Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Bruker du ørepropper?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Bruker du ørepropper på konsert?

Klart, hørselen må jo være i perfekt stand.
39
49%
Skulle tatt seg ut, slikt er for bøger.
26
33%
Tenker alltid på at jeg skal, men glemmer det.
15
19%
 
Total votes: 80
User avatar

Joakim
Belieber
Belieber
Posts: 147
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Joakim »

Har prøvd ved ett par tilfeller, men har gitt opp nå. Ødelegger lyden, og en annen ting er at det er umulig å høre om noen kommer bort å skal si noe. "Hæææ??"
"I loved you in Bloodsport"

User avatar

Topic author
Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Onyx wrote:("slikt er for bøger" blir ihvertfall feil å si)
Hehe. Tok utgangspunkt i et sitat fra Stig Rune i kjipe greier der.

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Welhaven wrote:Har tinnitus, så nå er jeg rimelig påpasselig med slikt, både på øving og konserter. Det er nemlig ganske drygt å aldri få oppleve stillhet igjen... *PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP*

Samme her. Er veldig forsiktig med slike ting, men skaden er jo skjedd. Gjør alt jeg kan for å hindre det i å bli værre.
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!

User avatar

Grimkvlt
Belieber
Belieber
Posts: 32
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Grimkvlt »

Runar wrote:
Grimkvlt wrote:Problemet er at artistene ikke hører så godt, så da må de skru opp lyden, som igjen gjør dem mer tunghørte, så de må skru opp lyden enda mer, osv.
Ja, for det er jo artistene selv som stiller lyd.

Men hvorfor svarer jeg deg egentlig når jeg vet du bare er et troll som skrive teite ting med vilje.
De gjør det vel selv til å begynne med på øving. Eller har alle band lydmenn med seg til enhver tid?

Dessuten gjelder jo akkurat det samme for lydmennene. Logikk er en fin ting.
Langt hår og headbanging er homo.

User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

Lisaa wrote:Syns ørepropper ødelegger lydbilde helt, jeg. Blir altfor mye bass. Så jeg er dum og naiv og bruker bare ørepropper når jeg merker det er plagsomt høyt.

Slenger meg litt på denne.

User avatar

Silvio
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Silvio »

Grimkvlt wrote:Problemet er at artistene ikke hører så godt, så da må de skru opp lyden, som igjen gjør dem mer tunghørte, så de må skru opp lyden enda mer, osv.
Tviler på at volumet på scenemonitorene påvirker lyden ut til publikum så altfor mye.

User avatar

Topic author
Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Joakim wrote:Har prøvd ved ett par tilfeller, men har gitt opp nå. Ødelegger lyden, og en annen ting er at det er umulig å høre om noen kommer bort å skal si noe. "Hæææ??"
Fordelen er at vedkommende faktisk KAN skrike inn i øret ditt så du hører hva vedkommende sier, uten å få vondt.

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Jeg synes det nesten alltid bare er grøtlyd på konsert jeg, så jeg synes nesten alltid det blir bedre lyd MED ørepropper. Nå pleier jeg ikke bruke de billige skumgreiene, siden de bare popper ut igjen (haha)! men sånne juletrepropper som jeg stjeler med fra jobb. Er litt distre, så jeg glemmer det ofte, men prøver å bruke det så ofte jeg kan.

Burde dog bli flinkere å bruke ørepropper på jobb, der er det veldig mye høy støy som du står i i åtte timer om dagen. Pappa har iallefall fått øresus fordi han ikke har brukt propper på jobb. :?
hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Mangler alternativet "av og til". På konserter med store/kjente band, trengs det ofte ikke. Bra lydmenn og perfekt lydnivå. Bruker det gjerne når det trengs.

User avatar

Grimkvlt
Belieber
Belieber
Posts: 32
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Grimkvlt »

Silvio wrote:
Grimkvlt wrote:Problemet er at artistene ikke hører så godt, så da må de skru opp lyden, som igjen gjør dem mer tunghørte, så de må skru opp lyden enda mer, osv.
Tviler på at volumet på scenemonitorene påvirker lyden ut til publikum så altfor mye.
Spørs på konsertlokalet. Er det så stort som en gymsal, så vil det absolutt påvirke publikum.
Langt hår og headbanging er homo.

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

evilbanana wrote:Jeg synes det nesten alltid bare er grøtlyd på konsert jeg, så jeg synes nesten alltid det blir bedre lyd MED ørepropper

Sant så sant. Har hendt seg at jeg har måttet holde for øret for å høre hva for ei låt band spiller på gitte tidspunkt.

User avatar

Topic author
Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

kattpiss wrote:Mangler alternativet "av og til". På konserter med store/kjente band, trengs det ofte ikke. Bra lydmenn og perfekt lydnivå. Bruker det gjerne når det trengs.
Njæh. Synes ofte store band har skarp og høy lyd, f.eks. i Spektrum. Så Ozzy der i '07 og fikk det for meg at jeg skulle ta ut proppene under en fet låt for å få ekstra intens lyd (gjør det av og til dersom lydnivået tillater det. "Godlyd" er visstnok en naturlig demper på nivået). Det skulle jeg aldri ha gjort. Det holdt med et par sekunder, og det ene øret føltes tett resten av dagen. Høy lyd kombinert med Ozzy's skarpe stemme var sikkert ikke verdens beste kombo.

User avatar

Jekuk
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 24 Mar 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jekuk »

Eon wrote:
Affen wrote:hørselen er fortsatt 100% på begge ører.

Det skulle man jaggu ikke tro

Hirr

User avatar

Topic author
Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

HeimBrent wrote:
evilbanana wrote:Jeg synes det nesten alltid bare er grøtlyd på konsert jeg, så jeg synes nesten alltid det blir bedre lyd MED ørepropper

Sant så sant. Har hendt seg at jeg har måttet holde for øret for å høre hva for ei låt band spiller på gitte tidspunkt.
Uff, det gjør jeg ofte. Holder for øra MED propper fordi alt er bare grums og det er nesten umulig å skille ut riffa.

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Ja. Ingen konsert uten.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Joakim wrote:Har prøvd ved ett par tilfeller, men har gitt opp nå. Ødelegger lyden, og en annen ting er at det er umulig å høre om noen kommer bort å skal si noe. "Hæææ??"

Med ordentlige propper kan jeg faktisk høre hva folk sier. Sjelden ellers.
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Hege wrote:
kattpiss wrote:Mangler alternativet "av og til". På konserter med store/kjente band, trengs det ofte ikke. Bra lydmenn og perfekt lydnivå. Bruker det gjerne når det trengs.
Njæh. Synes ofte store band har skarp og høy lyd, f.eks. i Spektrum. Så Ozzy der i '07 og fikk det for meg at jeg skulle ta ut proppene under en fet låt for å få ekstra intens lyd (gjør det av og til dersom lydnivået tillater det. "Godlyd" er visstnok en naturlig demper på nivået). Det skulle jeg aldri ha gjort. Det holdt med et par sekunder, og det ene øret føltes tett resten av dagen. Høy lyd kombinert med Ozzy's skarpe stemme var sikkert ikke verdens beste kombo.
Kommer vel mye ann på hvem som styrer lyden og, sånne faktorer, uten at jeg skal snakke for mye om ting jeg ikke ha peiling på. Men har et eksempel. Under Immortal på TRF var det helt jævli lyd, jeg sto ved den fremste inngangen, brukte ørepropper og jeg fikk fortsatt vondt i høyreøret (som er litt skadet fra før). Priest gikk på etterpå, hadde tatt ut proppene i mellomtiden og behøvde aldri å putte dem inn igjen, perfekt lydnivå.

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Øvd i ca ti år uten propper. Gått på konserter osv.

Angrer bittert på det nå nå. SHSHHSHHHSHSHSHPPPPPIIIIIP, er det jeg hører i midt venstre øre. Fett.
That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

Stig Rune
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 04 Aug 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stig Rune »

Har brukt det to ganger på mine år som konsertgjenger.
Hørselen er fortsatt 100%.
"Jeg kom til verden med et skrik, men hvem gjorde ikke det.
Jeg liker å p**e og sove og le."

"Bang that head that doesn't bang"

Image

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 797
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Hege wrote:...og fikk det for meg at jeg skulle ta ut proppene under en fet låt for å få ekstra intens lyd
Og akkurat det er ikke anbefalt. Enten har du de på hele tiden, eller så har du de ikke på. Den overgangen fra ørepropper til uten, er ikke trommehinnene noe glad i.

Locked Previous topicNext topic