Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Cultosaurus Erectus - kremplate eller makkverk?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvor bra er Cultosaurus Erectus?

Mesterverk! En av BÖC's beste plater!
1
5%
Meget bra! Et must i samlinga.
3
16%
Bra. Ikke noe jeg spiller altfor ofte dog.
1
5%
OK, hverken mer eller mindre.
5
26%
Svak plate. Virkelig skuffende.
0
No votes
Makkverk. Totalt pillrÄtten plate.
1
5%
Aldri hĂžrt den, men torjo gjĂžr meg nysgjerrig.
5
26%
Aldri hĂžrt den og vil ikke, Affen har sikkert rett.
1
5%
Bandet interesserer meg ikke.
2
11%

Total votes: 19

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Cultosaurus Erectus - kremplate eller makkverk?

Post by torjo »

Heisann folkens!

Det har oppstĂ„tt uenighet mellom Affen og meg (noe jeg tror aldri har skjedd fĂžr her pĂ„ boardet) angĂ„ende kvaliteten pĂ„ Blue Öyster Cults eminente plate "Cultosaurus Erectus".

Hva mener dere? Er den en kanonplate eller et makkverk, eller kanskje noe i mellom? Selv mener jeg den er meget bra, uten Ă„ vĂŠre blant de 6-7 beste i BÖC-katalogen. En kar som Bolle Gregmar derimot, formann i fanklubben og verdens fremste BÖC-ekspert, holder den som sin absolutte favoritt.

Aldri hĂžrt den?

Da har du gÄtt glipp av kremlÄter som "Black Blade", "Monsters", "Divine Wind", "Deadline", "The Marshall Plan", "Hungry Boys", "Fallen Angel", "Lips In The Hills" og "Unknown Tongue". Oooops, det var visst alle det.

SĂ„nn ser coveret ut:

Image

Affen, du skal fÄ tre mÄneder til Ä la den vokse pÄ deg! :)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Mood:

Post by Conroy Bumpus »

Aldri hĂžrt den. :oops:

Men hvis Bolle liker den, er den sikkert fin.
Image

Mr. Wildside
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mr. Wildside »

Ser ut som et bakverk pÄ coveret....blanding av muffins og brÞd. :lol:
Thou Shall Suffer In Eternal Fire,
Forever Burn In The Depths Of Hell.
We Are Forever Chosen,
All The Demons In The Wishing Well.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Mr.Wildside wrote:Ser ut som et bakverk pÄ coveret....blanding av muffins og brÞd. :lol:

Det var det folk sa da jeg hadde det som avatar.
Jeg synes heller det ser ut som en dinosaur som tygger tyggegummi.

Joda, Conroy! Bolle er mye nĂŠrmere sannheten enn Affen! :lol:
Ta tÄrnet, Ebralidze!

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

torjo wrote:Det har oppstÄtt uenighet mellom Affen og meg (noe jeg tror aldri har skjedd fÞr her pÄ boardet)

Betyr dette at du

a) Syns Painkiller er ei oppskrytt og forglemmelig plate av Priest, og

b) syns Crimson Glory-platene "Crimson Glory" og "Transcendence" er noe kjedelig makkverk, mens "Strange and Beautiful" er dritfet?

NÄ er jeg skuffa over deg, Torjo. Det er ille nok at Affen skal ha slike vrangforestillinger, om ikke du skal dele dem ogsÄ.
ElÀkööt supikoirat!

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

torjo wrote:
Mr.Wildside wrote:Ser ut som et bakverk pÄ coveret....blanding av muffins og brÞd. :lol:

Det var det folk sa da jeg hadde det som avatar.

Jeg syntes den sÄ ut som en stor stein (nÄr du hadde den som avatar) - jeg trodde det hadde et eller annet med geologi Ä gjÞre.
ElÀkööt supikoirat!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

GladĂžks wrote:
torjo wrote:Det har oppstÄtt uenighet mellom Affen og meg (noe jeg tror aldri har skjedd fÞr her pÄ boardet)

Betyr dette at du

a) Syns Painkiller er ei oppskrytt og forglemmelig plate av Priest, og

b) syns Crimson Glory-platene "Crimson Glory" og "Transcendence" er noe kjedelig makkverk, mens "Strange and Beautiful" er dritfet?

NÄ er jeg skuffa over deg, Torjo. Det er ille nok at Affen skal ha slike vrangforestillinger, om ikke du skal dele dem ogsÄ.

Jeg trodde da iallefall du av alle skulle ta ironien min i innledningsposten. :wink:
Du har nok ikke fÄtt med deg min hissige krangel med Affen om f.eks. Nirvana. Affen og jeg har forskjellig syn pÄ veldig mye, men jeg syntes det var ille at han skulle slakte "Cultosaurus Erectus" sÄ til de grader, derfor fortjente dette en egen poll.

BĂ„de "Painkiller" og begge de to fĂžrste til Crimson Glory er selvsagt klassiske perler, akkurat som "Cultosaurus Erectus". 8)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:Det har oppstĂ„tt uenighet mellom Affen og meg (noe jeg tror aldri har skjedd fĂžr her pĂ„ boardet) angĂ„ende kvaliteten pĂ„ Blue Öyster Cults eminente plate "Cultosaurus Erectus".

Som alltid enig med Affen her! :wink:

Makkverk er vel Ă„ ta i, men den er relativt forglemmelig, selv om coveret er fett, med morsomme kommentarer;

"Figure A: Unfertilized egg from female Culösaurus Erectus. Found in the Stalk-Forrest near Oyster Bay, Long Island, New York. Photo courtesy of New York Museum of Diz-Bustology." :wink:

Men som sagt; Imaginos, Fire of Unknown Orgin, Spectres, Mirrors og Agents of Fortune ligger milevis foran CE hva gjelder kvalitet.

P.S. Secret Treaties er relativt oppskrytt, den ogsÄ! :hiding:
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet pÄ ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar pÄ Silvio Berlusconi.

Yarr
Bel
Bel
Mood:

Post by Yarr »

Hakke hĂžrt den enda, men jeg skal..jeg skal.
Reidar, du mÄ vakne, tyskarane kjem!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

DummeBirger wrote:Som alltid enig med Affen her! :wink:

Joda, du og Affen har jo opptil flere ganger dannet allianse mot fornuften. :wink:

DummeBirger wrote:Makkverk er vel Ă„ ta i, men den er relativt forglemmelig, selv om coveret er fett, med morsomme kommentarer;
[....]
Men som sagt; Imaginos, Fire of Unknown Orgin, Spectres, Mirrors og Agents of Fortune ligger milevis foran CE hva gjelder kvalitet.

Hvordan kan du si at f.eks. "Mirrors" og "Fire Of Unknown Origin" ligger milevis foran i kvalitet? De tre platene er da ikke sÄ forskjellige, annet enn at "Mirrors" er noe mer polert og popete enn de to andre! Selv synes jeg "Mirrors" er et Þrlite hakk svakere enn "CE" (dog ikke mer enn at jeg gir dem samme karakter; 8/10), mens "Fire" er litt kvassere (9/10). "CE" har ikke minst en bedre produksjon enn "Mirrors", courtesy Martin Birch.

Dermed antar jeg at du ikke liker enkelte av lÄtene noe sÊrlig. Hvilke lÄter trekker opp og hvilke trekker ned?

DummeBirger wrote:P.S. Secret Treaties er relativt oppskrytt, den ogsÄ! :hiding:

Neppe hvis du legger til grunn hva Rolling Stone sin guidebok fra 1992 gir plata. Der fĂ„r den 2Âœ av 5 mulige. Som om det skulle bety noe for de horder av fans (og enkelte kritikere) som innser at plata er en virkelig klassiker. Heldigvis har bandet gangsyn nok til Ă„ spille brorparten av platas lĂ„ter pĂ„ konserter.

ForĂžvrig fikk de to fĂžrste 4 av 5 i den nevnte boka, og "Agents" 3Âœ.

Velkommen tilbake forresten! Hatt ferie? :D
Ta tÄrnet, Ebralidze!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:Velkommen tilbake forresten! Hatt ferie? :D

Takk! :D

Jepp! Hatt ferie! Har ferie! :wink: (hjemme fra ferietur)
Bye, bye folks!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:Hvordan kan du si at f.eks. "Mirrors" og "Fire Of Unknown Origin" ligger milevis foran i kvalitet? De tre platene er da ikke sÄ forskjellige, annet enn at "Mirrors" er noe mer polert og popete enn de to andre!

PrÞv "bedre lÄter"? :wink:
(Som alltid, smak og behag)

torjo wrote:Dermed antar jeg at du ikke liker enkelte av lÄtene noe sÊrlig. Hvilke lÄter trekker opp og hvilke trekker ned?

Monsters og Devine Wind trekker opp.

Jeg sier ikke at plata er dÄrlig, men jeg stiller meg relativt likegyldig til den (noe som kanskje er enda verre? :wink: )
Bye, bye folks!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

DummeBirger wrote:
torjo wrote:Dermed antar jeg at du ikke liker enkelte av lÄtene noe sÊrlig. Hvilke lÄter trekker opp og hvilke trekker ned?

Ikke at jeg er uenig i dine valg, men jeg er relativt overrasket over at du trekker fram disse. Jeg ville vel ventet mer "Black Blade", som liksom er "hovedlÄta" (anbefales for alle Michael Moorcock-fans!), eller fengende lÄter som "Hungry Boys" og "Unknown Tongue".

En som jeg kanskje ville trodd trekker ned er "The Marshall Plan", som er en bra lÄt, men har litt for banal storyline. Gutt tar med kjÊresten pÄ konsert med favorittbandet sitt, jenta forsvinner, han oppdager henne i bandets limousin etter konserten, han sverger pÄ at han skal vinne henne tilbake ved Ä bli rockestjerne selv, starter band, oppnÄr suksess (spiller i "Don Kirshner's Rock Concert"), holder konserter, men kjÊresten er borte for alltid.

"That's the way it goes at these rock'n'roll shows..."

"Deadline" er forresten en lĂ„t som har en veldig god tekst, klassisk "creepy" BÖC-story, og musikken passer fint til den. En lĂ„t som langtfra var blant favorittene i starten, men som har vokst mye.

DummeBirger wrote:Jeg sier ikke at plata er dÄrlig, men jeg stiller meg relativt likegyldig til den (noe som kanskje er enda verre? :wink: )

Likegyldighet er ille ja. Du dÞmmes til to mÄneders tjeneste ved Institute of Diz-Bustology.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Heller mer mot kremverk. Black Blade er en j****g bra lĂ„t. Alt i alt ikke en av de aller beste BÖC-platene, men med sĂ„ mange gode pĂ„ samvittigheten skal det godt gjĂžres, og vil jeg fortsatt spandere en sterk 7/10 pĂ„ den.
'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

blizzard
Belieber
Belieber
Mood:

Post by blizzard »

DummeBirger wrote:
torjo wrote:Hvordan kan du si at f.eks. "Mirrors" og "Fire Of Unknown Origin" ligger milevis foran i kvalitet? De tre platene er da ikke sÄ forskjellige, annet enn at "Mirrors" er noe mer polert og popete enn de to andre!

PrÞv "bedre lÄter"? :wink:
(Som alltid, smak og behag)

"Cultosaurus Erectus" er en av mine BÖC favoritter - uten tvil!
Skiva inneholder en lang rekke gode lÄter, deriblant "Divine Wind", "Monsters" og ikke minst "Black Blade".
I tillegg er platen godt produsert med god og detaljert lyd og spenst i uttrykket.

Ingen BÖC skiver er makkverk, men "Mirrors" og "Club Ninja" synes jeg personlig er noe under pari fra bandet...

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Heisann, der var du! :D

blizzard wrote:I tillegg er platen godt produsert med god og detaljert lyd og spenst i uttrykket.

Martin Birch gjorde en kjempejobb bÄde med denne og "Fire Of Unknown Origin".

blizzard wrote:Ingen BÖC skiver er makkverk, men "Mirrors" og "Club Ninja" synes jeg personlig er noe under pari fra bandet...

Enig i at ingen av deres plater er makkverk. For meg er "Club Ninja" den svakeste, men selv den har nok godlÄter til at den langtfra kan kalles makkverk. Kan nevne bÄde "Perfect Water", "Spy In The House Of The Night", "When The War Comes" og "Madness To The Method". Problemet med "CN" var at bandet var pÄ vei til Ä gÄ mer eller mindre i opplÞsning rundt innspillingen av den (1985), samt at de hentet inn flere eksterne lÄtskrivere som tidligere aldri hadde blitt assosiert med bandet. De svakeste bidragene sto Bob Halligan Jr. for. "Make Rock Not War" er ganske pinlig, og "Beat 'Em Up" er ikke sÄ mye bedre. Det er forresten Howard Stern som leser inn Äpningsstrofen til "When The War Comes". Han har familiÊre bÄnd til Eric Bloom.
Karakter: 6/10.

Jeg er av den oppfatning at "Mirrors" er en meget undervurdert plate, og dette skyldes nok dens Ă„penbare pop-preg. Det hersker stor uenighet om hvorvidt produksjonen (courtesy Tom Werman) holder mĂ„l. Det var flere i bandet som ytret sin misnĂžye, f.eks. Albert Bouchard, som etter sigende skrev lĂ„ta "You're Not The One (I Was Looking For)", som en "hilsen" til Werman, selv om teksten handler om noe annet. En mann som Martin Popoff, derimot, lovpriser produksjonen som den mest balanserte og krystallklare i BÖC's historie.
LĂ„tene holder hĂžy kvalitet. Jeg vil trekke fram "In Thee", "The Vigil" og "I Am The Storm" som de sterkeste.
Karakter: 8/10.

Jeg synes "Mirrors" er bedre enn bÄde "Heaven Forbid" og "The Revolution By Night". FÞrstnevnte synes jeg kunne vÊrt mikset annerledes, og sistnevnte har et par mindre sterke lÄter, spesielt "Let Go" og "Dragon Lady". NÄ vet jeg at Blizzard er uenig, men jeg er heller ikke overbegeistret for en lÄt som "I'd Like To See You In Black" fra "Heaven Forbid". Det hÞres litt krampaktig moderne ut, spÞr du meg. Bortsett fra det synes jeg Blooms vokale bidrag pÄ "HF" er de beste, ved siden av Dharmas eminente "Harvest Moon".
Summa summarum gir jeg begge disse platene karakteren 7/10, som jo faktisk er en god karakter. :)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

blizzard
Belieber
Belieber
Mood:

Post by blizzard »

torjo wrote:Heisann, der var du! :D

blizzard wrote:I tillegg er platen godt produsert med god og detaljert lyd og spenst i uttrykket.

Martin Birch gjorde en kjempejobb bÄde med denne og "Fire Of Unknown Origin".

blizzard wrote:Ingen BÖC skiver er makkverk, men "Mirrors" og "Club Ninja" synes jeg personlig er noe under pari fra bandet...

Jeg er av den oppfatning at "Mirrors" er en meget undervurdert plate, og dette skyldes nok dens Äpenbare pop-preg. Det hersker stor uenighet om hvorvidt produksjonen (courtesy Tom Werman) holder mÄl.

Jeg synes "Mirrors" er bedre enn bÄde "Heaven Forbid" og "The Revolution By Night". FÞrstnevnte synes jeg kunne vÊrt mikset annerledes, og sistnevnte har et par mindre sterke lÄter, spesielt "Let Go" og "Dragon Lady". NÄ vet jeg at Blizzard er uenig, men jeg er heller ikke overbegeistret for en lÄt som "I'd Like To See You In Black" fra "Heaven Forbid". Det hÞres litt krampaktig moderne ut, spÞr du meg. Bortsett fra det synes jeg Blooms vokale bidrag pÄ "HF" er de beste, ved siden av Dharmas eminente "Harvest Moon".
Summa summarum gir jeg begge disse platene karakteren 7/10, som jo faktisk er en god karakter. :)

For Þvrig er jeg stor fan av lÄta "Shooting Shark" pÄ "The Revolution By Night", som ogsÄ mÄ sies Ä vÊre en litt undervurdert plate fra bandet...
Og "See You In Black Black" (ja, torjo, det er det som er tittelen) fra "Heaven Forbid" er fortsatt en knalllÄt. "Harvest Moon" er ogsÄ god, men kanskje litt vel "(Don't Fear) The Reaper" ambisiÞs...? Ellers liker jeg ogsÄ godt "Damaged" lÄta pÄ HB...

np PRECIOUS DEATH: "Southpaw" (Metro One - 1994)

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

blizzard wrote:For Þvrig er jeg stor fan av lÄta "Shooting Shark" pÄ "The Revolution By Night", som ogsÄ mÄ sies Ä vÊre en litt undervurdert plate fra bandet...

Enig. Det er en kongelÄt. Jeg digger ogsÄ "Veins" og "Shadow Of California" stort. En lÄt som fÄr mye pepper er "Light Years Of Love", men jeg synes det er en flott ballade. Spesielt liker jeg partiet der Joe Bouchard trÄr til med spansk gitar.

blizzard wrote:Og "See You In Black Black" (ja, torjo, det er det som er tittelen)

Det har du selvsagt helt rett i.

Edit: Nei, det har du forresten ikke! Det skal vĂŠre bare Ă©n Black. :lol:
Ta tÄrnet, Ebralidze!

blizzard
Belieber
Belieber
Mood:

Post by blizzard »

He-he...

Bare for Ä se om du var vÄken :lol:
Neida, skrivefeil fra min side, selvfĂžlgelig.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

GladĂžks, har du noen synspunkter om denne enda? :)

Eller dere andre for den saks skyld.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic