Hipster Svartmetall
Re: Hipster Svartmetall
Inb4 Living Colour, Fishbone, Hendrix, etc realbm
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
-
- Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
BiggusD wrote:shoegaze er en sjanger som blander metalcore (eller andre -core) med post-rock
Yep. Var visst rimelig dødt her før jeg rørte i gryta.
Dog er de fleste som hører på black metal her fornøyd med det, og lite interessert i å diskutere black metal utover å si hva man mener om skiver, konserter og Euronymous' same-aner.
Kan du ikke starte en tråd der du spør folk hvilket brekk på Transilvanian Hunger som er mest black metal? Jeg vet svaret!
Min signatur er elendig.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
- Been thanked: 0
Hvilket brekk (break?) på Transilvanian Hunger er mest BM?Johnny Tombthrasher wrote:Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
BiggusD wrote:shoegaze er en sjanger som blander metalcore (eller andre -core) med post-rock
Dog er de fleste som hører på black metal her fornøyd med det, og lite interessert i å diskutere black metal utover å si hva man mener om skiver, konserter og Euronymous' same-aner.
Kan du ikke starte en tråd der du spør folk hvilket brekk på Transilvanian Hunger som er mest black metal? Jeg vet svaret!
Ha, lurespørsmål!Johnny Tombthrasher wrote:¨
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.
-
- Rocker
- Mood:
Vet du ikke svaret er du ikke black metal!BiggusD wrote:Hvilket brekk (break?) på Transilvanian Hunger er mest BM?Johnny Tombthrasher wrote:Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
Min signatur er elendig.
-
- Rocker
- Mood:
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Mørkt, rått, eksperimentelt og uferdig er adjektiv jeg kunne ha brukt for å beskrive albumet A Blaze in the Northern Sky.Johnny Tombthrasher wrote:Hva synes du om A Blaze in the Northern Sky, ?
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Det kommer så klart litt an på definisjonen av "break". Definerer man det som "en skarp markering av trommisen", som f.eks. en "stopp", så tror jeg ikke det er noen breaks på albumet Transilvanian Hunger. Det meste trommisen gjør er å klaske litt på en cymbal her og der. Nå har jeg ikke hørt nøye igjennom hele albumet i dag da, for å være sikker.Johnny Tombthrasher wrote:Vet du ikke svaret er du ikke black metal!BiggusD wrote:Hvilket brekk (break?) på Transilvanian Hunger er mest BM?Johnny Tombthrasher wrote:Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
Jeg har ikke hørt veldig mye på Darkthrone, Mayhem og Emperor - men det har jeg jo forsåvidt opplyst om tidligere. Så om noen mener jeg scorer ganske lavt på Kvlt-skalaen så gjør jeg sikkert det.
Når det er sagt - er det noen av dere som VAR DER, i Oslo og rundt dette "miljøet" fra 1991-95ish?
-
- Rocker
- Mood:
Ja, Fenriz klasker på cymbalene her og der.
Hvilke band er dine favorittband?
Min signatur er elendig.
Var "der", ikke i Oslo, men gjennom brev, tapes og alt det som fulgte med undergrunnen før internett.BiggusD wrote:Det kommer så klart litt an på definisjonen av "break". Definerer man det som "en skarp markering av trommisen", som f.eks. en "stopp", så tror jeg ikke det er noen breaks på albumet Transilvanian Hunger. Det meste trommisen gjør er å klaske litt på en cymbal her og der. Nå har jeg ikke hørt nøye igjennom hele albumet i dag da, for å være sikker.Johnny Tombthrasher wrote:Vet du ikke svaret er du ikke black metal!BiggusD wrote:Hvilket brekk (break?) på Transilvanian Hunger er mest BM?Johnny Tombthrasher wrote:Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
Jeg har ikke hørt veldig mye på Darkthrone, Mayhem og Emperor - men det har jeg jo forsåvidt opplyst om tidligere. Så om noen mener jeg scorer ganske lavt på Kvlt-skalaen så gjør jeg sikkert det.
Når det er sagt - er det noen av dere som VAR DER, i Oslo og rundt dette "miljøet" fra 1991-95ish?
-
- Rocker
- Mood:
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Jeg burde kanskje føyd til "...for å markere repetisjon eller nytt riff"Johnny Tombthrasher wrote:Ja, Fenriz klasker på cymbalene her og der.
Hmm, innenfor Black Metal er det Ulver, Windir, Taake, Mgla og Limbonic Art. Sistnevnte er det kun Ad Noctum jeg fortsatt børster støvet av i ny og ne. Ingen av dem er egentlig "rein" BM.
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Hmm et spørsmål som du er en av få som kan svare på da: "miljø" havner jo i hermetegn i disse dager, for det er jo mange som betviler hvor tett sammenknyttet disse karene egentlig var. Media brukte Euronymous sin betegnelse "Den Indre Sirkel" (fra intervjuet med Kerrang!, om jeg husker riktig) - og det er jo skrevet opp og i mente om denne gjennom årene; var det Varg som sa at den aldri eksisterte? Uansett, det JEG lurer mer på er hvordan ungdommene som ikke var "anerkjente i miljøet" agerte i det tidsrommet h*****e var åpent.AwayTr wrote:Var "der", ikke i Oslo, men gjennom brev, tapes og alt det som fulgte med undergrunnen før internett.BiggusD wrote:Det kommer så klart litt an på definisjonen av "break". Definerer man det som "en skarp markering av trommisen", som f.eks. en "stopp", så tror jeg ikke det er noen breaks på albumet Transilvanian Hunger. Det meste trommisen gjør er å klaske litt på en cymbal her og der. Nå har jeg ikke hørt nøye igjennom hele albumet i dag da, for å være sikker.Johnny Tombthrasher wrote:Vet du ikke svaret er du ikke black metal!BiggusD wrote:Hvilket brekk (break?) på Transilvanian Hunger er mest BM?Johnny Tombthrasher wrote:Dødt? Nei, på ingen måte.BiggusD wrote:Jeg rotet fælt der...tyand wrote:Wowsa. Vært borte fra forumet et par drøye år og fortsatt diskuteres hva som er black metal.
Mitt første møte med "miljøet" i hovedstaden var på Immortal og Morbid Angel i 95. Klar overvekt av normale folk og ikke i nærheten av så skummelt som media ville ha det til. Regner med det var tilfellet i årene før også.
Er vel som de fleste former for ekstremisme der noen få individer tar hele rampelyset mens den store majoriteten steller med sitt i fred og ro. For menigmann spilte det sikkert ikke noen rolle da alle med langt hår og skinnjakke på den tiden automatisk havnet i kategorien satanist og kirkebrenner uansett.
Er vel som de fleste former for ekstremisme der noen få individer tar hele rampelyset mens den store majoriteten steller med sitt i fred og ro. For menigmann spilte det sikkert ikke noen rolle da alle med langt hår og skinnjakke på den tiden automatisk havnet i kategorien satanist og kirkebrenner uansett.
Knugende knyttnever av negativ energi
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Hm ja. Jeg så Making a Murderer i jula, og siden det har jeg sett flere andre dokumentarer av samme type. The Jinx, bla.a. Den som fattet mest interesse var West of Memphis (om "The West Memphis Three"). Dette var tre ungdommer som ble dømt for å ha seksuelt mishandlet og drept tre guttunger i West Memphis i 1993, og påtalemyndighetene mente dette var i form av et satanisk ritual. De tre ble plukket ut fordi de gikk i svarte klær og hørte på Metallica og slikt.Kjellvete wrote:Mitt første møte med "miljøet" i hovedstaden var på Immortal og Morbid Angel i 95. Klar overvekt av normale folk og ikke i nærheten av så skummelt som media ville ha det til. Regner med det var tilfellet i årene før også.
Dette var på høyden av det som i ettertid har blitt kalt Satanic Panic, som forklares greit her; http://rationalwiki.org/wiki/Satanic_Panic , selv om RationalWiki har tåpelige artikler om andre ting. Kort fortalt var det på 80- og 90-tallet (hovedsaklig i USA) flere tilløp til fullstendig hysteri og paranoia blant kristenfundamentalister; de fryktet at det de så som et moralsk forfall i samfunnet var forårsaket av satanister som opererte i det skjulte, og blant annet søkte å påvirke ungene deres negativt gjennom Heavy Metal-musikk. Derfor opprettet de en komité som fikk navnet Parents Music Resource Center, som fikk Senatet til å arrangere en høring der de anklagde musikerne fikk lov til å svare for seg. Et av bandene de gikk hardest ut mot var Twisted Sister, og her; .. har dere Dee Sniders tilsvar. Kampanjen førte til at plateselskapene gikk med på å merke "farlige" album med det nå velkjente "Parental Advisory" merket (som i grunn fungerer som et kvalitetsstempel i enkelte sjangre, så hurra for PMRC!)
Så når jeg setter dette sammen med det som kommer frem i "s***n Rir Media" får ihvertfall jeg et rimelig klart bilde av årsaken til all hypen rundt dette såkalte miljøet rundt h*****e. Og hvorfor drapssaken mot Varg Vikernes ble så stor som den ble, både her og internasjonalt. "Satanist-drapet" i Norge gikk bare inn i en større fortelling som allerede pågikk internasjonalt, hvor det var en reell frykt for at barna ble besatt av demoner (eller noe slikt) hvis de hørte på Heavy Metal. Gjerne subtilt, gjennom beskjeder spilt inn baklengs, og vage hentydninger i tekstene.
Og der, i lille Norge, dukker det opp band etter band som åpent hyller s***n, sminker seg for å se ut som demoner og skriker demonisk til musikk som fikk Twisted Sister til å høres ut som Frank Sinatra.
TL;DR - Norsk Black Metal dukket opp midt i et tiår (85-95) preget av s***n-hysteri, og er et produkt av sin tid.
-
- Rocker
- Mood:
Hva er "ren" black metal?BiggusD wrote:Jeg burde kanskje føyd til "...for å markere repetisjon eller nytt riff"Johnny Tombthrasher wrote:Ja, Fenriz klasker på cymbalene her og der.
Hmm, innenfor Black Metal er det Ulver, Windir, Taake, Mgla og Limbonic Art. Sistnevnte er det kun Ad Noctum jeg fortsatt børster støvet av i ny og ne. Ingen av dem er egentlig "rein" BM.
Er ikke Master's Hammers 'Ritual' eller Sarcófagos 'I.N.R.I.' ren black metal fordi det ikke høres ut som det er komponert på Vinterbro?
Jeg trodde det var ett av black metal-ens kjennetegn; at der er rom for variasjon innen sjangeren som sådan?
Min signatur er elendig.
-
- Rocker
- Mood:
Er Fenriz' syn på forskjellen mellom 'A Blaze in the Northern Sky' og 'Under a Funeral Moon' riktig?
Og kan det være riktig hvis du er uenig? Og omvendt? Og oppned? Og MY SOUL IS DESCENDING!
Og kan det være riktig hvis du er uenig? Og omvendt? Og oppned? Og MY SOUL IS DESCENDING!
Min signatur er elendig.
^^ Dette er sannheten ^^Johnny Tombthrasher wrote:Hva er "ren" black metal?BiggusD wrote:Jeg burde kanskje føyd til "...for å markere repetisjon eller nytt riff"Johnny Tombthrasher wrote:Ja, Fenriz klasker på cymbalene her og der.
Er ikke Master's Hammers 'Ritual' eller Sarcófagos 'I.N.R.I.' ren black metal fordi det ikke høres ut som det er komponert på Vinterbro?
Jeg trodde det var ett av black metal-ens kjennetegn; at der er rom for variasjon innen sjangeren som sådan?