Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Fengsel - Rettigheter?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Lance
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 09 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lance »

For meg er det ganske tydelig hvem som er ute etter å provosere her. Trådstarter reagerer på at innsatte klager på noe så latterlig som at maten ikke er godt nok krydra. Det finnes jo måte på hvor luksus man skal ha det innenfor murene.
Tomas og hans frender får det jo til å se ut som fangene kun må spise rester fra søpla. De får antagelig helt grei mat, men noen ser ut til å kreve gourmet-retter.
Jeg er jo seff ikke for at fanger skal spise tørt brød, eller bli banket opp og torturert daglig, men vi snakker altså om et fengsel her. Og ærlig talt, hvis fangene klager på for dårlig krydra mat, da har de det tross alt ikke så aller verst allikevel.
Image

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Hva synes dere om øye for øye-metoden da? (bokstavlig talt i dette tilfellet)

En domstol i Iran har dømt en mann til å bli blindet med syre, som straff for at han selv blindet en kvinne på den måten.






http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 796531.ece
hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Lance wrote:Tomas og hans frender får det jo til å se ut som fangene kun må spise rester fra søpla.
Du må endelig vise til hvor jeg fremstiller det på den måten. Dersom du ikke kan det bør du lese det jeg skriver i stedet for det du tror jeg skriver.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Lance
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 09 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lance »

Tomas wrote:
Lance wrote:Tomas og hans frender får det jo til å se ut som fangene kun må spise rester fra søpla.
Du må endelig vise til hvor jeg fremstiller det på den måten. Dersom du ikke kan det bør du lese det jeg skriver i stedet for det du tror jeg skriver.

Ikke lat som du er dum...
"De er ikke dømt til å spise dårlig mat".

Altså ikke nok krydder=dårlig mat...
Image

User avatar

Lance
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 09 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lance »

evilbanana wrote:Hva synes dere om øye for øye-metoden da? (bokstavlig talt i dette tilfellet)

En domstol i Iran har dømt en mann til å bli blindet med syre, som straff for at han selv blindet en kvinne på den måten.






http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 796531.ece

Sånn i et rent hevnperspektiv synes jeg det er helt greit, men er seff glad for at vi er mer siviliserte her hjemme.
Image

User avatar

Mephistofeles
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mephistofeles »

Affen wrote:
Mephistofeles wrote:Jeg har lenge lurt på hva du egentlig gjør på dette forumet, Affen, ettersom at uansett hvor du uttaler deg så får du en storm av uenighet og skjellsord.
Utrolig nok så mener jeg dette seriøst, og spør av ren nysgjerrighet, ettersom at jeg ikke finner noen andre grunner til at du uttaler deg så bastant i alle mulige diskusjoner, med mindre du faktisk kun er her for å provosere.

Jeg er her først og fremst for å diskutere musikk med likesinnede. At det ofte blir andre diskusjoner på off-topic er jo bare naturlig. Hvorfor så mange mener andre ting enn meg vet jeg ikke, og ja, jeg er en bastant person. Men om målet mitt var å bare provosere, hadde jeg gått lei for lenge siden.

Denne diskusjonen engasjerer meg, og jeg tok den med min kjære og min svigerfar ved middagsbordet igår, så nei, målet mitt er ikke å provosere, hverken her eller i musikktrådene.

Folk har forskjellige meninger, selv om veldig mange her inne ser ut til å være samkjørt med felles meninger. At mine meninger går på tvers av disse kan ikke jeg noe for. Men jeg blir litt f******a når folk tilsynelatende ikke tar mine meninger seriøst og bare tror jeg vil provosere.

Eneste tråden jeg bevisst har provosert i den seinere tida er "kjekke menn"-tråden.

Håper dette er svar godt nok for deg?
Mer enn godt nok. Takker for et alvorlig svar, til tross at det var et tilsynelatende tåpelig spørsmål.
Behold within, and not above,
One star in sight!

Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

evilbanana wrote:Hva synes dere om øye for øye-metoden da? (bokstavlig talt i dette tilfellet)

En domstol i Iran har dømt en mann til å bli blindet med syre, som straff for at han selv blindet en kvinne på den måten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 796531.ece

Dette er faktisk de beste nyhetene jeg har lest på lenge. En helt passende straff.

Dommen om at han skal blindes kom etter at Bahrami bragte saken inn for domstolen og begjærte at han skulle bli påtvunget samme liv som hun har.

Er det virkelig noen som ikke syns dette er bare rett og rimelig?
Image

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Lance wrote:
Tomas wrote:
Lance wrote:Tomas og hans frender får det jo til å se ut som fangene kun må spise rester fra søpla.
Du må endelig vise til hvor jeg fremstiller det på den måten. Dersom du ikke kan det bør du lese det jeg skriver i stedet for det du tror jeg skriver.
Ikke lat som du er dum...
"De er ikke dømt til å spise dårlig mat".
Altså ikke nok krydder=dårlig mat...
Og med dette fremstiller jeg det som om de "må spise rester fra søpla"?
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Lance
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 09 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lance »

Tomas wrote:
Lance wrote:
Tomas wrote:
Lance wrote:Tomas og hans frender får det jo til å se ut som fangene kun må spise rester fra søpla.
Du må endelig vise til hvor jeg fremstiller det på den måten. Dersom du ikke kan det bør du lese det jeg skriver i stedet for det du tror jeg skriver.
Ikke lat som du er dum...
"De er ikke dømt til å spise dårlig mat".
Altså ikke nok krydder=dårlig mat...
Og med dette fremstiller jeg det som om de "må spise rester fra søpla"?

Du syns tydeligvis at det er helt skandale at Eklund stakkar, ikke får bra nok krydder på maten sin.
At han ikke får det er ikke ensbetydende med at han får dårlig mat. Skjønner du ikke det, er du enten forferdelig dum, eller så er du kun ute etter å provosere.
Image

User avatar

Screamer
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Post by Screamer »

Ja, Tomas er nok forferdelig dum eller ute etter å provosere, siden det var jo nemlig akkurat det han mente.

User avatar

Topic author
Angelgrinder
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 26 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Angelgrinder »

Interessant at folket uttrykker seg så fornuftig her, men i fotballtråder om hooligans og vålenga, da skal negler rives av og hoder sparkes..
Did you ever find yourself drowning in a dark and crowded bar?

User avatar

Valdemar
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 23 Mar 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Valdemar »

Sånn som jeg ser det er det jo helt hinsides all idioti at man skal pine og straffe folk som er psykisk syke.
Det er ALLTID en grunn til at folk gjør handlinger som dette og det er jo grunnen som må angripes ellers vil man jo aldri komme frem til noe som helst.
Å straffe en som er psykisk syk med psykisk eller fysisk terror fører aldeles ingen vei. Det er jo samfunnet som skaper disse gjerningsmennene og ergo er det forebygging og rehabilitering som gjelder. Arv og miljø lizm. Nytter ikke å pine noen som allerede er et offer. I grunn synes jeg det er Affen, Lance og Angelgrinder som burde få seg en smekk for å tenke så banalt.

User avatar

_Antarath_
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 21 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by _Antarath_ »

Alle kriminelle bør behandles like godt som alle andre. Det er min mening. De har like mye verdi som alle andre



















SKÅL!

User avatar

_Antarath_
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 21 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by _Antarath_ »

Alle kriminelle bør bli behandlet likt som alle andre. De er kriminelle og fortjener slik behandlig


















SKÅL!

User avatar

Rec-1
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 05 Aug 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rec-1 »

Valdemar wrote:Sånn som jeg ser det er det jo helt hinsides all idioti at man skal pine og straffe folk som er psykisk syke.
Det er ALLTID en grunn til at folk gjør handlinger som dette og det er jo grunnen som må angripes ellers vil man jo aldri komme frem til noe som helst.
Å straffe en som er psykisk syk med psykisk eller fysisk terror fører aldeles ingen vei. Det er jo samfunnet som skaper disse gjerningsmennene og ergo er det forebygging og rehabilitering som gjelder. Arv og miljø lizm. Nytter ikke å pine noen som allerede er et offer. I grunn synes jeg det er Affen, Lance og Angelgrinder som burde få seg en smekk for å tenke så banalt.
Hvis du tenker sånn så kan jovel bortimot all kriminalitet på et vis unnskyldes og uskyldiggjøres. Skal innrømme at tanken har slått meg og, og er fornøyd bare kriminelle jeg ser på som avskum stues unna, liksom... de trenger ikke ha det plagsomt kun for å tilfredsstille en primitiv hevngjerrighet hos ofre/pårørende. Men samtidig bør det være harde nok reaksjoner på ting til at det kan være forebyggende.

User avatar

Valdemar
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 23 Mar 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Valdemar »

Rec-1 wrote:
Valdemar wrote:Sånn som jeg ser det er det jo helt hinsides all idioti at man skal pine og straffe folk som er psykisk syke.
Det er ALLTID en grunn til at folk gjør handlinger som dette og det er jo grunnen som må angripes ellers vil man jo aldri komme frem til noe som helst.
Å straffe en som er psykisk syk med psykisk eller fysisk terror fører aldeles ingen vei. Det er jo samfunnet som skaper disse gjerningsmennene og ergo er det forebygging og rehabilitering som gjelder. Arv og miljø lizm. Nytter ikke å pine noen som allerede er et offer. I grunn synes jeg det er Affen, Lance og Angelgrinder som burde få seg en smekk for å tenke så banalt.
Hvis du tenker sånn så kan jovel bortimot all kriminalitet på et vis unnskyldes og uskyldiggjøres. Skal innrømme at tanken har slått meg og, og er fornøyd bare kriminelle jeg ser på som avskum stues unna, liksom... de trenger ikke ha det plagsomt kun for å tilfredsstille en primitiv hevngjerrighet hos ofre/pårørende. Men samtidig bør det være harde nok reaksjoner på ting til at det kan være forebyggende.


Jeg tror frihetsberøvelse er straff nok i seg selv. Tror ikke folk har begreper om hvor hardt det faktisk må være. Det forebyggende arbeidet vil forhåpentligvis innebære at mennesket som har gjort det gale virkelig innser hvor galt og sykt det er å f.eks drepe et barn. Det må jo være målet at disse menneskene skal fungere i det fri etter endt straff. Hvordan samfunnet skal tjenes med at samfunnets sykeste skal bli stengt inne i et avlukke for så å kaste nøkkelen forstår virkelig ikke jeg.

User avatar

Black_death
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Black_death »

Kill.f**k.Die. wrote:
DarthVidar wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Grimkvlt wrote:Rehabilitering er for vinningsforbrytere og narkomane.

Akkurat. Alt kan ikke rehabiliteres, og spesielt ikke pedofili. Og finner man en dag en kur mot pedofili, så er det neppe smakfulle koteletter med bernaisesaus.
Leste et intervju med en som sitter inne for grove overgrep mot stedatteren sin. Denne fyren deltar frivillig i et prosjekt om såkalt kjemisk kastrering, som innebærer at han tar medisiner som fratar ham all lyst og til og med tanker om sex. I tillegg får han intensiv behandling av psykologer for å få mer innsikt i seg selv. Dette funker visstnok. Dessverre var han den eneste sedelighetsdømte i hele fengselet som deltok i prosjektet.


Kjemisk kastrering er nok ikke rehabilitering. Det er omtrent som å dope noen ned. Det er bare midlertidig. Når personen stikker av til Thailand, og glemmer å ta medisinen sin, er han like farlig som før.

Å? Ta medisinen. Ha, er det mulig!

User avatar

Black_death
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Black_death »

Affen wrote:
evilbanana wrote:Hva synes dere om øye for øye-metoden da? (bokstavlig talt i dette tilfellet)

En domstol i Iran har dømt en mann til å bli blindet med syre, som straff for at han selv blindet en kvinne på den måten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 796531.ece

Dette er faktisk de beste nyhetene jeg har lest på lenge. En helt passende straff.

Dommen om at han skal blindes kom etter at Bahrami bragte saken inn for domstolen og begjærte at han skulle bli påtvunget samme liv som hun har.

Er det virkelig noen som ikke syns dette er bare rett og rimelig?

Enig med Lance egentlig. Vi kan være glad det er i Iran. Der er dette en helt passende straff. Her i landet derimot ... helt klart ikke.

User avatar

Black_death
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Black_death »

Angelgrinder wrote:
Black_death wrote:Akk o ve.

Straff skal også virke avskrekkende. Når folk ser at straffen for forbrytelser er lav, vil de tenke at det ikke gjør så mye. 1 år for en voldtekt er jo ikke'no tenker de.

At friheten er en viktig menneskerett som du blir fratatt, skjønner ikke folk før de sitter der.

Øye for øye, tann for tann fungerer bare i samfunn som ikke kan ta vare på folk. Menneskeliv har en verdi i seg selv. En verdi som dødsstraff ikke tar vare på når det er en mulighet for at feil person ble tatt av dage.

En viktig del av straffen er rettferdighet for ofrene. De skal føle at de har blitt tatt alvorlig, blitt trodd på. De skal få oppreisning. Alle slike ord kan ikke uten videre reduseres til hevn. Det er ikke alt hevn.

Samtidig er det endel mennesker som ikke kan helbredes. Noen kan ikke bli bedre. F.eks en massemorder som må oppgis fordi han opplagt ikke kan leges. Han kan ikke bare slippes ut på samfunnet igjen.

Tiden leger alle sår ... når en forbryter kommer ut etter noen år, kan han håpe at folk har tilgitt/akseptert at han har sonet sin straff og la ham få ta opp livet sitt igjen der han slapp.

Straffen er viktig. Alt kan ikke botes med rehabilitering. Det funker bare for folk som har noe å rehabiliteres fra. Alle har ikke en "feil" eller "kortslutning" som må rettes opp. De må allikevel straffes. Samfunnet må fortelle dem at det de gjorde var feil.

Max enig. Spesielt med første del, at straffen skal virke avskrekkende. Men man kan selvsagt si at vedkommende som gjør slike ting ikke klarer å tenke konsekvens eller denslags og at mye blir gjort i forskjellige sinnstadier..det nytter iallefall ikke å bortimot dulle med fangene.

At straffen står i forhold til forbrytelsen betyr at samfunnet sender et signal om hva vi synes om den handlingen som skal straffes. Hvis straffen senkes i forhold til noe annet, betyr det at handlingen er mindre alvorlig i samfunnets øyne. Når voldtekter straffes såpass mildt som det gjør, sender det et signal om at voldtekt ikke er så farlig. På en måte er jo det å traumatisere et menneske for livet mer ødeleggende enn drap. Er du dø så er det jo bare de etterlatte som har interesse av straffen. Samtidig skjønner jeg jo at drap dømmes hardere enn å traumatisere noen for livet. Er du dø går du glipp av mange muligheter.

Skjønner ikke at dere orker denne nytteløse kveruleringen med Affen. Bare dropp det.

User avatar

Okultista
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Okultista »

Angelgrinder wrote:Interessant at folket uttrykker seg så fornuftig her, men i fotballtråder om hooligans og vålenga, da skal negler rives av og hoder sparkes..

hvilken tråd?

Locked Previous topicNext topic