Østblokk Prog
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Østblokk Prog
Inspirert av Rikard A Toftesund artikkel i tarkus tenkte jeg å dele noen av de bandene jeg oppdaget som høres lovende ut i mine ører. Hvis noen andre har anbefalinger er det bare å kjøre på. Er kun niemen jeg har på vinyl fra før, men ting havner fortløpende på want lista her.
Starter litt forsiktig med ett par plater;
Denne tror jeg kanskje har vært anbefalt på scream tidligere? Hvertfall litt RPI-ish
Time
[BBvideo 560,340][/BBvideo](yugo)
Fortsetter med Tako, pink floyd / camel aktige saker, også fra jugoslavia
[BBvideo 560,340][/BBvideo]
Starter litt forsiktig med ett par plater;
Denne tror jeg kanskje har vært anbefalt på scream tidligere? Hvertfall litt RPI-ish
Time
[BBvideo 560,340][/BBvideo](yugo)
Fortsetter med Tako, pink floyd / camel aktige saker, også fra jugoslavia
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Kult Solaris er den eneste sålangt som ikke stod på lista mi.
Kjører på med to til
Flamengo (tjekkoslovakia)
korni grupa (jugoslavia)
Kjører på med to til
Flamengo (tjekkoslovakia)
korni grupa (jugoslavia)
Korni Grupa er tøft, kom på at jeg jo har deres selvtitulerte plate i itunes-biblioteket. Mener den fikk ganske positiv omtale i Scented Gardens of the Mind. Et annet kult band er Igra Staklenih Perli fra Serbia. Gir meg assosiasjoner til Hawkwind og Eloy:
-
- Rocker
- Mood:
Haha, akkurat som om jeg ikke hadde nok å sjekke ut fra før! Henger etter på anbefalinger fra den franske og spanske, samt Berlin-tråden! Den Solaris-låta var i hvertfall helt sinnssykt kanon.
Skulle til å hive inn debuten av Solaris selv - veldig kul skive. Hørte den første gang for et par år siden, har gått jevnlig siden den gang. Omega sjekkes ut ved en senere anledning.
Kverulantens prinsgemal??!!??
-
- Rocker
- Mood:
Ett år siden jeg var på forumet sist, men dette må man jo bidra til. Begrenser forslagene til Romania akkurat nå:
PHOENIX fra Transylvania spiller av og til fremdeles. Alle de tre originalskivene er bra og verdt investeringen. Det er til og med mulig å finne dem på (original) vinyl uten å blakke seg (det var i alle fall det for noen få år tilbake).
SFINX ga først ut et ganske folk-preget album (Lume alba) i 1975. Så kom det et ekte prog-album i 1979 (Zalmoxe) og til slutt et mer kommersielt album i 84 (tror jeg det må ha vært). På sistnevnte har de et cheeky plagiat av Stranglers "Golden Brown" som de døpte om til "Intr-un cer violet". Zalmoxe var også relativt lett å finne på original vinyl til en billig penge.
Til sist: en gjeng som må komme med "80-talls advarsel". Jeg synes CELELALTE CUVINTE er topp, men for mange blir det sikkert feil lyd og alt. Tar det med likevel
PHOENIX fra Transylvania spiller av og til fremdeles. Alle de tre originalskivene er bra og verdt investeringen. Det er til og med mulig å finne dem på (original) vinyl uten å blakke seg (det var i alle fall det for noen få år tilbake).
SFINX ga først ut et ganske folk-preget album (Lume alba) i 1975. Så kom det et ekte prog-album i 1979 (Zalmoxe) og til slutt et mer kommersielt album i 84 (tror jeg det må ha vært). På sistnevnte har de et cheeky plagiat av Stranglers "Golden Brown" som de døpte om til "Intr-un cer violet". Zalmoxe var også relativt lett å finne på original vinyl til en billig penge.
Til sist: en gjeng som må komme med "80-talls advarsel". Jeg synes CELELALTE CUVINTE er topp, men for mange blir det sikkert feil lyd og alt. Tar det med likevel
"Even s***n wears leather"
-
- Rocker
- Mood: