Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Kråke

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Vittig tråd forresten!

Først går vi i fletta på hverandre pga bandnavnet. Så kastet det dritt frem og tilbake om hvordan man lager musikk. Så, til slutt, på side 7 og utover snakker vi faktisk om musikken.

Haha! Gotta love the Scream-love!

For å spore inn:
Den ene låta jeg hørte av bandet (And A Colder Breed) var helt på det reine. Middelmådig symfo-black. Og jeg har ingenting i mot sjangeren.

Dette synes jeg er ulidelig mye bedre, og med mye bedre lyd og lydbilde:

Image

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

Sjekka ut to sangar frå Kråke og to frå Nazxul. Norge - Australia 0- 1. Men Kråke høyrdes jo ikkje så forferdelig ræva ut, berre litt kjedelig og standard. Hatar forøvrig sånne pretensiøse progressive metal core sangtitlar som "Victorious, I" og "And a colder Breed".

Elskar Bal Sagoth-pretensiøse sangtitlar.


User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Selv liker jeg låttitler som "Got No Legs? Don't Come Crawling to Me".

OT: Kråke? Bra bandnavn.


User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Rævva bandnavn og ekstremt kjedelig musikk er oppsummeringa fra meg. Sjelløst som få.

MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Gjeddefett
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 13 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gjeddefett »

Japanske kråke er jo verdens tøffeste band:

Og på dem passser navnet helt utmerket


User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Analfeber wrote:

jeg kaller det heller begrensninger i skaperevnen, evt å være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre, kontra det å utforske nye løsninger..

Begrensninger i skaperevne og være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre; Høres fryktelig kjipt ut å være utøvende musiker i disse tilfellene, spør du meg. Du har tapt som band når du lager musikk for å please et plateselskap, please eventuelle fans og/eller ser deg fornøyd med å begrense kreativiteten. Da kan man likesågodt holde på med danseband.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.


Imhotep616
Belieber
Belieber
Posts: 51
Joined: 24 Oct 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Imhotep616 »

MARDVK wrote:

Rævva bandnavn og ekstremt kjedelig musikk er oppsummeringa fra meg. Sjelløst som få.

Da vet jeg at jeg kommer til å like det. Er særlig spent på vokalen med et slikt bandnavn.

...but if nothing has any meaning there's no point in my doing anything... (Deathspell Omega)


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Gjeddefett wrote:

Japanske kråke er jo verdens tøffeste band:

Og på dem passser navnet helt utmerket

Rövfett band!


User avatar

BlackMage
Poser
Poser
Posts: 429
Joined: 02 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BlackMage »

Gjeddefett wrote:

Japanske kråke er jo verdens tøffeste band:

Og på dem passser navnet helt utmerket

Aiai, takker!


User avatar

Analfeber
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Analfeber »

tyand wrote:
Analfeber wrote:

jeg kaller det heller begrensninger i skaperevnen, evt å være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre, kontra det å utforske nye løsninger..

Begrensninger i skaperevne og være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre; Høres fryktelig kjipt ut å være utøvende musiker i disse tilfellene, spør du meg. Du har tapt som band når du lager musikk for å please et plateselskap, please eventuelle fans og/eller ser deg fornøyd med å begrense kreativiteten. Da kan man likesågodt holde på med danseband.

Er kanskje bare meg, men hører ikke voldsomt stor progresjon i Dimmus sound og stil på de siste tre-fire platene. Og når det selger som hakka møkk, hvorfor endre på noe? Men dette var for såvidt ikke det tråden handlet om, for min del begynte det i utgangspunktet med Kråke og et band det var naturlig å sammenligne dem med, satt i perspektiv med kostnader, erfaring etc.

Vet ikke om det tidligere har vært nevnt, men plata er nesten ene og alene én manns arbeid; låtskriving, arrangering, innspilling og miksing, pluss vokalbidrag av hans bror og mastring av Jens Bogren. Selv hva man måtte mene om musikken tror jeg de fleste kan høre at det ligger atskillige timer bak dette. Og som ukjent og usigna band tror jeg motivasjonen for dette ligger i lidenskapen og troa på det man driver med.


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

4 i Scream.


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Må vel få fingeren ut og sjekke hvorfor dette bandet lager sånt oppstyr her på forumet.


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Kun fordi det er i Dimmu-gata, og da blir det alltid slik når bandet er litt i vinden.


User avatar

Mr. Wildside
Belieber
Belieber
Posts: 96
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr. Wildside »

VonMünchhausen wrote:

Må vel få fingeren ut og sjekke hvorfor dette bandet lager sånt oppstyr her på forumet.

sikkert en kombinasjon av bandnavn og trigga trommer som er grunnen :P

Thou Shall Suffer In Eternal Fire,
Forever Burn In The Depths Of Hell.
We Are Forever Chosen,
All The Demons In The Wishing Well.

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

gnombob wrote:

Dette synes jeg er ulidelig mye bedre, og med mye bedre lyd og lydbilde:

Nazxul er faenmeg sjeft!

Purity comes when death is all.

User avatar

Analfeber
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Analfeber »

Stian wrote:

4 i Scream.

Nash som triller terning da eller? Siden det er samme antall øyne som vi fikk for vår plate, som vel og kan sies å ligge i samme gata. :P


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Analfeber wrote:
Stian wrote:

4 i Scream.

Nash som triller terning da eller? Siden det er samme antall øyne som vi fikk for vår plate, som vel og kan sies å ligge i samme gata. :P

Nei, det er meg. Men Nash gir den også en firer, ser jeg.


User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 797
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Ikke noe dårlig bandnavn egentlig.

a) Kråke er et norsk bandnavn, noe som får alle italienske blackmetalfans til å gå av hengslene. Og det at det er 'å' i navnet gjør navnet enda mer norskt (ehh...)
b) Fugler er det mange band som bruker. Kvelertak har ugle, Eagles og tusen andre band har ørn f.eks. Og ikke minst har du filmen Crow som er en litt "mørk" film.
c) Kråke assosier jeg med noen som synger som en kråke, og det er å synge stygt. BM skal jo være litt stygt.
d) I folketroen har kråka blitt sett på som et varsel om død og fordervelse... (Wikipedia)
e) Det er kort og lett å huske, ihvertfall for nordmenn.
f) Det er tydeligvis kontroversielt. Ihvertfall for gutteklubben på Screamforumet.

Hørte de låtene som lå på Youtube. Det låt så som så. Helt ok, men litt retningsløs kanskje.


User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Analfeber wrote:
tyand wrote:
Analfeber wrote:

jeg kaller det heller begrensninger i skaperevnen, evt å være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre, kontra det å utforske nye løsninger..

Begrensninger i skaperevne og være fornøyd med det man tror fans og selskap vil høre; Høres fryktelig kjipt ut å være utøvende musiker i disse tilfellene, spør du meg. Du har tapt som band når du lager musikk for å please et plateselskap, please eventuelle fans og/eller ser deg fornøyd med å begrense kreativiteten. Da kan man likesågodt holde på med danseband.

Er kanskje bare meg, men hører ikke voldsomt stor progresjon i Dimmus sound og stil på de siste tre-fire platene. Og når det selger som hakka møkk, hvorfor endre på noe? Men dette var for såvidt ikke det tråden handlet om, for min del begynte det i utgangspunktet med Kråke og et band det var naturlig å sammenligne dem med, satt i perspektiv med kostnader, erfaring etc.

Vet ikke om det tidligere har vært nevnt, men plata er nesten ene og alene én manns arbeid; låtskriving, arrangering, innspilling og miksing, pluss vokalbidrag av hans bror og mastring av Jens Bogren. Selv hva man måtte mene om musikken tror jeg de fleste kan høre at det ligger atskillige timer bak dette. Og som ukjent og usigna band tror jeg motivasjonen for dette ligger i lidenskapen og troa på det man driver med.

Streit nok. Hyggelig at man kan selge i bøtter og spann, men det har aldri vært en regjerende katalysator. For min del.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

Kontroversielt for gutteklubben?
Kråke er eit tvers igjennom tåpelig navn å ha på eit band og det reknar eg med mange andre enn eg synes. Å synge som ei kråke betyr som du seier at ein syng stygt, men ikkje på ein kul ond black metal måte, berre surt og ubehagelig. Å hoppe som ei Kråke betyr at du hoppar krokete og fullstendig uten stil. Kråka er dessuten den litt mindre kule, skabbete utgåva av Ravnen. Dessutan et ho boss. Eg kjem i farten faktisk ikkje på nokon positive assosiasjonar til kråke.

Men når det er sagt så synes eg ikkje bandnavn har så mykje å seie. Manilla Road, Dark Quarterer og Bal Sagoth er ikkje akkurat dei kulaste navna, men så lenge musikken dug får det vere nok.


Locked Previous topicNext topic