Iron Maiden
Re: Iron Maiden

-
- Rocker
- Favourite genre: Heavy Metal
- Mood:
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
-
- Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
Har kun de fire første albumene selv. 80talls Japan pressing på alle sammen. Er jo forsåvidt fine å spille, men kommer litt mer knitring og knaking enn med andre LPer. Kanskje det bare trengs en ordentlig vask til, men sånn vinylrensmaskin er ikke førstepri. akkurat nuh.
-
- Rocker
- Mood:
Bruk trelim til å rense de. Funker som fjell.
På den positive siden er jo Maiden-skiver en investering da de alltid stiger i verdi. Forrige slipp med picture disc er så og si utsolgt nå og allerede neste år vil nok de stige i pris.
I følge en musiker er det absolutt ingen regel at 180-grams vinyl høres bedre ut enn 140... Det har mer med ting jeg ikke kan noe om, som mastring, cut, og hva det nå måtte være av tekniske ting.
Men kanskje det føles bedre å holde en litt tyngre vinyl i hendene?
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Har nok først og fremst med kvalitetsfølelsen og holdbarheten å gjøre.
Lydmessig tipper jeg det er snake oil på linje med høyttalerkabler til tusenvis av kroner
Runar wrote:Ikke i 180gr. I følge en musiker jeg kjenner er 180gr bedre enn 0gr som ligger på Spotify.
Min 1TB-disk som ligger på pulten her veier ca 250 gram. La oss si at en grei lossy ripp av et Maiden-album er på 100MB. Dette utgjør i så fall 100/1000000 eller 1/10000 av disken. I så fall veier dette albumet 0,025 gram.
RKKB wrote:I følge en musiker er det absolutt ingen regel at 180-grams vinyl høres bedre ut enn 140... Det har mer med ting jeg ikke kan noe om, som mastring, cut, og hva det nå måtte være av tekniske ting.
Men kanskje det føles bedre å holde en litt tyngre vinyl i hendene?
Dette er min erfaring også. Tykkelsen på vinylen har lite å si for lydopplevelsen. Det finnes gode og dårlige pressinger uavhengig av platetykkelsen.
Jeg kan også nevne at de fleste vinylplater som lages nå for tiden, blir laget med maskiner fra 1960- og 70-tallet.
De siste vinylplatepressene ble produsert på 80-tallet.