Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hvilken bok leser du?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken bok leser du?

Post by evil_dave »

brodie wrote:
evil_dave wrote:

Akkurat ferdig med Thomas Pynchons Inherent vice. En krim UTEN tilbakestÄende sprÄkföring og overdrevent groteske seriemord?! Jaggu. Fete saker, anbefales!

Kongebok, PT Anderson lager film av den nÄ :)

JasÄ? Fett. Flaks at jeg fikk lest boka först da.

Gorger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gorger »

Har omsider skaffet med Dawkins - The God Delusion, og lest en fjerdedel av den. Gode argumenter og god retorikk.
GÄr litt sakte framover pga tidsklemma, men det jeg har lest sÄ langt, er "faglitteratur" som kan vÊre vanskelige Ä legge fra seg.

Image
La den som har forstand regne dyrets tall ut, for det er ett menneskes tall, og tallet er 3.1415926535897932384626...

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

Gorger wrote:

Har omsider skaffet med Dawkins - The God Delusion, og lest en fjerdedel av den. Gode argumenter og god retorikk.
GÄr litt sakte framover pga tidsklemma, men det jeg har lest sÄ langt, er "faglitteratur" som kan vÊre vanskelige Ä legge fra seg.

Synes bÞkene hans er for lange. Kunne holdt med 1/4 av lengden pÄ nesten alle. Han fÄr frem poenget meget godt i begynnelsen, sÄ skal det tvÊres ut.

Det er forskjell pĂ„ Ă„ HØRE pĂ„ metal, og Ă„ VÆRE metal.

Salt i sÄret gir ro i sjelen.

Image

Gorger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gorger »

De kristne, hadde de bare lest denne boken, trenger Ä fÄ ting inn med teskje :)

Image
La den som har forstand regne dyrets tall ut, for det er ett menneskes tall, og tallet er 3.1415926535897932384626...

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

Det gjelder de andre bÞkene hams ogsÄ.

Det er forskjell pĂ„ Ă„ HØRE pĂ„ metal, og Ă„ VÆRE metal.

Salt i sÄret gir ro i sjelen.

Image

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

Etgar Keret - Gaza Blues --- Novellekunstner av rang. Ikke alt holder like hÞyt nivÄ, men nÄr han treffer... aiaiai, da blir jeg bare sittende og knise frydefullt over bÄde sprÄk, iderikdom og stilen. ForelÞpig er det ingen av novellene fra "Gaza Blues" som overgÄr de i "SÄ banker det plutselig pÄ", men kvaliteten er sÄ bra at jeg mÄ gÄ resten av bÞkene hans i sÞmmene. Mulig fremtidig favorittforfatter.

Heinrich von Kleist - Fortellinger (Bokvennen forlag) "Heinrich von Kleist (1777-1811) regnes som et av tysk litteraturs store genier. I tillegg til skuespill og fortellinger skrev han en rekke essays og anekdoter om ulike tema ved inngangen til den moderne tid. I motsetning til andre forfattere i sin samtid forutsÄ Kleist utviklingen i det nye Europa, og formulerte, nÞyaktig og detaljert, hovedelementene i den kritikk som ble rettet mot det moderne samfunn: fremmedgjÞring, materialisme, individets stilling, statens rolle."
ForelÞpig har jeg bare fÄtt lest "Jordskjelv i Chile". Temmelig overrasket over brutaliteten mÄ jeg si.

Ulvir
Belie
Belie
Mood:

Post by Ulvir »

Etter Ä ha plÞyd gjennom backloggen etter at jeg ble ferdig med One Hundred Years, sÄ starta jeg pÄ Infinite Jest i gÄr kveld. Hakke lest langt nok til Ä formulere noen mening om den, utover at den virker svÊrt interessant. DFW greier Ä illustrere rastlÞshet og angst pÄ en rimelig god mÄte.

( ͥ° ͜ʖ ͥ°)

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

David Foster Wallace var virkelig noe for seg. Infinite Jest stÄr klar i hylla.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Bugge wrote:

f**n sÄ tregt det gÄr med Consider Phlebas. Fet historie, fete karakterer og alt sÄnt. Men det gÄr tregt. Skal gjÞre meg ferdig med den, og sÄ finne noe annet enn Banks gitt.

Den blir betraktelig bedre han setter opp tempoet i handlingen og gÄr mer i real-time. Da er han faktisk veldig bra. Ellers virker det som om han lider av Ä vÊre en middelmÄdig forfatter med gode karakterer og bra historie. Ikke helt ulikt George Martin.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

Banks skriver da vitterlig med langt stÞrre eleganse enn Martin. Prosaen hans er jo strÄlende.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Udunpute wrote:

Banks skriver da vitterlig med langt stÞrre eleganse enn Martin. Prosaen hans er jo strÄlende.

Jeg kan gÄ med pÄ at han skriver bedre. Men jeg vil ikke gÄ sÄ langt som Ä kalle ham en god forfatter. Med forbehold siden jeg kun har lest Consider Phlebas.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Lars Kepler - Sandmannen.

Den fjerde i serien om Joona Linna. Standard ukonvensjonell etterforsker med mental bagasje og usedvanlge evner. Med sin egen skakkjÞrte, egenrÄdige og uovervinnelige kvinnelige sidekick. Den forrige, Ildvitnet, var en stor opptur etter de to overfladiske og gjennomsnittlige som Äpnet serien. NÄ er det tilbake til Ä fÞlge strÞmmen, og vÊre mest mulig grafisk og brutal, som trenden er i nordisk krim nÄ. Eneste grunnen til at jeg leste den ut pÄ to dager, var at jeg ville bli ferdig med den. Full i logiske glipp og lÞse trÄder.

Treer pÄ terningen. Svak.

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Vil anbefale deg Ă„ sjekke ut Fauskanger sine to krim-bĂžker. Hvis du kan like Dickson Carr, Sherlock Holmes, Bjerke/Borge, Christie.
Og sĂ„ har jeg trua pĂ„ Johan Theorin sin Öland-serie.

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

Sjekk Fred Vargas. Faktisk rimelig bra, nesten sÄ bra at det kan nevnes i samme Ändedrag som "skikkelig" litteratur.

AngÄende Theorin, jeg har lest Blodleie, og den var rimelig daff ass. NÄr det er sagt, han skriver bedre enn den gjennomsnittlige krimforfatter. MEN, det sier jaggu ikke mye ass... Uansett, Blodleie begynner ok/lover en del, för det rakner totalt mot slutten og blir ren drit.

Mer svensk krim Ă„ sjekke ut: Roslund og Hellström. Samfunnskritisk og mörk samtidskrim med MENING etc. HÅ HÅ, D-R-I-T. Fy f**n, jeg dĂ€vver. Selger flere hundre tusen eks av hver bok. Lauf und kauf! Eller hvorfor ikke en bok med Camilla LĂ€ckberg? HHHNNGGGHG. Neia, gir meg nĂ„, je. Sov godt!

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Har bare lest de tre fÞrste av Fred Vargas, liker to av dem. Absolutt en forfatter Ä fÄ med seg om man vil styre unna dagens trend. Temmelig spesiell etterforsker den der Jean Baptiste Adamsberg.

Har altsĂ„ ikke lest bĂžkene til Theorin selv (enda), men tror de har noe for seg. Å ha lest Blodleie sier meg at du kanskje ikke er oppvakt nok til Ă„ lese krim (hĂžhĂžhĂž). Ikke at man skal henge seg for mye opp i priser som forfattere fĂ„r, men han vant faktisk Svenska Deckarakademins pris for beste krimdebut i 2007 og GlassnĂžkkelen i 2009 for Nattefokk. Den gemene hop pĂ„ bokelskere ligger pĂ„ 4.66/6, sĂ„ boka er definitivt ond nok (390 terningkast).

Topic author
DJGADD
Poser
Poser
Mood:

Post by DJGADD »

Har du fÄtt lest MADADDAM enda? FornÞyelige greier.

Hva annet av postapokalypsen bĂžr man lese?

Gjerne noe som ikke er sÄ grimt som the road.

:moon:

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Har bare lest de tre fÞrste av Fred Vargas, liker to av dem. Absolutt en forfatter Ä fÄ med seg om man vil styre unna dagens trend. Temmelig spesiell etterforsker den der Jean Baptiste Adamsberg.

Har altsĂ„ ikke lest bĂžkene til Theorin selv (enda), men tror de har noe for seg. Å ha lest Blodleie sier meg at du kanskje ikke er oppvakt nok til Ă„ lese krim (hĂžhĂžhĂž). Ikke at man skal henge seg for mye opp i priser som forfattere fĂ„r, men han vant faktisk Svenska Deckarakademins pris for beste krimdebut i 2007 og GlassnĂžkkelen i 2009 for Nattefokk. Den gemene hop pĂ„ bokelskere ligger pĂ„ 4.66/6, sĂ„ boka er definitivt ond nok (390 terningkast).

Er jeg ikke oppvakt nok fordi jeg begynner midt i serien? He he, joa, ser den. Men som erfaren krimleser vet du sikkert at en krimforfatter ALDRI vil eksludere NOEN (les: tjene sÄ mye peng som overhodet mulig), og slik pÄser at det er helt uproblematisk Ä hoppe inn pÄ en hvilken som helst bok i serien. Om det var dette du sikta til da, rofl.

NÄr det gjelder priser, og hva "den gemene hop" mener og slike ting, har du helt rett, det skal man drite i. JÀvlig mange som ser pÄ Grand Prix og, og stemmer Frp, men ikke dermed sagt at Grand Prix og Frp er vettugt. Face it, det aller meste av krim ER jo drit, seriöst, akkurat som all popunderholdning, det vÀre seg film eller musikk. Det aller meste er drit.

Nei, takke seg til Sjöwall og Whalöö, fortsatt best.

Litt misantropi pÄ morraskvisten der altsÄ, smileyface!

evil_dave
Belieber
Belieber
Mood:

Post by evil_dave »

Og du har jaggu rett, jeg er ikke akkurat noen detektiv, ha ha. Joa, jeg burde kanskje heller lest noen av de prisbelönnede bökene hans, men slikt sjekker jeg jo sjölsagt ikke pÄ forhÄnd, dessuten hadde jeg fÄtt Blodleie slengt etter meg pÄ arbe, sÄ det fikk bli den. UND, noe sier meg at den ikke her HELT annerledes enn de foregÄende bökene.

Locked Previous topicNext topic