Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Celtic Frost - uttale?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

?

K
150
79%
S
40
21%

Total votes: 190

Gladøks
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gladøks »

Kill.f**k.Die. wrote:
Gladøks wrote:SISTE NYTT FRA LINGVISTIKKFRONTEN:

Jeg befinner meg for tida på en lingvistkonferanse/-feltarbeidworkshop på Färöyene, og på puben i går kveld dro jeg opp det evige temaet om "Keltik" vs. "Seltik", og her er resultatene jeg fikk:

- Den amerikanske lingvistprofessoren jeg innledningsvis spurte, sa at han selv, og alle de lingvistene han kjente, brukte uttalen "Keltik".

- En forsker fra Tromsö som tidligere har fulgt et kurs i valisisk i kjerneområdet for valisisktalende i Wales (det var i Bangor, hvis jeg ikke husker feil), sa at alle valisierne hun kjente til brukte formen "Keltik". Og valisierne burde väre keltere så gode som noen.

På den andre sida nevnte den ovenfornevnte amerikaneren at folk fra Boston gjennomförende referer til laget Boston Celtics som "Seltiks". Han nevnte videre at at det var lite sannsynlig at dette navnevalget var noe de hadde tatt fra ei ordbok, og at det antakeligvis var tradisjon blant innbyggerne i byen å bruke formen "seltik" generelt - og Bostons innbyggere består overveiende av innvandrere fra Irland, så da er det mulig at irene selv foretrekker formen "seltik".

Så så langt går dommen i favör for "keltik", men seltik-folka kan tröste seg med at de har Boston og muligens irene på si side.

Dette var bedre enn evolusjonsteorien.

Publiser her:
http://www.degruyter.de/journals/lingui ... tailEn.cfm

Når disputerer du?

Linguistics? Bah! De virkelig store artiklene publiseres i Language:

http://www.lsadc.org/info/pubs-language.cfm

Jeg disputerer her og nå. "K" er en Kongelyd som formes med et ökseslag mot ganen. "S" er en homolyd som er som skapt for å lespes etter.
Eläkööt supikoirat!

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Affen wrote:Jeg oppdaga bandet med Cold Lake i 1988, så for meg er det helt naturlig å forbinde de med den. Og da sa både band og fans "seltic". Så det så.

Åh, den sockrock-plata?
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Så lenge Aura Noir skal få lov til å skrive navnet sitt "Noir" i stede for "Noire" sier jeg Seltic Frost.

OK?

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Så lenge Tenebres staver nicket sitt uten aksenter ... :wink:
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

np:Olivier Messiaen - Les Tenebres

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Porcus wrote:Så lenge Tenebres staver nicket sitt uten aksenter ... :wink:
Det der er bare latskap. Hadde det vært egne taster for é og è på norske tastatur hadde jeg nok gjort det.

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Tenebres wrote:
Det der er bare latskap. Hadde det vært egne taster for é og è på norske tastatur hadde jeg nok gjort det.

Vel, skal du bli godtatt her i landet, så må du selvsagt lære deg norsk aksentbruk. Pugg denne setningen: En distrè attachè med gonorè sender sin armè et diskrè kommunikè om å utnevne en komitè for den idè om en kafè som serverer gelè og kanapè fra buffè og frikassè som gir diarè bør ha entrè ut mot en allè. Når du er ferdig med dette, vil du huske at Ola Dunk ikke vet hva AltGr er for noe, og du vil pisse på grava til den smartassen som la layout på norsk tastatur uten å tenkte på idiotsikring.

Forresten burde AZERTY og QWERTZ ha brukt forrige verdenskrig til å utrydde hverandre.
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

Hovedstaden våres skrives "Oslo", men jeg uttaler den "Oschlo", go figure. :sleeping:
http://www.UnbornProductions.com
http://www.facebook.com/UnbornProductions
HAUNT, NOCTURNAL GRAVES, ABIGOR, GHOST, FUNERAL MIST, SARGEIST, VOID EATER, ELLORSITH, SIGN OF THE JACKAL m.m.

Espen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Espen »

Porcus wrote:
Vel, skal du bli godtatt her i landet, så må du selvsagt lære deg norsk aksentbruk. Pugg denne setningen: En distrè attachè med gonorè sender sin armè et diskrè kommunikè om å utnevne en komitè for den idè om en kafè som serverer gelè og kanapè fra buffè og frikassè som gir diarè bør ha entrè ut mot en allè. Når du er ferdig med dette, vil du huske at Ola Dunk ikke vet hva AltGr er for noe, og du vil pisse på grava til den smartassen som la layout på norsk tastatur uten å tenkte på idiotsikring.

Forresten burde AZERTY og QWERTZ ha brukt forrige verdenskrig til å utrydde hverandre.

Haha, dagens!
The lime of the ancient marinade.

Rec-1
Spermatozoon
Mood:

Post by Rec-1 »

Espen wrote:
Porcus wrote:

Haha, dagens!

Er ikke de gale veien da. É. Samma f**n, sier diarë jeg.

Rec-1
Spermatozoon
Mood:

Post by Rec-1 »

TheUnborn wrote:Hovedstaden våres skrives "Oslo", men jeg uttaler den "Oschlo", go figure. :sleeping:

Ja, enig. Høres ut som barnehageunger med fullt av snørr i nesa når vi selv skal uttale hovedstaden vår.

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Rec-1 wrote:Er ikke de gale veien da. É.
Image
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Porcus wrote:
Tenebres wrote:

Sa Andrè.

Men du... QWERTZ?? Hvilket land har QWERTZ?

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Tenebres wrote:Hvilket land har QWERTZ?

QWERTZland QWERTZland über alles og Østerrike--Ungarn, pluss de relevante deler av Sveits, bruker slik kezboard-lazout.
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Bømp!
dauinghorn wrote:Det er ganske utrolig at denne topicen er på 2 sider allerede...
hateyou wrote:13 sider diskusjon om man uttaler Celtic Frost med K eller C 8O
Det er sommer, det er sol og det er (kveruler)i(ng)stid!

aNAthema eller anathEma?

Kreator uttalt amerikansk, Oxford eller tyzk? Hva med Sodom?

Udo som på norsk, engelsk eller tysk? (Noen som sier "Odå" her?)

akSEPT eller Æksept?

Ayron Maydn eller Aiern Meydn eller bare Mæiden?

Krux som på engelsk eller på norsk? Enn Metallica? (Dansk, på pur f**n?)

Burzum med østlandsk eller bægensk r?

primordial eller praimordial?

TIamat eller tiaMAT?

Marduk som på engelsk eller svensk?

SAmael eller samaEL? Og til slutt: er det fortsatt noen som insisterer på å stave det med ë?
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Keltic Frost.

Øl
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Øl »

Porcus wrote: aNAthema eller anathEma?

Kreator uttalt amerikansk, Oxford eller tyzk? Hva med Sodom?

Udo som på norsk, engelsk eller tysk? (Noen som sier "Odå" her?)

akSEPT eller Æksept?

Ayron Maydn eller Aiern Meydn eller bare Mæiden?

Krux som på engelsk eller på norsk? Enn Metallica? (Dansk, på pur f**n?)

Burzum med østlandsk eller bægensk r?

primordial eller praimordial?

TIamat eller tiaMAT?

Marduk som på engelsk eller svensk?

SAmael eller samaEL? Og til slutt: er det fortsatt noen som insisterer på å stave det med ë?
AnathEMA
Kre-Eitor/Såddåm
Udo
Ækksept
Airån Meydn, evt. berre Meydn(hæhæ, høyres ut som ein glømt klassisk komponist)
Krukks
Bu*rch*sum
Primårdial
TIamat
Ole
SamaEL

(Har aldri registrert den ë-en, trur eg. Skal byrje å bruke det, det kan aldri verte for mykje tødlar)
You treat your step-mother with respect, Pantera!

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Øl wrote:kan aldri verte for mykje tødlar)
Die Ärtzte er bandet for deg: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 84rzte.svg

Dottene i "samaël" er (lik som i Zaïre og Citroën) ikke tødler, men trema. Jeg vet forresten ikke om bandet har brukt denne (franske) stavemåten selv.
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Imhotep616
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Imhotep616 »

Er det noen som sier zårn fleiks?

Jeg sier Kårn fleiks...

Jeg sier også og har alltid sagt Keltic Frost, men vurderer sterkt å si Keltic Kjetil...
...but if nothing has any meaning there's no point in my doing anything... (Deathspell Omega)

DOH
Poser
Poser
Mood:

Post by DOH »

Sier faktisk kårnfleks.

Locked Previous topicNext topic