Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Iron Maiden - The Book of Souls

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Re: Iron Maiden - The Book of Souls

Post by Antonzen »

1. Killers
2. Iron Maiden
3. Nesten resten
4. Virtual xI

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Espen wrote:Please kutt ut rangeringslistene folkens, det er sÄ j***a uinteressant.
Jeg burde vel heller posta lista i den generelle Maiden-trÄden innser jeg nÄ.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Dave
Belieber
Belieber
Posts: 22
Joined: 18 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dave »

Tja, dette var jo en rimelig uinteressant plate. Med unntak av den friske "Speed of light".
Hovedriffet pÄ denne er veldig utypisk Maiden i mine Þrer, og er den eneste lÄta som sparker rÊv.

Resten er langtekkelig og typisk for 2000-tallets Maiden, med en ullen og grumsete produksjon, igjen.
Mange av lÄtene blir dratt ut til det kjedsommelige, med mye repetisjoner av det samme, og intetsigende gitarsoloer.
Gitararbeidet er upresist ogsÄ, kanskje fordi man skal ha med 3 gitarister, med hver sin stil.
Og Bruce sliter til tider sÄ mye, at det nesten blir pinlig Ä hÞre pÄ. Han vil sÄ gjerne, men det hÞres ikke bra ut. Alderen tynger.

Jeg gir terningkast 2, og setter heller pÄ "Piece of mind", eller noe annet gull fra 80-tallet.
Faktisk hÞrer jeg heller pÄ "The X factor" enn denne nye...

User avatar

herr_ost
Belieber
Belieber
Posts: 81
Joined: 03 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by herr_ost »

Freeze wrote:Men et par lÄter drar fortsatt ned helhetsinntrykket betraktelig for min del. "The Red and The Black" er rent tÞv i mine Þrer , og "Shadows of the Valley" synes jeg heller ikke holder mÄl. Sitter allikevel igjen med over 70 minutter god Maiden , sÄ denne skiva fÄr klart godkjent.
Host?! Hark! Kremth khaark. Hoi. Beklager, satte pultosten i halsen. The Red and the Black tþv? Den er jo aldeles gull - frésk, harmonisk, 90-tallsharry og riffete! Ikke tþv. Ellers enig, knallplate ✊

User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

herr_ost wrote:
Freeze wrote:Men et par lÄter drar fortsatt ned helhetsinntrykket betraktelig for min del. "The Red and The Black" er rent tÞv i mine Þrer , og "Shadows of the Valley" synes jeg heller ikke holder mÄl. Sitter allikevel igjen med over 70 minutter god Maiden , sÄ denne skiva fÄr klart godkjent.
Host?! Hark! Kremth khaark. Hoi. Beklager, satte pultosten i halsen. The Red and the Black tþv? Den er jo aldeles gull - frésk, harmonisk, 90-tallsharry og riffete! Ikke tþv. Ellers enig, knallplate ✊
MÄ si meg enig her. The Red... er vel den Maiden-lÄta som lÄter mest go'gammal Maiden.

User avatar

LjosÄk
Belieber
Belieber
Posts: 74
Joined: 23 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LjosĂ„k »

Noen tanker etter et halvt dusin gjennomhĂžringer:

- Skiva burde vÊrt lagt ned en hel tone for Ä fÄ en mer behagelig Dickinson
- Det er ting her som minner om Dickinson sine soloskiver
- Skiva har et mĂžrke og "alvor" jeg har savnet siden den kraftig undervurderte X Factor
- Jeg er positivt overrasket

User avatar

CocaineChrist
Poser
Poser
Posts: 223
Joined: 24 May 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CocaineChrist »

Hva er greia med lead gitaren som mÄ fÞlge Dickinson gjennom hele lÄta da? HÞres ut som en fÞlgegitar de har lagt pÄ i studio for at Bruce skal huske vokallinjene sine, og sÄ glemt Ä fjerne den etterpÄ. Dritirriterende. Er sÄ mye som irriterer meg pÄ denne skiva, men mye gjenbruk av gamle ideer og dÞrgende kjedelig lÄtskriving er nok det som gjÞr mest vondt. Kvininga til Dickinson og den kjedelige gitarspillingen kan jeg tilgi. Er selvsagt mye bra her ogsÄ, er jo tross alt Maiden, men alt i alt er jeg litt skuffa.

User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

TheUnborn wrote:
herr_ost wrote:
Freeze wrote:Men et par lÄter drar fortsatt ned helhetsinntrykket betraktelig for min del. "The Red and The Black" er rent tÞv i mine Þrer , og "Shadows of the Valley" synes jeg heller ikke holder mÄl. Sitter allikevel igjen med over 70 minutter god Maiden , sÄ denne skiva fÄr klart godkjent.
Host?! Hark! Kremth khaark. Hoi. Beklager, satte pultosten i halsen. The Red and the Black tĂžv? Den er jo aldeles gull - frĂŠsk, harmonisk, 90-tallsharry og riffete! Ikke tĂžv. Ellers enig, knallplate Image
MÄ si meg enig her. The Red... er vel den Maiden-lÄta som lÄter mest go'gammal Maiden.

For Ä gjenta meg selv , det ooooaahh refrenget er sÄ flaut at jeg ikke finner ord. Vokalen til Bruce er spesielt slitsom Ä hÞre pÄ i denne lÄta ogsÄ synes jeg. Og bass-snÞvlinga som starter og slutter lÄten fremstÄr ogsÄ som slurvete. Beklager , men finner som sagt bare hele lÄta bedriten. Eller tÞvete om du vil.

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

The Red and the Black er heilt krise.

Tittelsporet er heilt klart det som peikar seg ut i positiv forstand.
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

LjosÄk
Belieber
Belieber
Posts: 74
Joined: 23 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LjosĂ„k »

Synes ikke The Red.. er krise, men er enig i at det lÄter fryktelig slurvete av bassen under intro og avslutning. Men jeg synes samtidig det lÄter litt sjarmerende.

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

Det er tre gode songar pÄ skiva:

1. The Book of Souls
2. Empire of the Clouds
3. Shadows of the Valley

Resten er temmeleg forglÞymeleg. Eg kjem tilbake dersom det viser seg at det er fleire som fortener Ä vere med pÄ lista.
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Hva er galt med If eternity should fail?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

CocaineChrist
Poser
Poser
Posts: 223
Joined: 24 May 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CocaineChrist »

If Eternity Should Fail er ganske Älreit, syns jeg. Og sÄ liker jeg Death or Glory faktisk! Bortsett fra refrenget som lÄter litt malplassert og kjipt, sÄ er det en enkel og fet lÄt.

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

Vorax wrote:Hva er galt med If eternity should fail?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikkje noko galt, men det er heller ikkje noko som fÄr meg til Ä tenkje "no skal eg setje meg ned og kose meg med Iron Maiden og setje pÄ If Eternity Should Fail". Dei tre tidlegare nemnte songane er - i alle fall forelÞpig - pÄ hÞgde pÄ med alt til og med Brave New World.

Shadows of the Valley har noko Brave New World over seg. Eg fÄr lyst til Ä hÞyre The Fallen Angel kvar gong eg hÞyrer den.

Resten, bortsett frÄ megairriterande The Red and the WOOOAH WOOOAH WOOOAH Black, er langt frÄ dÄrleg, men det blir mykje samleband-Maiden over det. Summa sumarum er eg nÞgd. Tre praktlÄtar i 2015 er langt meir enn forventa.
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

herr_ost
Belieber
Belieber
Posts: 81
Joined: 03 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by herr_ost »

Freeze wrote:
TheUnborn wrote:
herr_ost wrote:
Freeze wrote:Men et par lÄter drar fortsatt ned helhetsinntrykket betraktelig for min del. "The Red and The Black" er rent tÞv i mine Þrer , og "Shadows of the Valley" synes jeg heller ikke holder mÄl. Sitter allikevel igjen med over 70 minutter god Maiden , sÄ denne skiva fÄr klart godkjent.
Host?! Hark! Kremth khaark. Hoi. Beklager, satte pultosten i halsen. The Red and the Black tĂžv? Den er jo aldeles gull - frĂŠsk, harmonisk, 90-tallsharry og riffete! Ikke tĂžv. Ellers enig, knallplate Image
MÄ si meg enig her. The Red... er vel den Maiden-lÄta som lÄter mest go'gammal Maiden.

For Ä gjenta meg selv , det ooooaahh refrenget er sÄ flaut at jeg ikke finner ord. Vokalen til Bruce er spesielt slitsom Ä hÞre pÄ i denne lÄta ogsÄ synes jeg. Og bass-snÞvlinga som starter og slutter lÄten fremstÄr ogsÄ som slurvete. Beklager , men finner som sagt bare hele lÄta bedriten. Eller tÞvete om du vil.
Dette mÄ jeg si er veldig leit. Her har Steve jobbet relativt skikkelig hardt med nettopp denne lÄten, og sÄ blir han bare mÞtt med slik misfornÞydskap. Ingen heder, bare hat, ukvemsord, lugging og terror. Det er trist, meget trist.

User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

herr_ost wrote:
Freeze wrote:
TheUnborn wrote:
herr_ost wrote:
Freeze wrote:Men et par lÄter drar fortsatt ned helhetsinntrykket betraktelig for min del. "The Red and The Black" er rent tÞv i mine Þrer , og "Shadows of the Valley" synes jeg heller ikke holder mÄl. Sitter allikevel igjen med over 70 minutter god Maiden , sÄ denne skiva fÄr klart godkjent.
Host?! Hark! Kremth khaark. Hoi. Beklager, satte pultosten i halsen. The Red and the Black tĂžv? Den er jo aldeles gull - frĂŠsk, harmonisk, 90-tallsharry og riffete! Ikke tĂžv. Ellers enig, knallplate Image
MÄ si meg enig her. The Red... er vel den Maiden-lÄta som lÄter mest go'gammal Maiden.

For Ä gjenta meg selv , det ooooaahh refrenget er sÄ flaut at jeg ikke finner ord. Vokalen til Bruce er spesielt slitsom Ä hÞre pÄ i denne lÄta ogsÄ synes jeg. Og bass-snÞvlinga som starter og slutter lÄten fremstÄr ogsÄ som slurvete. Beklager , men finner som sagt bare hele lÄta bedriten. Eller tÞvete om du vil.
Dette mÄ jeg si er veldig leit. Her har Steve jobbet relativt skikkelig hardt med nettopp denne lÄten, og sÄ blir han bare mÞtt med slik misfornÞydskap. Ingen heder, bare hat, ukvemsord, lugging og terror. Det er trist, meget trist.
HÄper du tuller her? Hvem snakker om ingen heder og hat? Har stor respekt for Harris , bÄde som bassist og lÄtskriver. Er ikke verre enn at alt selv han tar i ikke blir gull , og med "The Red and The Black" tryner han skikkelig. Kun min mening selvsagt.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Böh! wrote:
Vorax wrote:Hva er galt med If eternity should fail?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikkje noko galt, men det er heller ikkje noko som fÄr meg til Ä tenkje "no skal eg setje meg ned og kose meg med Iron Maiden og setje pÄ If Eternity Should Fail". Dei tre tidlegare nemnte songane er - i alle fall forelÞpig - pÄ hÞgde pÄ med alt til og med Brave New World.

Shadows of the Valley har noko Brave New World over seg. Eg fÄr lyst til Ä hÞyre The Fallen Angel kvar gong eg hÞyrer den.

Resten, bortsett frÄ megairriterande The Red and the WOOOAH WOOOAH WOOOAH Black, er langt frÄ dÄrleg, men det blir mykje samleband-Maiden over det. Summa sumarum er eg nÞgd. Tre praktlÄtar i 2015 er langt meir enn forventa.
Verstet i Shadows er j****g likt refrenget i Fallen Angel. Shadows of the valley er en av de svakeste lÄtene sammen med When the river runs deep. StÄr fortsatt pÄ femmeren, men jeg er enig i at det er en del gjenkjennlige partier pÄ skiva. The red and the black er jo sjef, men jeg kan gÄ med pÄ at Woooah partiene tenderer til irriterende.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

The Red and the Black er sÄ sykt bra at hjelp! Noe av det beste som har blitt laget siden 80-tallet. Ren perfeksjonisme.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

yngve wrote:Mye woooaaa og en lang lÄt som godt hadde tÄlt en klipp, men et par-tre av lÄtene framstÄr sÄ langt som veldig bra!
GĂŠrn' du. Er som Ă„ klippe i "Mona Lisa", "Den siste nattverd" eller "Skrik".

User avatar

herr_ost
Belieber
Belieber
Posts: 81
Joined: 03 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by herr_ost »

Runar wrote:The Red and the Black er sÄ sykt bra at hjelp! Noe av det beste som har blitt laget siden 80-tallet. Ren perfeksjonisme.
Ingen tvil om den saken, total groove ✊✊✊

Locked Previous topicNext topic