Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Norge ikke lenger på topp når det gjelder Black Metal?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er Norges storhetstid over?

Norge er fortsatt best!
78
57%
Norge er ligger på lik linje med andre land
26
19%
Andre land er bedre!
34
25%
 
Total votes: 138

Mastema
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mastema »

smaafaen wrote:
Vanya wrote:
smaafaen wrote:Vi har Darkthrone, det sier alt.

DARKTHRONE er DARKTHRONE, ja. Men er scena til Schweiz beste nå til dags kun fordi den inngår C. FROST og SAMAEL?

gaaaah, LES hva jeg skrev da!
HiddenRising kommer her å sier at Norge har begredelig musikk, da nevner jeg Darkthrone for å poengtere at Norge har god(e) band. jeg skrev da absolutt ikke at Darkthrone satte dem på toppen av verdens basis under BM sjangern.

vel, Darkthrone har ikke gitt ut så j****g mye bra de siste åra da.
Du vil vel ikke calle the cult is alive, reinspikka black metal?

User avatar

DisgustingSemla
Belieber
Belieber
Posts: 27
Joined: 28 Nov 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DisgustingSemla »

Mastema wrote:
smaafaen wrote:
Vanya wrote:
smaafaen wrote:Vi har Darkthrone, det sier alt.

DARKTHRONE er DARKTHRONE, ja. Men er scena til Schweiz beste nå til dags kun fordi den inngår C. FROST og SAMAEL?

gaaaah, LES hva jeg skrev da!
HiddenRising kommer her å sier at Norge har begredelig musikk, da nevner jeg Darkthrone for å poengtere at Norge har god(e) band. jeg skrev da absolutt ikke at Darkthrone satte dem på toppen av verdens basis under BM sjangern.

vel, Darkthrone har ikke gitt ut så j****g mye bra de siste åra da.
Du vil vel ikke calle the cult is alive, reinspikka black metal?

personlig liker jeg skiva godt, men om det er reinspikka black metal er det nok mange uenigheter om.
The Countess laughs and sips her wine.

User avatar

Goatblessed necropenis
Poser
Poser
Posts: 314
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatblessed necropenis »

fukkwitt wrote:Hvorfor gidder dere å bry dere, kan dere ikke bare innse toget for BM som sjanger har gått for lengst? BM anno 2006 er komplett håpløst. Hvorfor bedrive tiden sin med fjollete UG-triks som begynte å bli latterlige allerede for 12-13 år siden?
Finn på noe annet! Vi trenger ikke musikalske anakronismer, vi trenger utvikling. Progresjon, ikke stagnativ indianerholdning. Sjangere oppsto pga eksperimentering, ikke konservatisme.

Vi trenger ikke BM i 2006. Komplett overflødig musikk, som for lengst har blitt en pakke. Vi trenger ingen scene.

Og hva er du som liksom vet hva "vi" trenger og ikke trenger? Du kan høre på akkurat hva f**n du vil for min del, men å sitte der å påstå at "vi" andre ikke trenger black metal blir latterlig. Du er gått lei og har sikkert blitt bestefar eller noe sånt, men det betyr ikke at det ikke lenger finnes godsaker rundt omkring. Undergrunnen hersker fremdeles, det er der røttene alltid vil være, det er der kjernen av ekte black metal fremdeles ligger.
DØDSMARSJ TIL h*****e!

User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Ave Penisen, for f**n!


np Absolutus
Image

User avatar

dødshemma
Belieber
Belieber
Posts: 31
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dødshemma »

necronomicon wrote: Kvist - eksisterer det fremdeles?

Har ikkje Kvist lagt metalen på hylla å starta Xploding plastics? Eller tar eg heilt feil no...
E du med oss i dag, byrja tanken bli klar?

User avatar

dødshemma
Belieber
Belieber
Posts: 31
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dødshemma »

hellthrash wrote:
necronomicon wrote: Kvist - eksisterer det fremdeles?

Har ikkje Kvist lagt metalen på hylla å starta Xploding plastics? Eller tar eg heilt feil no...


f**n totaldeath!! du har tatt min innlogging!
E du med oss i dag, byrja tanken bli klar?

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Goatblessed necropenis wrote:
fukkwitt wrote:Hvorfor gidder dere å bry dere, kan dere ikke bare innse toget for BM som sjanger har gått for lengst? BM anno 2006 er komplett håpløst. Hvorfor bedrive tiden sin med fjollete UG-triks som begynte å bli latterlige allerede for 12-13 år siden?
Finn på noe annet! Vi trenger ikke musikalske anakronismer, vi trenger utvikling. Progresjon, ikke stagnativ indianerholdning. Sjangere oppsto pga eksperimentering, ikke konservatisme.

Vi trenger ikke BM i 2006. Komplett overflødig musikk, som for lengst har blitt en pakke. Vi trenger ingen scene.

Og hva er du som liksom vet hva "vi" trenger og ikke trenger? Du kan høre på akkurat hva f**n du vil for min del, men å sitte der å påstå at "vi" andre ikke trenger black metal blir latterlig. Du er gått lei og har sikkert blitt bestefar eller noe sånt, men det betyr ikke at det ikke lenger finnes godsaker rundt omkring. Undergrunnen hersker fremdeles, det er der røttene alltid vil være, det er der kjernen av ekte black metal fremdeles ligger.

Når BM oppsto (som annengen. fenomen) var den en nødvendig motvekt til hva metallen forøvrig hadde å tilby. Så er ikke tilfelle nå.
Man trenger ikke evig uttværing av musikalske klisjeer, enten det er black, thrash, death, pønk eller føkkings reggae, det er poenget mitt. Tenke nytt nå, ikke bare retro. Bryte ut av rammer. Greker, ikke aboriginer. Vi trenger en ny motvekt.

Og har noen nektet for at det fortsatt finnes godsaker i blant? Men okkesom: en regndråpe alene utgjør ikke høljregn, vet du.

Og "undergrunn" som automatisk kvalitetsstempel etter Internets allemenngjøring er noe av det dummeste jeg har hørt så langt denne uken.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

User avatar

Falon
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 18 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Falon »

fukkwitt wrote:
Goatblessed necropenis wrote:
fukkwitt wrote:Hvorfor gidder dere å bry dere, kan dere ikke bare innse toget for BM som sjanger har gått for lengst? BM anno 2006 er komplett håpløst. Hvorfor bedrive tiden sin med fjollete UG-triks som begynte å bli latterlige allerede for 12-13 år siden?
Finn på noe annet! Vi trenger ikke musikalske anakronismer, vi trenger utvikling. Progresjon, ikke stagnativ indianerholdning. Sjangere oppsto pga eksperimentering, ikke konservatisme.

Vi trenger ikke BM i 2006. Komplett overflødig musikk, som for lengst har blitt en pakke. Vi trenger ingen scene.

Og hva er du som liksom vet hva "vi" trenger og ikke trenger? Du kan høre på akkurat hva f**n du vil for min del, men å sitte der å påstå at "vi" andre ikke trenger black metal blir latterlig. Du er gått lei og har sikkert blitt bestefar eller noe sånt, men det betyr ikke at det ikke lenger finnes godsaker rundt omkring. Undergrunnen hersker fremdeles, det er der røttene alltid vil være, det er der kjernen av ekte black metal fremdeles ligger.

Når BM oppsto (som annengen. fenomen) var den en nødvendig motvekt til hva metallen forøvrig hadde å tilby. Så er ikke tilfelle nå.
Man trenger ikke evig uttværing av musikalske klisjeer, enten det er black, thrash, death, pønk eller føkkings reggae, det er poenget mitt. Tenke nytt nå, ikke bare retro. Bryte ut av rammer. Greker, ikke aboriginer. Vi trenger en ny motvekt.

Og har noen nektet for at det fortsatt finnes godsaker i blant? Men okkesom: en regndråpe alene utgjør ikke høljregn, vet du.

Og "undergrunn" som automatisk kvalitetsstempel etter Internets allemenngjøring er noe av det dummeste jeg har hørt så langt denne uken.

Husk nå på at den klassiske musikken har eksistert (som vi kjenner den idag (mer eller mindre)) i godt over 300 år..og den har klart å utvikle seg markant.. skjønt jeg kan også være enig i at mye av det som gjøres idag for å holde liv i den klassiske musikken, er bortkastet.. når det ikke er mer å hente i en sjanger er det ikke mer å hente.. men pokker.."BM" har eksistert i et par tiår..det er veldig kontroversielt og veldig "riktig" å si: "drit i black metal da..", men er det ikke bedre å enten gjøre noe med det selv, sett ting i en ny kontekst, komponer noe genialt, eller bare dra frem de gammle Venom albumene sin og kooose seg med de. Det er bare bortkastet å gå rundt å klage på alle bandene som kommer nå og si at de ikke gjør noe vettdugt..Jeg er veldig enig at det kommer ufattelig mye uinteressant fra den kanten der, og det vil det nok fortsette med..men så lenge en ikke har laget eller i det hele tatt kommet med noe selv, kan det være litt det samme..

Det er sant at svartmetallen var en motvekt til det som tidligere var, men en ny motvekt vil naturlig komme etterhvert. At en må tenke nytt, er jeg utelukkende enig i..det er vel det som gjør det spennede å være musikker også....men å si at "BM" anno 2006, er komplett overflødig, blir drøyt...
..and for you who walk through the mourning mist, those fainted eayes of all dreams perdition..

www.myspace.com/irrchaos

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Nå har man en nokså mye større palett å ta fra når det gjelder klassisk enn eksempelvis pønk og BM, da, så sammenligniningen blir ikke helt korrekt.
Men venter på motvekten som nevnt ovenfor, ja.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

User avatar

Goatblessed necropenis
Poser
Poser
Posts: 314
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatblessed necropenis »

fukkwitt wrote:
Goatblessed necropenis wrote:
fukkwitt wrote:Hvorfor gidder dere å bry dere, kan dere ikke bare innse toget for BM som sjanger har gått for lengst? BM anno 2006 er komplett håpløst. Hvorfor bedrive tiden sin med fjollete UG-triks som begynte å bli latterlige allerede for 12-13 år siden?
Finn på noe annet! Vi trenger ikke musikalske anakronismer, vi trenger utvikling. Progresjon, ikke stagnativ indianerholdning. Sjangere oppsto pga eksperimentering, ikke konservatisme.

Vi trenger ikke BM i 2006. Komplett overflødig musikk, som for lengst har blitt en pakke. Vi trenger ingen scene.

Og hva er du som liksom vet hva "vi" trenger og ikke trenger? Du kan høre på akkurat hva f**n du vil for min del, men å sitte der å påstå at "vi" andre ikke trenger black metal blir latterlig. Du er gått lei og har sikkert blitt bestefar eller noe sånt, men det betyr ikke at det ikke lenger finnes godsaker rundt omkring. Undergrunnen hersker fremdeles, det er der røttene alltid vil være, det er der kjernen av ekte black metal fremdeles ligger.

Når BM oppsto (som annengen. fenomen) var den en nødvendig motvekt til hva metallen forøvrig hadde å tilby. Så er ikke tilfelle nå.
Man trenger ikke evig uttværing av musikalske klisjeer, enten det er black, thrash, death, pønk eller føkkings reggae, det er poenget mitt. Tenke nytt nå, ikke bare retro. Bryte ut av rammer. Greker, ikke aboriginer. Vi trenger en ny motvekt.

Og har noen nektet for at det fortsatt finnes godsaker i blant? Men okkesom: en regndråpe alene utgjør ikke høljregn, vet du.

Og "undergrunn" som automatisk kvalitetsstempel etter Internets allemenngjøring er noe av det dummeste jeg har hørt så langt denne uken.

Igjen og igjen sitter du og sier hva "vi" trenger og ikke trenger. Jeg driter som sagt i hva du trenger osv, poenget mitt er at jeg trenger black metal og interessen min og engasjementet mitt knyttet til sjangeren er mer brennende enn det noen gang har vært. Og her er jeg nok ikke alene. Ikke alle (heldigvis) deler det synet du har om at black metal må trenge ut i det vie og det breie og at alle banda skal springe i hver sin retning med nye ideer. Hvor langt skal det egentlig gå før det ikke er black metal lenger? Det er riktignok en helt annen diskusjon, men siden du påstår at black metal trenger å sprenge rammer lurer jeg litt på hvordan du tenker. Man kan ikke drive å putte all slags elementer inn i black metal utelukkende for å komme med noe nytt eller revolusjonerende, da blir det fort noe helt annet enn black metal.

Det finnes veldig mange band enda som fremdeles klarer å vekke mørke og destruktive følelser i folk, band som fremdeles klarer å mane frem den gode gamle feelingen og tankesettet som var grunnpilar for sjangeren back then. Det finnes fremdeles band i dag som setter holdning, ideologi og budskap foran musikk, eller i det minste setter disse tingene i samme størrelsesorden som musikken, der det liksom ikke bare skal handle om instrumentale ferdigheter. For det har iallefall black metal aldri dreiet seg om, de beste skivene gjennom tidene er så bra som de er pågrunn av følelsene som blir spredd ut, ikke gjennom instrumental briefing eller trang til eksperimentell utfoldelse. De beste og viktigste skivene er kanskje forskjellig sammenlignet opp mot hverandre individuelt sett, men de har en slags felles stemning i musikken, old school feelingen om du vil.

Og det jeg skrev om undergrunnen misforstod du nok litt, det var aldri ment som et kvalitetsstempel i seg selv fra min side, men snarere et hint til deg om at det er i undergrunnen man hovedsakelig fremdeles finner de ekte sakene. Og selv om internett synliggjør det aller meste av selv de mest obskure banda rundt omkring er det likevel ikke slik at infoen fyker i trynet på deg sånn helt av seg selv. Man må rote frem til det selv. Er man interessert nok finner man gull, er man ikke interessert lenger er man ikke interessert i å lete heller, som jeg mistenker deg for. Såpass mange band som eksisterer i dag rundt omkring skulle det bare mangle at det ikke fantes bra band, men man utvikler da en slags sans også som gjør at man evner å skille ut det man ikke trenger, det som ikke representer det uttrykket man søker etter. Selv om black metal bare har eksistert i en 20-25 år, er dens kraft og egenart så spesiell at den aldri vil dø ut, iallefall ikke på veldig lenge.

"The cult is alive, and the cult is eternal".
DØDSMARSJ TIL h*****e!

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

Goatblessed necropenis wrote:Ugh Ugh
Hvordan type ideologi er det dagens undergrunnsblackmetal fronter egentlig? Jeg har problemer med å finne noe enhetlig ideologisk hos noen nye old-school-orkester, rent bortsett fra overflatiske fakter og "herming" etter tidligere band. Et knippe band klarer å presentere en del interresant musikk dog, det skal sies.
Rökning kan skada sperman och minskar fruktsamheten.


Æsel
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 01 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Æsel »

Primitiv Kloning wrote:
Goatblessed necropenis wrote:Ugh Ugh
Hvordan type ideologi er det dagens undergrunnsblackmetal fronter egentlig? Jeg har problemer med å finne noe enhetlig ideologisk hos noen nye old-school-orkester, rent bortsett fra overflatiske fakter og "herming" etter tidligere band. Et knippe band klarer å presentere en del interresant musikk dog, det skal sies.

Ho ho, er langt på vei enig i din teori om den generelle ideologien i undergrunns black metal. :lol:

EDIT: Det gjelder mange av de mer kjente også, forresten.

User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

Primitiv Kloning wrote:
Goatblessed necropenis wrote:Ugh Ugh
Hvordan type ideologi er det dagens undergrunnsblackmetal fronter egentlig? Jeg har problemer med å finne noe enhetlig ideologisk hos noen nye old-school-orkester, rent bortsett fra overflatiske fakter og "herming" etter tidligere band. Et knippe band klarer å presentere en del interresant musikk dog, det skal sies.

Dette gjelder absolutt alle sjangere innen rock og metal vi jeg si.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte mener original musikk automatisk
betyr at det er helt ufattelig bra. Black metal er ikke hvilken som helst
sjanger, man kan ikke boltre seg fritt heldigvis, siden det er rammer som
ikke bør brytes før man er langt ute på viddene, og langt ifra black metal.

Det virker nesten som det er en uting å mene at de gamle black metal
klassikerne er brilliante, men samtidig mene at sjangeren er like interessant da som nå.
Er man nødt til å gå lei? Det har nok med hvor stor tørsten er etter mer,
og fukkwit/kloning sin tørste er borte. Vi "andre" er fortsatt tørste, og
brenner etter mer, for vi hører og føler fortsatt det geniale vi finner i
The Return... eller Under a Funeral Moon, i dagens black metal.

-

User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Det virker som om noen er sure på oss som fortsatt finner gull også fra nyere dato. Hva er problemet egentlig!?
Image

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

TheUnborn wrote:
Primitiv Kloning wrote:
Goatblessed necropenis wrote:Ugh Ugh
Hvordan type ideologi er det dagens undergrunnsblackmetal fronter egentlig? Jeg har problemer med å finne noe enhetlig ideologisk hos noen nye old-school-orkester, rent bortsett fra overflatiske fakter og "herming" etter tidligere band. Et knippe band klarer å presentere en del interresant musikk dog, det skal sies.

Dette gjelder absolutt alle sjangere innen rock og metal vi jeg si.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte mener original musikk automatisk
betyr at det er helt ufattelig bra. Black metal er ikke hvilken som helst
sjanger, man kan ikke boltre seg fritt heldigvis, siden det er rammer som
ikke bør brytes før man er langt ute på viddene, og langt ifra black metal.

Det virker nesten som det er en uting å mene at de gamle black metal
klassikerne er brilliante, men samtidig mene at sjangeren er like interessant da som nå.
Er man nødt til å gå lei? Det har nok med hvor stor tørsten er etter mer,
og fukkwit/kloning sin tørste er borte. Vi "andre" er fortsatt tørste, og
brenner etter mer, for vi hører og føler fortsatt det geniale vi finner i
The Return... eller Under a Funeral Moon, i dagens black metal.

-

Joda, har ingen problemer med å forstå hva du mener. Jeg sjekker til stadighet ut nye undergrunnsband, og finner i ny og ne ting jeg liker. Mitt poeng var ikke at originalitet er en nødvendighet for å skape interessant musikk, men at "ideologi" er et svært søkt ord å bruke om denne musikkens lyriske og estetiske innhold eller innpakning. For meg dreier såkaldt "primitiv" eller "old-school" black metal seg om stemninger, noe jeg tror du er enig i. Stemningen kommer fra musikken, og har lite å gjøre med kvasi-sataniske enderim. Ideologi av noe slag har jeg derimot tilgode å finne i noe som helst black metal band.
Rökning kan skada sperman och minskar fruktsamheten.

User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Nyere DsO, Heresi, Ondskapt og Kriegsmachine, for å nevne noen få.
Image

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

Det eneste bandet der jeg har noe forhold til er DSO, og de fremstår som mer seriøse enn de flesta andre når det kommer til lyrikk og budskap ja. Noen ideologisk forankring har jeg problemer med å spore. Det dreier seg nok mer om konsept og eksistensiell filosofi, uten noen tydelig forankring verken her eller der.
Rökning kan skada sperman och minskar fruktsamheten.

User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

http://heresi.se/ - Heresi (Skamfer sitt prosjekt, ex-Ondskapt)

Men trenger en ideologi å ha et enkelt rotfeste? Jeg mener ihvertfall ikke det. DsO sine tanker rundt mennesket vs. hellighet, "kenosisme" og eksistensielle filosofi vil jeg absolutt kalle en solid ideologi, som står MINST like sterkt som bandets musikk.
Image

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

gnombob wrote:http://heresi.se/ - Heresi (Skamfer sitt prosjekt, ex-Ondskapt)

Men trenger en ideologi å ha et enkelt rotfeste? Jeg mener ihvertfall ikke det. DsO sine tanker rundt mennesket vs. hellighet, "kenosisme" og eksistensielle filosofi vil jeg absolutt kalle en solid ideologi, som står MINST like sterkt som bandets musikk.

Nei, og det har jeg heller aldri skrevet. DSO er uansett det mest enhetlige BM-bandet jeg har støtt på, hva angår forholdet mellom "ideologi" og musikk, og det var alle andre enn de jeg tenkte på i utgangspunktet. Hva gjelder hopen av ny black metal er dette ganske annerledes. Kikker innom Heresi.
Rökning kan skada sperman och minskar fruktsamheten.

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Satans quotedrit, får ikke til!!!!!!! :cry:

Så vi gjør slik:


Igjen og igjen sitter du og sier hva "vi" trenger og ikke trenger. Jeg driter som sagt i hva du trenger osv, poenget mitt er at jeg trenger black metal og interessen min og engasjementet mitt knyttet til sjangeren er mer brennende enn det noen gang har vært.

Deg om det. Men må man ha en zillion band i en sjanger? Må man bli foret med nye band HELE tiden? Når dømetallscena flata ut i sin tid, trengte man en fortsatt stødig influx av nye band som spydde ut mere skit? Javel.
Det er en grunn til at ting stagnerer etter en stund. Det er en grunn til at man i forskjellige sjangere får reaksjoner og motreaksjoner, bølger og motbølger.

Og her er jeg nok ikke alene. Ikke alle (heldigvis) deler det synet du har om at black metal må trenge ut i det vie og det breie og at alle banda skal springe i hver sin retning med nye ideer.

Ingen har sagt noe om at sjangeren må ut til "folket" om det var det du insinuerte.

Hvor langt skal det egentlig gå før det ikke er black metal lenger? Det er riktignok en helt annen diskusjon, men siden du påstår at black metal trenger å sprenge rammer lurer jeg litt på hvordan du tenker. Man kan ikke drive å putte all slags elementer inn i black metal utelukkende for å komme med noe nytt eller revolusjonerende, da blir det fort noe helt annet enn black metal.

Men hvorfor må det være Black Metal? Må det være det absolutt hele tiden? Selv om klisjeene hagler, og det meste har blitt gjort ørten ganger før (og gjerne med mere troverdighet), må det fortsatt være BM? Er verden BM? Har BM et monopol på hatefull musikk?
Men når sant skal sies har jeg sansen for folk som pusher grensene i sin sjanger, bare man ikke bøger ut essensen av sjangeren helt, da får man finne en annen merkelapp.

Det finnes veldig mange band enda som fremdeles klarer å vekke mørke og destruktive følelser i folk, band som fremdeles klarer å mane frem den gode gamle feelingen og tankesettet som var grunnpilar for sjangeren back then.

(Med uthevet skrift) Fint for deg, jeg har ikke klart å finne dem, men hvis du har så for all del. Kos deg med dem, det er din rett som musikkineressert.

Det finnes fremdeles band i dag som setter holdning, ideologi og budskap foran musikk, eller i det minste setter disse tingene i samme størrelsesorden som musikken, der det liksom ikke bare skal handle om instrumentale ferdigheter.

(Med uthevet skrift) Akkurat det er noe av feilen mener nå jeg.


For det har iallefall black metal aldri dreiet seg om, de beste skivene gjennom tidene er så bra som de er pågrunn av følelsene som blir spredd ut, ikke gjennom instrumental briefing eller trang til eksperimentell utfoldelse. De beste og viktigste skivene er kanskje forskjellig sammenlignet opp mot hverandre individuelt sett, men de har en slags felles stemning i musikken, old school feelingen om du vil.

Her er vi enige.

Og det jeg skrev om undergrunnen misforstod du nok litt, det var aldri ment som et kvalitetsstempel i seg selv fra min side, men snarere et hint til deg om at det er i undergrunnen man hovedsakelig fremdeles finner de ekte sakene.

I hovedsak enig.

Og selv om internett synliggjør det aller meste av selv de mest obskure banda rundt omkring er det likevel ikke slik at infoen fyker i trynet på deg sånn helt av seg selv. Man må rote frem til det selv. Er man interessert nok finner man gull, er man ikke interessert lenger er man ikke interessert i å lete heller, som jeg mistenker deg for.

Mistenk hva du vil, jeg har ikke funnet mye spennende BM på lenge, hverken via kommersielle eller UG-baserte kilder.

Såpass mange band som eksisterer i dag rundt omkring skulle det bare mangle at det ikke fantes bra band, men man utvikler da en slags sans også som gjør at man evner å skille ut det man ikke trenger, det som ikke representer det uttrykket man søker etter.

Nettopp, og det finner jeg sjeldent. Mulig jeg er for kresen, men jeg krever mer.

Selv om black metal bare har eksistert i en 20-25 år, er dens kraft og egenart så spesiell at den aldri vil dø ut, iallefall ikke på veldig lenge.

Det er da her vi er uenige igjen. Selv mener jeg at egenarten ved BM forsvant cirka 1996 (og jeg snakker ikke bare om norske band). Egentlig forsvant meningen med sjangeren så fort den ble en "trend", dvs vinteren/våren 1993. Allerede da hadde sjangeren begynte å miste sin betydning. Når revolusjonære og provokatører (og en hel del av scena både her hjemme og utenlands så på seg selv som det dengang da, hvor tåpeølig det nå enn er) blir definert av presse og spredd til den gemene hop, er man død som provokatør.


"The cult is alive, and the cult is eternal".

Evighetsprinsippet er noe jeg først og fremst forbinder med monoteismen. Liker best det som har begrenset varighet, jeg.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

Locked Previous topicNext topic