Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hipster Svartmetall

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Re: Hipster Svartmetall

Post by BiggusD »

Vorax wrote:Det er alltid gøy å ha venner en deler musikksmak med, men jeg driter langt i om venner eller familie ikke forstår hvorfor jeg hører på black metal. Hvorfor må det på død og liv forklares? Det høres ut som du skammer deg over at du hører på bm og må forsvare det overfor venner. Det er vel ikke særlig svartmetallsk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei skamme meg gjør jeg ikke, overhodet ikke. Forsvare det... tja. Siden jeg ikke ser ut som en som hører på BM (altså svart, langt hår etc.), så blir vel folk jeg omgås nysgjerrige på hva dette er for noe - og grunnen til at de stusser er jo så klart feiloppfatninger om hva BM er med opphav i sensasjonsjagende massemedia. Jeg forsvarer altså BM mer enn meg selv når jeg må forklare hva som tiltaler meg med sjangeren.

Om det er noe jeg må forsvare meg mot er det det at jeg automatisk blir nasjonalist og/eller satanist ved å like BM. Ikke fordi at jeg er globalist, sosialist, kristen eller noen annen "isme" eller -"dom", men fordi slike betegnelser fører med seg visse personlighetstrekk som jeg ikke er tjent med at min omgangskrets tillegger meg. Det er også faktafeil.

Men dere ser vel her at jeg LIKER å diskutere sånne ting, så det er vel grunn god nok her inne?


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Så din omgangskrets kjenner deg ikke godt nok til å vite at du er verken nasjonalist eller satanist?
Så lenge du ikke er globalist, er alt vel.
Min signatur er elendig.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Ikke bryt ut i sieg heil...igjen.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Newsflash! Folk som bedriver BM har ikke nødvendigvis svart langt hår.
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Men de er satanister.
Min signatur er elendig.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:Forsøk å forklare hvorfor du liker black metal, da; bruk meg som forsøkskanin.
Jeg tviler sterkt på at du klarer det ved hjelp av logiske resonnementer; gjennom objektiv analyse.
Hvorfor liker du for eksempel ikke musikk med riff som er spilt på de samme båndene på gitarhalsen?
Er det tempoet? Intervallene? Lyden? Mastringen? Omslagsmotivet? Tekstene?
Hvor skal jeg begynne?

Jeg anser kontrast som noe av det viktigste innen musikk. Det er kanskje ikke et musikkfaglig uttrykk, men jeg føler det egner seg godt til å beskrive det jeg personlig trekkes mot av musikk.

Kontrast i musikk er, slik jeg ser det, motsetninger mellom harmoni og dissonans (vellyd og støy). Váli er et eksempel på musikk som har høy grad av harmoni og lav grad av dissonans, mens Tsjuder er et eksempel på musikk som har høy grad av dissonans og lav grad av harmoni.

Harmoni kan strekkes så langt at det kun er snakk om én, ren tone som holdes over tid, mens dissonans kan strekkes så langt at det blir ren, kaotisk kakafoni av det. Det vil si at for å lage det som kan kalles musikk (i motsetning til hvit støy), så må det være flere enn én tone og de må variere over tid. For at en låt skal ha en melodi, må den derfor også ha lyder som skaper kontrast. Tromming, fuzzgitar, growling/skriking og det å kombinere melodilinjer på en måte som bryter med prinsippene om musikalitet bidrar til dissonans.

Black Metal har så klart mye dissonans, men jeg foretrekker den typen som også har noe harmoni slik at det skapes en viss kontrast. Noen gjør det ved å legge til harmoniske lyder og melodier, andre gjør det ved å variere lydbildet på forskjellige måter, og atter andre gjør det ved å strukturere låtene slik at de bygger opp mot de mest disharmoniske partiene. Det finnes så klart mange andre måter å gjøre det på også. Jeg mener det å ha en del kontrast i en låt gjør at hvert enkelt komponent kommer bedre frem, omtrent som når man justerer bildet på TVen.

Det meste av det som spilles på radio har svært lite kontrast - det er nesten som om at et av de viktigste prinsippene innenfor mainstream pop og rock er å gli så mye inn i mengden som mulig; ingen som hører på radio liker noe særlig det å måtte spisse ørene og følge med, tydeligvis. Derfor passer Black Metal meg langt bedre; BM utfordrer sansene på en helt annen måte enn det aller meste.

TL;DR: monotoni kan fungere bra, men bare som en tilsiktet og tidsbegrenset effekt.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:Så din omgangskrets kjenner deg ikke godt nok til å vite at du er verken nasjonalist eller satanist?
Så lenge du ikke er globalist, er alt vel.
Jeg har noen gamle kompiser som kjenner meg veldig godt, men de er enige med dere om at musikk er kun snakk om like/ikke like. Derfor kom jeg hit, men neeeeida....

Her jeg bor nå er det mest kolleger jeg omgås. Så ja.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

En ting skal du ha Biggus; du klarte å sparke liv i et forum i koma.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

Snart på nivå med Myrkur-tråden på Nuclear War Now!-forumet :-D

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

s**t, noen bør lage en Myrkur tråd!


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 94

Post by Veadtuck »

Hvem gidder bry seg om noe så likegyldig som Myrkur. Glemt om ett år.

Hipstere kommer og hipstere går, og desto kjappere de går desto bedre.

Vi veit hva the real deal er og hva andre måtte mene kunne jeg ikke bry meg mindre om.
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

ghazten
Poser
Poser
Posts: 285
Joined: 29 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ghazten »

Bare at "hipster" og black metal blandes gir meg vond smak i munnen i alle fall.
EKO EKO AZARAK


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by BiggusD »

ghazten wrote:Bare at "hipster" og black metal blandes gir meg vond smak i munnen i alle fall.
Ja ikke sant!

Hvis en slik fyr som dette her... http://ell.h-cdn.co/assets/cm/14/52/549 ... -800wi.jpg ... kom bort til deg på en festival og nikket anerkjennende til T-skjorta di, som har et Dødsengel-trykk (eller whatever floats your boat), og sa "I kinda have an ironic distance relationship with Dotsingle, they make me so happy inside y'know"

... Ville du ikke da føle det litt som om han brøyt deg ned i gjørma og besudlet blomsten din med en høygaffel?

User avatar

ghazten
Poser
Poser
Posts: 285
Joined: 29 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ghazten »

da hadde jeg vel bare smilt pent, klappet han/henne vakkert på hodet og gått derfra.
EKO EKO AZARAK

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Sjansen er vel uansett relativt liten for at man skulle treffe slike folk dersom man drar på en ordentlig, rendyrket undergrunns-BM-festival? Jeg har i alle fall enda tilgode å møte et individ som ligner på den beskrivelsen du gir over her. Og dersom det skulle skje, så er jeg ganske sikker på at jeg ville reagert på samme måte som ghazten. Det er da strengt tatt ingenting å bry seg for hardt med.
Purity comes when death is all.

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

Nei, det her er drit, altså.
Det finnes ikke nok timer i døgnet.
Vil bare sitte oppi Løten og ta noen pils med BG mens vi hører på greier i bakgrunnen og ler og hygger oss mens vi venter på å dø.
OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Det eksempelet snudde opp ned på alt. Jeg ser nå problemet.






























Eller?















:K

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Fett eksempel. Godt poengtert.
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Svaret ditt var meget gjennomtenkt og informativt.
Personlig har jeg aldri følt et behov for å tenke igjennom hvorfor jeg liker black metal og annen musikk, bøkene jeg leser eller annet.
Det er mer i black metallens ånd å gi f**n, da.
Min signatur er elendig.

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Johnny Tombthrasher wrote:Svaret ditt var meget gjennomtenkt og informativt.
Personlig har jeg aldri følt et behov for å tenke igjennom hvorfor jeg liker black metal og annen musikk, bøkene jeg leser eller annet.
Det er mer i black metallens ånd å gi f**n, da.
KNUUUUUUUT HAMSUND!
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

Locked Previous topicNext topic