Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Mike Oldfield

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Din eventuelle Oldfield favoritt...

Tubular Bells
5
38%
Hergest Ridge
1
8%
Ommadawn
5
38%
Incantations
1
8%
Amarok
0
No votes
The Songs Of Distant Earth
1
8%
 
Total votes: 13

Conan
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Conan »

har endel bra musikk denne karen :)

User avatar

Patto
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Patto »

Skal jeg trekke frem en skive av Mike Oldfield, må det bli Sallyangie-projektet han hadde med sin søster. Folk av godt merke innspilt da Mike Oldfield var 16 år og søsteren 21 år.

User avatar

Topic author
Magnetoencephalography
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 29 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Magnetoencephalography »

Bare å beklage at pollen ble litt snau, var egentlig ment å fokusere på Tubular Bells til og med Incantations. Om noen vil mekke en bedre poll så er det fritt frem :) .

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Mike Oldfield var mitt første møte med progen. Hørte "Crises" da jeg var 12-13 år og da var det gjort. Handlet raskt inn de fleste platene fra 70 og tildig 80-tallet. Hører sjelden på platene hans i dag, men det hender jeg setter de på. Favorittene mine er nok "Incantations", "Ommadawn", "Crises" og "Five miles out" i vilkårlig rekkefølge.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Patto wrote:Skal jeg trekke frem en skive av Mike Oldfield, må det bli Sallyangie-projektet han hadde med sin søster. Folk av godt merke innspilt da Mike Oldfield var 16 år og søsteren 21 år.

Sally har da sunget med Mike Oldfield på flere av platene hans også?!!:

Tubular Bells, Hergest Ridge, Ommadawn, Incantations, for å nevne i hvert fall de fire første.

Jeg har ikke hørt, bare lest om Sallyagie-prosjektet. Eldstebroren Terry Oldfield var vel også involvert, mener jeg?

Vet ellers at de startet i 1968, men at det ble slutt allerede i 1969, fordi lillebror Mike ikke likte deres Image (som blant annet besto av kostymer i grønn fløyel når de opptrådte :lol: ).

Bra du minte meg på dette, for jeg hadde glemt av hele Sallyangie-prosjektet. Den plata ("Children of the Sun", vel?) må jeg se å få skaffet meg! :D
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Etter noe *googling* fant jeg ut at Sallyangie, i tillegg til albumet Children of the sun (1968), også ga ut en singel i 1972:

Child of Allah/ Lady Go Lightly (7" - Philips 6006 259)
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

User avatar

Galilee
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galilee »

Noen som har hørt Tubular Bells i DTS-format? Ganske kul greie :) virkelig mye surround ute å går, forskjellige instrumenter i de forskjellige høytalerne og sånn. Gir en ny dybde i musikken helt klart, selv om det muligens kan bli litt distraherende å høre på for lydene flytter seg av og til fra en høytaler til den andre osv. Men morsom er det :)

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

hehe, jeg har bare en slik Kosovo utgave av en eller annen best of, men der er det mye örongodis! :D

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Galilee wrote:Noen som har hørt Tubular Bells i DTS-format? Ganske kul greie :) virkelig mye surround ute å går, forskjellige instrumenter i de forskjellige høytalerne og sånn. Gir en ny dybde i musikken helt klart, selv om det muligens kan bli litt distraherende å høre på for lydene flytter seg av og til fra en høytaler til den andre osv. Men morsom er det :)

Kvadrofoni (Stereofoni med fire signaler utsendt over fire høytalere. Denne lydform gir en mer naturtro og "romfølelse" gjengivelse enn monofoni og stereofoni) er morsomme greier, ja! :D

(DTS har vel omtrent samme virkning, antar jeg?)

Flere album ble spilt inn på 70-tallet i dette formatet, men det tok (av en eller annen merkelig grunn...?) aldri av.

Men (f.eks) Pink Floyd har i senere tid (siden 80-tallet) brukt kvadrofoni når de spiller live.
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

User avatar

highvoltage
Be
Be
Posts: 4
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by highvoltage »

Nytt dobbel album, Light and Shade, på trappene 27. september :wink:
Se info her: http://www.mikeoldfield.org/news/110805.htm
Synd at han har endt opp som narkoslave på Ibiza(etter hva jeg har hørt iallefall)...
:?: :?: :?: :?:

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

highvoltage wrote:Nytt dobbel album, Light and Shade, på trappene 27. september :wink:
Se info her: http://www.mikeoldfield.org/news/110805.htm
Synd at han har endt opp som narkoslave på Ibiza(etter hva jeg har hørt iallefall)...
:?: :?: :?: :?:

Han har hatt et hus på Ibiza, i tillegg til å ha vært engasjert i den såkalte "club-scenen" der.

(Tror foresten det var en av de Gallager-rævvhøla i Oasis som kjøpte huset hans?)

Dop finnes det vel, og når Oldfield er der? Vel... Lett og spekulere, men jeg har ikke hørt ryktene! :wink:

Oldfield's husprosjekt på Ibiza, står det om her:

http://www.toucansolutions.com/oldfield ... /villa.htm
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

User avatar

highvoltage
Be
Be
Posts: 4
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by highvoltage »

Aha, på det viset :idea:
club scene + Ibiza = dop er vel en matematisk ligning som det vanskelig lar seg gjøre å plukke fra hverandre :lol:

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

highvoltage wrote:Aha, på det viset :idea:
club scene + Ibiza = dop er vel en matematisk ligning som det vanskelig lar seg gjøre å plukke fra hverandre :lol:

Hehe, tror det er en relativt vanlig kombinasjon med de tre elementene der ja, men jeg har aldri hørt om at Oldfield har slike problemer, uten at jeg skal avvise det heller... :wink:
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

User avatar

highvoltage
Be
Be
Posts: 4
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by highvoltage »

Nei, har ikke hørt noen dop rykter rundt Mike jeg heller. Vi får se hva han bringer til torgs når Light and Shade blir sluppet 27. september. Han har visst signet en kontrakt med Mercury Records på 3 album.

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

highvoltage wrote:Nei, har ikke hørt noen dop rykter rundt Mike jeg heller. Vi får se hva han bringer til torgs når Light and Shade blir sluppet 27. september. Han har visst signet en kontrakt med Mercury Records på 3 album.

Light and Shade med OlDfield, perhaps...? :lol:
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.


Torstein
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Torstein »

Noen som har hørt skiva? Fortsatt merkelig at ingen har nevnt Voyager.

User avatar

Galilee
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galilee »

DummeBirger wrote:
Galilee wrote:Noen som har hørt Tubular Bells i DTS-format? Ganske kul greie :) virkelig mye surround ute å går, forskjellige instrumenter i de forskjellige høytalerne og sånn. Gir en ny dybde i musikken helt klart, selv om det muligens kan bli litt distraherende å høre på for lydene flytter seg av og til fra en høytaler til den andre osv. Men morsom er det :)

Kvadrofoni (Stereofoni med fire signaler utsendt over fire høytalere. Denne lydform gir en mer naturtro og "romfølelse" gjengivelse enn monofoni og stereofoni) er morsomme greier, ja! :D

(DTS har vel omtrent samme virkning, antar jeg?)

Flere album ble spilt inn på 70-tallet i dette formatet, men det tok (av en eller annen merkelig grunn...?) aldri av.

Men (f.eks) Pink Floyd har i senere tid (siden 80-tallet) brukt kvadrofoni når de spiller live.

Nja, denne tubular bells som jeg har er gitt ut i 2003 og er nok mikset på nytt for DTS-formatet. DTS er et surround lydformat i 5+1 kanaler ala Dolby Digital 5-1. DTS sin fordel er at den i forhold til DD (som gjerne brukes på film) kanskje er litt bedre på musikk. En del konsertDVDer blir laget med DTS. Kreves at man har en dvd-spiller/cd-spiller som støtter DTS samt forsterker og nok høytalere :)

Opplevde kvadrofoni på Pink Floyd på Valle hovin i 94(?). Veldig kult det :) Morsomt med skikkelig surround på musikken i stua også.


Torstein
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Torstein »

Galilee wrote:
DummeBirger wrote:
Galilee wrote:Noen som har hørt Tubular Bells i DTS-format? Ganske kul greie :) virkelig mye surround ute å går, forskjellige instrumenter i de forskjellige høytalerne og sånn. Gir en ny dybde i musikken helt klart, selv om det muligens kan bli litt distraherende å høre på for lydene flytter seg av og til fra en høytaler til den andre osv. Men morsom er det :)

Kvadrofoni (Stereofoni med fire signaler utsendt over fire høytalere. Denne lydform gir en mer naturtro og "romfølelse" gjengivelse enn monofoni og stereofoni) er morsomme greier, ja! :D

(DTS har vel omtrent samme virkning, antar jeg?)

Flere album ble spilt inn på 70-tallet i dette formatet, men det tok (av en eller annen merkelig grunn...?) aldri av.

Men (f.eks) Pink Floyd har i senere tid (siden 80-tallet) brukt kvadrofoni når de spiller live.

Nja, denne tubular bells som jeg har er gitt ut i 2003 og er nok mikset på nytt for DTS-formatet. DTS er et surround lydformat i 5+1 kanaler ala Dolby Digital 5-1. DTS sin fordel er at den i forhold til DD (som gjerne brukes på film) kanskje er litt bedre på musikk. En del konsertDVDer blir laget med DTS. Kreves at man har en dvd-spiller/cd-spiller som støtter DTS samt forsterker og nok høytalere :)

Opplevde kvadrofoni på Pink Floyd på Valle hovin i 94(?). Veldig kult det :) Morsomt med skikkelig surround på musikken i stua også.
Funker DTS på vanlige anlegg? (Var vel i 94 ja)

Locked Previous topicNext topic