Smått enig, "Whoa"-greiene er ren dritt men resten av låta er klassisk Maiden, minner meg litt om de bedre låtene fra 'No Prayer for the Dying'.Gorgar wrote:Ler av alle som ikke liker The Red And The Black. Whoa whoa-greiene er litt slitsomt, men resten av låta er knall.
Iron Maiden - The Book of Souls
Re: Iron Maiden - The Book of Souls
-
- Poser
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
[media]https://www.youtube.com/watch?v=mBRDYiRkPQc[/media]Gullbrød wrote:Det gjer den nok når den faktisk har blitt gitt ut. Denne tråden er full av snikar og bandittar som ikkje klarar å vente.BUB wrote:Kommer plata på spotify?
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."
-
- Belieber
- Mood:
Jøss, er det Joey DeMaio som spiller introen til "The Red and the Black" eller?
"False metal is like having your brother stabbing you in the back with a
knife. And that's really bad". Joey DeMaio, Manowar.
knife. And that's really bad". Joey DeMaio, Manowar.
Helt enig! Fengende melodi, passe melankolsk, godt refreng. Ingen solo, noe overraskende. Faktisk den eneste låta på skiva der ikke Dave og Adrian spiller solo. Jeg liker denne låta veldig godt.Nils Barvåg wrote:"If Eternity Should Fail" er en instant classic.
Har hørt skiva i sin helhet nå to ganger, og er veldig fornøyd med den. Skal ærlig innrømme at etter den noe middelmådige The Final Frontier, så trodde jeg vel ikke helt på dette her som nå skulle komme. Med forbehold om kun to gjennomhøringer så langt, så er denne skiva minst en klasse bedre enn forgjengeren. Litt mindre prog, litt færre lange introer, mer rett på sak, (enda) mer melodi, Bruce høres mindre anstrengt ut (med noen unntak) og generelt er også skiva mer heavy. Der man på TFF lekte seg med noen 70-tallsriff som i alle fall ikke funket helt for min del, så er man nå tilbake til mer Powerslave-aktige riff. (Det er flere partier der jeg får deilige Powerslave-vibber.)
Nå skal jeg ikke bare gi skryt, for det er vel et par låter som er noe mer ordinære (The Man Of Sorrows, for eksempel), men du verden så god denne skiva allikevel er. Jeg synes også refrengene er klart bedre. Istedenfor å bare gjenta låttittelen 25 ganger så har (i alle fall på Dickinson-låtene) refrengene litt mer substans, og jeg liker dem veldig godt.
Som stor Murray-fanboy så skader det selvsagt ikke at mannen spiller hele 12 soloer (hvis man tar med introen på The Man Of Sorrows). Og som stor fan av Smith (noe jeg også er, selv om jeg alltid har satt Murray høyest) så gjør det selvsagt ikke noe at han har nesten like mange (10) og flesteparten av disse er pur klasse.
Den rene Harris-låta, The Red And The Black, er ganske kul den også, og vanvittig melodiøs.
Dog, jeg kan virkelig spare meg nå for at Janick skal drive og gjenta vokalmelodien på gitar. Det er overflødig, og høres ekstra teit ut siden det er Janick som spiller den, på sitt keitete vis. Skal man absolutt spille en melodi under vokalen, må man heller spille "mot" den slik at den komplementerer vokalen, og ikke bare følger den. (Dette har Smith forstått, og hans forsøk, på Speed Of Light, er langt mer vellykket enn de altfor mange melodi-under-vokalen-krumspringene som Janick har sett seg nødt til å krydre resten av skiva med.)
Death Or Glory er for øvrig en annen veldig fet låt. Smith/Dickinson-komboen leverer virkelig her. De to Gers/Harris-låtene er for øvrig også gode. men jeg liker at Steve denne gangen har greid å slippe taket litt og faktisk har gitt hhv S/D og Dickinson alene få skrive fire låter helt uten hans innblanding. De to Dickinson-låtene er også de to beste.
Dette leder meg til Empire Of The Clouds, som er et mesterverk. Det åpner med to minutter piano og stemning, usigelig vakkert. Så kommer Bruce inn, og han synger bedre enn på mange år. Hele låt har et fantastisk fint driv og er litt annerledes, kanskje fordi man (med all respekt for Steve, som også har levert mye bra på skiva) slipper det standard Harris-formularet (som jeg jo er veldig glad i, men det dreier seg om variasjon), og låta høres derfor litt annerledes og friskere ut, men allikevel Maiden. Fantastisk låt fra ende til annen!
Alt i alt nøler jeg ikke med å gi 9 av 10 poeng til Book OF Souls, men jeg skal selvsagt gi den mange gjennomhøringer til før jeg føler meg kompetent til å avgi en endelig dom.
Skal ikke begi meg ut på noen stor diskusjon angående dette , men at dere greier å finne en låt med et refreng dere omtaler som slitsomt og ren dritt bra er en bragd i seg selv for mitt vedkommende. For min del ødelegger det såkalte "refrenget" alt ved denne låta. Hjelper ikke at den varer i 13 minutter og sikkert har en del kurante partier sånn utover "whoa". I mine ører er det som sagt en av Maidens flaueste låter noensinne.Slynt wrote:Smått enig, "Whoa"-greiene er ren dritt men resten av låta er klassisk Maiden, minner meg litt om de bedre låtene fra 'No Prayer for the Dying'.Gorgar wrote:Ler av alle som ikke liker The Red And The Black. Whoa whoa-greiene er litt slitsomt, men resten av låta er knall.
-
- Poser
- Mood:
Jeg har sagt det mange ganger før, og denne gangen stemmer det kanskje endelig: best siden "Powerslave"! 

Måtte bare sjekke ut denne låten og jeg kan ikke fatte hva dere klager over. Jeg kan til nød være enig i at whoa partiene tenderer til slitsomme, men ellers er dette en knallåt. Ser den får mye skryt i andre fora også.Freeze wrote:Skal ikke begi meg ut på noen stor diskusjon angående dette , men at dere greier å finne en låt med et refreng dere omtaler som slitsomt og ren dritt bra er en bragd i seg selv for mitt vedkommende. For min del ødelegger det såkalte "refrenget" alt ved denne låta. Hjelper ikke at den varer i 13 minutter og sikkert har en del kurante partier sånn utover "whoa". I mine ører er det som sagt en av Maidens flaueste låter noensinne.Slynt wrote:Smått enig, "Whoa"-greiene er ren dritt men resten av låta er klassisk Maiden, minner meg litt om de bedre låtene fra 'No Prayer for the Dying'.Gorgar wrote:Ler av alle som ikke liker The Red And The Black. Whoa whoa-greiene er litt slitsomt, men resten av låta er knall.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Empire of The Clouds syns jeg i utgangspunktet virka litt småtreig, men nå er det f**n meg 18 minutter med gåsehud.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky
Tittelsporet er også blitt en favoritt. Mye bra her altså.
I never looked around, never second-guessed
-
- Poser
- Mood:
De eneste låtene jeg er skeptisk til nå er "Shadows of the Valley" og "The man of Sorrows". Resten er inspirert så det holder.
Tittellåta er helt enorm. Spesielt siste halvdel. Av de kortere låtene liker jeg nok Death Or Glory best. En skikkelig fengende rocker.
Låter jeg ikke har fått helt taket på enda er When The River Runs Deep, Tears Of A Clown og The Man Of Sorrows.
Låter jeg ikke har fått helt taket på enda er When The River Runs Deep, Tears Of A Clown og The Man Of Sorrows.
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?
Diamonds And Røst
Diamonds And Røst
Klaget ikke, var bare en observasjon.. 95% av låta er trivelig Iron Maiden-kos, bare refrenget som er kjipt. I motsetning til andre her så satt "The Man of Sorrows" best første gang for min del. Har hørt alle låtene en gang. Synes Bruces stemme ikke passer så godt til rolige partier men synes han gjør en ok jobb på materialet som passer bedre (mer rocka)Vorax wrote:Måtte bare sjekke ut denne låten og jeg kan ikke fatte hva dere klager over. Jeg kan til nød være enig i at whoa partiene tenderer til slitsomme, men ellers er dette en knallåt. Ser den får mye skryt i andre fora også.Freeze wrote:Skal ikke begi meg ut på noen stor diskusjon angående dette , men at dere greier å finne en låt med et refreng dere omtaler som slitsomt og ren dritt bra er en bragd i seg selv for mitt vedkommende. For min del ødelegger det såkalte "refrenget" alt ved denne låta. Hjelper ikke at den varer i 13 minutter og sikkert har en del kurante partier sånn utover "whoa". I mine ører er det som sagt en av Maidens flaueste låter noensinne.Slynt wrote:Smått enig, "Whoa"-greiene er ren dritt men resten av låta er klassisk Maiden, minner meg litt om de bedre låtene fra 'No Prayer for the Dying'.Gorgar wrote:Ler av alle som ikke liker The Red And The Black. Whoa whoa-greiene er litt slitsomt, men resten av låta er knall.
-
- Poser
- Mood:
- Been thanked: 2 times
Shabby bør passe seg, vet en sjappe i Bergen fikk telefon fra selskapet fordi de solgte før tiden. Er jo idiotisk å gjøre slikt, spesielt i bransjedelen. En ting er jo at filer havner på nett, ille nok, men når en butikk med fastsatt releasdato selger, i dette tilfelle to, i det i Bergen nesten en uke, før tiden? Blir jo som om kinoen i byen din bestemmer seg for å vise en film et par dager før premieren...RKKB wrote:Da var dem tidlig ute, siden utgivelsesdato er på fredag 4. sept. Nedlastingsdato fra internet var vel i midten av forrige uke...Vorax wrote:Fikk kjøpt cd boksen på Shabby i Haugesund i dag![]()
SE OPP!!! ikke ned...
Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang
Kanskje vi skal fjerne navnet?yngve wrote:Sjappa bør passe seg, vet en sjappe i Bergen fikk telefon fra selskapet fordi de solgte før tiden. Er jo idiotisk å gjøre slikt, spesielt i bransjedelen. En ting er jo at filer havner på nett, ille nok, men når en butikk med fastsatt releasdato selger, i dette tilfelle to, i det i Bergen nesten en uke, før tiden? Blir jo som om kinoen i byen din bestemmer seg for å vise en film et par dager før premieren...RKKB wrote:Da var dem tidlig ute, siden utgivelsesdato er på fredag 4. sept. Nedlastingsdato fra internet var vel i midten av forrige uke...Vorax wrote:Fikk kjøpt cd boksen i dag![]()
-
- Poser
- Mood:
- Been thanked: 2 times
Hehe, redigerte du teksten min? Synes platebutikken Sjappa godt kan nevnes jeg, de vet jo godt hva reglene er og at de brytes. Kanskje tipse om det når man er innom? Er jo kjipt å få motbør også, når man først er en kul sjappe som selger fysisk i 2015.
SE OPP!!! ikke ned...