Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Dream Theater

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilken studioplatene fra Dream Theater plate liker du best?

When Day and Dream Unite
6
5%
Images and Words
49
39%
Awake
6
5%
A Change of Seasons
3
2%
Falling Into Infinity
6
5%
Metropolis Pt. 2 - Scenes from a Memory
39
31%
Six Degrees of Inner Turbulence
7
6%
Train of Thought
11
9%
 
Total votes: 127
User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Affen wrote:Men det er da ingen grunn til å rakke ned på DT og DT-fans, er det vel?

Det er vel ingen grunn til å være hårsår, er det vel?

Affen wrote:DT er ikke noe mindre prog enn f.eks Yes...

Jo, det vil jeg si.
Yes & Co. var i sin tid progressive i ordets rette forstand, altså nyskapende. Du kan ikke si det om Dream Theater, i hvert fall i samme grad. Greit, de er teknisk dyktige, men det er ikke cluet. Musikken må være i utvikling. Forøvrig er prog et ganske belastet ord. Man putter gjerne band i prog-båsen fordi de høres ut som andre band som man kaller prog, men det er jo egentlig et paradoks. Virkelig progressive band finner man ofte utenfor den kategorien som kalles prog.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

torjo wrote:
Affen wrote:Men det er da ingen grunn til å rakke ned på DT og DT-fans, er det vel?

Det er vel ingen grunn til å være hårsår, er det vel?

Affen wrote:DT er ikke noe mindre prog enn f.eks Yes...

Jo, det vil jeg si.
Yes & Co. var i sin tid progressive i ordets rette forstand, altså nyskapende. Du kan ikke si det om Dream Theater, i hvert fall i samme grad. Greit, de er teknisk dyktige, men det er ikke cluet. Musikken må være i utvikling. Forøvrig er prog et ganske belastet ord. Man putter gjerne band i prog-båsen fordi de høres ut som andre band som man kaller prog, men det er jo egentlig et paradoks. Virkelig progressive band finner man ofte utenfor den kategorien som kalles prog.

Er ikke hårsår vettu :wink:

Og kom ikke her og påstå at ikke Images and Words var banebrytende da dne kom!
Image

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Banebrytende... hmm... Vet ikke helt.. De skjuler vel ikke akkurat at de er inspirerte av f.eks Rush!?
Det som var banebrytende med I&W var at dem lagde gode låter! :P
"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Affen wrote:Og kom ikke her og påstå at ikke Images and Words var banebrytende da dne kom!

"When Dream And Day Unite" var vel strengt tatt mer banebrytende, selv om "Images And Words" nok er en bedre plate. Men jeg synes Dream Theater har holdt seg litt for mye i samme tralt til virkelig å være progressive. Poenget er som sagt at det er så lettvint å klistre "prog metal"-stickeren på en sjanger og ferdig med det.

For all del, et bra band. Jeg sier ikke noe annet.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

torjo wrote:
Affen wrote:Og kom ikke her og påstå at ikke Images and Words var banebrytende da dne kom!

"When Dream And Day Unite" var vel strengt tatt mer banebrytende, selv om "Images And Words" nok er en bedre plate. Men jeg synes Dream Theater har holdt seg litt for mye i samme tralt til virkelig å være progressive. Poenget er som sagt at det er så lettvint å klistre "prog metal"-stickeren på en sjanger og ferdig med det.

For all del, et bra band. Jeg sier ikke noe annet.

Du har ikke hørt nok på DT om du ikke hører at de er progressiv. Joda, de har mange catchy låter, men de er prog så det holder. Hør Six Degrees...(låta) f.eks...
Image

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Enig med Affen her. Dream Theater var banebrytende med både When Dream & Day Unite og Images and Words. Nå rekker jeg ikke mere på en stund for nå skal det drekkas...

....jo forresten. Cvighals, alle band er inspirert av andre.

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Affen wrote:
torjo wrote:
Affen wrote:Og kom ikke her og påstå at ikke Images and Words var banebrytende da dne kom!

"When Dream And Day Unite" var vel strengt tatt mer banebrytende, selv om "Images And Words" nok er en bedre plate. Men jeg synes Dream Theater har holdt seg litt for mye i samme tralt til virkelig å være progressive. Poenget er som sagt at det er så lettvint å klistre "prog metal"-stickeren på en sjanger og ferdig med det.

For all del, et bra band. Jeg sier ikke noe annet.

Du har ikke hørt nok på DT om du ikke hører at de er progressiv. Joda, de har mange catchy låter, men de er prog så det holder. Hør Six Degrees...(låta) f.eks...

Da vil jeg jo si at Flower Kings er MYYYYYE mer progressive!! Bare hør "Garden of Dreams" du!! Varer enda lengre :P :roll:
"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

AndersMarken wrote:Enig med Affen her. Dream Theater var banebrytende med både When Dream & Day Unite og Images and Words. Nå rekker jeg ikke mere på en stund for nå skal det drekkas...

....jo forresten. Cvighals, alle band er inspirert av andre.

Å!!?? 8O :P
"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Affen wrote:Du har ikke hørt nok på DT om du ikke hører at de er progressiv. Joda, de har mange catchy låter, men de er prog så det holder. Hør Six Degrees...(låta) f.eks...

Jeg har alle studioplatene både til Dream Theater og til Yes, og jeg må si at Yes vinner kampen 5-1 i spørsmålet om progressivitet.

Men det er neppe mange av de kjente bandene som slår 60- og 70-talls King Crimson hvis man kun snakker om musikalsk utvikling. Det var progressivt i den rette betydninga!
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

cvighals wrote:Da vil jeg jo si at Flower Kings er MYYYYYE mer progressive!! Bare hør "Garden of Dreams" du!! Varer enda lengre :P :roll:

Ja for det var jo selvfølgelig lengden på låta jeg sikta til... :roll:
Har hørt en liveversjon av Space Truckin' på 3 kvarter, ergo er Deep Purple prog, haha...
Men ja, Flower Kings er bra prog.
Image

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Affen wrote:
cvighals wrote:Da vil jeg jo si at Flower Kings er MYYYYYE mer progressive!! Bare hør "Garden of Dreams" du!! Varer enda lengre :P :roll:

Ja for det var jo selvfølgelig lengden på låta jeg sikta til... :roll:
Har hørt en liveversjon av Space Truckin' på 3 kvarter, ergo er Deep Purple prog, haha...
Men ja, Flower Kings er bra prog.

Unnskyld Affen... Måtte bare :P
Jeg digger Flower Kings... :)
Og dem var sjukt råe live på John Dee 8.Nov.. :D
"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

cvighals wrote:
Affen wrote:
cvighals wrote:Da vil jeg jo si at Flower Kings er MYYYYYE mer progressive!! Bare hør "Garden of Dreams" du!! Varer enda lengre :P :roll:

Ja for det var jo selvfølgelig lengden på låta jeg sikta til... :roll:
Har hørt en liveversjon av Space Truckin' på 3 kvarter, ergo er Deep Purple prog, haha...
Men ja, Flower Kings er bra prog.

Unnskyld Affen... Måtte bare :P
Jeg digger Flower Kings... :)
Og dem var sjukt råe live på John Dee 8.Nov.. :D

Har det meste med FK ja. Kanonband!
Og helt greit at du ikke liker DT, men jeg syns det er litt mye unødvendig negativt snakk om dem for tida. Er det en trend å ikke like DT?
Image

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

Det som irriterer meg er at det hele tiden snakkes om de på progforumet. Den dagen det blir en trend å hate Dream Theater kan jeg dø lykkelig.

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

torjo wrote:
Affen wrote:Du har ikke hørt nok på DT om du ikke hører at de er progressiv. Joda, de har mange catchy låter, men de er prog så det holder. Hør Six Degrees...(låta) f.eks...

Jeg har alle studioplatene både til Dream Theater og til Yes, og jeg må si at Yes vinner kampen 5-1 i spørsmålet om progressivitet.

Men det er neppe mange av de kjente bandene som slår 60- og 70-talls King Crimson hvis man kun snakker om musikalsk utvikling. Det var progressivt i den rette betydninga!

Synd jeg var ute mens denne diskusjonen pågikk... Det virker som om det er en liten misforståelse ute og går mht forskjellen prog og progressiv (og ja torjo, jeg vet du vet hva jeg snakker om :wink:).

På tidlig 70-tall og et par plater var Yes progressiv rock i ordets rette forstand. Prog som man kaller det i dag har ingenting med progressivitet å gjøre, men retrospektivitet og tanken om at taktskifter og lange konseptuelle låter er progressivt. Det er det ikke, fordi det er gjort før. Det det imidlertid er er (hmm snodig ordstilling) prog.

Dvs at såvidt jeg har skjønt har aldri DT laget progressiv metall, ettersom de ikke skaper noe nytt, men kverner rundt på ting folk har gjort før dem. De legges selvsagt i prog-metall-kategorien, siden de har mange av elementene som legges i prog-sjangeren.. Men progressivt er det aldeles ikke.

ERGO vil jeg si at Yes er mer prog enn DT, fordi de både var progressive ei gang og var ideen om hva som skal være prog.

For ordens skyld: Jeg har "Six Degrees" hjemme i hylla og har ikke hørt en eneste progressiv takt der. Taktskifter kan de derimot.. Men det er bare å øve inn det, og ikke SÅ imponerende som nytenkning og innovasjon. King Crimson vil jeg si er det eneste skikkelige progressive bandet fra 70-tallet, da de alltid har eksperimentert med det nye..

edit: At en sang varer lenge har vitterlig INGENTING med progressivitet å gjøre!
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Owner of a Lonely Heart er tidenes prog-låt 8)
Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Affen wrote:Owner of a Lonely Heart er tidenes prog-låt 8)

Regner med du kødder med meg :) Men på 70-tallet var Yes mye mer prog enn DT har vært. "Owner of a Lonely Heart" er jo faktisk en bra pop-låt, hvis man tenker når den kom ut.
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

fantomas wrote:
Affen wrote:Owner of a Lonely Heart er tidenes prog-låt 8)

Regner med du kødder med meg :) Men på 70-tallet var Yes mye mer prog enn DT har vært. "Owner of a Lonely Heart" er jo faktisk en bra pop-låt, hvis man tenker når den kom ut.

Akkurat det der er et uttrykk jeg ikke klarer. "Bra nok TIL Å..."!? Deep Purple in Rock var ei bra skive til å være i 1970, men ikke idag liksom? Samme med "bra til å være Norsk"...enten er noe bra ellers er det ikke bra! Ei låt som var j****g bra i 1985 er da like bra idag? :wink:
Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

"Fragile" og "Close To The Edge" er mer progressive enn noe av DT. At Yes har flørtet litt med AOR på 80-tallet rokker ikke ved det.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

torjo wrote:"Fragile" og "Close To The Edge" er mer progressive enn noe av DT. At Yes har flørtet litt med AOR på 80-tallet rokker ikke ved det.

Vil føre inn "Relayer" blandt de to torjonevnte...
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

fantomas wrote:
torjo wrote:"Fragile" og "Close To The Edge" er mer progressive enn noe av DT. At Yes har flørtet litt med AOR på 80-tallet rokker ikke ved det.

Vil føre inn "Relayer" blandt de to torjonevnte...

Relayer er min favoritt... 8)

Og personlig liker jeg Tales from Topographic Oceans bedre enn Fragile...
Image

Locked Previous topicNext topic