Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

DARKTHRONE DARK THRONE SCHMARKTHRONE

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Schmarkthrone!

DARKTHRONE TNBM!
85
89%
Dark Throne
10
11%
 
Total votes: 95
User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Innipunn wrote:
Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Tuatha Na Gael forĂžvrigt
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

Sleipnir
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 26 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sleipnir »

Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

User avatar

Innipunn
Belieber
Belieber
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Innipunn »

Terror_mit_uns wrote:
Innipunn wrote:
Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Tuatha Na Gael forĂžvrigt

Korrekt!
Got a spot that gets me hot, and you ainÂŽt been to it!

User avatar

Innipunn
Belieber
Belieber
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Innipunn »

Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

Vel, det kan ha noe med at - ihvertfall jeg - som nordmann trenger litt tid pÄ Ä tilpasse meg nÄr jeg er i engelsktalende land, da forsvinner slike smÄfeil, men det gjelder vel for alle igrunn...

Har gaelisk noen sammenheng med fĂŠrĂžysk/islandsk/norrĂžnt egentlig? Eller har det et eget fundament utenfor det germanske?
Got a spot that gets me hot, and you ainÂŽt been to it!

User avatar

Sleipnir
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 26 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sleipnir »

Innipunn wrote:
Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

Vel, det kan ha noe med at - ihvertfall jeg - som nordmann trenger litt tid pÄ Ä tilpasse meg nÄr jeg er i engelsktalende land, da forsvinner slike smÄfeil, men det gjelder vel for alle igrunn...

Har gaelisk noen sammenheng med fĂŠrĂžysk/islandsk/norrĂžnt egentlig? Eller har det et eget fundament utenfor det germanske?

GÊlisk er overhotet ikke et germansk sprÄk. De keltiske sprÄkene som finnes i dag er irsk gÊlisk, skottsk gÊlisk (egentlig bare en dialekt av irsk gÊlisk), og walesisk (som kommer fra Bretonic). Disse sprÄkene er ikke i slekt med noen andre sprÄk i verden. punktum.

User avatar

Innipunn
Belieber
Belieber
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Innipunn »

Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:
Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

Vel, det kan ha noe med at - ihvertfall jeg - som nordmann trenger litt tid pÄ Ä tilpasse meg nÄr jeg er i engelsktalende land, da forsvinner slike smÄfeil, men det gjelder vel for alle igrunn...

Har gaelisk noen sammenheng med fĂŠrĂžysk/islandsk/norrĂžnt egentlig? Eller har det et eget fundament utenfor det germanske?

GÊlisk er overhotet ikke et germansk sprÄk. De keltiske sprÄkene som finnes i dag er irsk gÊlisk, skottsk gÊlisk (egentlig bare en dialekt av irsk gÊlisk), og walesisk (som kommer fra Bretonic). Disse sprÄkene er ikke i slekt med noen andre sprÄk i verden. punktum.

Akkurat som resten av den keltiske kulturen tÞr jeg vel pÄstÄ, ihvertfall kunsten.
Got a spot that gets me hot, and you ainÂŽt been to it!

User avatar

Sleipnir
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 26 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sleipnir »

Innipunn wrote:
Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:
Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

Vel, det kan ha noe med at - ihvertfall jeg - som nordmann trenger litt tid pÄ Ä tilpasse meg nÄr jeg er i engelsktalende land, da forsvinner slike smÄfeil, men det gjelder vel for alle igrunn...

Har gaelisk noen sammenheng med fĂŠrĂžysk/islandsk/norrĂžnt egentlig? Eller har det et eget fundament utenfor det germanske?

GÊlisk er overhotet ikke et germansk sprÄk. De keltiske sprÄkene som finnes i dag er irsk gÊlisk, skottsk gÊlisk (egentlig bare en dialekt av irsk gÊlisk), og walesisk (som kommer fra Bretonic). Disse sprÄkene er ikke i slekt med noen andre sprÄk i verden. punktum.

Akkurat som resten av den keltiske kulturen tÞr jeg vel pÄstÄ, ihvertfall kunsten.

Kunsten har jeg tatt i en annen trÄd fÞr. Keltisk 'knotwork' kunst er i slekt med norrÞn 'bÄnddyr' kunst. Den kunsttypen har sin (dog 'grov') opprinelse i Nord-Afrika hos Moorene. Kelterne og nordboerne elaborerte litt gjennom tid da.

Bortsett fra enkelte slag (feks. slaget om Clontarf) og en del herjing (for mesteparten med kirker og klostere som mÄl), var kelterne og vikingene venner og allierte mot angel-sakserne. Knut den mektige hadde allierte fra Wales Skottland og Irland nÄr han endelig seiret over anglerne og tok den engelske tronen (i tilleg til Ä herske over Danmark og Norge). Dette vennskap skylder til en viss grad den byttinga av kunst og kultur. Kultur- og sprÄkmessig er den norrÞne innflytelsen sett mest i Skottland, hvor mye av dialekta kommer fra norrÞnt ('bairn'...fra börn og 'mo heim').

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Sleipnir wrote:
GladĂžks wrote:
Knugen wrote:
Undergod wrote:Kanskje det har noe Ă„ gjĂžre med ulven han er oppkalt etter. Den stavte jo med s.

Eller med Z og man uttaler det: Fenrir ?

PÄ norrÞnt bÄde skreiv og uttalte man navnet som Fenrir. Her mÄ det dog bemerkes at r-en pÄ slutten er en nominativendelse, og at stammen til ordet er Fenri-. Derfor omtales ulven helst som Fenre pÄ moderne norsk. Den norrÞne nominativendelsen -r stammer fra en urnordisk nominativendelse som slutta pÄ lyden -R (dvs pÄ urnordisk, som er det sprÄket som blei snakka i Skandinavia cirka i perioden 0-500 e.Kr., sÄ hadde man to r-lyder, "r" og "R"), og den urnordiske lyden "R" stammer i sin tur fra en urgermansk "z". SÄ pÄ urgermansk ville navnet kanskje ha hatt formen *Fenriz, men urgermansk er ikke et sprÄk som man har skriftlige etterlevinger av (de aller eldste runeinnskriftene er fra urnordisk tid), sÄ urgermanske ord blir bare teoretiske konstruksjoner.

Jeg mÄ ogsÄ legge til at jeg ikke akkurat har noen dype kunnskaper om urnordisk og urgermansk, og at formen *Fenriz, slik jeg har skrevet den over, overhodet ikke tar hÞyde for eventuelle andre forandringer som har skjedd med det ordet mellom urgermansk og norrÞn tid, sÄ det kan veldig godt vÊre at det sÄ svÊrt mye annerledes ut. Det veit jeg ingenting om, det mÄ du spÞrre folk som kan mer om germansk sprÄkhistorie enn det jeg kan.

PÄ den andre sida kan det godt vÊre at navnet til Fenre blei skrevet som "Fenriz" eller "Fenris" pÄ et av de andre germanske sprÄkene i norrÞn tid (gammelengelsk, gammelhÞytysk, gotisk, osv...), og at det dermed er grunna til ulven av og til refereres til som "Fenris" eller "Fenrisulven". Men det har jeg verken oversikt eller kunnskaper om. Men pÄ norrÞnt sprÄk, og dermed altsÄ i de norrÞne kildene vi har om norrÞn mytologi, sÄ het ulven Fenrir.

PĂ„ gammel engelsk og modern engelsk heter ulven 'Fenriz'. Z bokstaven hadde da uttalen 'ts'..som pĂ„ modern tysk. Den moderne zzzz lyden i engelsk har muligens kommet fra fransk (Monsieur TĂšnĂšbres kan sikkert bidra med info om dette). Men Tyskerne og Angler Sakserne bytta over til kristendommen mye tidligere enn nordboerne...dermed hadde de gamle navnene fra mytologien blitt pĂ„ en mĂ„te frosset gjennom sprĂ„kutviklinga. Bortsett fra navnene som kommer direkte fra Islendsk. Odin for eksempel het Woden til Sakserne, Wotan til Tyskerne, og Óðinn til nordboerne.

Kanskje herr Nagell ville hete Fenriz overfor Fenris fordi det klynger bedre? Er det noen her som kjenner han personlig?

Han har iallefall hett det i minst 11 Är, og jeg har fÄtt forstÄelse av at dette er fÞdenavnet hans. Han har en bror ogsÄ, som har et helt brutalt navn, husker han nevnte noe om det pÄ Ambolt en gang.
Fyy faan kor jĂŠĂŠvlig det e!!!

User avatar

GladĂžks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by GladĂžks »

Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:
Har gaelisk noen sammenheng med fĂŠrĂžysk/islandsk/norrĂžnt egentlig? Eller har det et eget fundament utenfor det germanske?

GÊlisk er overhotet ikke et germansk sprÄk. De keltiske sprÄkene som finnes i dag er irsk gÊlisk, skottsk gÊlisk (egentlig bare en dialekt av irsk gÊlisk), og walesisk (som kommer fra Bretonic). Disse sprÄkene er ikke i slekt med noen andre sprÄk i verden. punktum.

Eh, beklager Ä mÄtte si det Sleipnir, men her tar du grundig feil. De keltiske sprÄkene utgjÞr en egen grein av den indo-europeiske sprÄkfamilien, pÄ samme mÄte som de germanske sprÄkene, de slaviske, de romanske, etc... Utviklingsmessig stÄr dog de keltiske sprÄkene nÊrmere de romanske sprÄkene (dvs. fransk, italiensk, spansk, etc..) enn de germanske, men de er alle i slekt med hverandre. SÄ jeg tror nok dessverre ikke du kan sette noe punktum der. Dette har sprÄkvitenskapen vÊrt klar over i et par hundre Är allerede.

Blant de keltiske sprÄkene som tales i dag, glemte du Ä nevne bretonsk (selv om du korrekt sier at walisisk er nÊrmere i slekt med bretonsk enn med de gÊliske sprÄkene), for det er fortsatt et levende sprÄk i Bretagne. Og du glemte ogsÄ Manx (sprÄket pÄ Isle of Man), som opplever enn revivalbevegelse i disse dager.

Her har du forĂžvrig et "slektstre" til irsk-gĂŠlisk:

http://www.ethnologue.com/14/show_lang_ ... p?code=GLI

Det er henta fra http://www.ethnologue.com/ , som er standardoppslagsverket pÄ nettet for data om sprÄk og sprÄkfamilier.
ElÀkööt supikoirat!

User avatar

GladĂžks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by GladĂžks »

Her er slektstreet til hele den indo-europeiske sprÄkfamilien, for den som mÄtte vÊre interessert:

http://www.ethnologue.com/14/show_family.asp?subid=629
ElÀkööt supikoirat!

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Jeg er interessert!
Fyy faan kor jĂŠĂŠvlig det e!!!

User avatar

GladĂžks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by GladĂžks »

fukkwitt wrote:Jeg er interessert!

MÄten bokmÄl og nynorsk er blitt plassert i treet (de befinner seg i hver sin grein av de nord-germanske sprÄkene, nynorsk i den vest-skandinaviske sammen med fÊrÞyisk og islandsk, og bokmÄl i den Þst-skandinaviske sammen med svensk og dansk) kan diskuteres. Det hadde vel vÊrt mer korrekt om nynorsk og bokmÄl sto i samme grein, men, men.
ElÀkööt supikoirat!

User avatar

MrMetal
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 07 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MrMetal »

Sleipnir wrote:
Innipunn wrote:Joda, men CruachĂĄn har bare gitt ut ei bra skive da, for Ă„ vĂŠre saklig mener jeg.

Helt enig med deg der. Men saken handler egentlig om hvor mye vi forventer fra utenlendske fans. Tenk pÄ Ässen japanerne sannsynligvis uttaler Darkthrone! PÄ mange mÄter er jeg faktisk overrasket at nordmenn kan uttale det riktig...med at ifÞlge deres uttalelse regler, sÄ uttales bestandig e'en pÄ slutten av et ord....og der ER mange av dere som fortsetter med Ä gjÞre sÄnt nÄr dere snakker engelsk (ikke for Ä snakke om mÄten at mange nordmenn uttaler v som w og w som v nÄr de skal snakke engelsk).

Sleipnir is a Hufflepuff!

User avatar

MrMetal
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 07 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MrMetal »

Smurf, smurf, smurfeĂžl

User avatar

Iscariot666
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 10 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Iscariot666 »

Hahaha!

Bare for Ä hoppe inn i diskusjonen, sÄ mÄ jeg fortelle dere noe jeg finner veldig arti!

Mener Ä huske at det er en fyr utpÄ fosen her, som har skifta navn til "Fenriz Ulven". AltsÄ "Fenriz" som fornavn, og "Ulven" som etternavn.

Skal ikke si dette helt for sikkert, men det er iallefall morosamt! :lol:
Drugs are no fun, drugs endanger the life and happiness of millions.
It must never stop, we appeal to the youth of today, never stop the madness.

User avatar

Topic author
MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Hva med Ă„ gjĂžre denne til sticky :?:
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

GladĂžks wrote:
fukkwitt wrote:Jeg er interessert!

MÄten bokmÄl og nynorsk er blitt plassert i treet (de befinner seg i hver sin grein av de nord-germanske sprÄkene, nynorsk i den vest-skandinaviske sammen med fÊrÞyisk og islandsk, og bokmÄl i den Þst-skandinaviske sammen med svensk og dansk) kan diskuteres. Det hadde vel vÊrt mer korrekt om nynorsk og bokmÄl sto i samme grein, men, men.

Synes uansett sÄnt er interessant, selv om jeg har gullfiskhukommelse som fuk. Glemmer alt etter 10 min. :(
Fyy faan kor jĂŠĂŠvlig det e!!!

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

fukkwitt wrote:
GladĂžks wrote:
fukkwitt wrote:Jeg er interessert!

MÄten bokmÄl og nynorsk er blitt plassert i treet (de befinner seg i hver sin grein av de nord-germanske sprÄkene, nynorsk i den vest-skandinaviske sammen med fÊrÞyisk og islandsk, og bokmÄl i den Þst-skandinaviske sammen med svensk og dansk) kan diskuteres. Det hadde vel vÊrt mer korrekt om nynorsk og bokmÄl sto i samme grein, men, men.

Synes uansett sÄnt er interessant, selv om jeg har gullfiskhukommelse som fuk. Glemmer alt etter 10 min. :(
Derfor du liker Darkthrone din klĂŠpp.

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Ja...
Fyy faan kor jĂŠĂŠvlig det e!!!

User avatar

MrMetal
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 07 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MrMetal »

fukkwitt wrote: SLUTT Å SPELL BLACK METAL, FINN PÅ NOE NYTT!!!!!!!!!

Som Ă„ spille Ludo? Kinasjakk? Lommetennis? PĂ„ slurva?

Mange muligheter, my friend.

Locked Previous topicNext topic