Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Black metal - Hva er viktigst for deg?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er viktigst for deg?

Lyrikken
3
3%
Musikken
111
94%
Bandets formeninger
1
1%
Bandets ytre preg/stil
3
3%
 
Total votes: 118

Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Nå hører jeg ikke avskrekkende mye på black metal, men et og anna band har man da sans for (selv om jeg antar at Keep of Kalessin, Dimmu Borgir og Borknagar faller utafor black metal-betegnelsen hos de mest tr00. Men Emperor godtas vel ihvertfall...) I slike tilfeller er det selvsagt kun musikken som betyr noe, i likhet med alle andre sjangere.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Stian wrote:Hvor bandet kommer fra er viktigst.

Typisk deg å være politisk korrekt og da.


Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

Le Musique
Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Det har hendt at lyrikken har vært så hinsides dårlig/tåpelig at jeg ikke har klart å høre på musikken. "The Ogress" av Crest of Darkness er et kroneksempel for min del. Dette hører riktignok til sjeldenhetene, men dog.

User avatar

Anders S
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 07 Nov 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 33

Post by Anders S »

Det viktigste for meg er at skiva har en gjennomgående sterk stemning.
慨世憂国

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

... en sterk stemning av kjølig uhygge og faenskap.
That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

General ell?
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 15 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by General ell? »

Hva slags instrumenter de bruker seff.

Hører ikke på band som bruker vic firth trommestikker, feks.
Mr. MARSHALL

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Musikken er viktigst, noe som særlig bør understrekes i black metal hvor man lett kan bli distrahert av andre ting. Stilen setter en liten spiss den og egentlig, men er ikke like viktig.
ROCK!

User avatar

manndaudsvinter
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 20 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by manndaudsvinter »

I hovedsak er det musikken, men image, tekster og formeninger må som oftest også være på plass for at det ikke skal bli uspiselig.
Men dette pleier å følge hverandre uansett. Band med irriterende image (oljefat, blåmaling etc.), ingen formeninger og tekster om fiskerimarkedet er som regel dårlige uansett.

Satyr har for eksempel ingen formeninger om noe som helst for tiden. Ihvertfall ikke formeninger som kan støte noen. Og musikken til Satyricon er dårligere enn noen gang. Ikke bruker de liksminke og våpen lenger på fotoene heller (kan jo støte minoritetene), men kanskje til nød et stearinlys eller to.

I 1994 derimot var Satyr mer ekstrem i sine holdninger og hatet det meste. Musikken var samtidig av langt høyere standard.

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

VonMünchhausen wrote:Det har hendt at lyrikken har vært så hinsides dårlig/tåpelig at jeg ikke har klart å høre på musikken. "The Ogress" av Crest of Darkness er et kroneksempel for min del. Dette hører riktignok til sjeldenhetene, men dog.

Jajo. Men nå er det ikke direkte sjelden at det trengs en del ekstrainnsats for å i det hele tatt få med seg lyrikken, enten pga. vokalstilen eller fordi de synger på ukrainsk eller dansk eller en annen form for kaudervelsk. Hvis jeg ikke skjønner hva f**n det er de skriker om kan det like gjerne være oppramsinger av skøytetider fra sekstitallet.

Ett prinsipp har jeg, og det er at jeg ikke frivillig støtter åpenbare NSBM-band økonomisk. Da driter jeg i å kjøpe skivene og laster heller ned med god samvittighet (jeg har dog funnet svært få NSBM-band som lager musikk som er verdt å høre på i første omgang).

User avatar

Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Regner ikke med at så mange her velger 'musikken er viktigst', så jeg går for den :mrgreen: . Men innenfor black metal synes jeg at et band helst bør ha blyanttegna cover for at det skal være true.
Image

User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Haha. Årets enkleste poll. Uten bra musikk hjelper det svært lite med rett holdning og god lyrikk. Det som måtte mene noe annet bør spise mye smarties

User avatar

DisgustingSemla
Belieber
Belieber
Posts: 27
Joined: 28 Nov 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DisgustingSemla »

Musikken, først og fremst. Men resten er avgjørende for helhetsinntrykket.

User avatar

skadesk
Belieber
Belieber
Posts: 97
Joined: 26 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by skadesk »

bare jeg som er her for synthen og sminka?, gurimalla

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Leif wrote:
VonMünchhausen wrote:Det har hendt at lyrikken har vært så hinsides dårlig/tåpelig at jeg ikke har klart å høre på musikken. "The Ogress" av Crest of Darkness er et kroneksempel for min del. Dette hører riktignok til sjeldenhetene, men dog.

Jajo. Men nå er det ikke direkte sjelden at det trengs en del ekstrainnsats for å i det hele tatt få med seg lyrikken, enten pga. vokalstilen eller fordi de synger på ukrainsk eller dansk eller en annen form for kaudervelsk. Hvis jeg ikke skjønner hva f**n det er de skriker om kan det like gjerne være oppramsinger av skøytetider fra sekstitallet.

Ett prinsipp har jeg, og det er at jeg ikke frivillig støtter åpenbare NSBM-band økonomisk. Da driter jeg i å kjøpe skivene og laster heller ned med god samvittighet (jeg har dog funnet svært få NSBM-band som lager musikk som er verdt å høre på i første omgang).

Eller så står lyrikken i tekstheftet. Vet ikke om jeg hører til noen minoritet her, men jeg følger (nesten) alltid med på tekstene (der de er inkludert), uansett om jeg kan språket eller ei. Låttitlene leses først og de er delvis avgjørende for om jeg "går videre" inn i tekstmaterialet. Døren inn til DSO, f.eks, ble lettere å åpne på bakgrunn av de uhyre reflekterte og velskrevne tekstene deres, sjøl om musikken var en gigantisk skuffelse til å begynne med (pga MASSIV hype).

Skiver med elendig lyrikk forsvinner stort sett ut av samlingen, men mindre musikken skulle være helt genial. Hvis bandet er usikker på kvaliteten på tekstene bør de iallfall la være å trykke dem i bookleten.

Jeg støtter heller ikke ideologien til NSBM, men jeg er helt for ekstremitet i en ekstrem sjanger og som kunstform bør BM absolutt være provoserende og da helst i alle kanaler. Det hjelper fint lite at DB har et godt konsept på sin siste skive, så lenge de blir en Kaptein Sabeltann-utgave av sjangeren.


PS. Nå er det jo også en kjennsgjerning at jo mer ekstremvokal du har hørt, jo lettere oppfatter du ordene oppi all forvrengningen og det er absolutt en del vokalister som har meget tydelig diksjon.


Sigurd
Belieber
Belieber
Posts: 24
Joined: 25 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sigurd »

Stian wrote:Hvor bandet kommer fra er viktigst.

Enig. Hører kun på band fra Vestoppland. Crest of Darkness \m/

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

VonMünchhausen wrote: Eller så står lyrikken i tekstheftet.

Ja, det hender jo nokså ofte.

Vet ikke om jeg hører til noen minoritet her, men jeg følger (nesten) alltid med på tekstene (der de er inkludert), uansett om jeg kan språket eller ei.

Jeg også. Vel, hvis jeg ikke forstår språket tar jeg kanskje litt lettere på dem.

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Steve Peck wrote:(selv om jeg antar at Keep of Kalessin, Dimmu Borgir og Borknagar faller utafor black metal-betegnelsen hos de mest tr00. Men Emperor godtas vel ihvertfall...)
Utgivelsene til og med Reclaim burde da være godkjent. Kan ikke skjønne annet.
ROCK!

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Feelinga, mann!
The lime of the ancient marinade.

User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

Musikken, men nazidritt styrer jeg unna uansett om musikken er bra.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

Locked Previous topicNext topic