Rush - 80-tallets beste plate
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Rush - 80-tallets beste plate
Klart vi også må ha en 80-tallstråd om Rush også. Hvilken studioplate liker folket best?
Min egen fascinasjon for bandets plater fra dette tiåret skulle være kjent for veteranene på boardet. Faktisk mener jeg at Rush var langt mer konsistente kvalitetsmessig på 80-tallet enn på 70-tallet. Ikke bare ga Rush ut sin beste plate, "Moving Pictures", men samtlige plater holder mer enn mål.
Svakest? Muligens "Signals", hvor Alex Lifesons gitar er satt veldig tilbake i miksen, og hvor i stedet Geddy Lees synth-teksturer dominerer. Men langtfra en svak plate. Den kunne vært utrolig sterk, med litt annen miks.
"Grace Under Pressure" var også ganske synth-dominert, men her var det tross alt mye bedre balanse mellom gitar og synth, og mye av det samme kan sies om "Power Windows".
For meg er det "Power Windows" som kniper annenplassen, knepent foran "Grace Under Pressure" og "Permanent Waves".
Er det forresten flere enn meg som har særlig sans for side 2 av "Presto"?
Min egen fascinasjon for bandets plater fra dette tiåret skulle være kjent for veteranene på boardet. Faktisk mener jeg at Rush var langt mer konsistente kvalitetsmessig på 80-tallet enn på 70-tallet. Ikke bare ga Rush ut sin beste plate, "Moving Pictures", men samtlige plater holder mer enn mål.
Svakest? Muligens "Signals", hvor Alex Lifesons gitar er satt veldig tilbake i miksen, og hvor i stedet Geddy Lees synth-teksturer dominerer. Men langtfra en svak plate. Den kunne vært utrolig sterk, med litt annen miks.
"Grace Under Pressure" var også ganske synth-dominert, men her var det tross alt mye bedre balanse mellom gitar og synth, og mye av det samme kan sies om "Power Windows".
For meg er det "Power Windows" som kniper annenplassen, knepent foran "Grace Under Pressure" og "Permanent Waves".
Ta tårnet, Ebralidze!
Dette er det ti-året med Rush jeg synes perlene kommer gjevnest. "Moving Pictures" står for meg som den ultimate Rush skiva, men "Permanent Waves", "Power Windows" og "Presto" er alle fantastiske skiver. I likhet med deg, torjo, har jeg også en egen forkjærlighet for "Presto" skiva. Men må ikke glemme side 1 der heller, med kongelåter som tittelkuttet, "The Pass" og "Chain Lightning".
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Freeze wrote:I likhet med deg, torjo, har jeg også en egen forkjærlighet for "Presto" skiva. Men må ikke glemme side 1 der heller, med kongelåter som tittelkuttet, "The Pass" og "Chain Lightning".
Jeg er enig i det. Side 1 har kanskje mer "rett-i-fjeset"-låter man liker umiddelbart, mens side 2 har "vokse"-låtene.
Forøvrig tror jeg 70-tallspollen blir en smule mer spennende enn denne!
Ta tårnet, Ebralidze!
torjo wrote:Freeze wrote:I likhet med deg, torjo, har jeg også en egen forkjærlighet for "Presto" skiva. Men må ikke glemme side 1 der heller, med kongelåter som tittelkuttet, "The Pass" og "Chain Lightning".
Forøvrig tror jeg 70-tallspollen blir en smule mer spennende enn denne!
Tipper at "Moving Pictures" vinner overlegent ja! Utenom den, har jeg bare "Signals", men den sitter ikke heilt enda (samme som "2112" i 70talls-pollen)
-
- Spermatozoon
- Mood:
torjo wrote:Klart vi også må ha en 80-tallstråd om Rush også. Hvilken studioplate liker folket best?
Så absolutt!
torjo wrote:Svakest? Muligens "Signals", hvor Alex Lifesons gitar er satt veldig tilbake i miksen, og hvor i stedet Geddy Lees synth-teksturer dominerer. Men langtfra en svak plate. Den kunne vært utrolig sterk, med litt annen miks.
Er enig i at Signals er det svakeste fra åttitallet, men spor som Subdivisions, Analog Kid og Chemistry gjør skiva absolutt hørbar!
torjo wrote:"Grace Under Pressure" var også ganske synth-dominert, men her var det tross alt mye bedre balanse mellom gitar og synth, og mye av det samme kan sies om "Power Windows".
Nesten synd å inkludere Permamnent Waves og Moving Pictures i denne pollen, siden de er nødt til å få alle stemmene. En poll med skivene fra Signals til Presto ville vært mer spennende, mener nå jeg.
Men siden det nå er 80-tallet som er temaet må jeg nok stemme Moving Pictures, den plata er nummeret inntil uslåelig. Når det er sagt så kom det vannvittig mye snadder fra Rush på åttitallet. Bandet ble absolutt ikke noe dårligere av å forandre stil fra 70-tallet til 80-tallet!
For å gå kronologisk til verks så er Permanent Waves (forøvrig 80-tallets første skive, utgitt 1. januar 1980, hvertfall i USA) en naturlig utvikling fra soundet på Hemispheres, og den hittils største endringen i bandets sound, vil nå jeg mene. Spirit Of Radio, Natural Science og Freewill er de beste herfra.
Moving Pictures trenger vel strengt tatt ikke nevnes, den skiva har det blitt sagt og skrevet nok om!
Signals er som jeg skrev over den dårligste fra åttitallet, både pga. låtmateriale og svak produksjon. Men likevel en meget god skive, så klart!
Grace Under Pressure er blant mine favoritter fra åttitallet. Her er alt som var feil med Signals rettet opp, og låtmaterialet er knall! De tre første sporene er muligens den sterkeste åpningstrioen på noen Rush-skive. Avsluttende Between The Wheels (som ble spilt på forrige turne, herlig!) er også helt fantastisk, det eneste som trekker ned her er Red Lenses, som jeg ikke har helt sansen for.
Power Windows fortsetter der Grace Under Pressure slapp, og å avgjøre hvem som er best av denne og GUP er komplett umulig! Fantastiske låter på begge skivene, høydepunktene på PW er mange, den eneste som ikke faller helt i smak er Mystic Rhythms.
Så kommer vi til den kanskje mest utskjelte skiva i Rush-katalogen, Hold Your Fire. Den vannvittig flotte Time Stand Still (i topp 5 sjiktet av hva bandet har prestert mener nå jeg) er verdt prisen av skiva alene, men Prime Mover, Force Ten, Mission og flere andre spor er også med på å gjøre dette til en knallskive. Ikke like god som de to foregående, men likevel en svært undervurdert skive.
Presto skiller seg så veldig ut fra de andre åttitalls skivene, siden den er langt mer gitarbasert enn de fire foregående skivene. Siden de er så annerledes blir det vanskelig å sammenligne skivene, men å si at denne er svakere enn noen av de andre skivene fra dette tiåret blir hvertfall feil! Som du nevner er side 2 utrolig bra (Anagram For Mongo, Red Tide og Available Light er jo helt fantastiske), men side 1 er jo ikke på noen måte dårligere! The Pass er jo noe av det beste bandet har prestert! Denne skiva setter jeg svært høyt, og siden de foregående skivene er såpass like i soundet skårer denne ekstra høyt i boka mi, ettersom den kommer som et frisk pust mot slutten av åttitallet!
Skulle jeg så rangere disse skivene ville nok lista blitt som følger:
Moving Pictures
Presto
Power Windows
Grace Under Pressure
Hold Your Fire
Permanent Waves
Signals
Sånn, det ble en lang post det gett. Ble litt revet med når jeg først begynte å skrive!
-
- Spermatozoon
- Mood:
-
- Belieber
- Mood:
Meget sterkt 10-år for Rush!
Moving Pictures er i særklasse det baste studio-albumet Rush har prestert i mine øyne, og da er det vel ingen bombe at jeg velger denne, hva gjelder 80-tallet også.
Men jeg synes både "Grace under Pressure", "Power Windows" og til dels "Hold your Fire" og "Permanent Waves" (Spirit of the Radio er en av mine favorittlåter med Rush) er særdeles strålende album også.
"Svakest" blir dermed Presto og Signals som alldeles ikke er svake!
Kanskje bandets sterkeste 10-år, det her!
Moving Pictures er i særklasse det baste studio-albumet Rush har prestert i mine øyne, og da er det vel ingen bombe at jeg velger denne, hva gjelder 80-tallet også.
Men jeg synes både "Grace under Pressure", "Power Windows" og til dels "Hold your Fire" og "Permanent Waves" (Spirit of the Radio er en av mine favorittlåter med Rush) er særdeles strålende album også.
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.
-
- Poser
- Mood:
Jeg har bare hørt de 3 første 80tallsplatene og liker alle 3 meget godt. Men Moving Pictures er den beste.
DummeBirger wrote:Meget sterkt 10-år for Rush!
Syke, syke mann.
-
- Belieber
- Mood:
DOH wrote:DummeBirger wrote:Meget sterkt 10-år for Rush!
Syke, syke mann.
Nei, hvordan det?!
Alle som "kjenner" meg her på forumet, vil kunne bekrefte at jeg, i (musikalsk) mentalitet, fortsatt befinner meg på 70-tallet, og stort sett elsker alt som ble laget av rocke-musikk innenfor dette 10-året.
Det gjelder forsåvidt Rush's 70-talls utgivelser også, men jeg synes de ble et markant mye bedre og helstøpt band f.o.m. Moving Pictures.
Basta!
Bye, bye folks!
Får være litt enig med dummebirger her, beste Rush-tiår.DOH wrote:DummeBirger wrote:Meget sterkt 10-år for Rush!
Syke, syke mann.
Favoritten må vel være Grace Under Pressure TETT etterfulgt av Moving Pictures. Jeg skaffet meg en hel konsert/dokumentar av Rush fra MP-turneen (tror det var i Toronto), ganske artig. Presto er også en enorm plate som skiller seg litt ut.
Forresten, noen som har snøring på hvilke musikkvideoer Rush har laget?
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Innipunn wrote:Kan ikke være at 80-talls er bedre enn 70-talls?
JO!!!!!1
Og det sier en 70-tallsfantast som jeg!
Gullstrupen wrote:Veldig mye fornuftig!
Enig i veldig mye av det du sier, også det at "Hold Your Fire" er meget undervurdert. Plata har jo absolutt ingen dårlige spor, kanskje et par litt anonyme. De låtene jeg setter høyest er nok "Time Stand Still", "Second Nature" og "Turn The Page".
DummeBirger wrote:Kanskje bandets sterkeste 10-år, det her!
Yes, sir!
Fra 1976 til 1993 ga dette bandet ut eksellente plater på løpende bånd. Ikke en eneste av dem får noen dårligere karakter av meg enn 8/10.
Torstein wrote:Forresten, noen som har snøring på hvilke musikkvideoer Rush har laget?
I tillegg til "Rush In Rio" har de gitt ut en samling videoermed samme tittel som samlealbumet fra 1990, "Chronicles".
Her er hva Amazon.co.uk skriver:
Amazon.co.uk Review
Prog-rock's dominant power trio Rush get a worthy showcase in Chronicles, a DVD compilation that repeats the 1990 VHS release with minor variations and some pleasant surprises. It's aptly titled, as the videos follow Rush's 30-year evolution in fashion, performance and visual representation. Loyalists may wish for a lengthier selection, but with remastered Dolby 2-channel stereo, this 63-minute disc clearly improves upon the VHS release. The in-studio performance of "Tom Sawyer" is new (previous versions were from the Exit, Stage Left concert video), and although hidden bonus videos of "The Enemy Within" and "Afterimage" are inaccurately listed as "previously unreleased" (they appeared on the 1985 compilation Through the Camera Eye), their inclusion here is welcome (and accessible by selecting the "Rush Chronicles" logo on the DVD's "Play Videos" menu). Aimee Mann makes a playful appearance on "Time Stand Still". This is recommended to Rush purists only, but on those terms, it's essential viewing. --Jeff Shannon
Synopsis
A compilation of clips from the last fifteen years of the group Rush. Tracklist includes: 'Closer To The Heart', 'The Trees', 'Tom Sawyer', 'The Big Money', 'Time Stand Still', 'Lock And Key', 'Red Sector A' and 'Subdivisions'.
Ta tårnet, Ebralidze!
-
- Spermatozoon
- Mood:
Torstein wrote:Får være litt enig med dummebirger her, beste Rush-tiår.
Favoritten må vel være Grace Under Pressure TETT etterfulgt av Moving Pictures. Jeg skaffet meg en hel konsert/dokumentar av Rush fra MP-turneen (tror det var i Toronto), ganske artig. Presto er også en enorm plate som skiller seg litt ut.
Forresten, noen som har snøring på hvilke musikkvideoer Rush har laget?
Det finnes videoer til følgende låter:
Closer To The Heart
The Trees
Limelight
Tom Sawyer
Red Barchetta
Subdivisions
Distant Early Warning
The Enemy Within
Afterimage
Red Sector A
The Big Money