Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal Album?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvem ga ut tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal album?

Deep Purple (in Rock)
9
14%
Led Zeppelin (II)
2
3%
Black Sabbath (Paranoid)
40
62%
Ingen av disse (vennligst spesifisér)
14
22%

Total votes: 65

AnalCunt
B
B
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AnalCunt »

torjo wrote:
AnalCunt wrote:Hva som skiller heavy metal fra hard rock er ikke bestandig sÄ lett Ä pÄpeke, men metal pleier Ä vÊre bÄde tyngre og hÞyere enn hard rock. Dessuten pleier metal Ä vÊre mye mer teatralsk.
Metal er ogsÄ mye mÞrkere bÄde musikalsk og lyrikkmessig.

AngÄende lydnivÄ: The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum. Jeg har Guinness Rekordbok fra 1978 hjemme, hvor de er kreditert for dette. Og hva med Blue Cheer? De var beryktet for Ä gi folk blÞdende Þrer.
Du vil vel ikke regne disse to som heavy metal, siden du er sÄ hissig pÄ Ä diskreditere Led Zeppelin som metal?

AngÄende teatralske effekter: Det at Kiss og Alice Cooper smurte sminke i fjeset, gjorde det dem mer metal enn andre hardrock/glam-band av samme kategori? OK, Gene og Alice var litt skumle da.
Eller hva mener du egentlig med teatralsk? Hvorfor har det i det hele tatt noe Ă„ gjĂžre med hvordan musikken defineres?

Genesis var veldig teatralske, Sensational Alex Harvey Band ogsÄ, og jeg kunne nevne mange flere eksempler. Du skal vÊre forsiktig med denne generaliseringa. :wink:

Jeg er ikke ute etter diskreditere Led Zeppelin pÄ noen mÄte (jeg synes Led Zeppelin II er et j****g bra album). Jeg har i bunn og grunn ikke noe i mot Ä kalle dem metal pÄ grunn av deres betydning for sjangeren.
Men de ligger i grÄsonen og denne trÄden er helstÞpt metal (ekte kvlt tr00 satanistisk metal som bare Manowar og Darkthrone godkjenner (ja jeg overdriver veldig her)).
NÄr det kommer til volum og alt det der sÄ slÄr metal band som Motörhead alle hard rock band som The Who.
Og nÄr jeg sier teatralsk sÄ mener jeg ikke helt pÄ samme mÄte som glam rocken var teatralsk. Beklager at jeg var utydelig da jeg skrev den.
As it is, I think metal is pretty much for nerds and criminals.
- Dr. David Thorpe

Pesten
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Pesten »

Av disse blir det Black Sabbath
Wish You Were Beer!!!
www.Tribute.no

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

AnalCunt wrote:Jeg er ikke ute etter diskreditere Led Zeppelin pÄ noen mÄte (jeg synes Led Zeppelin II er et j****g bra album). Jeg har i bunn og grunn ikke noe i mot Ä kalle dem metal pÄ grunn av deres betydning for sjangeren.

Men vi som hevder Zeppelin er metal er noen tullinger, jfr. din tidligere post? :wink:

AnalCunt wrote:NÄr det kommer til volum og alt det der sÄ slÄr metal band som Motörhead alle hard rock band som The Who.

Men leste du ikke hva jeg skrev?
Jeg skrev at The Who hadde verdensrekord i lydvolum i 1978.
Det mÄ jo ut fra din logikk bety
1) heavy metal var enda ikke oppfunnet
2) The Who var mer heavy metal enn Deep Purple og Black Sabbath

Og jeg gjentar gjerne: Blue Cheer ville antakelig knuse de fleste metal-bandene av idag nÄr det gjelder volum. Konsertene deres var legendariske.

AnalCunt wrote:Og nÄr jeg sier teatralsk sÄ mener jeg ikke helt pÄ samme mÄte som glam rocken var teatralsk. Beklager at jeg var utydelig da jeg skrev den.

Men hva mener du?

AnalCunt wrote:
torjo wrote:Hva grensa er blir vi sikkert ikke enige om.
For meg er lÄter som "Whole Lotta Love" og "Heartbreaker" like mye metal som "N.I.B." eller "War Pigs".

Hvorfor det?

Fordi de oppfyller kriteriene hva som er metal like mye, dvs. de har
1) beintunge gitar-riff
2) vokal med vreng
3) kraftfull rytmeseksjon
Ta tÄrnet, Ebralidze!

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Som jeg nevnte i en annen trÄd, Robert Plant har influert flere HM-vokalister enn Ozzy Osbourne, og der Sabbath inspirerte andre band med sine tunge, seige riff, sÄ inspirerte Page (og Blackmore) band ved Ä spille raskere riff.

Jeg forstÄr ikke de t********* som insisterer pÄ Ä utelukke Zeppelin som metal, mens de gladelig innlemmer f.eks. Deep Purple. :)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

torjo wrote:
AnalCunt wrote:Jeg er ikke ute etter diskreditere Led Zeppelin pÄ noen mÄte (jeg synes Led Zeppelin II er et j****g bra album). Jeg har i bunn og grunn ikke noe i mot Ä kalle dem metal pÄ grunn av deres betydning for sjangeren.

Men vi som hevder Zeppelin er metal er noen tullinger, jfr. din tidligere post? :wink:

Internet seriĂžse saker :roll:

torjo wrote:
AnalCunt wrote:NÄr det kommer til volum og alt det der sÄ slÄr metal band som Motörhead alle hard rock band som The Who.

Men leste du ikke hva jeg skrev?
Jeg skrev at The Who hadde verdensrekord i lydvolum i 1978.
Det mÄ jo ut fra din logikk bety
1) heavy metal var enda ikke oppfunnet
2) The Who var mer heavy metal enn Deep Purple og Black Sabbath

Og jeg gjentar gjerne: Blue Cheer ville antakelig knuse de fleste metal-bandene av idag nÄr det gjelder volum. Konsertene deres var legendariske.

Ut fra min logikk? Hvem i h*****e er det som gidder Ä bruke logikk i en diskusjon pÄ INTERNET!?! Og pÄ et Internet forum av alle plasser.
Det handler om Ä forhÄndbestemte dogmer som skal forsvare til siste post og ignorere alle spÞrsmÄl og argumenter som er for vanskelige Ä svare pÄ. nÄr alt kommer til alt handler det om hvem som har stÞrst e-penis.

torjo wrote:
AnalCunt wrote:Og nÄr jeg sier teatralsk sÄ mener jeg ikke helt pÄ samme mÄte som glam rocken var teatralsk. Beklager at jeg var utydelig da jeg skrev den.

Men hva mener du?

Jeg mener jeg gjorde en dÄrlig jobb med Ä pÄpeke det jeg Þnsket Ä pÄpeke. Det er faktisk sÄ lett Ä forklare musikk med ord.

torjo wrote:
AnalCunt wrote:
torjo wrote:Hva grensa er blir vi sikkert ikke enige om.
For meg er lÄter som "Whole Lotta Love" og "Heartbreaker" like mye metal som "N.I.B." eller "War Pigs".

Hvorfor det?

Fordi de oppfyller kriteriene hva som er metal like mye, dvs. de har
1) beintunge gitar-riff
2) vokal med vreng
3) kraftfull rytmeseksjon

Men hadde de Ozzy pÄ vokal? NEI!
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

torjo wrote:Som jeg nevnte i en annen trÄd, Robert Plant har influert flere HM-vokalister enn Ozzy Osbourne, og der Sabbath inspirerte andre band med sine tunge, seige riff, sÄ inspirerte Page (og Blackmore) band ved Ä spille raskere riff.

Jeg forstÄr ikke de t********* som insisterer pÄ Ä utelukke Zeppelin som metal, mens de gladelig innlemmer f.eks. Deep Purple. :)

Det er fordi Deep Purple gav ut In Rock som er 100 % metal i likhet med Kings of Metal av Manowar og Butchered at Birth av Cannibal Corpse, mens Led Zeppelin bare gav ut Led Zeppelin II som bare minner litt om metal.
- Dr. David Thorpe

thorel
Belieber
Belieber
Mood:

Post by thorel »

AnalCunt wrote:Hvem i h*****e er det som gidder Ä bruke logikk i en diskusjon pÄ INTERNET!?! Og pÄ et Internet forum av alle plasser.

Greit nok mange idioter pÄ internett (mange idioter over alt!), men kan ta ha en seriÞs diskusjon online vel? BEHØVER ikke Ä vÊre 12 Äringer som er tÞff i trynet du snakker med

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Av disse er det selvsagt Black Sabbath.

Men Marken har helt rett i at Sad Wings er det fĂžrste albumet som er 100% metal.

Led Zeppelin og Deep Purple er hard rock som lefler med elementer fra heavy metal. Gitarspillet pÄ In Rock er godt plassert i hard rock-genren. Ivrig bruk av akkorder er ikke metal, power chord is the real thing for et metallband!

cold
Beli
Beli
Mood:

Post by cold »

Etter mitt skjÞnn er disse tre gruppene like viktige for heavy metals videre utvikling, da de brakte forskjellige elementer til sjangeren, som b.l.a. Judas Priest tok videre. Black Sabbath hadde de blytunge riffene og stemningen, Led Zeppelin var det mest rocka, men likefullt tungt, med vrengvokal og en h*****e rytmeseksjon, mens Deep Purple nok var det mest skolerte og virtuose av bandene.Er nok enig i at Priests Sad Wings of Destiny er det fÞrste albumet som er erketypisk heavy slik vi kjenner det idag, men det disse tre bandene gjorde pÄ slutten av 60 tallet og frem til midten av 70 tallet gjÞr at jeg rangerer dem over alle andre sÄkalte heavy metal band, og da spiller sjanger liten rolle.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

knuthulhu wrote:Jeg tar utganspunkt i den fÞrste setningen jeg skrev og (for Ä vÊre litt sÊr) svarer jeg at Yesterday's Children's fÞrste skive er den fÞrste helstÞpte metal skiva. Den har varianter pÄ Zeppelin-lignende riff over alt, fÞr Led Zep II kom ut.

Litt sĂŠr?

Et album som alle steder omtales, enten som et prog-orientert album og/eller psykedelia, og et band som kun har gitt ut denne ene skiva?

Jeg skal innrÞmme at jeg faktisk ikke har hÞrt albumet (men ble veldig interessert nÄ, Metal eller Prog! :D ), men tviler likevel sterkt pÄ at det du hevder ("Yesterday's Children's fÞrste skive er den fÞrste helstÞpte metal skiva") medfÞrer riktighet...

Jeg vil utifra det jeg har lest, anta at dette lÄter som en videreutviklet utgave av f.eks Vanilla Fudge/Jimi Hendrix Experience/Jefferson Airplane, slik jeg har sett dem beskrevet. Er det "pÄ bÊrtur"? :P

Convince us! 8)
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet pÄ ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar pÄ Silvio Berlusconi.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Runar wrote:Av disse er det selvsagt Black Sabbath.

Men Marken har helt rett i at Sad Wings er det fĂžrste albumet som er 100% metal.

Led Zeppelin og Deep Purple er hard rock som lefler med elementer fra heavy metal. Gitarspillet pÄ In Rock er godt plassert i hard rock-genren. Ivrig bruk av akkorder er ikke metal, power chord is the real thing for et metallband!

I sÄ fall kan du utelukke 70-80 % av materialet pÄ "Sad Wings of Destiny" som "Metal", ettersom Judas Priest (sÊrlig pÄ 70-tallet) heldigvis var mer avanserte enn som sÄ... :roll:

Samme gjelder selvsagt for et band som Iron Maiden, som jeg ogsÄ forutsetter at du slutter Ä kalle "Metal", jfr. denne akkord-fobien du tydeligvis er besatt av... :roll:
Bye, bye folks!

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Black Sabbath.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:AngÄende lydnivÄ: The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum. Jeg har Guinness Rekordbok fra 1978 hjemme, hvor de er kreditert for dette.

Det du skriver her, stemmer selvsagt (hva gjelder The Who og the Loudest band in the world 1978).

Likevel blir det litt misvisende nÄr du tar dette til inntekt for at "The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum".

Det er ikke slik at The Who hadde denne "rekorden" hele tiden fÞr 1978 ogsÄ. Blant annet kan jeg i hvert fall presisere at f.eks. Deep Purple hadde samme "rekord" sÄ tidlig som i 1971/1972... (Mer presist ble de omtalt som "Loudest Pop Group"! :lol: )

Husker jeg ikke helt feil, hadde Deep Purple tittelen "Loudest Pop group in the world" aka Loudest band in the world" i hvert fall for Ă„rene 1972 og 1975. Det har jeg sett ved selvsyn! 8)

Etter 1975 var de av naturlige Ärsaker ikke lenger kandidat til tittelen, men pÄ tross av dette mente jeg at de faktisk hadde denne tittelen i noe Är etter dette ogsÄ...

Men hvis du har sett at The Who hadde tittelen i 1978, stemmer det sikkert! :D

Roger Glover har for Ăžvrig uttalt fĂžlgende om tittelen i et intervju:

(*SpÞrsmÄl*)
You were actually in the Guinness Book of Records with that title, weren't you?

Roger Glover wrote:Yeah, the problem is that it became something that was very hard to live down, although it was of so little importance to us. That situation came about because we were touring in Europe and America, and to save shipping costs we decided we'd have two lots of gear - it was obviously all Marshalls at the time - an identical setup either side of the Atlantic. However, as we became more successful as a band, the equipment increased because of the size of the gigs in America - huge arenas and so on - and it got to the stage where we couldn't afford the outlay of having identical equipment on either side. So we had one huge setup made which could cope with the arena-sized gigs, and took that to America. At the end of that tour we played what was then the Astoria at Finsbury Park, with all this stuff, and it was only a three thousand seater! The problem was that once you get used to playing at a certain volume level it's very difficult to back off - it becomes alomost like a security blanket - and the thinking was also that if you didn't play at that volume level then you weren't giving of your best. Unknown to us, the Guinness people were there - it wasn't pre-arranged or anything - and so as a result of the volume levels at that gig we became 'the loudest band in the world!'
To us it was a hoot, and we had a good laugh over it - I mean we only held the title for a year I think, before The Who took it over - but we seem to have become the band most associated with that. Now, though, we go out of our way not to be too loud!

At Glover ikke nevner 1975, antar jeg har sammenheng med at han ikke var medlem av Deep Purple, og dermed heller ikke vil nevne dette faktum... :wink:

Det er verdt Ă„ merke seg at verken The Who eller Deep Purple har vĂŠrt nevneverdig opptatt av at de hadde denne tittelen.

Kiss var jo tidlig ute og hevdet at de var "The Loudest Band in the World", "The Best band in the World"(SIC!), uten at de noengang har innehatt den "offisielle tittelen, meg bekjent.

Manowar har ogsÄ vÊrt sykelig opptatt av Ä vÊre "Loudest, Fastest, Wildest, Heavy'est - Pick your choosing!, og har i motsetning til Kiss, ogsÄ innehatt tittelen "The Loudest band in the World" (tror jeg?)

Tror ogsÄ Iron Maiden hevder Ä ha vÊrt "Loudest" i 1984/1985, uten at jeg klarer Ä fÄ bekreftet det noe sted. (Guiness-BÞkene er hjemme, sÄ de fÄr jeg ikke sett i her.) De er i hvert fall kredittert ca i 1990 for "Largest PA-system"!
Bye, bye folks!

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

Beklager, men dette er helt og holdent en meningslĂžs diskusjon, som ikke er noe annet enn en parallell til den like meningslĂžse diskusjonen om hvem som var det fĂžrste black metalbandet.

Hvorfor er diskusjonen meningslÞs? Jo fordi det ikke finnes noen klare kriterier for hva som er "heavy metal". Man diskuterer altsÄ hvem som gav ut den fÞrste metalplaten uten at man pÄ noen mÄte er enig om hva som er definisjonen pÄ heavy metal. Alle her har sannsynligvis sin egen sÊrdeles subjektive oppfatning om hva som kjennetegner "heavy metal", hvilket gjÞr at man diskuterer hva som var den fÞrste heavy metal platen pÄ ulike premisser. Feks. virker det som om Dummebirger mener at et for stort innslag av blueselementer i musikken gjÞr at et band ikke spiller heavy metal. Andre mener heavymetal defineres ved hjelp av femmerakkorder.

Selvsagt kan man si at det fÞrste heavymetal bandet var det bandet som betegnelsen fÞrst ble brukt om/av. Da er vel svaret Steppenwolf selv om de fleste i dag ikke vil se pÄ Steppenwolf som metal. Parallellen her er Venom som var det fÞrste bandet som brukte betegnelsen "black metal", men som ikke har noe med dagens black metal Ä gjÞre. Det som var black metal fÞr er tydeligvis ikke black metal nÄ! Hvorvidt dette er en gyldig logikk er vanskelig Ä si, nettopp pga. mangel pÄ definisjon av begrepet.

Nei, gjÞr heller som meg: Jeg driter langt i hva som var den fÞrste heavymetalplaten og nÞyer meg med Ä konstantere at ut i fra mine preferanser sÄ var Black Sabbath var best.

SÄ det sÄ!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

thorel wrote:
AnalCunt wrote:Hvem i h*****e er det som gidder Ä bruke logikk i en diskusjon pÄ INTERNET!?! Og pÄ et Internet forum av alle plasser.

Greit nok mange idioter pÄ internett (mange idioter over alt!), men kan ta ha en seriÞs diskusjon online vel? BEHØVER ikke Ä vÊre 12 Äringer som er tÞff i trynet du snakker med

Dette er en hÄplÞs diskusjon som aldri gÄr noen veier, men allikevel diskuterer vi. Hvorfor? Fordi dette er et diskusjonsforum og vi liker Ä diskutere.
Å ta det seriþst er poenglþst og dumt.

Nok om den saken, la oss bable i vei om metal.
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

Runar wrote:Av disse er det selvsagt Black Sabbath.

Endelig noen som har skjĂžnt det! Eneste problemet er at In Rock er metal (dette ender i to frontskrig).
- Dr. David Thorpe

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

DummeBirger wrote:
torjo wrote:AngÄende lydnivÄ: The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum. Jeg har Guinness Rekordbok fra 1978 hjemme, hvor de er kreditert for dette.

Det du skriver her, stemmer selvsagt (hva gjelder The Who og the Loudest band in the world 1978).

Likevel blir det litt misvisende nÄr du tar dette til inntekt for at "The Who hadde lenge verdensrekorden i lydvolum".

Poenget var ikke hvor lenge The Who hadde verdensrekorden.
Poenget var Ä tilbakevise AnalCunts pÄstand om at man kunne definere forskjellen mellom hardrock og heavy metal ut fra lydvolum. You see?

Jada, jeg vet at ogsÄ Deep Purple har hatt denne rekorden. I dag er det vel Spinal Tap som holder den. :lol:
Ta tÄrnet, Ebralidze!

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

M-77 wrote:Beklager, men dette er helt og holdent en meningslĂžs diskusjon, som ikke er noe annet enn en parallell til den like meningslĂžse diskusjonen om hvem som var det fĂžrste black metalbandet.

Hvorfor er diskusjonen meningslÞs? Jo fordi det ikke finnes noen klare kriterier for hva som er "heavy metal". Man diskuterer altsÄ hvem som gav ut den fÞrste metalplaten uten at man pÄ noen mÄte er enig om hva som er definisjonen pÄ heavy metal. Alle her har sannsynligvis sin egen sÊrdeles subjektive oppfatning om hva som kjennetegner "heavy metal", hvilket gjÞr at man diskuterer hva som var den fÞrste heavy metal platen pÄ ulike premisser. Feks. virker det som om Dummebirger mener at et for stort innslag av blueselementer i musikken gjÞr at et band ikke spiller heavy metal. Andre mener heavymetal defineres ved hjelp av femmerakkorder.

Selvsagt kan man si at det fÞrste heavymetal bandet var det bandet som betegnelsen fÞrst ble brukt om/av. Da er vel svaret Steppenwolf selv om de fleste i dag ikke vil se pÄ Steppenwolf som metal. Parallellen her er Venom som var det fÞrste bandet som brukte betegnelsen "black metal", men som ikke har noe med dagens black metal Ä gjÞre. Det som var black metal fÞr er tydeligvis ikke black metal nÄ! Hvorvidt dette er en gyldig logikk er vanskelig Ä si, nettopp pga. mangel pÄ definisjon av begrepet.

Nei, gjÞr heller som meg: Jeg driter langt i hva som var den fÞrste heavymetalplaten og nÞyer meg med Ä konstantere at ut i fra mine preferanser sÄ var Black Sabbath var best.

SÄ det sÄ!

Du har sÄ evig rett at dette er en menigslÞs diskusjon, men det er ingen stor diskusjon eller tvil om hvem som er det fÞrste black metal bandet sÄ vidt jeg vet. Det har kanskje vÊrt pÄ dette forumet, men jeg har ikke sett noe sÊrlig til den diskusjonen andre steder.
- Dr. David Thorpe

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

M-77 wrote:Beklager, men dette er helt og holdent en meningslĂžs diskusjon

(*Likevel en relativt omfattende utgreiing om saken...*)

SÄ det sÄ!

Hva er galt med meningslĂžs?

Hva ER meningslĂžst?

Hvis en kun skulle holde seg til "meningsfylte ting" Ă„ diskutere/gjĂžre, er vel Scream-forumet den fĂžrste plassen en burde holde seg unna!

Synes det er en interessant debatt for min del, sÄ fÄr du styre unna hvis du ikke liker den!
Bye, bye folks!

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:Jada, jeg vet at ogsÄ Deep Purple har hatt denne rekorden. I dag er det vel Spinal Tap som holder den. :lol:

...som "Most Laughable Band in the World"?! :lol:
Bye, bye folks!

Locked Previous topicNext topic