Hipster Svartmetall
Re: Hipster Svartmetall
Dette er en tråd på nivå med det døveste på NWN forumet.
Jeg aner ikke hvem Hunter Hunt Hendrix er. Så han har skrevet et manifest med nye regler for BM? Hva så? Det er ikke verd å diskutere engang. Definisjonsmakten ligger der du lar den ligge. Vice kan redefinere begrepet så mye de vil, men det vil uansett ikke stemme med virkeligheten. Det bør da være betryggende nok? Jeg mister ikke nattesøvnen om noen tror BM er noe annet en jeg "tror" det er.
PS.
Komboen skog, vinter og liksminke ER flaut.
Jeg aner ikke hvem Hunter Hunt Hendrix er. Så han har skrevet et manifest med nye regler for BM? Hva så? Det er ikke verd å diskutere engang. Definisjonsmakten ligger der du lar den ligge. Vice kan redefinere begrepet så mye de vil, men det vil uansett ikke stemme med virkeligheten. Det bør da være betryggende nok? Jeg mister ikke nattesøvnen om noen tror BM er noe annet en jeg "tror" det er.
PS.
Komboen skog, vinter og liksminke ER flaut.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
nei heldigvis.knokkelmann wrote:Det er vel stort sett kun hipstere som er interessert i denne diskusjonen. Det å kalle en kniv for en gaffel, betyr ikke at kniven rent faktisk konverteres tilen gaffel - uansett hvor mye hipsterne gnåler.
Det er en interessant diskusjon i den grad BM skal anses som noe som tilhører fortiden til, eller om sjangeren også har en fremtid. Dette er noe som angår alle som liker Black Metal, for akkurat nå er det jo tydeligvis slik at mange bare fnyser av hipsterne og lar de dumme seg ut helt på egen hånd. Hipster Black Metal blir kun et problem for folk som har snøring på "ekte" BM i det øyeblikk at det ikke kommer ut mer nytt av sistevnte type - kun de gamle traverne som koker suppe på den samme spikeren.
Noe av det som fans av BM tiltrekkes av er nettopp det at det er en ekstrem musikkform med et ekstremt image og budskap. Hvis man må bla igjennom og forkaste dusinvis av politisk korrekte snillist-puserock-album for hvert genuine eksempel på svartmetall, hvor lenge før man går lei av hele greia og forkaster BM som en relevant sjanger i det store og hele? Til syvende og sist vil TNBM tape på at markedet oversvømmes av kjipe kopier som prøver å kuppe hele greia ved hjelp av store mengder polish og Blenda Hvit, rett og slett fordi at musikalske talent som -kunne- ha latt seg inspirere av The Real Deal istedet forkaster sjangeren som helhet og enten gjør andre ting eller aldri blomstrer som musikere.
Jeg mister ikke akkurat nattesøvnen av dette jeg heller, men jeg syns da at verden er et litt mer interessant sted å være med BM tilgjengelig enn uten.
Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Jeg syns ikke det er helt uproblematisk at noen (spesielt de nevnte amerikanske nettstedene) går inn for å gjøre BM mer mainstream. Et stort verdensproblem er det ikke, men du må huske på at blant svartmetallfans er det kanskje mer vanlig at musikken er formativ enn i de fleste andre sjangre. Det vil si at BM på sitt beste snakker til sjela og blir en del av personligheten til mange av oss. Nå var det ikke akkurat BM som gjorde det med meg da jeg gikk på ungdomsskole og videregående første halvdel av nittitallet, men ekstrem metal ble det jo etterhvert. Musikk er viktig for meg og for veldig mange andre.ghastly wrote:Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
Bla.a Windirs Soknardalr og Ulvers Bergtatt var veldig formative for min del. Jeg må innrømme at det er vanskelig å akseptere og respektere at disse to albumene sammenlignes med Deafheavens Sunbather av en person, at de gir lytteren den samme opplevelsen. Hvordan er det mulig? Hva er det slike hipstere faktisk hører når de lytter til norsk BM? Jeg lurer på det, for det kan da umulig være det samme som jeg hører rent fysisk? Sant nok, jeg kan høre bittelitt av Filosofem i noen av "riffene" deres, men det er også alt. Er Deafheaven-fans rett og slett tonedøve? Jeg har absolutt ingen ting til felles med BM-fans (eller Blackgaze-fans, som dette egentlig er) som sier de liker dissonansen, støyen, aggresjonen. Hører de ikke melodiene, legger de ikke merke til kontrasten i musikken, kjenner de ikke på stemningen?
Jeg har like lite til felles med slike folk som med folk som tror på s***n, hyller Hitler og verst av alle, folk som sier de "hører på alt mulig".
Når ble det et problem å høre på alt mulig? Er du 12 år?BiggusD wrote:Jeg syns ikke det er helt uproblematisk at noen (spesielt de nevnte amerikanske nettstedene) går inn for å gjøre BM mer mainstream. Et stort verdensproblem er det ikke, men du må huske på at blant svartmetallfans er det kanskje mer vanlig at musikken er formativ enn i de fleste andre sjangre. Det vil si at BM på sitt beste snakker til sjela og blir en del av personligheten til mange av oss. Nå var det ikke akkurat BM som gjorde det med meg da jeg gikk på ungdomsskole og videregående første halvdel av nittitallet, men ekstrem metal ble det jo etterhvert. Musikk er viktig for meg og for veldig mange andre.ghastly wrote:Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
Bla.a Windirs Soknardalr og Ulvers Bergtatt var veldig formative for min del. Jeg må innrømme at det er vanskelig å akseptere og respektere at disse to albumene sammenlignes med Deafheavens Sunbather av en person, at de gir lytteren den samme opplevelsen. Hvordan er det mulig? Hva er det slike hipstere faktisk hører når de lytter til norsk BM? Jeg lurer på det, for det kan da umulig være det samme som jeg hører rent fysisk? Sant nok, jeg kan høre bittelitt av Filosofem i noen av "riffene" deres, men det er også alt. Er Deafheaven-fans rett og slett tonedøve? Jeg har absolutt ingen ting til felles med BM-fans (eller Blackgaze-fans, som dette egentlig er) som sier de liker dissonansen, støyen, aggresjonen. Hører de ikke melodiene, legger de ikke merke til kontrasten i musikken, kjenner de ikke på stemningen?
Jeg har like lite til felles med slike folk som med folk som tror på s***n, hyller Hitler og verst av alle, folk som sier de "hører på alt mulig".
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Det var mest humoristisk ment, men hvis man "hører på alt mulig", hvordan kan man da ha en musikksmak?AwayTr wrote:Når ble det et problem å høre på alt mulig? Er du 12 år?BiggusD wrote:Jeg syns ikke det er helt uproblematisk at noen (spesielt de nevnte amerikanske nettstedene) går inn for å gjøre BM mer mainstream. Et stort verdensproblem er det ikke, men du må huske på at blant svartmetallfans er det kanskje mer vanlig at musikken er formativ enn i de fleste andre sjangre. Det vil si at BM på sitt beste snakker til sjela og blir en del av personligheten til mange av oss. Nå var det ikke akkurat BM som gjorde det med meg da jeg gikk på ungdomsskole og videregående første halvdel av nittitallet, men ekstrem metal ble det jo etterhvert. Musikk er viktig for meg og for veldig mange andre.ghastly wrote:Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
Hvorfor er 'the metalhead-brotherhood’( ) så j****g redde for ‘hipstere’? Er ikke musikken i seg selv og personlige preferanser viktigere enn hvilke fans en assosieres med? Og når hadde metallen høy sosial status?!
Bands image er kun interessant live, da noen er flinkere enn andre til å by på en audiovisuell opplevelse. Ideologi spiller virkelig ingen rolle for egen del, og lyrikk har aldri vært særlig formativt. Vi er da flere war metal-fans her, men tviler på at noen synes det byr på stor poesi? Og er det noen som klarer å høre på feks. ‘The Shadowthrone’ uten å humre over lyrikken?
Sliter du med å finne nye spennende band anbefaler jeg å bruke andre kilder en Noicey, Buzzfeed og the Guardian.
Tåpelig tråd.
Bands image er kun interessant live, da noen er flinkere enn andre til å by på en audiovisuell opplevelse. Ideologi spiller virkelig ingen rolle for egen del, og lyrikk har aldri vært særlig formativt. Vi er da flere war metal-fans her, men tviler på at noen synes det byr på stor poesi? Og er det noen som klarer å høre på feks. ‘The Shadowthrone’ uten å humre over lyrikken?
Sliter du med å finne nye spennende band anbefaler jeg å bruke andre kilder en Noicey, Buzzfeed og the Guardian.
Tåpelig tråd.
Skipper, believe it or not, there's a little Kong!
-
- Rocker
- Mood:
altså hæBiggusD wrote:Jeg har absolutt ingen ting til felles med BM-fans (eller Blackgaze-fans, som dette egentlig er) som sier de liker dissonansen, støyen, aggresjonen. Hører de ikke melodiene, legger de ikke merke til kontrasten i musikken, kjenner de ikke på stemningen?
Purity comes when death is all.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Det er kortere enn å skrive "norsk svartmetall fra 91-95" eller noe slikt. Jeg legger ikke mer i det.AwayTr wrote:Så trådstarters problem er at noen tror at Deafheaven og Windir er utøvere i samme sjanger?
Er det der skoen trykker?
Og seriøst TNBM??? Vi skriver 2016 liksom.
JEG tror ikke at Deafheaven og Windir er utøvere i samme sjanger. Eller Deafheaven og Darkthrone for den saks skyld. Hvis du legger merke til lenkene jeg har lagt ut, vil du se at dette tydeligvis er den gjengse oppfatning der ute i den store verden, spesielt i USA etter alt å dømme.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Hvis du lurer på noe er det bare å spørre.Medicinmannen wrote:altså hæBiggusD wrote:Jeg har absolutt ingen ting til felles med BM-fans (eller Blackgaze-fans, som dette egentlig er) som sier de liker dissonansen, støyen, aggresjonen. Hører de ikke melodiene, legger de ikke merke til kontrasten i musikken, kjenner de ikke på stemningen?
Vel, da er det ikke black metal lengre. Det er ikke slik at da Dimmu Borgir gikk fra å spille bm til å begynne å blande inn andre sjangere og ble mer mainstream så ble plutselig black metal mainstream. Bandet beveget seg selv ut av black metal. Black metal er black metal, og sånn skal det være. Band må mikse så mange sjangere de vil, men det ender ikke nødvendigvis opp som bm.BiggusD wrote:Jeg syns ikke det er helt uproblematisk at noen (spesielt de nevnte amerikanske nettstedene) går inn for å gjøre BM mer mainstream.ghastly wrote:Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Men det forutsetter jo at noen bedømmer hva som er BM og hva som ikke er BM.Vorax wrote:Vel, da er det ikke black metal lengre. Det er ikke slik at da Dimmu Borgir gikk fra å spille bm til å begynne å blande inn andre sjangere og ble mer mainstream så ble plutselig black metal mainstream. Bandet beveget seg selv ut av black metal. Black metal er black metal, og sånn skal det være. Band må mikse så mange sjangere de vil, men det ender ikke nødvendigvis opp som bm.BiggusD wrote:Jeg syns ikke det er helt uproblematisk at noen (spesielt de nevnte amerikanske nettstedene) går inn for å gjøre BM mer mainstream.ghastly wrote:Synes du problematiserer noe som er helt uproblematisk. Det er fortsatt interessante band som kommer med genuin og interessant musikk, og disse kommer fortsatt til å eksistere uavhengig av hva av andre band som kaller seg BM.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
All the above. Se OP.Vorax wrote:Hva diskuterer vi egentlig? Hva som faktisk ER black metal, eller hva enkelte tror, eller eventuelt vil skal være black metal?
Gnål fra voksne mennesker! Er det rart det er ufred i verden når man faktisk ikke klarer å la være å sutre og bære seg over hva individer mener om et bestemt ting. Skit i hva andre synes og mener, det er for pokker ingen annen persons sak om noen liker gudene-veit-hva slags ny BM eller såkalt *grøss" true BM. For dem som liker det nye er det det akkurat det som er BM for den personen uansett nedskrevet kodeks - i enkelte av midøstens religioner er dette hva folk dreper hverandre for - at han ene dermener noe som er LITT annerledes ennden andre, derfor skal han slaktes...selv om de i bunn og grunn tror det samme.......
La BM være BM, ta dere en øl og kos dere sammen. Og liker man ikke hipstere så la nå da vær å tenk på dem da hehe.
....mange rare folk om dagen ass...
La BM være BM, ta dere en øl og kos dere sammen. Og liker man ikke hipstere så la nå da vær å tenk på dem da hehe.
Kverulantens prinsgemal??!!??
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Ja for ost er ost ass.Nash wrote:Gnål fra voksne mennesker! Er det rart det er ufred i verden når man faktisk ikke klarer å la være å sutre og bære seg over hva individer mener om et bestemt ting. Skit i hva andre synes og mener, det er for pokker ingen annen persons sak om noen liker gudene-veit-hva slags ny BM eller såkalt *grøss" true BM. For dem som liker det nye er det det akkurat det som er BM for den personen uansett nedskrevet kodeks - i enkelte av midøstens religioner er dette hva folk dreper hverandre for - at han ene dermener noe som er LITT annerledes ennden andre, derfor skal han slaktes...selv om de i bunn og grunn tror det samme.......