Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

MarklĂžft (og evt. annen trening)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
Locked Previous topicNext topic
User avatar

Topic author
Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: MarklĂžft (og evt. annen trening)

Post by Leif »

NĂ„ fikk jeg mer lyst til Ă„ ta opp konkurreringen igjen.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

drgz wrote:
Hege wrote:

Men det gÄr jo an med begge deler! NÄ har vi bÄde regionale og nasjonale mesterskap for utstyrsfri lÞfting, samt deltagelse i internasjonale utstyrsfrie stevner. Jeg skjÞnner ikke hva som ikke er bra nok med det?

I utgangspunktet er det bra nok. Men utstyrs-NM og andre stevner har fortsatt fordeler som man tydeligvis ikke vil gi fra seg. Synes f.eks. det er rart Ă„ kalle det "klassisk styrkelĂžft". Det er styrkelĂžft i sin mest naturlige form, og da bĂžr det vel bare hete styrkelĂžft, punktum.

Hege wrote:

Jeg synes det er mer naturlig Ä kalle det "NM i Klassisk StyrkelÞft", som en bemerkelse pÄ at det ikke er snakk om utstyr. UtstyrslÞft-NM synes jeg skal beholde sin tittel "NM i StyrkelÞft", ettersom dette er standarden, mens utstyrsfritt er for spesielt interesserte.

Hvis du sjekker opp historien til styrkelÞft som vil du fort finne ut at det hele startet uten utstyr (og at dette fÞrst ble introdusert pÄ 80-tallet, hvis wiki-artikkelen stemmer). Dermed synes jeg det blir litt sÞkt Ä si at utstyrsfritt er for spesielt interesserte. Det har selvsagt utviklet seg slik at det er mindretallet som driver med utstyrsfritt, men man trenger ikke Ä vÊre rakettforsker for Ä forstÄ at dette er fordi det inntil nylig ikke har vÊrt noe anerkjennelse Ä fÄ for den delen av idretten.

Hvis de nasjonale forbundene og IPF fortsetter i samme sporet som nÄ og setter mer fokus pÄ utstyrsfritt sÄ skal du nok fÄ se at det pÄ sikt er lÞfting med utstyr som blir for spesielt interesserte. ;)

Kjenner sÄ klart til historien til styrkelÞft, men selv pÄ 80-tallet brukte de knebind - som er en vesentil del av utstyret (FYI . Kun knevarmere og belte er lov utstyrsfritt). Utstyr ble med andre ord innfÞrt ganske tidlig i styrkelÞftens historie, og dagens utstyrsbruk ser jeg pÄ som en naturlig utvikling av sporten.

Jeg tviler pÄ at klassisk styrkelÞft blir stÞrre enn utstyrslÞfting, men pÄ sikt tror jeg kanskje det blir likestilt. Noen har ogsÄ vurdert Ä starte egne utstyrsfrie forbund, men har latt det bli med tanken fordi det blir mer Þnsketenking Ä fÄ det gjennomfÞrt.

PS! Andre sporter har ogsÄ utstyrshjelpemidler som gjÞr at de presterer bedre. Og dessuten er skaderisikoen betydelig mindre nÄr du holder knÊrne solid pÄ plass med 2 meter elastisk bÄnd og stÞtter opp kroppen med drakter.

Og bare for Ä ha sagt det, sÄ synes jeg ustyrsfritt er stilig, jeg. RM Klassisk og nÄ Nasjonalt er definitivt hÞydepunkt gjennom konkurransesesongen og noe jeg gleder meg til. Pleier heller ikke Ä oppgi utstyrsmaksene mine til folk som spÞr om maksene mine, fordi folk flest ikke kan relatere til det.

NĂ„r det er sagt, setter jeg utstyrslĂžfting over klassisk lĂžfting, totalt sett. Det er mer krevende og fysisk tĂžffere Ă„ lĂžfte med, og dessuten er det moro Ă„ kunne ta de vektene du klarer med utstyr. I tillegg er det utstyr som gjelder hvis du (per i dag) vil konkurrere mot resten av verdens sterke jenter og gutter. For meg er det rett og slett mer motiverende Ă„ konkurrere mot Ă„ kunne hevde meg i de store konkurransene. Klassiske stevner blir mest for gĂžy og for sin egen del.


User avatar

War Pig
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 16 Jul 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Age: 43

Post by War Pig »

Stikk berre nett innom med denne:

Vyrde helsingar,
WP


User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Hege wrote:

og dessuten er det moro Ă„ kunne ta de vektene du klarer med utstyr.

Dette argumentet forstÄr jeg ingenting av. Er det ikke mer moro Ä lÞfte og vite at du har gjort det fullstendig for egen maskin? Med "hjelp" blir det jo bare et tall. Resten er jo helt streit, forstÄr at man vil lÞfte med utstyr siden det er det som er vanlig.

On Topic: Skal trene for fÞrste gang pÄ to uker i dag, blir et h*****e. Var i dÄrlig nok form fra fÞr av, eksamenstÄka fÞrte til totalt forfall.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Det er j****g fett Ä ha et tresifret antall kilo pÄ ryggen, selv om jeg mÄ ha knebind og drakt for Ä klare Ä bÞye med det. Man tror man kommer til Ä dÞ, inntil man setter seg og innser at, HEY, det gÄr. Akkurat det er et stort kick.

I tillegg er det resultater Ä strekke seg etter selv med utstyr. Det er ikke bare Ä ta pÄ seg skjorta og tro man benker 350 i en fei. Det er viktig Ä understreke. Har vel noe sÄnt som 90 kg igjen fÞr jeg benker like mye som de beste jentene rundt min vektklasse i Norge. Bare det Ä benke tresifra mÄ jeg se langt etter for Þyeblikket.


User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Jeg skjÞnner jo at det er tungt med utstyr ogsÄ, men det forskyves jo bare, og det litt i ulik grad etter hvor flinke man er til Ä utnytte utstyret.

Er bare sÄvidt jeg benker tresifra sjÊl ass, og i dag hadde jeg vondt i kneet igjen. Buttwinken hadde heller ikke magisk forsvunnet, tar stort sett mindre i alle Þvelser enn jeg gjorde fÞr og alt er bare sorgen. Rakk Ä bli tykkladen pÄ de to ukene jeg ikke talte kalorier ogsÄ, skjÞnner ikke at det gÄr an. Er revet mellom Ä drite i det og bare spise og trene masse sÄ jeg forhÄpentligvis fÄr littt fremgang igjen, men bli feit, og Ä gÄ tilbake til underskudd og bare vÊre en tynn og svak f**n.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

RAINBOWCHILD_OF_CUM
Belieber
Belieber
Posts: 51
Joined: 16 Nov 2013, 09:37
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RAINBOWCHILD_OF_CUM »

AHAH you thin and weak poser! how will you hail s***n AKA king of the strong now little man.
you dont even have long black nails hahahahahah


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Dirant wrote:

Jeg skjÞnner jo at det er tungt med utstyr ogsÄ, men det forskyves jo bare, og det litt i ulik grad etter hvor flinke man er til Ä utnytte utstyret.

Og det er nettopp det som er stas med utstyr, fordi det kreves skills Ä lÞfte med det. Og selv om det forsyves, sÄ er det stÞrre sprang. Mer Ä jobbe for. Det blir ikke mange kiloene Þkning av gangen med utstyr heller.

Folk som aldri har lĂžftet med utstyr, eller har satt seg inn i hvordan det er Ă„ lĂžfte med utstyr, driver ofte og bagatelliserer utstyrslĂžfting. Det florerer av forstĂ„segpĂ„ere pĂ„ nettet som mener de lett kunne gjort det sterkt i styrkelĂžft om de hadde giddet Ă„ lĂžfte med utstyr, men det er nok ikke SÅ ENKELT.


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

SÄnn jeg har forstÄtt det er det et pletora av forskjellige organisasjoner, i allefall i USA, med forskjellig regelverk i forhold til dÞmming, utstyr, doping, etc., noe som gjÞr det vanskelig Ä sammenlikne rekorder og prestasjoner pÄ tvers av organisasjoner. Om det, som vektlÞfting, hadde vÊrt en OL-sport mÄtte det nettopp hatt et forent regelverk. Man fjerner en hel del variabler nÄr man lÞfter utstyrsfritt. Mann mot jern.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

Aspergers Inc.
Poser
Poser
Posts: 302
Joined: 26 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aspergers Inc. »

Bija wrote:

SÄnn jeg har forstÄtt det er det et pletora av forskjellige organisasjoner, i allefall i USA, med forskjellig regelverk i forhold til dÞmming, utstyr, doping, etc., noe som gjÞr det vanskelig Ä sammenlikne rekorder og prestasjoner pÄ tvers av organisasjoner. Om det, som vektlÞfting, hadde vÊrt en OL-sport mÄtte det nettopp hatt et forent regelverk. Man fjerner en hel del variabler nÄr man lÞfter utstyrsfritt. Mann mot jern.

Sjekk privilegiene dine, avskum.


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Mann er den gammelnorske akkusativformen av maðr, som betÞd «mann» eller «menneske»

Har ting pÄ stell, maðrfóuker.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Bija wrote:

SÄnn jeg har forstÄtt det er det et pletora av forskjellige organisasjoner, i allefall i USA, med forskjellig regelverk i forhold til dÞmming, utstyr, doping, etc., noe som gjÞr det vanskelig Ä sammenlikne rekorder og prestasjoner pÄ tvers av organisasjoner. Om det, som vektlÞfting, hadde vÊrt en OL-sport mÄtte det nettopp hatt et forent regelverk. Man fjerner en hel del variabler nÄr man lÞfter utstyrsfritt. Mann mot jern.

Only IPF is real. USA har sine egne forbund, resten av verden lÞfter etter IPF sine retningslinjer. Hvis (nÄr) styrkelÞft blir en olympisk gren, kommer det derfor til Ä bli etter IPF-reglementet.
Enig i det du sier om at man fjerner en del variabler med utstyrsfri lĂžfting, og ser at det er derfor mange synes det er det tĂžffeste.

Et av argumentene utstyrsforkjemperne har mot utstyrsfrie mesterskap, er at de mener mye av showfaktoren blir borte, og at mannen i gata som ikke kan noe om lÞfting ville fÄtt mer ut av Ä se pÄ et utstyrsstevne. Men nÄ fÄr vi se da - vi sprer ordet om nasjonalt klassisk stevne for fulle mugger her, og vil bruke oppmÞtet som en mÄlestokk pÄ om utstyrsfri lÞfting er publikumsvennlig sammenlignet med utstyrslÞfting. Det er bare Ä mÞte opp - if U care. ;)


User avatar

Topic author
Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

Egentlig mistenker jeg at argumenter som involverer interesse fra mannen i gata som ikke kan noe om lĂžfting er... noe optimistiske. Er redd sporten har et noget begrenset potensiale for generell appell til publikum.


User avatar

Linus
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 30 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Linus »

SĂ„ det er greit Ă„ bruke hjelpemidler til Ă„ lĂžfte tyngre (aka. stram liten lĂžftebody og knebind), men ikke greit Ă„ ta seg en liten sprut med 'roids? Hjelpemidler det ogsĂ„. Én type kunstige hjelpemidler er ok, men ikke det andre. Nei, det skal ikke vĂŠre lett.

Til ettertanke: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qbE#t=2934

Image

User avatar

FARRIS
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 31 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FARRIS »

Det er lov med litt EPO nÄr du skal opp Col du Tourmalet.


User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Leif wrote:

Egentlig mistenker jeg at argumenter som involverer interesse fra mannen i gata som ikke kan noe om lĂžfting er... noe optimistiske. Er redd sporten har et noget begrenset potensiale for generell appell til publikum.

Vil nesten gÄ sÄ langt som Ä si at det bygger litt opp under "freakshow"-faktoren. Da den dokumentaren om CYC gikk pÄ TV var det en del kommentarer allah "Äharregud sepÄrrem kansÄvidt gÄvettu, sÄ schwÊreÊrem" ettersom det ikke ble gitt noen forklaring pÄ at de bruker utstyr og hvordan dette utstyret virker.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

MarklÞftteknikken min er under enhver kritikk. Dagens lÞfting av server-chassis i tÄpelig vinkel medfÞrte lumbago. SÄ vidt jeg har skjÞnt betyr det uspesifisert ryggplage. FÄr vel bare gÄ tidlig hjem fra jobb. Eller sitte i stolen min og jobbe.

Til mitt forsvar mÄ jeg opplyse om at jeg hadde 51x80 cm Ä bevege meg i under lÞftet.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

BIJA: HVOR ER DET DU KLATRER OG HVOR BURDE JEG TA ET KURS?

Min signatur er elendig.


drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

drgz wrote:
Leif wrote:

Blir litt skuffa hvis jeg ikke fÄr opp 170kg neste uke.

Skuffet ikke. 170kg@9,5. Ikke lett, men heller ikke absolutt maks. Gikk litt sakte opp til lock-out, og akselererte derfra og ut. Ble selvsagt litt grÄdig og prÞvde 175kg etterpÄ, men der stoppet det rett fÞr lock-out. De andre pÄ gymen mente at det ville gÄtt hvis jeg gikk rett pÄ 175kg, men men - neste Är. FornÞyd med 30kg Þkning pÄ under ett Är.


User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Fy f**n i h*****e for en bjĂžrn.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

Locked Previous topicNext topic