisk interesse. Beskyldninger om djevlemesser, barnedrap og seksuelle orgier har opp gjennom historien blitt rettet mot suspekte minoriteter av ulike slag, fremst blant dem de kristne, senere jÞdene og frimurerne. Ved utgangen av middelalderen rammet de folkefiender, stort sett i forsvarslÞse kvinners skikkelser. SÊrlig efter uÄr og naturkatastrofer flammet heksebÄlene opp over store deler av Europa. Vi vet idag at tusenvis av ganske uskyldige mennesker ble brent til dÞde. Det er pinlig Ä tenke pÄ at mange av Europas lÊrde var blant de fremste i jakten pÄ mennesker som var blitt offer for oppskremt folkefantasi.


PÄ denne bakgrunn fremtrer opplysningstiden og kravene til videnskapelig metode og seriÞs bevisfÞrsel som fornuftens befriende seier over de irrasjonelle krefter i den europeiske folkesjel. Men de gamle hekseriforestillinger har likevel overlevet sÄ Ä si i fornuftens regnskygge. Som antropolog har jeg stÞtt pÄ dem i middelhavskulturens landsbysamfunn. I Portugal kunne kvinnene fortelle meg at de nesten hadde sett landsbyens heks ha samleie med djevelen. Mennene hadde helt sikkert sett hennes dystre silhuett i tÄken pÄ fiskebankene utenfor kysten av New Foundland.
Men man har sluttet Ä brenne folk pÄ staker. Denne ensomme og ganske uskyldige portugisiske kvinnen, hvis stÞrste synd var hennes mangel pÄ mannlig beskytter og nÊre slektninger, slapp unna med utstÞtelse og boikott. I Norge er vi jo kommet lenger. Her opptrer djevelen nÄ bare i menneskeskikkelse, og da fortrinnsvis som prest i ett eller annet tvilsomt trossamfunn. Til gjengjeld misbruker han og hans medsammensvorne kvinner og barn pÄ det groveste. Det vet man nesten sikkert. Her kan man stÞtte seg til autoriteter som religionsforskeren Eva Lundgren, som ifÞlge Dagbladet nesten ble voldtatt pÄ et sektmÞte. Vi mÄ vÊre takknemlig for at denne forsker kom seg unna i siste Þyeblikk. Til gjengjeld gikk vi da glipp av det endelige beviset. Men nÄr fÞrstebetjent Willy Kobbhaug har fullfÞrt sin efterforskning, skal vi vel fÄ de forferdelige realitetene pÄ bordet. Han er jo nesten sikker i sin sak, sikker nok til Ä stille seg til rÄdighet for boulevardpressen. Han er vel avskÄret fra Ä ta i bruk vannprÞven, men kunne ellers ha ett og annet Ä lÊre av storinkvisitoren av Granada.
Grunnen til at disse utslag av oppskremt fantasi ikke bare kan mÞtes med humor og skuldertrekk, er at boulevardavisene, til tross for sine groteske utskeielser i de senere Är, eiendommelig nok har bevart en snev av troverdighet. Den sunne fornuft har Äpenbart karrigere kÄr i dagens medie- og utdannelsessamfunn enn tidligere. Uansvarlige reportere og kritikklÞse "forskere" stÄr i ferd med Ä etablere en ny ondskapslÊre basert pÄ gammel folketro, mistenksomhet, seksualangst og aggresjon. Det historien forteller oss, er at en ondskapslÊre av denne typen egner seg fortrinnlig til forfÞlgelse av ulike minoritetsgrupper og ressurssvake originaler.
Forfall
Det forfall i kritisk sans som de oppskremte forestillinger om satanisme vidner om, representerer en alvorlig utfordring til rasjonalitetens garantister i samfunnet. FÞrst og fremst til universitetene, men ogsÄ til domstolene, de ansvarlige departementer og politietaten. Det man i mÞrke Þyeblikk kan frykte, er at populistiske strÞmninger, nÊret av medienes krisemaksimering, vil true bÄde rettssikkerheten og trosfriheten pÄ lengre sikt. Den atmosfÊre av frykt og mistenksomhet som skapes, gir antihumanismen gunstige vekstbetingelser. En krass mediekritikk er derfor pÄ sin plass.
Igjen med tanke pÄ historien kan det vÊre riktig Ä minne om at hekseriforestillingenes utbredelse hadde en nÊr sammenheng med boktrykkerkunstens etablering.
Hekseprosessenes hÄndbok Malleus maleficarum ble utgitt knappe 40 Är efter Gutenbergs fÞrste trykksak. Det er vanskelig Ä benekte at boktrykkerkunsten gjennom utbredelse av selsomme skrifter ga et vesentlig bidrag til den moralske panikk vi idag omtaler som hekseforfÞlgelsene. Det er ikke vanskelig Ä se likhetspunkter mellom senmiddelalderens mediehysteri og den vi opplever i boulevardpressen idag.
Dette er ikke et argument for sensur, men for ansvarlighet, kildekritikk, efterrettelighet og kritisk fornuft.

Bildetekst:
- - Oppskremte forestillinger om satanisme vidner om forfall i kritisk sans.
Image

Som de fleste nok allerede har forstÄtt sÄ er dette et tvilsomt kvinnemenneske:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/ ... 51288.html

http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=78

http://forskning.no/meninger/kronikk/20 ... a-lundgren
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Noen som husker det ĂŒberkristne programmet SĂžndagsĂ„pent (elr noe i den dur) som gikk pĂ„ Tv2? I et program der satt det en halvgammal gubbe og la ut om sitt liv i en satanistsirkel, og om alle ritualer/orgier/ofringer han hadde deltatt pĂ„, selvfĂžlgelig uten Ă„ bli stilt oppfĂžlgende spĂžrsmĂ„l, men at han nĂ„ hadde brutt ut ved Herrens hjelp. "Prise Jesus!"
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Durloth
Belieber
Belieber
Posts: 57
Joined: 23 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Durloth »

Ungene vitner om rituelle ofringer av dyr, men ogsÄ av mennesker. Fostre er blitt skÄret ut av gravide kvinner og partert. StÞrre barn er blitt hengt opp pÄ "kjÞttkroker". SÄ er de andre ungene blitt tvunget til Ä kaste kniver pÄ dem.
- At ungene ikke har klart Ä stoppe dette, og at de selv er blitt gjort delaktige, har i ettertid vÊrt det aller verste for dem Ä forsone seg med, forteller Eva Lundgren. Hun legger til at nÄr det har vÊrt sÄ lett Ä lokke barna med pÄ dette, skyldes det at de fleste er blitt tatt med av sine fedre eller andre nÊrtstÄende voksne.
Det er sÄ deilig sjukt at dette damemennesket har fÄtt et professorat i Uppsala. I en tid der det knapt fins en fast stilling innen humaniora.
Knivlaus mann e` livlaus mann!

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Tja dette er jo tiden som ga oss bjugnsaken og skapte fenomenet tomas Quick.
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

ghazten
Poser
Poser
Posts: 285
Joined: 29 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ghazten »

tidlig nittitall var en herlig tid.
EKO EKO AZARAK

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Jeg bodde i Frankrike i 90-tallet og slik vi sÄ pÄ den norske BM-scenen var dere en dedikert gjeng med gale og farlige jÊvler.

User avatar

Favn
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 07 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Favn »

PÅ den fĂžrste skiva med det finske bandet Impaled Nazarene stĂ„r det jo pent skrevet:No orders from Norway accepted!!
Therion gutta skulle jo kidnappes ogsÄ :)


Skavlan
Belieber
Belieber
Posts: 25
Joined: 17 Nov 2013, 16:42
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Skavlan »

Bodde i Sverige Ä som Tenebre sier var vi imponert og overrasket over det norge stilte istand. Musikken var alltid viktigst. Men det krminelle var jo absolutt fascinerende og noe man prÞvde Ä sjÞl "stÄ for", som Vikernes sier (ja iblant kan ha si fornuftige ting) sÄ bekreftede man myten fra media (eller prÞvde gjÞre d). Ble sjÞl dÞmt i 95 Ä stilte opp i Deicideshirt o kors og syntes det var litt stas Ä sitte som "enemy" pÄ benken.

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

Favn wrote:PÅ den fĂžrste skiva med det finske bandet Impaled Nazarene stĂ„r det jo pent skrevet:No orders from Norway accepted!!
Therion gutta skulle jo kidnappes ogsÄ :)
For oss som innimellom er pinlig nÞyaktige, sÄ stÄr det ikke "No orders from Norway accepted!"

Det stÄr faktisk noe like i nÊrheten. "No orders from Normay accepted!". Jeg blir like glad hver gang jeg tenker pÄ det :-D

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Skavlan wrote:Bodde i Sverige Ă„ som Tenebre sier var vi imponert og overrasket over det norge stilte istand. Musikken var alltid viktigst.
Minnes et Scream-intervju med en eller annen svenske som var SÅ imponert over Enthrone...-skiva til Dimmu (som da var ny), og sa at NÅ var Norge bedre enn Sverige hva bm angikk.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!


Skavlan
Belieber
Belieber
Posts: 25
Joined: 17 Nov 2013, 16:42
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Skavlan »

Hahaha....ja norske scena gikk vel skeis ganske fort mens svenske holdt seg noe bedre.

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Er som det pleier Ă„ vĂŠre, flokken finner noe nytt mens de som ikke drar videre fortsetter.
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

RKKB wrote:
Favn wrote:PÅ den fĂžrste skiva med det finske bandet Impaled Nazarene stĂ„r det jo pent skrevet:No orders from Norway accepted!!
Therion gutta skulle jo kidnappes ogsÄ :)
For oss som innimellom er pinlig nÞyaktige, sÄ stÄr det ikke "No orders from Norway accepted!"

Det stÄr faktisk noe like i nÊrheten. "No orders from Normay accepted!". Jeg blir like glad hver gang jeg tenker pÄ det :-D
Oppneddobbelve er jĂŠĂŠĂŠvlig ondt.
The lime of the ancient marinade.


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

Cannes: Jonas Akerlund to Direct ‘Lords of Chaos’

http://variety.com/2015/film/global/can ... 201486540/

(Var vel dette Necorbutch snakka om i Scream-intervjuet ifjor (altsÄ det forekommende som han ikke ville snakke noe sÊrlig om))
a series of movements that match the speed and rhythm of cake

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Kan jo bare bety Ăšn ting det....
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

dĂždshemma
Belieber
Belieber
Posts: 31
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dĂždshemma »

At nokon faktisk har tatt livet sitt etter Ä hÞyrd eit album av Aprubtum er vel ikkje heilt utenkeleg, men tanke pÄ kvaliteten (eventuelt mangel pÄ kvalitet).
E du med oss i dag, byrja tanken bli klar?

Locked Previous topicNext topic