Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Thin Lizzy

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Down from the glen came the voting men...

Nightlife
0
No votes
Fighting
1
2%
Jailbreak
21
35%
Johnny The Fox
5
8%
Bad Reputation
4
7%
Live And Dangerous
13
22%
Black Rose (A Rock Legend)
7
12%
Chinatown
1
2%
Renegade
2
3%
Thunder And Lightning
6
10%
 
Total votes: 60
User avatar

Peisy
Belieber
Belieber
Posts: 88
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by Peisy »

Kom igjen YJ. SlÄ deg lÞs!

User avatar

Steeldrum
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steeldrum »

Jeg stemte "Live And Dangerous", men kunne like godt sagt Black Rose eller Bad Reputation som jeg er stoor fan av, eller Renegade eller Thunder.... nei, vanskelig poll dette. Som jeg har nevnt fÞr, mener jeg at fÄ band har hatt et sÄ hÞyt lÄtskrivernivÄ over hele katalogen som Lizzy.

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

NĂ„r du har med Live and Dangerous, er jo fasiten klar.
Tidenes nest beste Live album (etter Made in Japan)!
Blant studio-albumene, vil jeg rangere Black Rose pÄ 1. plass, tett fulgt av Bad reputation, Chinatown, Fighting, Renegade, T&L, Nightlife og Jailbreak.
Det ble vel nesten alle, det... :lol:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote: Blant studio-albumene, vil jeg rangere Black Rose pÄ 1. plass, tett fulgt av Bad reputation, Chinatown, Fighting, Renegade, T&L, Nightlife og Jailbreak.
Det ble vel nesten alle, det... :lol:

Rangerer du album som "Chinatown", "Renegade" og "Nightlife" like hĂžyt som "Jailbreak"? Ikke at de er dĂ„rlige, bevares, men sĂ„ bra som "Jailbreak"? Ærlig talt!

Og har du glemt "Johnny The Fox" eller liker du den bare ikke sÄ godt?
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

OcculTARD
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 31 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by OcculTARD »

Black Rose! :D
Image

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:
DummeBirger wrote: Blant studio-albumene, vil jeg rangere Black Rose pÄ 1. plass, tett fulgt av Bad reputation, Chinatown, Fighting, Renegade, T&L, Nightlife og Jailbreak.
Det ble vel nesten alle, det... :lol:

Rangerer du album som "Chinatown", "Renegade" og "Nightlife" like hĂžyt som "Jailbreak"? Ikke at de er dĂ„rlige, bevares, men sĂ„ bra som "Jailbreak"? Ærlig talt!

Og har du glemt "Johnny The Fox" eller liker du den bare ikke sÄ godt?

Here we go again, Torjo:
"Problemet" med Jailbreak er etter min smak, samme problem som med Deep Purples Machine Head. NÄr mange av lÄtene ogsÄ er med i 100 ganger bedre liveversjoner (hhv pÄ tidenes beste live-album Made in Japan og tidenes nest beste live-album Live and Dangerous), bryr det meg lite Ä hÞre pÄ Jailbreak etterpÄ. Smak og behag. Nuvel. Vedr. Johnny the Fox, gjelder mye av samme argumentasjon, men nei - jeg synes ikke den er blant de 8 beste (som jeg nevner), nei... Topp 10 kanskje?
Av de eldste platene, synes jeg definitivt at bÄde Bad Reputation, Fighting og Nightlife er mye bedre plater enn Jailbreak.

Ikke noe ĂŠrlig talt meg her, du! Jeg mener hvert steinsens ord jeg, unge torjo! :wink:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote: Ikke noe ĂŠrlig talt meg her, du! Jeg mener hvert steinsens ord jeg, unge torjo! :wink:

Jeg ĂŠrligtalter hvem jeg vil, gamling! :wink:

Joda, jeg ser at paralleller kan dras mellom Purple og Lizzy. Begge har gitt ut live-album som er blant tidenes beste, og som mange mener knuser det beste av studioalbumene deres. Respekt til de som mener det.


For meg er "Jailbreak" Thin Lizzys "Machine Head", og det er ikke for ingenting at den ble bandets kommersielle gjennombrudd. Den gangen det fortsatt var en viss sammenheng mellom kommersiell og artistisk suksess.

"Nightlife" var en veldig lovende debut av den klassiske Thin Lizzy-besetninga, men jeg mener de nÄdde hÞyden sin i '76, med nevnte "Jailbreak" (og "Johnny The Fox" som kom senere pÄ Äret). "Fighting" er ei flott plate den ogsÄ, "Bad Reputation" likesÄ.

"Black Rose" representerte ny besetning (Robertson ut, Moore inn) og den mÄ ogsÄ sies Ä vÊre blant de bedre Lizzy-platene. Jeg liker spesielt tittelkuttet. Herlig keltisk atmosfÊre.

Nytt besetningsskifte (Moore ut, Snowy White inn) og to plater "Chinatown" og "Renegade" som er helt kurante, men ikke nÄr opp mot 70-tallsproduksjonen. Noen standout-kutt (f.eks. "Killer on the Loose" og "Angel of Death"), men ogsÄ en del mer anonymt materiale.

PĂ„ "Thunder And Lightning" sĂžrget John Sykes for vitamininnsprĂžytning, og den plata matcher "Fighting" og "Black Rose".
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote:
Here I go again on my own:

HÞrt mye pÄ Whitesnake i det siste? :lol:
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:
DummeBirger wrote:
Here I go again on my own:

HÞrt mye pÄ Whitesnake i det siste? :lol:

Detta har du f**n ikke saksa fra meg!!!
ADVARSEL!!! TORJO FORFALSKER QUOTE'NE VÅRE!!!

torjo wrote: Jeg er en astronaut, jeg er en astronaut
Det er min egen hem'lihet, som ingen andre vet
Jeg elsker Anne mette Torp!

Mer seriÞst, jeg liker Lizzy gjennom alle perioder og stilskifter forsÄvidt.
Mark I med Eric Bell er jo riktig sÄ wannabe Jimi Hendrix, men tÞft nok. Den klassiske line-up'en med Gorham og Robertson var-, sett under ett, den beste Lizzy-perioden.

Selv om alle 5 skivene i denne perioden er svinbra, er det Live and Dangerous som manifisterer essensen av hva Thin Lizzy var. Og det var jo som konger av live-formatet at thin Lizzy virkelig ble et etablert navn.

Som nevnt fÞr, mener jeg Black Rose er den beste studio-skiva der tittelkuttet er i sÊrklasse best. Helt enig i denne lÄta er fantastisk!

Med snowy white synes jeg fortsatt det var potent, men det var jo i denne perioden at Heroin-h*****e virkelig begynte Ä sette sine spor (eller var det skudd?) i Phil Lynott og Scott Gorham. Men lÄtmessig synes jeg bÄde Chinatown og Renegade er hÞyst oppegÄende. Jeg var sÄ heldig Ä oppleve dem Live ved begge turneene, den gang Drammenshallen var det store (og eneste) konsertlokalet for Hardrock i Norge.
(PÄ Renegade turneen var forÞvrig Mark Nausef stand in pÄ trommer, ettersom Brian Downey hadde brukket armen i barslagsmÄl i KÞbenhavn kvelden fÞr...)

Og svanesangen Thunder and Lightning er en verdig avslutning pÄ et enestÄende liveband og en unik frontfigur. Denne turneen var ikke innom Norge, sÄ jeg dro til GÞteborg i Scandinavium i stedet. For et trÞkk det var! OgsÄ fikk jeg tatt en masse bilder pÄ nÊrt hold, som jeg fortsatt har. Hadde jeg vÊrt litt hippere mht til IT, skulle jeg ha scannet dem og lastet opp pÄ nettet for lenge siden.

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote: Detta har du f**n ikke saksa fra meg!!!
ADVARSEL!!! TORJO FORFALSKER QUOTE'NE VÅRE!!!

Hehe, som sagt, mye morsomt kan gjĂžres med quoter (bare det ikke lĂžper lĂžpsk). :)

DummeBirger wrote:
torjo wrote: Jeg er en astronaut, jeg er en astronaut
Det er min egen hem'lihet, som ingen andre vet
Jeg elsker Anne mette Torp!

Ikke vet jeg hvem Anne Mette Torp er. Ellers sÄ minte den "quoten" meg om Kate Bush-lÄta "In Search Of Peter Pan", av en eller annen grunn.

DummeBirger wrote: PÄ Renegade turneen var forÞvrig Mark Nausef stand in pÄ trommer, ettersom Brian Downey hadde brukket armen i barslagsmÄl i KÞbenhavn kvelden fÞr...

Thin Lizzy live hadde vÊrt helt topp og fÄtt oppleve. Jeg har en VHS med en Thin Lizzy-konsert i Australia, og pÄ den spiller Mark Nauseef.

DummeBirger wrote: Og svanesangen Thunder and Lightning er en verdig avslutning pÄ et enestÄende liveband og en unik frontfigur. Denne turneen var ikke innom Norge, sÄ jeg dro til GÞteborg i Scandinavium i stedet. For et trÞkk det var! OgsÄ fikk jeg tatt en masse bilder pÄ nÊrt hold, som jeg fortsatt har. Hadde jeg vÊrt litt hippere mht til IT, skulle jeg ha scannet dem og lastet opp pÄ nettet for lenge siden.

Det er bilder jeg skulle likt og sett! Sverige var forresten et av de landene der Thin Lizzy var virkelig store. Dette blir nevnt i Mark Putterfords biografi om Phil Lynott.

Ellers sÄ mÄ jeg si at vi egentlig er veldig enige om de store linjene angÄende Thin Lizzy. Det er detaljer vi er uenige om.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:Ikke vet jeg hvem Anne Mette Torp er. Ellers sÄ minte den "quoten" meg om Kate Bush-lÄta "In Search Of Peter Pan", av en eller annen grunn.

Ikke akkurat Kate Bush kvalitet, for Ä si det sÄnn...
AMT var barnestjerne sammen med Anita Hegeland tidlige pÄ 70-tallet.
...Men dette vet du jo, med henvisning til Quote'n din? :lol:

torjo wrote:
DummeBirger wrote: PÄ Renegade turneen var forÞvrig Mark Nausef stand in pÄ trommer, ettersom Brian Downey hadde brukket armen i barslagsmÄl i KÞbenhavn kvelden fÞr...

Thin Lizzy live hadde vÊrt helt topp og fÄtt oppleve. Jeg har en VHS med en Thin Lizzy-konsert i Australia, og pÄ den spiller Mark Nauseef.

Har den DVD'n selvsagt! Veldig bra!

torjo wrote:
DummeBirger wrote: Og svanesangen Thunder and Lightning er en verdig avslutning pÄ et enestÄende liveband og en unik frontfigur. Denne turneen var ikke innom Norge, sÄ jeg dro til GÞteborg i Scandinavium i stedet. For et trÞkk det var! OgsÄ fikk jeg tatt en masse bilder pÄ nÊrt hold, som jeg fortsatt har. Hadde jeg vÊrt litt hippere mht til IT, skulle jeg ha scannet dem og lastet opp pÄ nettet for lenge siden.

Det er bilder jeg skulle likt og sett! Sverige var forresten et av de landene der Thin Lizzy var virkelig store. Dette blir nevnt i Mark Putterfords biografi om Phil Lynott.

En vakker dag skal vel jeg ogsÄ skaffe meg en scanner, samt fÄ tid til Ä ordne slike ting. Time will show. Jeg har bilder fra 2 Thin Lizzy konserter (Drammenshallen 1981 og Scandinavium i 1982), Iron Maiden (Drammenshallen - Piece of Mind Turneen 1983), Black Sabbath (Drammenshallen - Born Again Turneen 1983), Gary Moore (Chateu Neuf - Victims of the future turneen 1984). Disse bildene vil jeg tro er av interesse for flere... 8)

torjo wrote:Ellers sÄ mÄ jeg si at vi egentlig er veldig enige om de store linjene angÄende Thin Lizzy. Det er detaljer vi er uenige om.
Det er lenge siden jeg oppdaget at vi er veldig enige om de store linjene angÄende... ikke bare TL, men generelt. :wink:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Siden Thin Lizzy er i skuddet for tida...
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

I maniacs heim er det Johnny The Fox som regjerer, Chinatown er en god nummer 2.

Mye fett pÄ Bad reputation ogsÄ, men den mista litt av sin glans da jeg "oppdaget" hvor brilliant Johnny the Fox var!
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3


BruunoRamone
Belieber
Belieber
Posts: 30
Joined: 22 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BruunoRamone »

Lynchomaniac wrote:I maniacs heim er det Johnny The Fox som regjerer, Chinatown er en god nummer 2.

Mye fett pÄ Bad reputation ogsÄ, men den mista litt av sin glans da jeg "oppdaget" hvor brilliant Johnny the Fox var!

Skal vÊre enig i at Johnny the Fox er ei bra skive, men tittelsporet mÄ da vÊre det kjedeligste dette bandet noen gang har laget!!!??? Favorittskiva mi er nok Jailbreak.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

BruunoRamone wrote:
Lynchomaniac wrote:I maniacs heim er det Johnny The Fox som regjerer, Chinatown er en god nummer 2.

Mye fett pÄ Bad reputation ogsÄ, men den mista litt av sin glans da jeg "oppdaget" hvor brilliant Johnny the Fox var!

Skal vÊre enig i at Johnny the Fox er ei bra skive, men tittelsporet mÄ da vÊre det kjedeligste dette bandet noen gang har laget!!!???

8O Det synes jeg sÄ absolutt ikke, plenty av Groove der
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

DummeBirger wrote:NĂ„r du har med Live and Dangerous, er jo fasiten klar.
Tidenes nest beste Live album (etter Made in Japan)!
Blant studio-albumene, vil jeg rangere Black Rose pÄ 1. plass, tett fulgt av Bad reputation, Chinatown, Fighting, Renegade, T&L, Nightlife og Jailbreak.
Det ble vel nesten alle, det... :lol:

Ingen vits i Ä finne opp hjulet pÄ nytt, nÄr det er skrevet slike kloke ord tidligere... :lol:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Enig med Lynchomaniac i at "Johnny The Fox" er en knallplate, "Black Rose" likesÄ, men den sterkeste studioplata er og blir "Jailbreak".
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

LadyDoubleDealer
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 27 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LadyDoubleDealer »

Denne pollen har jeg sannelig gÄtt glipp av gitt! Sett sÄnn! Jaja, svarte Live and dangerous, men av studioskivene blir det Jailbreak. Geniale skiver fra et genialt band, egentlig ikke sÄ mye mer Ä si... :D

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

LadyDoubleDealer wrote:Denne pollen har jeg sannelig gÄtt glipp av gitt!

Hvordan kan man gÄ glipp av pollene mine?? 8O
:wink:
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic