Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Din Dimmu Borgir-favoritt

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er din favorittskive?

Inn I Evighetens MĂžrke EP
4
2%
For All Tid
22
12%
StormblÄst
31
16%
Devil's Path EP
7
4%
Enthrone Darkness Triumphant
47
25%
Godless Savage Garden EP
1
1%
Spiritual Black Dimensions
24
13%
Puritanical Euphoric Misanthropia
34
18%
Death Cult Armageddon
15
8%
StormblÄst 2005
4
2%
 
Total votes: 189
User avatar

brodie
Belieber
Belieber
Posts: 70
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by brodie »

Det gikk nedover fra StormblÄst, men noen av skivene etter er faktisk overraskende Älreite nÄr jeg fÞrst gidder Ä sette dem pÄ.

Vet ikke om det er nostalgi eller tilfeldigheter, men nesten all musikken jeg digga pÄ midten av 90tallet holder seg latterlig bra i mine Þrer.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Vorax wrote:Gav Enthrone en lytt i kveld, tror kanskje det er bortiot to Ă„r siden sist jeg spilte skiva. Det var faktisk overraskende fett Ă„ hĂžre albumet igjen.

Den skiva er rett og slett j****g bra. StÄr fortsatt inne for 6'eren jeg gav den i '97...
Image

User avatar

Herremelk
Belieber
Belieber
Posts: 187
Joined: 10 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Herremelk »

Alt er faktisk drit. Ikke min kopp te.

User avatar

Anders S
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 07 Nov 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 33

Post by Anders S »

Vorax wrote:Gav Enthrone en lytt i kveld, tror kanskje det er bortiot to Är siden sist jeg spilte skiva. Det var faktisk overraskende fett Ä hÞre albumet igjen. Hadde nesten glemt hvor bra Dimmu Borgir var f.o.m Enthrone t.o.m PEM. Dimmu haterne fÄr bare si hva f**n de vil, jeg driter i det. I denne perioden var Dimmu ett av sjangerens aller beste band, synd de har dabbet sÄnn av med Ärene. Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.
Word, selv om jeg mener at ETD er oppskrytt i forhold til SBD og StormblÄst (originalen of course. Re-innspillingen er det utvilsomt dÄrligste de har gjort). For all del, EDT er en bra skive, men StormblÄst er minst like bra og SBD er i en klasse for seg selv og Dimmus Magnum Opus.

Sitter og oppdager Dimmu selv for tiden, og det jeg har kommet frem til er at de nyeste skivene gÄr litt for mye etter spillereglene etter min mening, men allikevel er det snakk om meget bra skiver. "Progenies..." er tross alt favorittlÄten min ennÄ. Jeg kommer vel fortsatt til Ä savne intensiteten til SBD og produksjoner som lot noen detaljer ligge i bakrunnen.

Jeg er glad de heldigvis ikke har gÄtt i samme felle som Nightwish nÄr det gjelder lÄtstrukturene. HÞrte "Amarant" her forleden, og jeg kan fastslÄ at det er det stÞrste popmetal-dritet jeg har hÞrt
æ…šäž–æ†‚ć›œ

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Anders S wrote:
Vorax wrote:Gav Enthrone en lytt i kveld, tror kanskje det er bortiot to Är siden sist jeg spilte skiva. Det var faktisk overraskende fett Ä hÞre albumet igjen. Hadde nesten glemt hvor bra Dimmu Borgir var f.o.m Enthrone t.o.m PEM. Dimmu haterne fÄr bare si hva f**n de vil, jeg driter i det. I denne perioden var Dimmu ett av sjangerens aller beste band, synd de har dabbet sÄnn av med Ärene. Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.

SBD er i en klasse for seg selv og Dimmus Magnum Opus.

Jeg kommer vel fortsatt til Ă„ savne intensiteten til SBD og produksjoner som lot noen detaljer ligge i bakrunnen.


Helt enig i dette. SBD er ett av historiens beste album, vertfall pÄ topp 10.

Selv om de to siste ikke nÄr disse tre til knÊrne en gang sÄ er de langt fra dÄrlige. Syns DCA er ujevn og mangler de helt store lÄtene, men ISD med The Sacrilegious Scorn, The Sinister Awakening, The Conspiracy Unfolds og The Fundamental Alienation er slettes ikke ille. Produksjonen, spesielt trommelyden samt de litt for enkle lÄtstrukturene + en del av riffene som kun fÞlger trommene trekker ned. De to siste lÄtene er heller ikke noe Ä rope hurra for men hvis en tenker pÄ kvaliteten dagens skiver ligger pÄ sÄ er absolutt ikke ISD noen dÄrlig skive.

User avatar

Topic author
DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Vorax wrote: Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.
Enig i dette. Synes og at SBD kanskje er den beste skiva nowadays. SB2005 og ISD er de dĂžlleste.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!


heden
Belieber
Belieber
Posts: 37
Joined: 01 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by heden »

DarthVidar wrote:
Vorax wrote: Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.
Enig i dette. Synes og at SBD kanskje er den beste skiva nowadays. SB2005 og ISD er de dĂžlleste.

Helt enig! Har hÞrt mye snakk om at det er en masse effekter pÄ vokalen pÄ de siste platene og!
PĂ„ randen av perleporten med Carsten Byhring og tomflasker.

User avatar

Icequeen
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 03 May 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Icequeen »

Death Cult Armageddon, uten tvil

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

heden wrote:
DarthVidar wrote:
Vorax wrote: Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.
Enig i dette. Synes og at SBD kanskje er den beste skiva nowadays. SB2005 og ISD er de dĂžlleste.

Helt enig! Har hÞrt mye snakk om at det er en masse effekter pÄ vokalen pÄ de siste platene og!

Tja, litt er det jo, men det er vel fÞrst og fremst at vokalen hÞres tynn og pistrete ut for tiden. Tror fremdeles bandet er i stand til Ä lage en skikkelig god plate, men dÄ mÄ de i ett annet studio og gi f**n i hva folk forventer. Satyricon er jo for eksempel langt mer kommersielle enn Dimmu.

User avatar

JĂžlle
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 27 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JĂžlle »

Vorax wrote:Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.

Heh. Merkelig at ikke flere kommenterer eller tar opp dette. HÞrte dette godt med en gang PEM kom, at kraften og aggresiviteten i vokalen var sÄ godt som borte. devil's path mini'en er et bra eksempel pÄ shagrath pÄ sitt optimale, kanskje noe av den feteste black vokalen jeg vet om. sÄ holdt han seg jÊvli bra til og med SBD. den slappe uinspirerte greia han begynte med fra PEM trakk ned bandet endel hakk for min del. Men sjÀlvklart, nÄr man skal turnÚre sÄpass mye kan en vel ikke regne med noe annet.

Bare sammenlign denne 12 Är gamle gigen med dagens live vokal, 2 forskjellige vokalister hva kraft og aggresivitet angÄr:

http://www.youtube.com/watch?v=L5_E2GRbrTE

User avatar

manndaudsvinter
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 20 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by manndaudsvinter »

JĂžlle wrote:
Vorax wrote:Det er mye som har forandret seg med tiden, men jeg la spesielt merke til noe jeg ikke har tenkt sÊrlig pÄ tidligere, nemelig vokalen til Shagrath. Fy f**n som han har tapt seg! Han synger veldig bra pÄ ETD og SBD, men derfra har han blitt svakere og svakere.

Heh. Merkelig at ikke flere kommenterer eller tar opp dette. HÞrte dette godt med en gang PEM kom, at kraften og aggresiviteten i vokalen var sÄ godt som borte. devil's path mini'en er et bra eksempel pÄ shagrath pÄ sitt optimale, kanskje noe av den feteste black vokalen jeg vet om. sÄ holdt han seg jÊvli bra til og med SBD. den slappe uinspirerte greia han begynte med fra PEM trakk ned bandet endel hakk for min del. Men sjÀlvklart, nÄr man skal turnÚre sÄpass mye kan en vel ikke regne med noe annet.

Bare sammenlign denne 12 Är gamle gigen med dagens live vokal, 2 forskjellige vokalister hva kraft og aggresivitet angÄr:

http://www.youtube.com/watch?v=L5_E2GRbrTE

Helt enig. Noe mÄ ha skjedd rundt 2000. Endringen er drastisk.
Kanskje fikk Shagrath strupekreft og ble ute av stand til Ă„ trĂžkke til skikkelig?

Heh.. sammenlign med 2004-versjonen av samme lÄt:

Fy skam, sÄ dafft han synger her. Dette er snakking med hes stemme.

User avatar

Lich_King
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 16 Apr 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lich_King »


Hmm, er det denne videoen jeg har pÄ vhs mon tro? Men on topic, sÄ er det helt rett det som skrives over her. Devils Path er vel Shagraths hÞydepunkt vil jeg vel si. Den miniskiva har faktisk gÄtt i glemmeboken, og mÄ fiskes frem asap.
Image

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Lich_King wrote:

Hmm, er det denne videoen jeg har pÄ vhs mon tro? Men on topic, sÄ er det helt rett det som skrives over her. Devils Path er vel Shagraths hÞydepunkt vil jeg vel si. Den miniskiva har faktisk gÄtt i glemmeboken, og mÄ fiskes frem asap.

Finnes pÄ vhs ja.

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Har etterhvert mange Dimmu-favoritter. Den jeg liker aller aller best dog, mÄ vÊre StormblÄst'n (originalen, selvsagt). HÞrte nylig pÄ SBD igjen en tre-fire ganger, og den er JAGGU knas den ogsÄ. EDT er ogsÄ krem, og jeg digger PEM. FÞrsteskiva synes jeg ogsÄ har sjarmen faktisk. Hepp!

User avatar

Dundrix
Belieber
Belieber
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dundrix »

Lenge siden jeg har hĂžrt skikkelig pĂ„ Dimmu Borgir nĂ„, men jeg innbiller meg at Spiritual Black Dimensions og StormblĂ„st 96 er de jeg liker best. Enthrone like bak, men den er for ujevn. Skivene med Nick Barker orker jeg ikke Ă„ hĂžre i et strekk lenger. For mye trommer! Æsj..
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

User avatar

norseman
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by norseman »

Slik rangerer jeg de jeg har eller har hĂžrt i sin helhet (1-6);

Inn i Evighetens MĂžrke: - 1-
For all tid: 1
StormblÄst: 2-
Devil's Path: 3-
EDT: 2+
SBD: 3+
PEM: 3-

Deretter gadd jeg ikke mere. SBD gÄr derfor av med seieren for min del.
'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Holder pÄ med tredje runde med SBD i dag. Jeg blir aldri lei dette mesterverket. Det finnes svÊrt fÄ album jeg ville gitt en sekser, men dette er ett av de fÄ. Genialt fra fÞrste til siste tone.

User avatar

Aoyama
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aoyama »

hateyou wrote:For All Tid. Da Dimmu var bra.

haha, For All Tid er bĂŠsj :s**t:
-Godz Metal Bar, Shinjuku Tokyo
Hege wrote:Dressurridning pÄ tv.
Det sendes f**n meg ALDRI dressur pÄ tv, sÄ dette er gode greier.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Death Cult Armageddon er faktisk ett j****g bra album, har tatt lang tid Ä innse det, hehe. Har alltid segg pÄ skiva som en skuffelse etter PEM, men nÄ syns jeg faktisk DCA er hÄrfint bedre. ISD kan ta seg en bolle! Neida, sÄ ille er den ikke, men de to siste lÄtene samt produksjonen er veldig svakt. Rart at The Heretic Hammer ikke kom med pÄ skiva da den er den absolutt beste lÄten.

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Vorax wrote: Rart at The Heretic Hammer ikke kom med pÄ skiva da den er den absolutt beste lÄten.
Jaggu sant! Mange kule partier pÄ skiva, f.eks alle Vortex-partiene, hovedtemaet i The Serpentine Offering, Antichristos-partiet og noen til. Men The Heretic Hammer er den eneste gjennomfÞrt kule lÄta. Den andre bonuslÄta var forÞvrig drit.
ROCK!

Locked Previous topicNext topic