Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Beste progskive

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilken av disse utvalgte progrockplatene er den aller beste?

Relayer (Yes)
3
6%
Selling England By The Pound (Genesis)
8
15%
Moving Pictures (Rush)
14
27%
In The Court Of The Crimson King (King Crimson)
12
23%
The Visitor (Arena)
1
2%
The Snowgoose (Camel)
3
6%
Aqualung (Jethro Tull)
7
13%
Brain Salad Surgery (ELP)
1
2%
Acquiring The Taste (Gentle Giant)
0
No votes
Script For A Jester's Tear (Marillion)
3
6%
 
Total votes: 52
User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

In The Court... Fantastisk skive. Kunne også ha stemt Acquiring The Taste for den saks skyld også.

User avatar

norseman
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by norseman »

Selling England by the Pound.

User avatar

smeghead
Belieber
Belieber
Posts: 67
Joined: 14 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by smeghead »

h*****e, hvorfor er det alltid debutplata til Crimson som er representert? beste progplata er jo Starless & Bible Black eller Lizard.

men ok, da får det bli Selling England...

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:
DummeBirger wrote:
torjo wrote:Rush er det bandet jeg setter høyest av alle de som er i pollen, og "Moving Pictures" er en fantastisk plate. Så det blir den.

Virkelig??? Foran Genesis', Jethro Tulls og Yes' klassikere? Nå overrasker du!!!

Overrasker jeg?
Da er det en god del du ikke vet om min smak. :)

Rush har vært et av mine absolutte favorittband siden 1989, mens jeg kom inn i de andre etterhvert utover 90-tallet. Egentlig var det først rundt 1995 at jeg tok virkelig av på Yes, Genesis og Jethro Tull. Før den tid (fra og med 1992) var ELP favorittbandet mitt innen prog, og jeg regner som du vet ikke Rush som noe egentlig progband, men hardrockband. Hardrock har alltid stått meg nærmere enn prog. 8)

Dere blir aldri helt ferdig med diskusjonen om Rush er Prog eller ikke skjønner jeg. :wink:
Men jeg synes ikke at jeg har hørt de beste argumentene for at Rush IKKE ER PROG men Hardrock!

Vær så snill snill og opplys "oss uvitende" om denne saken :!: 8-[
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Dick Hardy
Poser
Poser
Posts: 251
Joined: 11 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Dick Hardy »

"Tormato" og "Close to the edge" med Yes er bra.
"2112" med Rush er kanon...

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Lynchomaniac wrote:Dere blir aldri helt ferdig med diskusjonen om Rush er Prog eller ikke skjønner jeg. :wink:
Men jeg synes ikke at jeg har hørt de beste argumentene for at Rush IKKE ER PROG men Hardrock!

Vær så snill snill og opplys "oss uvitende" om denne saken :!: 8-[

Rush hentet (ihvertfall i starten) mest influenser fra Led Zeppelin. Hør på de to første og bli overbevist om det. Etterhvert startet de med suite-liknende komposisjoner som helt klart hentet mye fra de store engelske prog-bandene, men uten at de slapp taket i hardrocken.

Rundt 1982-1987 kan stilen deres nesten kalles pomprock, slik vi kjenner den fra band som Saga og Asia, mens de fra 1989 vendte tilbake til en mer gitarorientert hardrock-sound.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av å si at Rush IKKE er progrock, men vil understreke at jeg personlig heller putter dem i hardrock-båsen. De er vel egentlig begge deler og jeg ynder å kalle dem et progressivt hardrock-band. :)
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Patto
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Patto »

Stemte på "Relayer". Det sto mellom den, "Aqualung" og "In the court of the Crimson King". Men Yes er favorittene for tiden, så...

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Dere blir aldri helt ferdig med diskusjonen om Rush er Prog eller ikke skjønner jeg. :wink:
Men jeg synes ikke at jeg har hørt de beste argumentene for at Rush IKKE ER PROG men Hardrock!

Vær så snill snill og opplys "oss uvitende" om denne saken :!: 8-[

Rush hentet (ihvertfall i starten) mest influenser fra Led Zeppelin. Hør på de to første og bli overbevist om det. Etterhvert startet de med suite-liknende komposisjoner som helt klart hentet mye fra de store engelske prog-bandene, men uten at de slapp taket i hardrocken.

Rundt 1982-1987 kan stilen deres nesten kalles pomprock, slik vi kjenner den fra band som Saga og Asia, mens de fra 1989 vendte tilbake til en mer gitarorientert hardrock-sound.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av å si at Rush IKKE er progrock, men vil understreke at jeg personlig heller putter dem i hardrock-båsen. De er vel egentlig begge deler og jeg ynder å kalle dem et progressivt hardrock-band. :)

Ikke enig her nei :!: Første skiva skal jeg få med på ikke er Prog (forøvrig sammen med Vapor trails to av bandets absolutt svakeste øyeblikk også), men på andreskiva Fly by night så finner vi Progressive mesterverk som: Anthem, By Tor and the snow dog etc.

Her er arrangementene Progressive så det holder, og jeg sporer ikke de store Zeppelin-tendensene her. Har aldri kunne satt Rush i bås med Asia, fordi Rush er da langt mer Progressive enn som så -selv på andre 1/2 del av 80 tallet!?! Saga derimot er jo mer Progressive kanskje spesielt på skiver som f.eks Full circle slik at jeg føler at de har et nærere musikalsk slektskap med Rush enn det Asia har. Må nok være enige om å være uenige her Torjo :roll:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Rush knuser Asia, bare så det er sagt, men plater som "Signals", "Grace Under Pressure" og "Power Windows" er vel ikke så forskjellig fra Asia rent sjangermessig?
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:Rush knuser Asia, bare så det er sagt, men plater som "Signals", "Grace Under Pressure" og "Power Windows" er vel ikke så forskjellig fra Asia rent sjangermessig?

Kanskje mer likt enn både tidligere og senere verk, men igjen så må jeg påpeke at Progressiviteten skiller bandene langt i fra hverandre (i mine ører) selv når Rush er på sitt mest pompøse
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

negative
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 01 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by negative »

Av disse skivene er Moving Pictures den beste selv om jeg ikke vil si den er spesielt progressiv. Hvis den mest progressive skiva til Rush skulle vært nevnt er det i mine øyne A Farewell to Kings med de to prog-mesterverkene Xanadu og Cygnus X-1. Bedre blir det ikke!
stench

User avatar

todd
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 03 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by todd »

Jeg klarer ikke å velge og stemmer derfor blankt. Tarkus samt Picture.... Exhibition skulle også ha vært med samt endel annet snadder.

Jeg klarer ikke å velge............. jeg bare nyter musikken !!
There is always hope in a hanging snore.

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

Ang. det at Rush var veldig influert av LZ. Hørte en sang fra den perioden på en best of plate. Fyren hørte jo ut som Robert Plant...

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Ang. det at Rush var veldig influert av LZ. Hørte en sang fra den perioden på en best of plate. Fyren hørte jo ut som Robert Plant...

Var ikke Working Man du hørte? Hele første plata er av den typen det gikk 13 av på dusinet på 70-tallet, men den holder en god del høyere kvalitet enn andre zep-kopiister.

Re: "Utenfor Molde": E du frening? Buær? Otreing? Gåssing?

User avatar

Fettern_til_Jesus
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 26 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettern_til_Jesus »

In The Court of the Crimson King
HUR, DEH ANTZIK KOHNTARKOSZ KREUHN KOHRMAHN STOHT WURDAH MELEKAAHM
UZ, DEH ORKBAHNN KREUHN KOHRMAHN
ZËBËHN STRAIN DE GEUSTAAH WORTSIS, DA REUS STOAH

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

knuthulhu wrote:
Ang. det at Rush var veldig influert av LZ. Hørte en sang fra den perioden på en best of plate. Fyren hørte jo ut som Robert Plant...

Var ikke Working Man du hørte? Hele første plata er av den typen det gikk 13 av på dusinet på 70-tallet, men den holder en god del høyere kvalitet enn andre zep-kopiister.

Re: "Utenfor Molde": E du frening? Buær? Otreing? Gåssing?
Er Frening. Skriv PM hvis du vil vite mer. Jeg har besudlet slike tråder før :P


knut
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 10 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knut »

In the Court of the Crimson King. Lite som topper den.

User avatar

Gruzom
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 25 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gruzom »

Camel er et stoort band (70 tallet).....den du nevner er bra men ikke deres beste.....
Hell No Longer Awaits: MEFISTO "we share the pain"

User avatar

vargnatt
B
B
Posts: 3
Joined: 05 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by vargnatt »

må vel bli aqualung , men eg føler at thick as a brick e hakket bedre.
Image

User avatar

FullAvFaen
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FullAvFaen »

1. Jethro Tull-Aqualung
2. King Krimson-Red
3. Genesis-Selling England By The Pound
On a field littered with corpses
Stands a lonely flower
It reminds the world how it was
But we kicked it away with power!

Locked Previous topicNext topic