Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Beste hardrock/metal-band fra de britiske Ăžyer

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilket band synes DU er best?

Black Sabbath
44
26%
Deep Purple
9
5%
Def Leppard
7
4%
Iron Maiden
53
31%
Judas Priest
18
11%
Led Zeppelin
15
9%
Motörhead
15
9%
Thin Lizzy
4
2%
UFO
2
1%
Uriah Heep
4
2%
 
Total votes: 171
User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

knuthulhu wrote:NÄ ville du jo SE den som pÄstod noe slikt, men du fÄr greie deg med Ä vite at jeg er her. Er vel egentlig INGEN av de fire amerikanske banda du nevner som har en bedre suite med plater enn Uriah Heeps fem fÞrste.

Jo det skal jeg fortelle deg at samtlige fire band har, og jeg er langtfra noen Heep-hater (om dette faktum skulle vĂŠre glemt)!

Blue Öyster Cult: alt med originalbesetninga (det skulle bli ni studioalbum) er fullt pĂ„ hĂžyde med de fem fĂžrste til Heep. Jeg vil hevde at det kun er "Demons And Wizards" som ypper seg litt mot de fire fĂžrste studioalbumene til BÖC, men jeg foretrekker "Secret Treaties" eller "Tyranny" any day. Og som liveband var BÖC langt rĂ„ere.

Aerosmith: De hadde en langt jevnere 70-tallsproduksjon enn Heep, pluss "Permanent Vacation" og "Pump" som ogsÄ gruser alt Heep har gitt ut etter 1973.

Van Halen: Igjen, det meste av Roth-ĂŠraen er i en klasse over det meste av Heep. Deres debut er en av de beste debuter noensinne utgitt. Og du foretrekker "Very 'Eavy Very 'Umble"?

Metallica: Mener du i fullt alvor at Metallicas fem fĂžrste ikke matcher Uriah Heeps?

"If this band makes it I'll have to commit suicide", var det et "lyst" kritikerhode som sa. Nuvel, jeg strekker meg ikke sÄ langt, men det fÄr vÊre mÄte pÄ overvurdering ogsÄ! :wink:

Heeps gullserie er forresten "Salisbury", "Look At Yourself", "Demons And Wizards" og "Sweet Freedom", og tildels "The Magician's Birthday". SkjÞnner ikke hva som er sÄ stort med debuten. Den er OK, ikke noe sÊrlig mer.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:
knuthulhu wrote:Kanskje det hadde blitt en mer interessant poll av Ä spÞrre om alle band som er regna opp pÄ denne er bedre enn de pÄ den tilsvarende om amerikanske band?

Nuvel, vil gjerne se den som pĂ„stĂ„r at Def Leppard og Uriah Heep er bedre enn BÖC, Metallica, Van Halen og Aerosmith.

Tja, alle banda med unntak av Uriah Heep og BÖC (som jeg ennĂ„ ikke kjenner hele diskografien til [og dermed ikke har den fulle rett til Ă„ utttale meg om]- IKKE sllĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ Torjo :oops: :wink: ) har alle nevnte band en god del mĂžl pĂ„ samvittigheten, spesielt senere i karriĂŠren....

Den siste Aerosmith var en opptur - men sÄ var de foregÄende skivene deres skamfullt svake ogsÄ da......
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Lynchomaniac wrote:Tja, alle banda med unntak av Uriah Heep og BÖC (som jeg ennĂ„ ikke kjenner hele diskografien til [og dermed ikke har den fulle rett til Ă„ utttale meg om]- IKKE sllĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ Torjo :oops: :wink: ) har alle nevnte band en god del mĂžl pĂ„ samvittigheten, spesielt senere i karriĂŠren....

Hva?? 8O

Har ikke Uriah Heep en god del mÞl pÄ samvittigheta de ogsÄ?
Det er vel nettopp det som er "problemet" med Heep, at de etter storhetstida (1971-73) nettopp har altfor mange middelmÄdige (og tildels direkte dÄrlige) utgivelser. Hva med en plate som "Innocent Victim" f.eks.? Den er temmelig tynn for Ä si det mildt.

Skal ikke slĂ„ deg for at du ikke har sjekket ut alt av BÖC (:)), og et par plater fra midten av 80-tallet er kanskje ikke sĂ„ mye Ă„ rope hurra for. Likevel vil jeg pĂ„stĂ„ at de aldri sank sĂ„ dypt som Uriah Heep.

Heep har dog hatt noen relativt gode utgivelser senere i karrieren, f.eks. "Firefly" og "Abominog", sÄ det er ikke helsvart heller.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Tja, alle banda med unntak av Uriah Heep og BÖC (som jeg ennĂ„ ikke kjenner hele diskografien til [og dermed ikke har den fulle rett til Ă„ utttale meg om]- IKKE sllĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ Torjo :oops: :wink: ) har alle nevnte band en god del mĂžl pĂ„ samvittigheten, spesielt senere i karriĂŠren....

Hva?? 8O

Har ikke Uriah Heep en god del mÞl pÄ samvittigheta de ogsÄ?
Det er vel nettopp det som er "problemet" med Heep, at de etter storhetstida (1971-73) nettopp har altfor mange middelmÄdige (og tildels direkte dÄrlige) utgivelser. Hva med en plate som "Innocent Victim" f.eks.? Den er temmelig tynn for Ä si det mildt.

Skal ikke slĂ„ deg for at du ikke har sjekket ut alt av BÖC (:)), og et par plater fra midten av 80-tallet er kanskje ikke sĂ„ mye Ă„ rope hurra for. Likevel vil jeg pĂ„stĂ„ at de aldri sank sĂ„ dypt som Uriah Heep.

Heep har dog hatt noen relativt gode utgivelser senere i karrieren, f.eks. "Firefly" og "Abominog", sÄ det er ikke helsvart heller.

Innocent victim og den (sÞrgelig) utskjelte Raging silence er langt bedre enn f.eks disse tannlÞse og fattige utgivelsene: VH3, Just push play, Nine lives, Load, Reload, St. Anger og Slang! Jeg er nok ikke sÄ kategorisk i henhold til Byronperioden med Heep, synes at de har mange gode skiver lenge etter Byron selv utenom Firefly (min Heep favoritt) og Abominog! Demons and wizards og Magican's birthday er alikevel fantastiske skiver. Very 'eavy, very 'umble og Salisbury finner jeg overvurderte
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Bob
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 08 Aug 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Bob »

zeppelin
JØRGEN! YOU'RE RUNNING THE WRONG DIRECTION!!
Hege wrote:Nye utgivelser pleier Ă„ vĂŠre kjipt.

User avatar

Agent Orange
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 08 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Agent Orange »

master_k wrote:Black Sabbath uten tvil! Alt fra debuten til Sabotage er genialt! Master Of Reality er forĂžvrig den beste skiva...

:applause:
Image
Stian wrote:Celtic Frost - Opeth 1-0.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Jo det skal jeg fortelle deg at samtlige fire band har, og jeg er langtfra noen Heep-hater (om dette faktum skulle vĂŠre glemt)!

Blue Öyster Cult: alt med originalbesetninga (det skulle bli ni studioalbum) er fullt pĂ„ hĂžyde med de fem fĂžrste til Heep. Jeg vil hevde at det kun er "Demons And Wizards" som ypper seg litt mot de fire fĂžrste studioalbumene til BÖC, men jeg foretrekker "Secret Treaties" eller "Tyranny" any day. Og som liveband var BÖC langt rĂ„ere.

Aerosmith: De hadde en langt jevnere 70-tallsproduksjon enn Heep, pluss "Permanent Vacation" og "Pump" som ogsÄ gruser alt Heep har gitt ut etter 1973.

Van Halen: Igjen, det meste av Roth-ĂŠraen er i en klasse over det meste av Heep. Deres debut er en av de beste debuter noensinne utgitt. Og du foretrekker "Very 'Eavy Very 'Umble"?

Metallica: Mener du i fullt alvor at Metallicas fem fĂžrste ikke matcher Uriah Heeps?

"If this band makes it I'll have to commit suicide", var det et "lyst" kritikerhode som sa. Nuvel, jeg strekker meg ikke sÄ langt, men det fÄr vÊre mÄte pÄ overvurdering ogsÄ!

Heeps gullserie er forresten "Salisbury", "Look At Yourself", "Demons And Wizards" og "Sweet Freedom", og tildels "The Magician's Birthday". SkjÞnner ikke hva som er sÄ stort med debuten. Den er OK, ikke noe sÊrlig mer.

Jeg liker BÖC, men etter Secret Treaties ble det langt mellom konsistent gode album. Sorry Torjo, men slik oppfatter jeg det.

Aerosmith er kanskje jevne, og de er gode, kanskje pÄ hÞyde med Heep, men i alle fall ikke bedre. Etter Rocks ble det litt mindre interessant, Pump og Permanent Vacation er jeg ikke spesielt imponert over (men bedre enn Heep pÄ samme tid).

Van Halen holdt ut ei stund, men Diver Down er katastrofal. jeg vet det ikke er sÄ mange som er enige, men det synes jeg faktisk.

Metallicas tre fÞrste er BEDRE, men Justice og Black album er relativt lite interessante synes nÄ jeg. Gi meg heller 'eavy!

Det som derimot ER tilfelle er at de andre nok ikke har gitt ut noe album sÄ dÄrlig som Heeps Innocent Victim. DEN er dÄrlig den.

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

AngÄende Uriah Heep. HÞrte pÄ Magicans Birthday. Introen nÊrmere bestemt (altsÄ Sunrise). Det er den mest pompÞse introen jeg noen gang har hÞrt. Dette vet jeg for sure... :lol:

User avatar

Celestia
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 29 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Celestia »

Zeppelin. Med Motörhead pÄ andre og Black Sabbath pÄ tredje :D

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Lynchomaniac wrote:Innocent victim og den (sĂžrgelig) utskjelte Raging silence er langt bedre enn f.eks disse tannlĂžse og fattige utgivelsene: VH3, Just push play, Nine lives, Load, Reload, St. Anger og Slang!

"Raging Silence" er en OK plate, noe jeg ogsÄ vil si om de to Aerosmith-platene du nevner (de er dog skuffende sett i forhold til resten av katalogen).

"Innocent Victim" sidestiller jeg med "Slang" og "St. Anger" som noen av de svakeste platene jeg har i samlinga. "Van Halen 3" har jeg ikke hĂžrt.

Kan ikke skjĂžnne hvorfor "Load" skal trekkes ned i denne gjĂžrma.

knuthulhu wrote:Jeg liker BÖC, men etter Secret Treaties ble det langt mellom konsistent gode album. Sorry Torjo, men slik oppfatter jeg det.

Har fÄtt med meg at du ikke er begeistret for "Spectres" og "Mirrors", men synes du ikke engang "Agents Of Fortune" er et konsistent godt album? Og hva med "Cultosaurus Erectus" og "Fire Of Unknown Origin"?

knuthulhu wrote:Van Halen holdt ut ei stund, men Diver Down er katastrofal. jeg vet det ikke er sÄ mange som er enige, men det synes jeg faktisk.

Jeg er enig i at "Diver Down" er den svakeste av Roth-platene, men ikke i at den er katastrofal.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Gudergod
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 03 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gudergod »

Motorhead, med Priest pÄ en god andre.
Thou Shalt not Spileth Thy Beer

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Torjo:
Har fÄtt med meg at du ikke er begeistret for "Spectres" og "Mirrors", men synes du ikke engang "Agents Of Fortune" er et konsistent godt album? Og hva med "Cultosaurus Erectus" og "Fire Of Unknown Origin"?


Syns Agents of Fortune er ganske bra, men ikke noen stor og minneverdig plate. Fire of Unknown Origin er en av de beste melodiske (kanskje AOR t.o.m?) hardrockplatene jeg har, men Cultosaurus er bare sĂ„ der. De tok seg utrolig opp pĂ„ Imaginos, som er en av deres beste, men de siste platene har ikke fenget meg noe sĂŠrlig. Jeg syns vel generelt at de beste lĂ„tene til BÖC er utrolig bra, mens det er veldig langt ned til det dĂ„rligste.


Torjo:
Jeg er enig i at "Diver Down" er den svakeste av Roth-platene, men ikke i at den er katastrofal.

Den er ikke sÄ ille som Innocent Victim, men det er det da heller ikke sÄ veldig mye som er. Veldig lite av noen verdig pÄ Diver Down IMHO.


Som en konklusjon pÄ denne delen av trÄden for min del kan jeg jo si at det kanskje var litt ekstremt Ä rangere ALLE de britiske foran alle de amerikanske, men jeg stÄr for at det generelt er hÞyere nivÄ pÄ klassisk britisk heavy enn pÄ amerikansk ditto. NÄr det gjelder de mer obskure greiene fra 70-tallet stiller imidlertid amerikanerne ganske sterkt.

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

knuthulhu wrote:Som en konklusjon pÄ denne delen av trÄden for min del kan jeg jo si at det kanskje var litt ekstremt Ä rangere ALLE de britiske foran alle de amerikanske, men jeg stÄr for at det generelt er hÞyere nivÄ pÄ klassisk britisk heavy enn pÄ amerikansk ditto.

Helt klart enig i det siste du sier, men jeg fikk da fremhevet de fire bandene som jeg mener feier gulvet med et par av de britiske i pollen. :)
Antakelig burde jeg valgt Rainbow og Whitesnake som pollalternativer framfor Def Leppard og Uriah Heep, men jeg tenkte at de fikk vĂŠre "representert" av Deep Purple.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Rainbow ja. De starta som et band med Richie Blackmore og fire New Yorkere, og likevel er de aller fleste enige om at det var et skikkelig britisk band. Fram til 1983 gjorde de ingen dÄrlige skiver (men en del middels etter at Ronnie forsvant).

Whitesnake holdt ogsÄ glimrende nivÄ. Def Leppard blir utklassa av disse to. Mer usikker pÄ om Heep blir slÄtt ut, men Whitesnake var i alle fall jevnere.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Du burde jo strengt tatt hatt med Demon her og...men det er jo ufattelig mange bra britiske band gjennom tidene, fra Black Sabbath til Cradle of Filth...OgsÄ 80-talls band som s***n, Sabbat, Paraih, Skyclad, m.fl. 8)
Image

User avatar

smeghead
Belieber
Belieber
Posts: 67
Joined: 14 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by smeghead »

antagelig pÄ sett og vis smÄtt sykt at dette boardet rÊvsleiker Maiden framfor Zeppelin!

User avatar

Reimers
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 26 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Reimers »

blir nokk Motörhead pÄ meg her ja :) selv om jeg digger maiden

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

smeghead wrote:antagelig pÄ sett og vis smÄtt sykt at dette boardet rÊvsleiker Maiden framfor Zeppelin!

Selv om jeg liker Maiden veldig godt kan jeg ikke annet enn Ă„ vĂŠre knakende enig med deg!
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

erwulf
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 12 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by erwulf »

ekstremt mye bra her men fasiten er sÄklart Led Zeppelin eller Judas Priest. Tror jeg tar elle melle om hvem stemmen min gÄr til klarer ikke velge selv :P
Nunc Est Bibendium - NĂ„ skal det drekkas

http://www.fact-index.com/l/li/list_of_ ... verbs.html <--- Artige Latinske ortak

Image


knut
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 10 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knut »

Vakler mellom Priest og Sabbath, men valgte sistnevnte.

Vent til jeg fÄr i meg et par pils, sÄ kommer jeg tilbake og stemmer Priest skal du se. :D

Locked Previous topicNext topic