Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Ute nÄ: EXECRATION - Morbid Dimensions

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Re: Stream nÄ: EXECRATION - Morbid Dimensions (10/10)

Post by RKKB »

Stressminister wrote:

Execration er klart sĂŠrere enn obli. Og bedre. Ufattelig bra plate.

NÄ nÄ... Jeg tror da "Nekropsalms" og "Morbid Dimensions" ligger pÄ fin delt 1. plass over de beste death metal-albumene gitt ut av Norske band, noensinne, med "Odes..." og "Black Death..." og selvsagt "Soulside Journey" pÄ kjempefine delte 3. plasser.

=

fasiten.



sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Nei, det er ikke fasiten. Odes of the Occult er helt pÄ toppen hva norsk death metal gjelder, sammen med Soulside Journey, The Older Ones, Slow Death og Hallucinating Anxiety. Etter et par runder er Morbid Dimensions med i toppen, men det er litt for tidlig Ä si enda. Men det hÞres ut som om den er pÄ nivÄ med Odes of the Occult. SÊregent og fett.

Og etter det kommer skiver som Blod-draum, Nekropsalms, Black Death Horizon, Doomed to Death, Doomscapes, Dystopics og Oscillations.



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

er i alle fall nĂŠrmere fasiten enn , det er sikkert og visst. :)


User avatar

Topic author
Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

Synes egentlig ikke det lÄter sÄ f******a sÊrt, mer eget, unikt pÄ et vis. Originalt? Kanskje ikke hvert eneste riff/parti enkeltvis (noen nevnte Phantom Of The Opera), men sammensetningen av dem, sÄ absolutt. Det er ikke "vanskelig" musikk i mine Þrer, og det Ä vÊre vanskelig/sÊrt i seg selv er ikke noe kriterie i seg selv for min del (selv om f.eks. Portal mestrer det pÄ glimrende vis). Det jeg synes fÄr Execration til Ä skille seg litt ut fra allmuen er de fantastiske arrangementene og stemningen. De har en egen hang til ekstremt dystre akkorder som vi fÞrst hÞrte pÄ Odes... sÊrdeles i intermezzoene, og som gÄr igjen pÄ MD, eksempelvis helt i begynnelsen av fÞrstelÄta og den helt fantastiske slutten pÄ Vestiges. I tillegg har de en forblÞffende evne til Ä sy sammen hele lappetepper av riff og partier og fÄ det til Ä fungere helt sÞmlÞst. Hatten er av, og der blir den.

Image

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Usakelig bra skive!

Image

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

"Neste opp var Oslo-bandet Execration. Jeg fÄr litt doomfÞlelse av musikken de spiller, med lange sanger og lange toner, men musikken er likevel melodilÞs, som jeg antar er grunnen til at de selv kaller det dÞdsmetall." - fra den Hissig-anmeldelsen.

Ja, det er jo INGEN melodier i lĂžpet av Execrations musikk. :roll:

Utenfor tema: Jeg bare hÄper den skribenten ikke fÄr penger i det hele tatt for de valgte ord. Han bruker ca. 3-5 lijer pÄ hver live-"anmeldelse" og sÄ et par bÞker pÄ at et band tok opp en dame pÄ scenen, som fikk det noe ubehagelig. Dumt, siden alt i black metal skal vÊre sÄ j***a f******a HYGGELIG hele tiden.


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

dauinghorn wrote:

Uff, kommer aldri til Ä bli fan av denne typen growling. Synd, for resten av musikken var riktig sÄ bra...

Edit: NÄ er det jo ganske mange ulike vokalteknikker som tas i bruk. Tenker pÄ typen dyp typisk DM-growl.

Etter Ä ha hÞrt gjennom skiva, er jeg ganske flau over Ä ha ytret dette. Makan! For en vanvittig bra skive! Noe av det beste jeg har hÞrt av metal pÄ lenge!


User avatar

GullbrĂžd
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by GullbrĂžd »

Berre Ă„ bĂžye seg i stĂžvet. Beste plata eg har snurra i Ă„r.

Signatur

User avatar

Lothar Schramm
Poser
Poser
Posts: 405
Joined: 01 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lothar Schramm »

Kan dere publisere tekstene f.eks. her?
http://www.metal-archives.com/albums/Ex ... ons/447458

http://www.noposersplease.com
http://www.diskord.net
http://www.facebook.com/katakombenoslo

"In the decay of time and the putridity of ageing, eternal darkness would seem a blessing..."

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

La oss ha en misheard lyrics-konkurranse heller! Her er ca teksten til Ritual Hypnosis frem til 2:50.

Ritual Hypnosis:
Ritual - 13 candles are lit
Necromnancy - the air is submerged
With the funeral present
Leviathan, though
The endless abyss arises

Undead souls fill the chamber
Corpses arise
Rotten troops
Eternal damnation
crush the border of comprehension

The night came over
Over mysteries within
The Gospel
Preacher and eternity
Acceptance

The knife cut open
the abitchin' decipher
The Moster
Mission
of Eternity
This Monster

Kiss the illusinations
Of the vast exalah!
Accept unto me, the known
Incantations


User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

FĂžrste lytt, skammelig bra!

Digitus Impudicus!

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

VonMĂŒnchhausen wrote:

La oss ha en misheard lyrics-konkurranse heller! Her er ca teksten til Ritual Hypnosis frem til 2:50.

Noen smÄfeil her og der, men jeg tror ikke bandet vil at tekstene skal spres siden de ikke velger Ä trykke det i bookletten. CatÞ, what say you?


User avatar

Lothar Schramm
Poser
Poser
Posts: 405
Joined: 01 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lothar Schramm »

RKKB wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:

La oss ha en misheard lyrics-konkurranse heller! Her er ca teksten til Ritual Hypnosis frem til 2:50.

jeg tror ikke bandet vil at tekstene skal spres siden de ikke velger Ă„ trykke det i bookletten.

No s**t, Sherlock? :-D Derfor prÞver vi Ä fÄ dem pÄ bedre tanker!

http://www.noposersplease.com
http://www.diskord.net
http://www.facebook.com/katakombenoslo

"In the decay of time and the putridity of ageing, eternal darkness would seem a blessing..."

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

HAdde jeg vÊrt bedre i engelsk, hadde sikkert mitt forsÞk blitt gÞyere. Bare sÄnn apropos.
Diksjonen pÄ det utdraget jeg hÞrte var iallfall sÄpass forstÄelig at teksten trer frem bare man fokuserer nok pÄ den.


User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

Lothar Schramm wrote:
RKKB wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:

La oss ha en misheard lyrics-konkurranse heller! Her er ca teksten til Ritual Hypnosis frem til 2:50.

jeg tror ikke bandet vil at tekstene skal spres siden de ikke velger Ă„ trykke det i bookletten.

No s**t, Sherlock? :-D Derfor prÞver vi Ä fÄ dem pÄ bedre tanker!

Hehe... Men det er sikkert noen band som velger Ä bruke bookletten til annet enn tekster, og sÄ legger de ut tekstene pÄ dette internettet, kanskje... Eller sÞrger for at det kommer pÄ Metal Archives. SÄ, vi fÄr krysse fingrene og greier, sÄ kanskje... Eventuelt slÄ oss sammen, en 8-10 stykker og true med juling. De er jo bare fire i bandet!



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Skummelt hvor bra denne skiva er. Soleklart Ă„rets beste album, ingenting annet fra i Ă„ som er i nĂŠrheten. Bare Ă„ ta av seg hatten, bĂžye seg i stĂžvet, og alt det der. Terningkast tusen!


User avatar

GullbrĂžd
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by GullbrĂžd »

Apropos tekstar, kvifor blir det engelske verbet "arise" brukt sÄ mykje innan dÞdsmetall? :think:

Signatur

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

GullbrĂžd wrote:

Apropos tekstar, kvifor blir det engelske verbet "arise" brukt sÄ mykje innan dÞdsmetall? :think:

SpĂžr Sepultura!

Det er sikkert ikke alle som bare reiser seg fysisk, men noe reiser seg metaforisk og betyr mer i retning av Ä slÄ tilbake eller noe sÄnt. Da er arise bestest, og det blir nok brukt mye innen death metal fordi mye handler om samfunnskritikk og det Ä reise seg fra dÄrlig kÄr, fra avgrunnen og sÄnt.

Tror jeg.


User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Fordi det er fonetisk overlegent sÄ klart.

The lime of the ancient marinade.

User avatar

entheogen
Belieber
Belieber
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by entheogen »

Espen har rett, Arise ligger godt i kjeften.

Tekster finnes nĂ„ pĂ„ Metal archives. VonMĂŒnchhausen gjorde et svĂŠrt hederlig forsĂžk pĂ„ Ă„ tyde Ritual Hypnosis ihvertfall :)

Husk gig pÄ Kolbotn fÞrstkommende fredag! Obliteration, Diskord og Execration pÄ Kolben, rett ved togstasjonen pÄ Kolbotn.


Locked Previous topicNext topic