Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Kurt Cobain

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Kurt Cobain

En drittsekk
34
29%
Sieg Cobain
48
41%
Vet da f**n
35
30%

Total votes: 117

torjo
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by torjo »

Dick_Hardy wrote:
torjo wrote:NIRVANA RULER!!!
Du mister mer og mer respekt, mann..

Ikke så greit å forstå at det utsagnet var en omvendt parodi på et av Affens utsagn, kanskje?

Respekt er ikke noe som jeg for enhver pris tilstreber. Det bør komme fra en person jeg selv respekterer.
Ta tårnet, Ebralidze!

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Du innehar stor respekt hos meg, hvis det er noen trøst.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

AndersMarken wrote:Du innehar stor respekt hos meg, hvis det er noen trøst.

Takk det samme! Musikalske ulikheter, men respekt i stort monn.
Ta tårnet, Ebralidze!

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

torjo wrote:
Udun wrote:Og ettersom musikken fra Nevermind og utover ble kreditert "Nirvana" og ikke "Kurt Cobain" som den ble på Bleach, velger jeg å tro at Grohl hadde mye å si.

Velge å tro?? Det kan du gjøre i kirken. :lol:
Vel, du tror feil.

Hvordan våger du å så tvil om min tro? Jeg fortsetter å tro på det jeg gjør, uansett om du kommer med aldri så mye bevismateriale som "beviser" at jeg tar feil.
Hah.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Udun wrote:
torjo wrote:
Udun wrote:Og ettersom musikken fra Nevermind og utover ble kreditert "Nirvana" og ikke "Kurt Cobain" som den ble på Bleach, velger jeg å tro at Grohl hadde mye å si.

Vel, du tror feil.

Hvordan våger du å så tvil om min tro? Jeg fortsetter å tro på det jeg gjør, uansett om du kommer med aldri så mye bevismateriale som "beviser" at jeg tar feil.
Hah.

Udun, stifter av Grohlismen?
Ta tårnet, Ebralidze!

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

torjo wrote:
Udun wrote:
torjo wrote:

Vel, du tror feil.

Hah.

Udun, stifter av Grohlismen?

Hehe, takk for forslaget! Er ikke sååå j***a stor fan av Foo Fighters og Grohl, men jeg liker dem i alle fall bedre enn Nirvana.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Har faktisk ikke hørt Foo Fighters. Ikke som jeg vet i hvert fall.
Ta tårnet, Ebralidze!

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Mood:

Post by UndeadFlowerKing »

torjo wrote:Har faktisk ikke hørt Foo Fighters. Ikke som jeg vet i hvert fall.

Det har du helt sikkert, ihvertfall en eller annen låt.

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Lang trang gang »

torjo wrote:

Vel, du tror feil.

Hvis du ser på krediteringa av låtene til "In Utero", så er det én felles komposisjon med Cobain/Novoselic/Grohl, og resten er Cobain.

Hvis du ser på "Incesticide", så er Grohl medforfatter kun på to av 15 låter, Novoselic medforfatter på seks, og seks låter er ene og alene Cobain. Nå skal det jo sies at en del av materialet på "Incesticide" stammer fra før Grohl ble med i 1990, men likevel gjenspeiler det det faktum at Cobain var Nirvana.

På "Nevermind" så er "Smells Like Teen Spirit" listet som Cobain/Grohl/Novoselic, mens to låter ("Lithium" og "Come As You Are") er Cobain alene. Resten av låtene er Cobain/Nirvana, og det gjenspeiler jo også sitt, nemlig at Cobain gjorde hovedjobben. Ikke gi Dave Grohl mer kreditt enn han fortjener.

Kilde: All Music Guide. Jeg sitter på jobb og har ikke CD'ene framfor meg.

Ikke 100% korrekt dette her. På Incesticide og Nevermind er det en del feil krediteringer av låtskrivere - dette er rettet opp på senere utgivelser.

For Nirvanas vedkommende er det slik:
-Gallons of Rubbing...: Nirvana (gjelder også noen andre jams som er med i boksen)
-Marigold: Dave Grohl
-Scentless Apprentice og Smells Like Teen Spirit: Kurt/Nirvana
Alt annet originalt materiale: Kurt alene. Det finnes dog noen flere uferdige jams som Nirvana spilte inn som ikke har kommet ut ennå.

I tillegg til dette bør det nevnes at hver musiker utformet sine egne linjer, hvilket trolig vil si at krist har hatt en del å si for hvordan låtene endte opp, siden bassen er svært fremtredende i mange av låtene.

Udun: samtlige låter på Nevermind er skrevet før Dave Grohl ble med i bandet (med unntak av Smells Like Teen Spirit som ble gjort ferdig som band, rett etter at Grohl ble med, og Territorial Pissings som Kurt skrev i studio - tror iallefall det var den). Flesteparten av låtene ble spilt live flere ganger før Grohl ble med. Dette gjelder da musikken - en del av tekstene (som UTELUKKENDE ble skrevet av Kurt) først gjort ferdig i studio.

Flere av låtene på In Utero (og tilogmed den låta You Know You're Right som ble den aller siste studioinnspillingen de gjorde ferdig, i 1994) ble skrevet før Grohl kom med.

Så med andre ord, Grohl har hatt lite å si for utviklinga av låtene og Nirvana som band, selv om han ga mere punch og trykk i lydbilde med sin ganske særegne spillestil.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Mood:

Affen wrote:Hallo! For f**n, folkens?! Mye artig lesing her, men enda mer SKREMMENDE! Kurt Cobain var en totalt umusikalsk idiot av et dophode, som aldri hadde vært kjent om ikke MTV og musikk-kritikerne av en eller annen uforståelig grunn hadde hypet ham så ufattelig mye. Nirvana er og blir SØPPEL uten noe som helst musikalsk "budskap". Jeg liker mye av det som går under "grunge" paraplyen. Mother Love Bone, Soundgarden, Alice in Chains (de 2 første), Temple of the Dog og til og med første Pearl Jam er bra skiver. Nirvana er bare DRITT! Og at relativt oppegående mennesker som Torjo & co faktisk LIKER denne MØKKA er meg totalt uforstående. Og at folk som liker Nirvana slenger dritt om Nightwish & Wig Wam er, unnskyld uttrykket, direkte PATETISK!!! Men for all del, "kos" dere med den umusikalske smørja dere, men da syns jeg f**n meg dere kan holde kjeft og la være å uttale dere negativt i MUSIKALSKE diskusjoner...

...ahh, ble sinnsykt engasjert der, men for f**n!?
NIRVANA SUGER!!!

Som vanlig en reflektert post fra Affen, mannen som alltid vet best og aldri skriver noe dumt.

Peck og Birger, jeg er (nesten) litt lei for at jeg satte dere i samme bås som denne formuleringens og smakfullhetens mester. Jeg trekker det tilbake!

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

OK, fukkwitt, takk for presiseringa!
Den stilte ihvertfall ikke Kurt i noe dårligere lys. :)
Ta tårnet, Ebralidze!

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

UndeadFlowerKing wrote:

Når jeg tenker etter er det stor sjanse for at jeg likevel har gjort det. Jeg antar at herrene Beavis & Butthead har kommentert én eller flere videoer med FF. Har 8 timer med opptak på VHS.
Ta tårnet, Ebralidze!

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

torjo wrote:
UndeadFlowerKing wrote:

Når jeg tenker etter er det stor sjanse for at jeg likevel har gjort det. Jeg antar at herrene Beavis & Butthead har kommentert én eller flere videoer med FF. Har 8 timer med opptak på VHS.

Hvis du f.eks. vil laste ned ei låt eller to, er det vel Everlong og Learn To Fly er de mest kjente låtene av bandet. Gode låter begge to :)

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Udun wrote:
torjo wrote:
UndeadFlowerKing wrote:

Hvis du f.eks. vil laste ned ei låt eller to, er det vel Everlong og Learn To Fly er de mest kjente låtene av bandet. Gode låter begge to :)

OK, takker for tips.
Ta tårnet, Ebralidze!

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Gidder bare ikke bruke tid på fancy formuleringer om noe som ikke har musikalsk verdi. Som Peck poengterte tidligere, Cobain kunne ikke/var for stein til å stemme gitaren for f**n!!!
Image

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Affen wrote:Gidder bare ikke bruke tid på fancy formuleringer om noe som ikke har musikalsk verdi. Som Peck poengterte tidligere, Cobain kunne ikke/var for stein til å stemme gitaren for f**n!!!

Hvorfor er du så hårsår når folk slenger dritt om Wig Wam da? Du er jo ikke det spor bedre!

Og for å ha det helt på det rene, jeg har aldri slengt dritt om Wig Wam. Har faktisk ikke hørt bandet. Spilles neppe ofte i tysk radio.
Ta tårnet, Ebralidze!

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

torjo wrote:
Affen wrote:Gidder bare ikke bruke tid på fancy formuleringer om noe som ikke har musikalsk verdi. Som Peck poengterte tidligere, Cobain kunne ikke/var for stein til å stemme gitaren for f**n!!!

Hvorfor er du så hårsår når folk slenger dritt om Wig Wam da? Du er jo ikke det spor bedre!

Og for å ha det helt på det rene, jeg har aldri slengt dritt om Wig Wam. Har faktisk ikke hørt bandet. Spilles neppe ofte i tysk radio.

Faktum 1: Gutta i Wig Wam er j****g dyktige musikere, det kan ikke bestrides, med mindre en er totalt blottet for musikalsk forståelse.

Faktum 2: Gutta i Nirvana er på ingen måte dyktig. De kan knapt kalles musikere, med unntak av Grohl, som faktisk har vist seg fra en mer musikalsk side etter at Kurt gjorde det han burde gjort allerede før han fikk gitt ut noe. Ingen med musikalsk øre kan påstå at musikken til Nirvana har noen musikalske verdier, og uavhengig av hva du syns om låtene, er det et faktum. Så kos deg med Nirvana du, men du kan ikke påstå at Kurt er noen god musiker, for det er direkte løgn!
Image

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Affen wrote:
torjo wrote:

Faktum 1: Gutta i Wig Wam er j****g dyktige musikere, det kan ikke bestrides, med mindre en er totalt blottet for musikalsk forståelse.

Faktum 2: Gutta i Nirvana er på ingen måte dyktig. De kan knapt kalles musikere, med unntak av Grohl, som faktisk har vist seg fra en mer musikalsk side etter at Kurt gjorde det han burde gjort allerede før han fikk gitt ut noe. Ingen med musikalsk øre kan påstå at musikken til Nirvana har noen musikalske verdier, og uavhengig av hva du syns om låtene, er det et faktum. Så kos deg med Nirvana du, men du kan ikke påstå at Kurt er noen god musiker, for det er direkte løgn!

Så det er en forutsetning at alt som har musikalsk verdi er produsert av flinkiser? Jo mer teknisk skolerte musikerne er, desto bedre er musikken? Flinkiser kan umulig produsere musikalsk verdiløse plater?

Hva angår det du anser som "fakta", så er musikk ingen eksakt vitenskap.
Du håner Nirvana og latterliggjør de som liker dem, mens du er lettantennelig om noen skulle komme i skade for å bruke litt sterke uttrykk om dine favoritter. Greit at det blir litt opphetet debatt, men man må da kunne heve nivået en smule, og ikke hengi seg til argumenter som "det er et faktum at dette er musikalsk verdiløst"? Dette er unødige hersketeknikker som man mer forventer å finne blant sosietetsfiffen enn på et metalforum.
Ta tårnet, Ebralidze!

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Mood:

torjo wrote:
Udun wrote:
torjo wrote:
UndeadFlowerKing wrote:

OK, takker for tips.

Bare hyggelig! Er selv en stor fan av både Nirvana (og Foo Fighters) og veldig mye Grønsj. Har lissom alltid blitt grønsj og black metall på meg... :)

For en Nirvana-fan vil jeg anbefale å kjøpe debutskiva til FF først, siden det er den skiva som er mest lik Nirvana. De tre andre skivene er litt mer glatte og polerte og overflatiske (men likevel bra, bevares!), og dermed mere egnet for enkle sjeler med begrenset sjelsliv og en hyper-konvensjonell musikkforståelse.
Hadde Nirvana hatt med ei halvnaken dame i videoene sine, hadde det vært favorittbandet til Affen. Enkle ting for enkle sjeler.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

fukkwitt wrote:Har lissom alltid blitt grønsj og black metall på meg... :)

Der snakker du utvilsomt om to av de desidert mest potente musikalske sjangere på 90-tallet.

Grønsjen kom jeg inn i rundt 1993, først og fremst via Soundgarden, og jeg fattet også litt interesse for BM, mye p.g.a. medieoppslagene på den tida. Kjøpte riktignok ikke noe før 1998, da jeg fikk stor sans for Darkthrone.

fukkwitt wrote:For en Nirvana-fan vil jeg anbefale å kjøpe debutskiva til FF først, siden det er den skiva som er mest lik Nirvana.

Det er notert. Husker den fikk veldig god kritikk i Metal Hammer da den kom, men det gjorde forsåvidt andreplata også. Foo Fighters er et band jeg har hatt planer om å kjøpe noe av, men ikke tatt skrittet.

fukkwitt wrote:Hadde Nirvana hatt med ei halvnaken dame i videoene sine, hadde det vært favorittbandet til Affen. Enkle ting for enkle sjeler.

Affen liker Nirvana. Han vil bare ikke innrømme det, og ilegger seg et ytre skall av ukvemsord. Det blir en parallell til det at de største homohaterne egentlig er homofile. :lol:
Ta tårnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic