torjo wrote:AnalCunt wrote:Hva som skiller heavy metal fra hard rock er ikke bestandig sÄ lett Ä pÄpeke, men metal pleier Ä vÊre bÄde tyngre og hÞyere enn hard rock. Dessuten pleier metal Ä vÊre mye mer teatralsk.
Metal er ogsÄ mye mÞrkere bÄde musikalsk og lyrikkmessig.
AngÄende lydnivÄ: The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum. Jeg har Guinness Rekordbok fra 1978 hjemme, hvor de er kreditert for dette. Og hva med Blue Cheer? De var beryktet for Ä gi folk blÞdende Þrer.
Du vil vel ikke regne disse to som heavy metal, siden du er sÄ hissig pÄ Ä diskreditere Led Zeppelin som metal?
AngÄende teatralske effekter: Det at Kiss og Alice Cooper smurte sminke i fjeset, gjorde det dem mer metal enn andre hardrock/glam-band av samme kategori? OK, Gene og Alice var litt skumle da.
Eller hva mener du egentlig med teatralsk? Hvorfor har det i det hele tatt noe Ă„ gjĂžre med hvordan musikken defineres?
Genesis var veldig teatralske, Sensational Alex Harvey Band ogsÄ, og jeg kunne nevne mange flere eksempler. Du skal vÊre forsiktig med denne generaliseringa.
Jeg er ikke ute etter diskreditere Led Zeppelin pÄ noen mÄte (jeg synes Led Zeppelin II er et j****g bra album). Jeg har i bunn og grunn ikke noe i mot Ä kalle dem metal pÄ grunn av deres betydning for sjangeren.
Men de ligger i grÄsonen og denne trÄden er helstÞpt metal (ekte kvlt tr00 satanistisk metal som bare Manowar og Darkthrone godkjenner (ja jeg overdriver veldig her)).
NÄr det kommer til volum og alt det der sÄ slÄr metal band som Motörhead alle hard rock band som The Who.
Og nÄr jeg sier teatralsk sÄ mener jeg ikke helt pÄ samme mÄte som glam rocken var teatralsk. Beklager at jeg var utydelig da jeg skrev den.