Kurt Cobain
Eg synes svært mykje av det Cobain har gjort er fantastisk.
At han høgst ufrivillig vart eit ikon for dei deprimerte og livshatande var nok truleg med på å ta livet av han.
Edit: Kvifor off-topic? Nirvana er ikkje rock? Puh-leeze.
At han høgst ufrivillig vart eit ikon for dei deprimerte og livshatande var nok truleg med på å ta livet av han.
For eit liv
Laraque27 wrote:Eg synes svært mykje av det Cobain har gjort er fantastisk.
Da hadde jeg sikkert fått ei side med svar allerede.
Reidar, du må vakne, tyskarane kjem!
jeg blei blodfan da jeg var 9 og fikk en kopi av demoen dems..
de var booka på rockall i 90 eller noe, for de som husker det stedet, men en av dem tok en overdose i nederland..gig was OFF!
onkelen min eide rockall..
hører ikke på det hver dag, men gjorde det strengt tatt helt til jeg oppdaga blackmetal i midten av tenåra..
de var booka på rockall i 90 eller noe, for de som husker det stedet, men en av dem tok en overdose i nederland..gig was OFF!
onkelen min eide rockall..
hører ikke på det hver dag, men gjorde det strengt tatt helt til jeg oppdaga blackmetal i midten av tenåra..
live in a hole, but stay close to my kind. cause they understand what burns in my mind.
-
- Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Unnlot å stemme (inntil videre) fordi jeg ikke veit om han var en drittsekk eller ikke, men en fordømt kjip "musiker" var han! Mannen ødela kraftig for alle lovende metalband tidlig på 90-tallet. Hvil i jorda Kurt, kom ikke tilbake!
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.
-
- Poser
- Mood:
-
- Poser
- Mood:
En betydelig overvurdert skikkelse i Rocken - en depressiv kjip f**n
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!
Being a Klopp-timist YNWA <3
Laraque27 wrote:Eg synes svært mykje av det Cobain har gjort er fantastisk.
Stiller meg helt og holdent bak denne karen.
Puddelrock-mafiaen kan grave seg ned.
Ta tårnet, Ebralidze!
-
- Poser
- Mood:
torjo wrote:Laraque27 wrote:Eg synes svært mykje av det Cobain har gjort er fantastisk.
Stiller meg helt og holdent bak denne karen.
Puddelrock-mafiaen kan grave seg ned.
Nei det er Cobain som er gravd ned - takk og pris
Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Dessuten var Nirvana et band som gikk i røttene igjen. De spilte jo bl.a låter av Leadbelly! Cobain får vel noe av æren for at den "fremmedgjøringen" fans opplevde ovenfor musikere og "rockestjerner" ble revet bort. Nirvana var mennesker som lå langt nærmere de som hørte på og opplevde musikken deres. Jeg for min del savnet IKKE Warrant etter at grungen gjorde sitt inntog.....
Kurt Cobain var stor og viktig.
Takk og pris for grungen!
Dessuten var Nirvana et band som gikk i røttene igjen. De spilte jo bl.a låter av Leadbelly! Cobain får vel noe av æren for at den "fremmedgjøringen" fans opplevde ovenfor musikere og "rockestjerner" ble revet bort. Nirvana var mennesker som lå langt nærmere de som hørte på og opplevde musikken deres. Jeg for min del savnet IKKE Warrant etter at grungen gjorde sitt inntog.....
Patto wrote:Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Hør, hør!
Ta tårnet, Ebralidze!
-
- Poser
- Mood:
Patto wrote:Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Fy f**n ute å kjøre du er...................... ærlig meg mitt i Brunøye Angstfullt og j****g gir ikke nødvendivis musikken sjel - og In Utero er noe av det mest bedritne som noensinne er utgitt!!!!!!!
Til og med musikerene i Warrant hadde spilt fletta av Nirvana (og de fleste andre Grungeband) og det sier pokker ikke lite for det var virkelig et møkkaband - derom hersker ingen tvil
Middelmådige musikere er ihvertfall mer enn nok av i Grungen
Lynchomaniac wrote:Patto wrote:Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Fy f**n ute å kjøre du er...................... ærlig meg mitt i Brunøye Angstfullt og j****g gir ikke nødvendivis musikken sjel - og In Utero er noe av det mest bedritne som noensinne er utgitt!!!!!!!
Til og med musikerene i Warrant hadde spilt fletta av Nirvana (og de fleste andre Grungeband) og det sier pokker ikke lite for det var virkelig et møkkaband - derom hersker ingen tvil
Og vi er i gang...
Poenget mitt er at musikken før grungen var preget av for mye "piker, vin og sang". Musikken var redusert til middelmådige show som bar mer preg av sirkus enn ekte musikk. Posering og hårspray var viktigere enn å produsere musikk som faktisk sier noe og betyr noe. Og vanlig ungdom(som meg selv)var distansert fra dette. Nirvana og de andre Seattle-bandene forandret dette. Disse hadde mer tilfelles med Neil Young, Bob Dylan og andre 60- og 70-talls artister. Bandene på 80-tallet hadde mer tilfelles med stylisten enn rotekte musikk. Dessuten er fortsatt fremmedgjøring et viktig element her. Jappetida satte sitt preg også på musikk, og dette sees og høres tydelig på platene som toppet Billboard-listen og andre lister verden over. Den dagen Nirvana vippet Michael Jackson av toppen på salgslistene i USA var en stor dag.
Når det gjelder tekniske ferdigheter som musikere, bragte Seattle-bandene følelse tilbake. 80-tallet er i stor grad altfor preget av en "se hvor flink jeg er"-holdning. Og det er noe som man blir dyktig lei av.
Ikke for det, Mike McCready i Pearl Jam spiller sannsynligvis fletta av de såkalt "store" gitaristene på 80-tallet....
Forøvrig tror jeg ikke Lynchomaniac og jeg noensinne kommer til å bli enige når det gjelder grungen..... Av tidligere erfaring, mener jeg...
Patto wrote:Ikke for det, Mike McCready i Pearl Jam spiller sannsynligvis fletta av de såkalt "store" gitaristene på 80-tallet....
Kim Thayil i Soundgarden var vel ikke helt borte han heller.
Ta tårnet, Ebralidze!
torjo wrote:Patto wrote:Ikke for det, Mike McCready i Pearl Jam spiller sannsynligvis fletta av de såkalt "store" gitaristene på 80-tallet....
Kim Thayil i Soundgarden var vel ikke helt borte han heller.
Det kan du trygt si....
Så har vi jo Matt Cameron, gutta i Alice in Chains, Dave Grohl osv. Det var/er mange dyktige musikere fra Seattle-scenen. Men det er vel måten man spiller som er viktig. "Se hvor fort jeg kan spille" var liksom ikke så viktig for denne gjengen. Takk og pris...
-
- Belieber
- Mood:
Lynchomaniac wrote:Patto wrote:Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Skriver under på den. Der punken var en sjanger for dem som ikke kunne spille var grungen en sjanger for dem som ikke kunne stemme gitaren sin engang. Det kunne ihvertfall ikke Kurt Kubein! Fikk faktisk In Utero en gang, og i tillegg til at den er en blåkopi av ting Nirvana gjorde på de to første platene er den fullstendig blotta for dynamikk og, ikke minst, følelse. Å påstå at Nirvana formidla ærlighet er rett og slett oksebæsj, med mindre man mener at de var ærlige som framstilte seg selv som tragiske dophuer. Kubeinkurt har nok aldri vært clean i et studio, og det bærer musikken (og som nevnt gitarstemminga) preg av. Mulig grungen kan ha sin sjarm for noen, for oss med litt musikalsk bakgrunn framstår den som "ikke-musikk".
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.
Steve-Peck wrote:Lynchomaniac wrote:Patto wrote:Kurt Cobain og Nirvana var store lenge før Cobain tok kvelden. Og ikke uten grunn heller. Nirvana sparka liv i rocken igjen. "Bleach", "Nevermind" og ikke minst "In Utero" er tre fantastiske plater. De brakte ærlighet inn i musikken igjen. Det var mange som meg som var drittlei poseringsrocken som herjet på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Middelmådige musikere med høyt hår og latterlige tekster dominerte for mye. Så jaggu var det godt å få et band med et ærlig uttrykk slik Nirvana var.
Skriver under på den. Der punken var en sjanger for dem som ikke kunne spille var grungen en sjanger for dem som ikke kunne stemme gitaren sin engang. Det kunne ihvertfall ikke Kurt Kubein! Fikk faktisk In Utero en gang, og i tillegg til at den er en blåkopi av ting Nirvana gjorde på de to første platene er den fullstendig blotta for dynamikk og, ikke minst, følelse. Å påstå at Nirvana formidla ærlighet er rett og slett oksebæsj, med mindre man mener at de var ærlige som framstilte seg selv som tragiske dophuer. Kubeinkurt har nok aldri vært clean i et studio, og det bærer musikken (og som nevnt gitarstemminga) preg av. Mulig grungen kan ha sin sjarm for noen, for oss med litt musikalsk bakgrunn framstår den som "ikke-musikk".
Uenig. "In utero" er et stor plate. Og selve produksjonen er en del av at denne ble så vellykket. De gikk bort fra den mer glatte produksjonen på "Nevermind" her, og jeg synes de lykkes meget bra.
Ellers må jo "Unplugged in New York" nevnes. Da Nirvana strippet ned all støy og spilte akustisk, produserte de et av de beste livealbum som noensinne er kommet ut.