Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Trening og kosthold

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Du:

Trener og spiser sunt.
47
35%
Trener og spiser usunt
26
19%
Trener ikke, men spiser sunt
26
19%
Trener ikke, spiser usunt.
31
23%
Labkarbo.
4
3%

Total votes: 134

HeimBrent
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Dirant wrote:

Tror ikke du faktisk har brokk altså. Mulig pulsklokke er kjipt når du trener 35 timer i uka, men hvis man er en vanlig mosjonist med tre joggeturer i uka er det veldig bra.

Satser på at det ikke er brokk. Problemet med pulsklokker, i forhold til det jeg har holdt på med de siste årene, er rett og slett at hjertet ikke er... Stabilt nok. For mosjonister er det fantastisk, og som hjelp til å passe på at en ikke blir overtrent har det også sin funksjon uansett hvor mye en trener. Et eksempel med reelle tall.

To timutters maks-drag med noen uker i mellom. Det første av de to ble kjørt på slutten av en måned med til sammen 110 timer trening. Snittpuls på 175. To uker med rolig trening(tapering) og plutselig kjørte jeg det samme draget, like hardt, med 190 i snittpuls. Hvordan vet jeg at jeg kjørte like hardt? Wattmåler. En computer som måler den faktiske effekten du får ut på en gitt intensitet.

Hege
Poser
Poser
Mood:

Post by Hege »

Fine basic hverdagstips med tanke på å legge om kostholdet.

Black_death
Beli
Beli
Mood:

Post by Black_death »

Når det gjelder pulsklokker har jeg prøvd både Sigma og Polar. Jeg må jo kjøpe det dyreste bestandig. Så klarer jeg ikke å skjønne fjotten av alle de fine funksjonene. En klokke jeg hadde skulle beregne effektiviteten av alle apparatene jeg brukte, problemet var jo at det var så få apparater som var lagt inn. Rimelig bortkasta. Det går sikkert fint med en til 8- 900 kroner.

Klokka jeg bruker nå er fra Polar F55 al: http://www.polarusa.com/us-en/support/p ... roduct=279

Den kosta sikkert et par tusen kroner, som gikk rett ut vinduet. Jeg bruker jo stort sett hjerterytmen bare. Det er jo fordi jeg kjenner mitt eget nivå. Jeg syntes den Sigma'n jeg hadde var bare rot, lite brukervennlig. Jeg er fornøyd med Polar, selv om den har masse funksjoner jeg aldri kommer til å trenge. Jeg brukte vel den funksjonen med å huske "kalorier" jeg hadde forbrukt fra uke til uke, eller for hver trening. Kunne være fin som motivator en stund. Det var jo kjempefestlig å forbrenne 2000 kalorier på en økt.

Jeg bruker jo fremdeles pulsklokke for å holde rytmen. Jeg kan gjerne glemme meg, så ser jeg pulsen går ned. Det er bra for å se hvordan jeg ligger ann i forhold til et mål.

Herremelk
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Herremelk »

Digger denne tråden.

Hege
Poser
Poser
Mood:

Post by Hege »

Black_death wrote:

Kunne være fin som motivator en stund. Det var jo kjempefestlig å forbrenne 2000 kalorier på en økt.

SPØRS om ikke den klokka ikke fungerte helt optimalt på den funksjonen. Med mindre du løp i over tre timer, da.

doomed
Belieber
Belieber
Mood:

Post by doomed »

Interessant tema!

Sammenhengen mellom kosthold og trening har selvsagt endel å si.

Lavkarbo vil garantert fremstå som en av 2011s største "lætisser" når året er omme :D
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10015249

Conan

Post by Conan »

Trener ikke noe spes, holder meg aktiv på jobb, ellers eter jeg det jeg vil. Alt med måte.

HeimBrent
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HeimBrent »

Hege wrote:
Black_death wrote:

Kunne være fin som motivator en stund. Det var jo kjempefestlig å forbrenne 2000 kalorier på en økt.

SPØRS om ikke den klokka ikke fungerte helt optimalt på den funksjonen. Med mindre du løp i over tre timer, da.

Problemet med kaloritellingen til pulsklokker er at den estimerer ut fra puls, noe som sjeldent blir bra. To like tunge personer om sykler opp en bakke på likt utstyr, med like god teknikk, vil forbrenne det samme selv om pulsen til en av dem er mye høyere enn pulsen til den andre.

DenGulaGeten
Spermatozoon
Mood:

Post by DenGulaGeten »

HeimBrent wrote:
Hege wrote:
Black_death wrote:

Problemet med kaloritellingen til pulsklokker er at den estimerer ut fra puls, noe som sjeldent blir bra. To like tunge personer om sykler opp en bakke på likt utstyr, med like god teknikk, vil forbrenne det samme selv om pulsen til en av dem er mye høyere enn pulsen til den andre.

Er du sikker på det? Kroppen til den som er i dårligst form (den med høyest puls) jobber jo hardere (hjertet slår raskere) enn den som er i god form. Finner ikke noe fornuftig om dette på nett.

Image

Rett fra Geita.

doomed
Belieber
Belieber
Mood:

Post by doomed »

Det å kutte ut/ned på melbrød,mye poteter,pasta etc, samt sukker kan sikkert være smart for mange ja. Slik sett kan lavkarb være bra for mange. Men her er det individuelle forskjeller ute og går også. Og HVORFOR skal man skifte matinntak hvis man er fornøyd.

Noe som er EKSTREMT komisk er alle disse "Birken" fantastene i 40 og 50 åra som slengte seg på sykkelritt 5 mnd før rittet, og har hørt av kona, og såkalte "eksperter" i media ( Dagbladet har jo tatt helt av) at nå er det lavkarbo som gjelder, uten å ha noe som helst forhold til harde økter fra før av, for så å nærmest besvime i løypa, og få hjerteattakk, uten å skjønne hvorfor. Er noen tilfeller der faktisk...

Kjenner allerede til noen tilfeller av folk som "forgudet", og pratet varmt om denne dietten ( tenker her den med ekstremt mye fett varianten) for et halvt år siden, som nå helt PLUTSELIG gir et annet inntrykk, og nærmest latterligjør den.

Atheos
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Atheos »

Eg kan ikkje køyre lavkarbo, då eg må styre unna fettrik mat pga vekkoperert galleblære. j****g plagsomt opplegg då eg, som folk flest her inne, er svært glad i bacon....

BlueGrot
Rocker
Rocker
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Duger ikke magert bacon?

Atheos
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Atheos »

Det er jo praksis røkt skinke, så det går jo fint. Men det er jo ikkje heilt det samme.

BlueGrot
Rocker
Rocker
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Nei, såklart, det er ikke det samme, men hvis du lukker øynene så kanskje det bare er litt kjipt bacon.

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

Herremelk wrote:

Digger denne tråden.

Kroppen min får dårlige vibber av denne tråden.

HeimBrent
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HeimBrent »

DenGulaGeten wrote:
HeimBrent wrote:
Hege wrote:
Black_death wrote:

Er du sikker på det? Kroppen til den som er i dårligst form (den med høyest puls) jobber jo hardere (hjertet slår raskere) enn den som er i god form. Finner ikke noe fornuftig om dette på nett.

Energi = arbeid * tid. Puls forteller deg hvor hardt kroppen må jobbe, ikke hvor mye energi den bruker på det.

Det at kroppen til en utrent bruker litt mer energi ettersom hjertet må slå raskere er et poeng, men det er snakk om så lite at det ikke er spesielt relevant.

Hachon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Hachon »

Men om en dårligere trent person har mindre muskler så vil jo de musklene som er "tilstedeværende" jobbe vesentlig hardere enn en trent person, noe som da skulle tilsi et høyere forbruk av energi.

Image

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Mood:
Korea North

Post by kattpiss »

Atheos wrote:

Eg kan ikkje køyre lavkarbo, då eg må styre unna fettrik mat pga vekkoperert galleblære. j****g plagsomt opplegg då eg, som folk flest her inne, er svært glad i bacon....

Kondolerer!

Atheos
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Atheos »

kattpiss wrote:
Atheos wrote:

Kondolerer!

Forhåpentligvis kan eg bevege meg mot eit meir normalt kosthold om et års tid....håpe

Atheos
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Atheos »

Hachon wrote:

Men om en dårligere trent person har mindre muskler så vil jo de musklene som er "tilstedeværende" jobbe vesentlig hardere enn en trent person, noe som da skulle tilsi et høyere forbruk av energi.

Eg trudde det var slik at større musklar = høgare forbruk. Det trengs meir energi å operere store musklar liksom. Altså vil en godt trent person ha mykje høgare forbrenning enn ein som er lite trent, sett at dei driv samme aktivitet. (ulik intensitet vil jo vere ein selvfølge.)

Locked Previous topicNext topic