Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Drittlei blackmetal?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Drittlei blackmetal?

Nei, fremdeles like friskt og spennende som for 15 år siden.
58
18%
Nei, riktig nok ikke like spennende lenger, men like fullt den beste sjangeren.
51
16%
Nei, men begynner å bli mer interessert i andre sjangre.
54
17%
Tja, sjangeren har nok sett sine beste dager, det må innrømmes.
57
18%
Tja, begynner å bli lei det meste, men klassikerne er fremdeles viktige for meg.
58
18%
Ja, selv om jeg synes jeg må være trofast mot de beste bandene, har jeg nå andre preferanser.
22
7%
Ja, tar avstand fra alt jeg har hørt på tidligere. Drit, alt sammen...
22
7%
 
Total votes: 322
User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

1.Tsjuder og Urgehal sine siste er finfine eksempler på at det går ann å lage old school BM på 2000tallet.
2.Fikk da tak i det meste viav Compact-huset på 90tallet?Fikk Trans-hunger rundt release husker jeg.
Er vel pr def ikke lei BM,men har blitt mer åpen for andre ting med alderen....
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Kill.f**k.Die. wrote:
Tenebres wrote:OK. Hva med Samael - Ceremony of Opposites?
Tror jeg ikke at jeg har hørt.

OK, nå fikk jeg tilsendt noen snutter fra OnkelOnd her, så nå kan jeg uttale meg.

Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt. Innimellom minner det kanskje litt om Into The Pandemonium, men bare i korte glimt.
La meg kort nevne at jeg kjøpte førsteplata Worship Him da den kom ut, men syntes det var tamme greier. Solgte den for 60 spenn.

Når det gjelder synthen her spesifikt, så hører den altfor... syntetisk ut. Sammenlign gjerne med Bathory UTSOTB der synthen høres ut som et iskaldt kirkeorgel. Der funker det som bare f**n. På denne plata blir synthen noe i nærheten av det bakteppet som Dimmu & co driver med. Ikke fullt så mye, men baketeppe like fullt.


Jeg kan til slutt nevne at jeg lånte Eternal av en kompis for noen år siden, og syntes at det var en ganske OK plate. Altså: OK musikk, men selvsagt ikke BM. Som nevnt tidligere dreier dette seg altså ikke så mye om at jeg ikke liker noe annet enn BM, men at BM skal oppfylle visse krav.
Image

User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

Kill.f**k.Die. wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Tenebres wrote:OK. Hva med Samael - Ceremony of Opposites?
Tror jeg ikke at jeg har hørt.

OK, nå fikk jeg tilsendt noen snutter fra OnkelOnd her, så nå kan jeg uttale meg.

Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt. Innimellom minner det kanskje litt om Into The Pandemonium, men bare i korte glimt.
La meg kort nevne at jeg kjøpte førsteplata Worship Him da den kom ut, men syntes det var tamme greier. Solgte den for 60 spenn.

Når det gjelder synthen her spesifikt, så hører den altfor... syntetisk ut. Sammenlign gjerne med Bathory UTSOTB der synthen høres ut som et iskaldt kirkeorgel. Der funker det som bare f**n. På denne plata blir synthen noe i nærheten av det bakteppet som Dimmu & co driver med. Ikke fullt så mye, men baketeppe like fullt.


Jeg kan til slutt nevne at jeg lånte Eternal av en kompis for noen år siden, og syntes at det var en ganske OK plate. Altså: OK musikk, men selvsagt ikke BM. Som nevnt tidligere dreier dette seg altså ikke så mye om at jeg ikke liker noe annet enn BM, men at BM skal oppfylle visse krav.
Hoho det ante meg :D
Når det gjelder Samael Generelt:Hadde jeg fått plukka låter sjøl til en skive skulle jeg hatt den med i graven,men syns det blir endel fyllstoff på skivene deres.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Kill.f**k.Die. wrote:Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt.

Ganske enig i at skiven ikke hører til black-metal, i motsetning til hva så mange pleier å si... for meg er det "dark-metal" eller noe sånn. Men veldig uenig med det som står i bold skrift. Det er tross alt min favoritte plate ever. Synthbruken er ganske smart synes jeg: både diskré og veldig sterk.
De 2 første Samael er litt kjedelige, synes jeg også.
Eternal er heller ikke den beste, men likevel en modig plate med en del interessante elementer.
Passage forblir deres største skive.

User avatar

Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

Thefaithlesspriest wrote:
SvartRavn wrote:
AgentOrange wrote:En annen ting jeg er drittlei av, er folk som sier at Venom ikke er black metal!

np Venom - One Thousand Days In Sodom

f**n så enig!

Samme med dem som sier det samma om Mørsifoll Fejt.

Drit og dra! :wink: MFate er heavy metal!

Både Mercyful Fate og Venom kan vel egentlig klassifiseres som begge deler, både heavy og black.Ii hvert fall forløpere for black metal som vi kjenner det(Venom har jo en fot i thrash leiren også).
You treat your step-mother with respect, Pantera!

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Malleus wrote:Både Mercyful Fate og Venom kan vel egentlig klassifiseres som begge deler, både heavy og black.Ii hvert fall forløpere for black metal som vi kjenner det(Venom har jo en fot i thrash leiren også).

Når det gjelder Thrash, så hviler hele Thrashleiren på Venom.
Men Venom har klart mye mindre til felles med Heavy enn det Mercyful Fate har. Venom er jo ett av de bandene som har tatt steget ut av Heavy Metal.
Image

User avatar

Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

Kill.f**k.Die. wrote:
Malleus wrote:Både Mercyful Fate og Venom kan vel egentlig klassifiseres som begge deler, både heavy og black.Ii hvert fall forløpere for black metal som vi kjenner det(Venom har jo en fot i thrash leiren også).

Når det gjelder Thrash, så hviler hele Thrashleiren på Venom.
Men Venom har klart mye mindre til felles med Heavy enn det Mercyful Fate har. Venom er jo ett av de bandene som har tatt steget ut av Heavy Metal.

Har alltid hatt inntrykket av at thrash utviklet seg mest i statene, Venom blir jo ofte kalt NWOBHM. Men nå jeg er ikke den sterkeste på metal-historie(og thrash er ikke min toppsjanger heller). Men ja, ved nærmere ettertanke er Venom mer thrash enn heavy.
Jau, då lærte eg noke i dag og :)
You treat your step-mother with respect, Pantera!

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Malleus wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Malleus wrote:Både Mercyful Fate og Venom kan vel egentlig klassifiseres som begge deler, både heavy og black.Ii hvert fall forløpere for black metal som vi kjenner det(Venom har jo en fot i thrash leiren også).

Når det gjelder Thrash, så hviler hele Thrashleiren på Venom.
Men Venom har klart mye mindre til felles med Heavy enn det Mercyful Fate har. Venom er jo ett av de bandene som har tatt steget ut av Heavy Metal.

Har alltid hatt inntrykket av at thrash utviklet seg mest i statene, Venom blir jo ofte kalt NWOBHM. Men nå jeg er ikke den sterkeste på metal-historie(og thrash er ikke min toppsjanger heller). Men ja, ved nærmere ettertanke er Venom mer thrash enn heavy.
Jau, då lærte eg noke i dag og :)

Bare så du ikke roter nå:

Venom oppstod i NWOBHM-perioden, men brøt ut av det fordi de hadde fått nok av Heavy Metal, slik det da utviklet seg. Venom kalte musikken sin for Black Metal og denne musikken har igjen blitt fundamentet for dagens Black Metal, Thrash Metal og indirekte også Death Metal.
Image

User avatar

Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

Der lærte jeg jaggu litt mer :D
You treat your step-mother with respect, Pantera!

User avatar

Aslak
Belieber
Belieber
Posts: 65
Joined: 11 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aslak »

Kalte ikke Venom seg for Power Metal? Leste forresten et intervju på Venom-sida for litt siden, hvor dem dreide ut om hva dem mente med Black Metal, og det var langt ifra den definisjonen vi har idag...Skal se om jeg finner det...

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

SvartRavn wrote:Kalte ikke Venom seg for Power Metal? Leste forresten et intervju på Venom-sida for litt siden, hvor dem dreide ut om hva dem mente med Black Metal, og det var langt ifra den definisjonen vi har idag...Skal se om jeg finner det...
Nei, men Cronos ramset opp en bråte med teoretiske begreper som de vurderte å bruke, deriblant Power Metal.

Men det ble ikke noe av.
Image

User avatar

BingoMeister
Belieber
Belieber
Posts: 55
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BingoMeister »

Kill.f**k.Die. wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Tenebres wrote:OK. Hva med Samael - Ceremony of Opposites?
Tror jeg ikke at jeg har hørt.

OK, nå fikk jeg tilsendt noen snutter fra OnkelOnd her, så nå kan jeg uttale meg.

Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt.
Det er nok ikke Black Metal nei, men den ompa rytmen du nevner syns jeg fungerer veldig godt. Den gir litt mer tyngde og groove som den ofte irriterende blastbeaten ikke gjør.
"If people say I have lost my mind, maybe it's not gone, just a little hard to find"

User avatar

Agent Orange
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 08 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Agent Orange »

Kill.f**k.Die. wrote:
SvartRavn wrote:Kalte ikke Venom seg for Power Metal? Leste forresten et intervju på Venom-sida for litt siden, hvor dem dreide ut om hva dem mente med Black Metal, og det var langt ifra den definisjonen vi har idag...Skal se om jeg finner det...
Nei, men Cronos ramset opp en bråte med teoretiske begreper som de vurderte å bruke, deriblant Power Metal.

Men det ble ikke noe av.

Heldigvis! Venom er klart mere retning thrash enn heavy! MF er mer heavy metal enn Venom. Venom er mer black metal enn MF!

VENOM ER BLACK METAL!
Image
Stian wrote:Celtic Frost - Opeth 1-0.

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

BingoMeister wrote:den ompa rytmen du nevner syns jeg fungerer veldig godt. Den gir litt mer tyngde og groove som den ofte irriterende blastbeaten ikke gjør.
Nei takk, ingen av delene.
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

BingoMeister wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Tenebres wrote:OK. Hva med Samael - Ceremony of Opposites?
Tror jeg ikke at jeg har hørt.

OK, nå fikk jeg tilsendt noen snutter fra OnkelOnd her, så nå kan jeg uttale meg.

Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt.
Det er nok ikke Black Metal nei, men den ompa rytmen du nevner syns jeg fungerer veldig godt. Den gir litt mer tyngde og groove som den ofte irriterende blastbeaten ikke gjør.

Fullstendig enig.

User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

Tenebres wrote:
BingoMeister wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Tenebres wrote:OK. Hva med Samael - Ceremony of Opposites?
Tror jeg ikke at jeg har hørt.

OK, nå fikk jeg tilsendt noen snutter fra OnkelOnd her, så nå kan jeg uttale meg.

Dette holder ikke til Black Metal, (og Samael hadde uansett mistet "true"-glorien sin på dette tidspunktet.) Ikke så mye pga. synthen, men bare at det er gjennomgående uttrykksløst, og de bruker en eller annen ompa-ompa-rytme som ikke funker i det hele tatt.
Det er nok ikke Black Metal nei, men den ompa rytmen du nevner syns jeg fungerer veldig godt. Den gir litt mer tyngde og groove som den ofte irriterende blastbeaten ikke gjør.

Fullstendig enig.
En låt som Year zero er nesten irriterende groovy,klarer ikke sitte stille når jeg hører den.....
Syns som sagt skivene blir litt ujevne,men dem har definitivt endel sjefslåter.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

OnkelOnd wrote:En låt som Year zero er nesten irriterende groovy,klarer ikke sitte stille når jeg hører den.....

Vi snakket om Ceremony of Opposites ;)
Men siden du er gått på Eternal allerede, hva synes du om Infra Galaxia? Jeg synes det er låten som rettferdiggjør platekjøpet.

User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

Tenebres wrote:
OnkelOnd wrote:En låt som Year zero er nesten irriterende groovy,klarer ikke sitte stille når jeg hører den.....

Vi snakket om Ceremony of Opposites ;)
Men siden du er gått på Eternal allerede, hva synes du om Infra Galaxia? Jeg synes det er låten som rettferdiggjør platekjøpet.
On topic,dont be daft :wink:
Bra låt,men jeg foretrekker vel Year zero og Supra karma.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

BingoMeister
Belieber
Belieber
Posts: 55
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BingoMeister »

Kill.f**k.Die. wrote:
BingoMeister wrote:den ompa rytmen du nevner syns jeg fungerer veldig godt. Den gir litt mer tyngde og groove som den ofte irriterende blastbeaten ikke gjør.
Nei takk, ingen av delene.
Ikke blast og ikke ompa? What kind of a man are you!!! 8)
"If people say I have lost my mind, maybe it's not gone, just a little hard to find"

User avatar

Reimers
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 26 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Reimers »

har faktisk begynt å bli lei av black metal å hører for tiden mer på death metal å på band som pantera :twisted:

Locked Previous topicNext topic