Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

2016

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2016

Post by dauinghorn »

2016 er godt i gang. Ikke voldsomt mye fengende pÄ progfronten hittil.
Her er noen titler:

Blood Ceremony - Lord of Misrule
Black Mountain - IV
Ihsahn - Arktis
TusmĂžrke - FĂžrt bak lyset

PrĂžver Ă„ sjekke innom progarchives og beste album fra 2016, ikke voldsomt mye som frister:

http://www.progarchives.com/top-prog-al ... 9&y=9#list

Jeg har forsÞkt meg pÄ Tony Patterson og Iamthemorning (f**n sÄ dÞllt bandnavn), men det blir for soft og moderne...

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Likte denne av Iamthemorning iallfall:

Anbefaler Alux Todolo - Voix:

Elllers er Free Salamander Exhibit sitt debutalbum ferdiginnspilt, men tipper at miks og trykk tar sÄpass lang tid at det sikkert ikke blir sluppet fÞr til neste Är.

Har egentlig gitt opp hele dagens "prog"-scene/band. Enten befinner den/de seg i krisetilstand, eller sÄ er begrepet sÄ utvannet at det har mistet sin mening, eller sÄ er de virkelig gode progbandene sÄ godt skjult at man aldri finner dem. Progarchives har ikke vÊrt noen god kilde iallfall de senere Ärene, og det er hÞyst betenkelig. Trodde jeg fortsatt likte prog, men kanskje jeg ikke gjÞr det?

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: PĂžle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Det spĂžrs jo litt hva man klassifiserer som prog, men her er noen til;

Causa Sui - Return to Sky
Electric Eye - Different Sun
Farmhouse Odyssey - Rise of the Waterfowl
JordsjĂž - II
Knifeworld - Bottled Out of Eden
Mondo Drag - The Occultation of Light
Motorpsycho - Here Be Monsters
Mugstar - Magnetic Seasons
TrettioÄriga Kriget - Seaside Air
Unaka Prong - Margot

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Personlig synes jeg det er vanskelig Ä finne et nettsted med nyheter i undergrunnen. For smÄprogressiv musikk generelt er det mye spennende pÄ radioprogrammet Atlantis pÄ P13.

Tror det kun er Electric Eye jeg har hÞrt fra lista til Shrinebuilder. Den falt ikke sÄ veldig i smak egentlig... Men mye annet spennende der som jeg mÄ fÄ sjekket ut.

Ang. sjanger tenker jeg Folk/Psych/Prog/Jazz etc. AltsÄ et ganske vidt spekter.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Jeg har hÞrt endel pÄ Black Mountains nye i dag, og mÄ si at det faller ganske godt i smak. Litt poppete utrykk her og der, men smakfull instrumentering og en gjennomgÄende feeling som binder det hele sammen.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Jeg prÞvde meg pÄ TrettioÄriga Kriget, men mÄtte gi opp. Det startet lovende, men det blir for traust. Skikkelig svensk engelskuttale, haha!

Sjekket ogsÄ ut Tony Patterson med plata "Equations of Meaning". Ganske soft, veldig inspirert av de akustiske partiene til Genesis (ikke sÄ rart, da fyren er med i coverbandet ReGenesis). Den har ogsÄ et mer moderne utrykk, litt acid jazz-aktige trommerytmer og sound. Muligens en plate for regnfulle og drÞmmende dager.

Kayo Dot kommer med ny plate i sommer. En lÄt er ute, "Magnetism". Jeg kjenner bare Hubardo av deres tidligere utgivelser, men den er utrolig bra. Mye kul synthbruk pÄ det nye sporet. Krevende lytting. MÄ gi Coffins on Io fra 2014 en lytt.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Jeg ble nettopp oppmerksom pÄ at Ill Wicker har kommet med ny skive i Är. Sitter og hÞrer pÄ det nÄ, og mÄ si det hÞres veldig bra ut! LP er bestilt. OgsÄ tilgjengelig pÄ ymse strÞmmetjenester. Liker coveret:

Image

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ja, har fÄtt med meg at den har kommet. Bestiller nÄ! Gleder meg, likte den forrige godt. HÄper det blir en ny anledning til Ä hÞre de i Norge, fikk ikke vÊrt pÄ fjorÄrets konsert.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ny Agusa-plate. Katarsis. Liveopptak med en lÄt pr. side. Lange jams, noe som jeg i utgangspunktet ikke kicker sÄ veldig pÄ, men det lÄt da ganske sÄ trivelig:



Jeg har forsÞkt meg litt pÄ den siste plata til Bent Knee ogsÄ. Vet liksom ikke helt. FÄr litt kick... Kanskje. Den har blitt gitt ut pÄ Cuneiform Records, som i seg selv er et kvalitetstegn. Tipper det vil vÊre noe for VonMunchhausen:



Ellers er det altfor mye autotune i moderne "prog"!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Huhei! Dette var sjarmerende! Ny klassisk progrock fra Brazil.

[youtube][/youtube]

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Det var da riktig sÄ trivelig!

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

HÞrer Bent Knee nÄ. Er bare pÄ lÄt 2, men fÞrsteinntrykket et meget positivt! Skal hÞre ferdig hele skiva.
Skal ogsÄ sjekke ut Arcpelago.

Ellers ser jeg frem til Opeth, The Dear Hunter og Seven Impale. Tror jeg skal bruke litt tid pÄ Ä myse gjennom diverse trÄder og lister. Trenger litt avveksling fra all dÞdelig morbiditet og grottevandring.

Hvis noen vil ha Pink Floyd anno The Division Bell kan Airbag anbefales. Egentlig litt for glatt for meg, men de har noe som funker likevel.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Arcpelago: likte lÄta du posta dauinghorn!

Ja, ogsÄ har jeg ikke fÄtt fingeren ut og sjekka soloalbumet til Herr Beardfish.som kom i februar. Falt litt av lasset da The Void ble gitt ut, men mulig han har blitt mer inspirert nÄ.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

VonMĂŒnchhausen wrote:HĂžrer Bent Knee nĂ„. Er bare pĂ„ lĂ„t 2, men fĂžrsteinntrykket et meget positivt! Skal hĂžre ferdig hele skiva.
Skal ogsÄ sjekke ut Arcpelago.

Ellers ser jeg frem til Opeth, The Dear Hunter og Seven Impale. Tror jeg skal bruke litt tid pÄ Ä myse gjennom diverse trÄder og lister. Trenger litt avveksling fra all dÞdelig morbiditet og grottevandring.

Hvis noen vil ha Pink Floyd anno The Division Bell kan Airbag anbefales. Egentlig litt for glatt for meg, men de har noe som funker likevel.
Airbag ja... Det blir for glatt og soft, synes jeg. Skal gi den nye skiva en sjanse.

Sjekk ut dette liveklippet med Bent Knee... Ble helt rysta av den fÞrste lÄta der:



Arcpelago-lÄta vokser stort pÄ meg! Spesielt nÄr vokalen kommer inn etter 7 minutter...

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ps. Jeg jobber meg gjennom Äret pÄ http://newprogreleases.blogspot.no/ . Her dukker det opp mye rart som gÄr under radaren pÄ f.eks. ProgArchives (men myyyeee drit ogsÄ!).

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ut fra det lille jeg har fÄtt med meg, er jeg rimelig sikker pÄ at Bent Knee er den typen band jeg har ventet pÄ at skulle dette i fanget pÄ meg. Takker og bukker sÄ meget for tips! :-D

Skiver skal kjĂžpes inn og liveopptaket var jo proft som effen. Selve live-vibben og fremfĂžrelsen til bandet ga meg kraftige vibber til gode gamle SGM.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Og der var hele skiva til BRAIN TENTACLES ute pÄ youtube (offisiell):


Har vÊrt spent pÄ denne og sÄ langt innfrir den. Brutal-prog i samme gate som Zu (og Aluk Todolo), med Zappa/Beefheart/Bungle/Klezmer/Space Rock-tendenser. Blir nok kjÞp for Ä si det sÄnn.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Nye Van der Graaf Generator, "Do Not Disturb", anbefales pÄ det varmeste!
Image

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

JASSÅ! Hvorfor har ingen tipset om norske Shamblemaths!? Sjekker det ut nĂ„ og det er hinsides fett. Vibber til bĂ„de Magma og Genesis (!) og King Crimson i en merkelig Zeuhl-progrock-miks som funker som ville effen.

Sett av en halvtime til denne gladsaken:

Jeg er umiddelbart fan.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

JÞss, dette lÄt jo fett.

En eller annen fÄr gi ut pÄ vinyl!

Locked Previous topicNext topic