Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Celtic Frost - uttale?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

?

K
150
79%
S
40
21%

Total votes: 190

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by GladĂžks »

Akula wrote:
GladÞks wrote:Nei, det er faktisk likt. Det man mÄ operere ut fra er hva som er de alminnelige konvensjonene i samfunnet. Dermed ser vi at det er A) utbredt Ä si bÄde "keltik" og "seltik", og B) det er vel sÄ utbredt Ä regne Ihsahn som en ekstremmetalmusiker.
Det er ikke utbredt Ä si "seltic" pÄ engelsk. At det er lov Ä si et noe helt annet, men utbredt er det definitivt ikke.
Du vil heller aldri hÞre det pÄ en historiedokumentar pÄ Discovery Channel eller National Geographic Channel.

Utbredt nok. Nynorsk er ikke utbredt i Norge i forhold til bokmÄl, det medfÞrer ikke at nynorsk er feil.

Og at du aldri vil hÞre det i en historiedokumentar pisser jeg en lang bekk i. Hvem tror du kan mest om sprÄk? Historikere eller lingvister?

HAH!
ElÀkööt supikoirat!

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

Kill.f**k.Die. wrote: ForÞvrig viser jo konvensjonene her pÄ forumet (dvs. pollen) at det uttales med K!

Det spiller ingen trille. Det er veldig fÄ av oss som har engelsk som fÞrstesprÄk, dermed er det ikke opp til oss som gruppe Ä sette uttaledefinisjonen for engelske ord. Det er det de engelsktalende som gjÞr.

Jeg sier forÞvrig Keltik FrÄst selv. Men det er ikke mer riktig en Seltik FrÄst. SÄ det.
ElÀkööt supikoirat!

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Jeg er vant til Ä si "seltik" siden det er sÄnn det uttales pÄ fransk men prÞver Ä "tvinge meg" til Ä si "keltik". Hvis jeg forstod rett er det sÄnn det skal uttales.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Min mann i Sveits sier at det egentlig ikke er noen som vet hva som er riktig, ergo er begge deler riktig. Jeg pÄ min side har informert de om at K er riktig, og hvorfor, sÄ jeg anser nÄ at jeg har slettet denne usikkerheten for fremtiden en gang for alle.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

GladĂžks wrote:
Akula wrote:
GladÞks wrote:Nei, det er faktisk likt. Det man mÄ operere ut fra er hva som er de alminnelige konvensjonene i samfunnet. Dermed ser vi at det er A) utbredt Ä si bÄde "keltik" og "seltik", og B) det er vel sÄ utbredt Ä regne Ihsahn som en ekstremmetalmusiker.
Det er ikke utbredt Ä si "seltic" pÄ engelsk. At det er lov Ä si et noe helt annet, men utbredt er det definitivt ikke.
Utbredt nok. Nynorsk er ikke utbredt i Norge i forhold til bokmÄl, det medfÞrer ikke at nynorsk er feil.
Kom ikke her Ä pÄstÄ at "selt" og "seltik" er noe man risikerer Ä hÞre i England. Har du et utbredelseskart, kanskje?
Jeg er av den oppfatning at det er like utbredt som Ä si "i" i stedet for "jeg" pÄ norsk.
j***a liksomlingvist som egentlig ikke kan en dritt om noe som helst!
Hah! Tenker den satt, ja!!!
:wink:

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

Akula wrote:
GladĂžks wrote:
Akula wrote:
Kom ikke her Ä pÄstÄ at "selt" og "seltik" er noe man risikerer Ä hÞre i England. Har du et utbredelseskart, kanskje?
Jeg er av den oppfatning at det er like utbredt som Ä si "i" i stedet for "jeg" pÄ norsk.
j***a liksomlingvist som egentlig ikke kan en dritt om noe som helst!
Hah! Tenker den satt, ja!!!

Ja, den svei, du.

ForÞvrig har jeg aldri pÄstÄtt at man fÄr hÞre uttalen [selt] for "celt" i England. Derimot fÄr du hÞre [seltik] for "celtic". Men det er to forskjellige ord, sÄ det at "c" uttales som [k] i det ene tilfellet medfÞrer ikke at det mÄ det i det andre.

Back in your face! 8)
ElÀkööt supikoirat!

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

GladĂžks wrote:Ja, den svei, du.

ForÞvrig har jeg aldri pÄstÄtt at man fÄr hÞre uttalen [selt] for "celt" i England. Derimot fÄr du hÞre [seltik] for "celtic". Men det er to forskjellige ord, sÄ det at "c" uttales som [k] i det ene tilfellet medfÞrer ikke at det mÄ det i det andre.

Back in your face! 8)

Bryr meg ikke, for jeg har nemlig verdens beste argument pÄ lur:

JEG BENEKTER FAKTA!!!

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

Akula wrote:
GladĂžks wrote:Ja, den svei, du.

Back in your face! 8)

Bryr meg ikke, for jeg har nemlig verdens beste argument pÄ lur:

JEG BENEKTER FAKTA!!!

Bryr meg ikke, for jeg surfer videre pÄ verdens beste debatteknikk:

JEG DRITER I MINE MOTDEBATTANTERS ARGUMENTER!!!
ElÀkööt supikoirat!

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Jeg erklÊrer herved at Celtic Frost skal uttales med k-lyd, og til alle som er uenige har jeg et festlig lite sitat av Charles de Gaulle pÄ lur:
(pÄ engelsk for anledningen)
I have heard your views. They do not harmonize with mine. The decision is taken unanimously.

Og sÄ legger jeg til et kjent og kjÊrt sitat fra vÄr alles elskede necro-Mali:
FØKK ÅFF!!!

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

"Hvis ingenting annet hjelper, sÄ ty til SudbÞ-metoden."

(Gammelt akademia-ordtak)

Akula wrote:Jeg erklÊrer herved at Celtic Frost kan uttales bÄde med s- og k-lyd, og GladÞks evig og alltid har rett.

Men det var sĂžtt av deg, Akula! :D
ElÀkööt supikoirat!

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

GladĂžks wrote:Men det var sĂžtt av deg, Akula! :D
Jeg er sÄ fÞkkings sÞt at det er hinsides enhver fornuft. ForÞvrig er du en dÞgenikt av en slyngel, for ikke Ä si forumpÞbel (<- nytt ord?)...

GladĂžks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by GladĂžks »

Akula wrote:
Jeg er sÄ fÞkkings sÞt at det er hinsides enhver fornuft. ForÞvrig er du en dÞgenikt av en slyngel, for ikke Ä si forumpÞbel (<- nytt ord?)...

"DÞgenikt" og "slyngel" er godord, sÄ det setter jeg pris pÄ Ä vÊre, og jeg stÞtter alltids opp om innovasjoner pÄ ordfronter, sÄ konseptet "forumpÞbel" skal jeg med glede fronte, bÄde i ord og oppfÞrsel!
ElÀkööt supikoirat!

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

GladĂžks wrote:
Akula wrote:
"DÞgenikt" og "slyngel" er godord, sÄ det setter jeg pris pÄ Ä vÊre, og jeg stÞtter alltids opp om innovasjoner pÄ ordfronter, sÄ konseptet "forumpÞbel" skal jeg med glede fronte, bÄde i ord og oppfÞrsel!
:thankyou:
Bare en glede Ä bidra til berikelse av det norske sprÄk...

DisgustingSemla
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DisgustingSemla »

nÄr til og med gutta i Celtic Forst har byttet mellom Ä si S og K, tror jeg ikke akkuratt det er sÄ lett Ä finne fram til et fasit-svar.
The Countess laughs and sips her wine.

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Akula wrote:
GladĂžks wrote:
Akula wrote:
:thankyou:
Bare en glede Ä bidra til berikelse av det norske sprÄk...

OMFG get a room!!1

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Akula wrote:
Du vil heller aldri hÞre det pÄ en historiedokumentar pÄ Discovery Channel eller National Geographic Channel.
Det er utbredt nÄr det gjelder navn. Og sist jeg sjekket sÄ var Celtic Frost et navn.
K-lyden er vanlig nÄr det gjelder det meste, med et untakk av nÄr det gjelder navn. Enkelt og greit!

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

smaafaen wrote:nÄr til og med gutta i Celtic Forst har byttet mellom Ä si S og K, tror jeg ikke akkuratt det er sÄ lett Ä finne fram til et fasit-svar.
Jo, det er enkelt. Fasitsvaret er at begge deler er lov.

Er sikkert en mengde ord pÄ norsk ogsÄ som det er lov med forskjellige uttalelser.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Runar wrote:
smaafaen wrote:nÄr til og med gutta i Celtic Forst har byttet mellom Ä si S og K, tror jeg ikke akkuratt det er sÄ lett Ä finne fram til et fasit-svar.

Er sikkert en mengde ord pÄ norsk ogsÄ som det er lov med forskjelle uttalelser.

For eksempel forskjellige/forskjelle.

DisgustingSemla
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DisgustingSemla »

Stian wrote:
Runar wrote:

Er sikkert en mengde ord pÄ norsk ogsÄ som det er lov med forskjelle uttalelser.

For eksempel forskjellige/forskjelle.

:lol:
The Countess laughs and sips her wine.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Fikk melding fra Espen nÄ, som er i Sveits for Ä se nÊrmere pÄ saken. Kan se ut som om mange i Sveits faktisk sier Seltic Frost. I sÄ fall er jeg villig til Ä bÞye meg for det, selv om jeg aldri kommer til Ä klare Ä venne meg av med Keltic Frost.

Locked Previous topicNext topic