ex-morten wrote:Disharmoni og rein stygg stĂžy er ikke det samme som at gitaren er sur, fehuer!
Stakkar, hvem trÄkte deg pÄ tÊrne
It is currently 20 Dec 2024, 23:28
De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine
Post by Lynchomaniac »
ex-morten wrote:Disharmoni og rein stygg stĂžy er ikke det samme som at gitaren er sur, fehuer!
Do you know why so many twenty- and thirty-somethings nowadays yearn for the era when grunge ruled America? Itâs because back then it was fashionable to be a loser. You could roll out of bed in yesterdayâs clothes, tell your dad to go f**k himself, and head to the coffee joint to peer at your stubbly reflection in some thrillingly disheveled girlâs glasses. It was like being a hippie, except you didnât have to care about anything (except maybe AIDS or abortion, and even then, only when it was pragmatically necessary to care). It was like being a punk, but you didnât have to worry about being uncool, because everybody was a loser. The music was specially engineered to sound good when listened to from big green bong water-stained couches with ripped upholstery. You didnât have to worry too much when your hero died of a heroin overdose, because the Pacific Northwest was a bottomless reservoir of untapped indie talent, and somebody even more rugged would step up to fill your heroâs army boots.
Post by DummeBirger »
AnalCunt wrote:Jeg synes Dr. David Thorpe (jeg har postet en artikkel av ham i progforumet for ikke lenge siden) har sagt det som trengs Ă„ si om hele grunge sjangeren.
Do you know why so many twenty- and thirty-somethings nowadays yearn for the era when grunge ruled America? Itâs because back then it was fashionable to be a loser. You could roll out of bed in yesterdayâs clothes, tell your dad to go f**k himself, and head to the coffee joint to peer at your stubbly reflection in some thrillingly disheveled girlâs glasses. It was like being a hippie, except you didnât have to care about anything (except maybe AIDS or abortion, and even then, only when it was pragmatically necessary to care). It was like being a punk, but you didnât have to worry about being uncool, because everybody was a loser. The music was specially engineered to sound good when listened to from big green bong water-stained couches with ripped upholstery. You didnât have to worry too much when your hero died of a heroin overdose, because the Pacific Northwest was a bottomless reservoir of untapped indie talent, and somebody even more rugged would step up to fill your heroâs army boots.
Post by Lang trang gang »
AnalCunt wrote:Jeg synes Dr. David Thorpe (jeg har postet en artikkel av ham i progforumet for ikke lenge siden) har sagt det som trengs Ă„ si om hele grunge sjangeren.
fukkwitt wrote:AnalCunt wrote:Jeg synes Dr. David Thorpe (jeg har postet en artikkel av ham i progforumet for ikke lenge siden) har sagt det som trengs Ă„ si om hele grunge sjangeren.
Og hva sÄ? Er det ikke musikken som teller, kanskje?
Post by Steve Peck »
fukkwitt wrote:AnalCunt wrote:Jeg synes Dr. David Thorpe (jeg har postet en artikkel av ham i progforumet for ikke lenge siden) har sagt det som trengs Ă„ si om hele grunge sjangeren.
Og hva sÄ? Er det ikke musikken som teller, kanskje?
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.
Post by Steve Peck »
torjo wrote:Steve-Peck wrote:Stian wrote:Hvis Kurt Cobain ville hatt en stemt gitar, tror du ikke da han hadde kosta pÄ seg en stemmeboks eller en gitarroadie? Tror du forresten ikke han hadde en gitarroadie? Relativt naivt Ä tro at en sÄ kjent musiker ikke har den lyden han vil. Omtrent like naivt som Ä tro at Dimebag ikke hadde mer enn Ún fuzzbox som han styrte selv.
Her er du inne pÄ hele poenget Stian. Dersom Kurt hadde vÊrt antydningsvis musikalsk ville han hÞrt at gitaren var sur og dermed forlangt Ä fÄ noen som faktisk kunne jobben sin til Ä stemme den. At han ikke gjorde det kan bare tyde pÄ at han ikke hÞrte forskjellen pÄ en sur gitar og en rein gitar.
SÄ Kurt hadde med andre ord bare imbesile, eventuelt underkuede eller likegyldige (pick your choice!) personer rundt seg (de andre i bandet, produsent Butch Vig m.fl.), som ikke kunne/ville gi denne umusikalske mannen et rÄd eller vink om hva han skulle gjÞre for at ting skulle lyde reint??
Det er jo det du sier her!
Steve-Peck wrote:torjo wrote:Steve-Peck wrote:Stian wrote:Hvis Kurt Cobain ville hatt en stemt gitar, tror du ikke da han hadde kosta pÄ seg en stemmeboks eller en gitarroadie? Tror du forresten ikke han hadde en gitarroadie? Relativt naivt Ä tro at en sÄ kjent musiker ikke har den lyden han vil. Omtrent like naivt som Ä tro at Dimebag ikke hadde mer enn Ún fuzzbox som han styrte selv.
Her er du inne pÄ hele poenget Stian. Dersom Kurt hadde vÊrt antydningsvis musikalsk ville han hÞrt at gitaren var sur og dermed forlangt Ä fÄ noen som faktisk kunne jobben sin til Ä stemme den. At han ikke gjorde det kan bare tyde pÄ at han ikke hÞrte forskjellen pÄ en sur gitar og en rein gitar.
SÄ Kurt hadde med andre ord bare imbesile, eventuelt underkuede eller likegyldige (pick your choice!) personer rundt seg (de andre i bandet, produsent Butch Vig m.fl.), som ikke kunne/ville gi denne umusikalske mannen et rÄd eller vink om hva han skulle gjÞre for at ting skulle lyde reint??
Det er jo det du sier her!
Sa ikke akkurat det, men hele gjengen var vel sÄ hÞye pÄ bÄde det ene og det andre at de knapt nok hÞrte at noe var galt...
AndersMarken wrote:Liker ikke Nirvana, men her er du alvorlig ute pÄ glattisen, Steve-Peck.
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer fÞr. NÄ har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte pÄ à rÄsen, som mÄ omgÄs Ändssvake og illeluktende mennesker hver dag.
Post by Steve Peck »
torjo wrote: Og den musikken de produserte solgte faktisk i bÞtter og spann, samtidig som den ble (og fortsatt blir!) voldsomt anerkjent av kritikerne. Men brorparten av det platekjÞpende publikum og kritikerkorpset er vel sÄ hÞye pÄ bÄde det ene og det andre at de knapt nok hÞrer at noe er galt?
Post by Steve Peck »
fukkwitt wrote:MongoBirger og Stiv Pekk, alvorlig talt. Neida, alle som har spilt pÞnk, grÞnsj og stÞyrock kan ikke spille. Vi har skjÞnt det nÄ.
fukkwitt wrote:Morons. Dere er herved fratatt enhver troverdighet i alle fremtidige diskusjoner (uansett tema), og er plassert i samme bÄs som Affen.
Steve-Peck wrote:torjo wrote: Og den musikken de produserte solgte faktisk i bÞtter og spann, samtidig som den ble (og fortsatt blir!) voldsomt anerkjent av kritikerne. Men brorparten av det platekjÞpende publikum og kritikerkorpset er vel sÄ hÞye pÄ bÄde det ene og det andre at de knapt nok hÞrer at noe er galt?
Er det nÞdvendigvis et tegn pÄ kvalitet at noe selger godt?
Steve-Peck wrote:Og til det med kritikerne: av alle de jeg kjenner med musikkutdannelse (og det er mange) har jeg kun hĂžrt Ă©n si noe positivt om Nirvana, mens jeg har hĂžrt atskillig flere av dem si noe negativt om nevnte band.
Steve-Peck wrote:Kritikere har til stadighet hypa opp mye musikk som almennheten ikke har brydd seg mye om over lengre tid (New Kids on the Block fikk ogsÄ mye ros av kritikerne og solgte vanvittig mye, hvor mange digger dem nÄ?).
Steve-Peck wrote:PrÞver ikke Ä vÊre noen fasit pÄ god dÄrlig musikk, jeg bare stadfester hvorfor jeg personlig ikke kan fordra Nirvana.
Post by Steve Peck »
torjo wrote:
Steve-Peck wrote:PrÞver ikke Ä vÊre noen fasit pÄ god dÄrlig musikk, jeg bare stadfester hvorfor jeg personlig ikke kan fordra Nirvana.
Men det er jo det du har prÞvd gjennom hele denne trÄden, Ä finne "grunner" til at Nirvana er dÄrlig musikk, gjennom Ä degradere bandet og de rundt dem til umusikalske fjols, alternativt likegyldige dophuer.
At du personlig ikke kan fordra Nirvana er en Êrlig sak, men vi har skjÞnt det nÄ!
Post by Steve Peck »
fukkwitt wrote:Steve Peck, jeg er nesten mÄllÞs over din pompÞsitet.
Jeg og mine likesinnede? De av oss som ikke har peiling pÄ musikk fordi vi klarer Ä like artister som benytter seg av disharmoni?
Javel. Men jeg gidder egentlig ikke Ä kaste bort sÄ mye tid pÄ mennesker som tror at lydpaletten utelukkende bestÄr av lyse, livsbejaende farger. Det er nemlig mer der enn som sÄ. Kan ikke elske uten Ä hate, vettu.
Men du kan gjerne ha det sÄ godt med dine virtouse musikere med progressive musikkhÞyskole-frisyrer. Det er jo de som kan spille og gi verden god musikk, mÄ vite! De som ikke kan musikk-teori, de fÄr bare la vÊre Ä starte band, slik at de unngÄr Ä irritere deg.
Og som sagt: jeg bare venter pÄ at en av dere skal argumentere med at lemmy er talentlÞs siden han har en raspende og atonal stemme med liten spennvidde. Det ville vÊre nesten like teit som det dere bruker som argument for at grungerne var talentlÞse.
Post by Steve Peck »
torjo wrote:
Steve-Peck wrote:Og til det med kritikerne: av alle de jeg kjenner med musikkutdannelse (og det er mange) har jeg kun hĂžrt Ă©n si noe positivt om Nirvana, mens jeg har hĂžrt atskillig flere av dem si noe negativt om nevnte band.
Ja, og hva sÄ?? NÄr ble hÞy musikkutdannelse det samme som fasit pÄ god smak? Hvordan hadde det stÄtt til med heavy metal om sÄ var tilfelle?
Steve-Peck wrote:Kritikere har til stadighet hypa opp mye musikk som almennheten ikke har brydd seg mye om over lengre tid (New Kids on the Block fikk ogsÄ mye ros av kritikerne og solgte vanvittig mye, hvor mange digger dem nÄ?).
I det ene Þyeblikk bruker du dine bekjente som er musikkutdannede, og som er enige med deg om Nirvanas hÄplÞshet, som sannhetsvitner. I det neste Þyeblikk avfeier du kritikerstanden, som ogsÄ til dels har musikkutdannelse og hvor mange er autoriteter pÄ sitt omrÄde (lik det eller ei), for Ä hype opp dÞgnfluer. Det blir litt sÄnn "Autoriteter er fine Ä ha i ryggen bare de er enige med meg, lzm!"
Post by Steve Peck »
fukkwitt wrote:JassÄ, sÄ du digger Lemmy? Hvorfor det, han kan jo ikke synge, sÄ da mÄ han jo vÊre talentlÞs?