Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hipster Svartmetall

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Re: Hipster Svartmetall

Post by BiggusD »

Ok jeg har noen andre spÞrsmÄl (som kanskje burde fÄ en egen trÄd).

Hvilken dokumentar, bok eller artikkel om Black Metal mener dere best beskriver de tidlige Ärene til norsk BM, altsÄ den sÄkalte "2nd wave of BM"?

Personlig mener jeg at Djevelen Rir Media belyser en viktig side av saken som ikke har kommet sÄ mye frem i de andre jeg har sett og lest. Ellers er det mye sensasjonsjournalistikk.

Har Varg Vikernes rett i at den mest populĂŠre, Lords of Chaos, er full av lĂžgner og/eller feilfremstillinger?

Er det noen som gleder seg til at Lords of Chaos: the movie kommer pÄ en kino nÊr deg? :p


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

Ok jeg har noen andre spÞrsmÄl (som kanskje burde fÄ en egen trÄd).

Hvilken dokumentar, bok eller artikkel om Black Metal mener dere best beskriver de tidlige Ärene til norsk BM, altsÄ den sÄkalte "2nd wave of BM"?

Personlig mener jeg at Djevelen Rir Media belyser en viktig side av saken som ikke har kommet sÄ mye frem i de andre jeg har sett og lest. Ellers er det mye sensasjonsjournalistikk.

Har Varg Vikernes rett i at den mest populĂŠre, Lords of Chaos, er full av lĂžgner og/eller feilfremstillinger?

Er det noen som gleder seg til at Lords of Chaos: the movie kommer pÄ en kino nÊr deg? :p

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Problemet er jo at trÄdstarter bryr seg om massemedias synsing om musikk.

Er jo som om vi skulle tatt ØstbÞs musikalske betraktninger pÄ alvor.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

BlueGrot wrote:Problemet er jo at trÄdstarter bryr seg om massemedias synsing om musikk.

Er jo som om vi skulle tatt ØstbÞs musikalske betraktninger pÄ alvor.
Vel, hva massemedia mener er som regel hva "folk" mener, og i min omgangskrets er jeg den eneste som hÞrer pÄ Black Metal (noe jeg alltid har vÊrt, med fÄ unntak), sÄ jeg kommer derfor stadig i indirekte kontakt med hva massemedia mener om saken.

Hva som er og ikke er BM er derfor relevant for meg, i mye stĂžrre grad enn hvilke BM-album jeg liker og ikke liker.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

BiggusD wrote:Ok jeg har noen andre spÞrsmÄl (som kanskje burde fÄ en egen trÄd).

Hvilken dokumentar, bok eller artikkel om Black Metal mener dere best beskriver de tidlige Ärene til norsk BM, altsÄ den sÄkalte "2nd wave of BM"?

Personlig mener jeg at Djevelen Rir Media belyser en viktig side av saken som ikke har kommet sÄ mye frem i de andre jeg har sett og lest. Ellers er det mye sensasjonsjournalistikk.

Har Varg Vikernes rett i at den mest populĂŠre, Lords of Chaos, er full av lĂžgner og/eller feilfremstillinger?

Er det noen som gleder seg til at Lords of Chaos: the movie kommer pÄ en kino nÊr deg? :p
SkjĂžnner ikke hvorfor jeg gidder, men:

1. Hvilken dokumentar, bok eller artikkel om Black Metal mener dere best beskriver de tidlige Ärene til norsk BM, altsÄ den sÄkalte "2nd wave of BM"?
Svar: Bortsett fra Slayer Mag diaries og til dels DÞdsarkiv sÄ er svaret ingen. Tv-dokumentarene er stort sett preget av datidens mediebilde og reflekterer ikke det faktiske miljÞet. Det er svÊrt viktig Ä skille mellom "uttalt teori" og det som faktisk skjedde. Det meste som er utgitt av bÞker om emnet er skrevet av folk som ikke var til stede da ting skjedde og er preget av en ganske upÄlitelig form fo "romatisering". I tillegg er det en viss fare for "recall bias" nÄr folk gjenforteller historier fra 20 Är tilbake. Finn heller frem gamle fanziner og husk pÄ at de fleste av de involverte var 16-18 Är gamle guttunger.

2. Har Varg Vikernes rett i at den mest populĂŠre, Lords of Chaos, er full av lĂžgner og/eller feilfremstillinger?
Svar: Fra hans stÄsted er det nok mange problemer med boken ja. Den bÞr uansett perspektiv leses med en solid klype skepsis.

3. Er det noen som gleder seg til at Lords of Chaos: the movie kommer pÄ en kino nÊr deg?
Svar: Nei.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

BiggusD wrote:
BlueGrot wrote:Problemet er jo at trÄdstarter bryr seg om massemedias synsing om musikk.

Er jo som om vi skulle tatt ØstbÞs musikalske betraktninger pÄ alvor.
Vel, hva massemedia mener er som regel hva "folk" mener, og i min omgangskrets er jeg den eneste som hÞrer pÄ Black Metal (noe jeg alltid har vÊrt, med fÄ unntak), sÄ jeg kommer derfor stadig i indirekte kontakt med hva massemedia mener om saken.

Hva som er og ikke er BM er derfor relevant for meg, i mye stĂžrre grad enn hvilke BM-album jeg liker og ikke liker.
Hvorfor bryr du deg om hva folk mener? Er ikke deres betraktninger helt og holdent deres eget problem? Hvorfor ta pÄ vei?

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Hjelp hjelp! Kollegaen min forstÄr ikke black metal og jeg fÞler jeg mÄ hevde meg pÄ det feltet!

Kanskje det minst black metal jeg har hĂžrt om.

"Nei du skjÞnner, mamma, for at man skal kunne kalle det ekte black metal mÄ man..."


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

BiggusD wrote:
BlueGrot wrote:Problemet er jo at trÄdstarter bryr seg om massemedias synsing om musikk.

Er jo som om vi skulle tatt ØstbÞs musikalske betraktninger pÄ alvor.
Vel, hva massemedia mener er som regel hva "folk" mener, og i min omgangskrets er jeg den eneste som hÞrer pÄ Black Metal (noe jeg alltid har vÊrt, med fÄ unntak), sÄ jeg kommer derfor stadig i indirekte kontakt med hva massemedia mener om saken.

Hva som er og ikke er BM er derfor relevant for meg, i mye stĂžrre grad enn hvilke BM-album jeg liker og ikke liker.
Er det relevant for deg fordi du etterspÞr argumenter du kan komme med i diskusjoner med folk i din omgangskrets, altsÄ fordi du fÞler du mÄ forsvare at du liker black metal?

Eller er du selv usikker pÄ hva black metal er bÄde for deg og for andre, og at denne usikkerheten fÞrer til at du tar andres mening som et angrep eller forsÞk pÄ Ä pÄvirke deg?

FĂžler du deg som et offer for Ola Dunks verdenssyn?

Hvem er det som bryr seg om hva "folk" mener om noe som helst? Black metal handler ikke om vennskap.
Hadde folk brydd seg om hva andre synes, ville vel ikke black metal eksistert, kanskje med unntak av Venom, Bathory og Hellhammer.
Min signatur er elendig.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Posten din er bedre enn signaturen din.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

FORDI JEG ER BLACK METAL!!!!! SĂ„lenge andre synes det samme, da.
Min signatur er elendig.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Venom, Bathory og Hellhammer hadde ikke eksistert om DE hadde brydd seg om hva folk mente heller.

Ingen av de bÞkene nevnt over gir et godt bilde av "2nd wave of black metal". "Alt" som er forsÞkt formidlet fra den tidsperioden er sÄ farget av sensasjonalisme at man sitter igjen med noe relativt verdilÞst.
Filmen "Lords Of Chaos"...? Ingen med vettet i behold kan glede seg til den.
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

gleder seg masse, han.
Min signatur er elendig.

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

"folk" hÞrer ikke forskjell pÄ ildjarn og dimmu borgir. Hvorfor er de relevante?
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:
BlueGrot wrote:Problemet er jo at trÄdstarter bryr seg om massemedias synsing om musikk.

Er jo som om vi skulle tatt ØstbÞs musikalske betraktninger pÄ alvor.
Vel, hva massemedia mener er som regel hva "folk" mener, og i min omgangskrets er jeg den eneste som hÞrer pÄ Black Metal (noe jeg alltid har vÊrt, med fÄ unntak), sÄ jeg kommer derfor stadig i indirekte kontakt med hva massemedia mener om saken.

Hva som er og ikke er BM er derfor relevant for meg, i mye stĂžrre grad enn hvilke BM-album jeg liker og ikke liker.
Er det relevant for deg fordi du etterspÞr argumenter du kan komme med i diskusjoner med folk i din omgangskrets, altsÄ fordi du fÞler du mÄ forsvare at du liker black metal?

Eller er du selv usikker pÄ hva black metal er bÄde for deg og for andre, og at denne usikkerheten fÞrer til at du tar andres mening som et angrep eller forsÞk pÄ Ä pÄvirke deg?

FĂžler du deg som et offer for Ola Dunks verdenssyn?

Hvem er det som bryr seg om hva "folk" mener om noe som helst? Black metal handler ikke om vennskap.
Hadde folk brydd seg om hva andre synes, ville vel ikke black metal eksistert, kanskje med unntak av Venom, Bathory og Hellhammer.
Tja, jeg fÞler ikke jeg mÄ forsvare at jeg liker BM. Jeg fÞler jeg mÄ forklare hva BM er og hvordan jeg kan like det ut i fra et musikalsk stÄsted. Jeg mÄ nesten dra frem "kunst mÄ ikke vÊre vakkert"-argumentet hver gang noen sier at BM ikke er "fin musikk".

Jeg fÞler meg bittelitt som et offer for Ola Dunks verdenssyn, uten Ä ha sÊrlig lyst til Ä ta pÄ meg en offerrolle. Derfor altsÄ logiske resonnement heller enn "jeg liker det jeg liker, hvorfor kan du ikke bare akseptere det!?" - som er utenkelig for meg fordi at jeg ikke er ute etter andre folks aksept pÄ noen som helst mÄte.

Enhver artist bryr seg om hva andre synes, ellers hadde de ikke opptredd pÄ en scene og/eller spilt inn musikk og lagt det ut for salg. Vi bryr oss alle til en viss grad hva andre syns om oss, siden selv BM-fans er sosiale pattedyr av arten Homo Sapiens Sapiens. Det vi kan bestemme oss for er Ä ikke la andre sine meninger pÄvirke oss, og i sÊrdeleshet kunsten vi lager.

Det ser ut til at den gjengse oppfatning i det norske metalmiljÞet som gidder Ä besÞke Scream-forumet jevnlig er at BM i liten grad lar seg pÄvirke av resten av verdens befolkning, og det er i sÄ fall et positivt resultat av denne trÄden for min del.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Det er alltid gÞy Ä ha venner en deler musikksmak med, men jeg driter langt i om venner eller familie ikke forstÄr hvorfor jeg hÞrer pÄ black metal. Hvorfor mÄ det pÄ dÞd og liv forklares? Det hÞres ut som du skammer deg over at du hÞrer pÄ bm og mÄ forsvare det overfor venner. Det er vel ikke sÊrlig svartmetallsk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Liker hvordan trÄdstarter gikk fra Ä kreve et mer fundamentalistisk forhold til BM til Ä be om hjelp til Ä forklare BM for sine venner.

PS. Det "kunst mÄ ikke vÊre vakkert"-argumentet startet ikke med BM, det har folk mÄttet ytre siden kunstens tilblivelse.
Image

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Kunstdefinisjonsdiskusjon pÄ Screamforumet

Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

ForsĂžk Ă„ forklare hvorfor du liker black metal, da; bruk meg som forsĂžkskanin.
Jeg tviler sterkt pÄ at du klarer det ved hjelp av logiske resonnementer; gjennom objektiv analyse.
Hvorfor liker du for eksempel ikke musikk med riff som er spilt pÄ de samme bÄndene pÄ gitarhalsen?
Er det tempoet? Intervallene? Lyden? Mastringen? Omslagsmotivet? Tekstene?
Min signatur er elendig.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Forklaringsbehovet er det som forvirrer meg mest. At folk misforstÄr snevre sjangerforskjeller er ikke noe som holder meg vÄken om natta.
Dersom noen oppriktig spÞr hva forskjellen pÄ death metal og black metal er, sÄ har jeg tidligere brukt god tid pÄ Ä forklare bare for Ä ende opp med noen som fortsatt ikke hÞrer forskjell pÄ Cannibal Corpse og Burzum.

Dersom de hadde vÊrt interessert i Ä oppdage forskjellen sÄ hadde de gjort det av seg selv. Da er det bedre Ä sende noen lÄter og la det skje av seg selv enn Ä gidde Ä bruke tid og energi pÄ andres anliggende.

Apropos! AvslÞrer ikke BiggusD seg som den stÞrste posÞren av alle nÄr han er sÄ utrolig opptatt av andres dom!?


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Jo. Jeg himmler med Ăžynene heile heile tida.
Min signatur er elendig.

Locked Previous topicNext topic