Drakk for øvrig Angel's Share 2009 på nyttårsaften, muligens den beste Barley Winen jeg har vært borti. Så å si komplett!
Øl-tråden
-
Topic author - Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Stian wrote:Hvis du med flaska mener utseendet, så er du helt på jordet. Trooper-ølen ser ut som noe du får kjøpt i en butikk som selger falsk hundebæsj og Groucho Marx-masker. Men ølen er ok. Likte Motörhead-ølen godt også, men så er jeg den typen som foretrekker Ringnes i ti av ti øl-valg også.
Nei, Herregud(ser jeg ordla meg litt utydlig). Trooperen ser jo ut som hvilket som helst Iron Maiden-stash. Jeg tenkte på ølet.
Men Original Ritterguts Gose som jeg også nevnte, den hadde fett utseende:
Ang. Ringnes, så klarte jeg å irritere på meg fatteren. Han brygger jo skikkelig godt øl selv(i motsetning til andre folk i bygda som styrer på i fjøset og tapper alt på maursyrekanner og lurer på hvorfor ølet ikke holder seg), men når han skal kjøpe inn pils, så kjøper han Grans, liksom. Han sa bare at all pils i butikk smaker det samme, så da kunne han like godt kjøpe det billigste.
Så dama satte opp en blindtest for meg bestående av pils jeg ikke drikker til vanlig: Hansa Pilsener, Ringnes, Carlsberg, Borg og Grans.
Den eneste jeg tippet riktig merke på var Carlsberg, fordi den smaker vann.
Den jeg syntes var best, og som jeg trodde var Ringnes, viste seg å være Hansa, så hurra for Hansa
Den mørkeste av dem, som jeg tenkte på forhånd kanskje var bra, viste seg å smake skikkelig dårlig. Jeg tippet Borg, men det var Grans.(Jeg har ikke informert faren min)
Så var det en annen som smakte dårlig, og det var Ringnes. (Men den smakte innestengt plastikkflaske, så det kan selvsagt ha vært en tilfeldig feil, for kan ikke huske at det var vært så dårlig før. Den var vel fra boks.)
Borg smakte ingenting, nesten likt med Carlsberg.
-
- Poser
- Mood:
Var sta på polet nå nettop, og jeg kjøpte meg en øl kalt Brunehaut av typen (Bio) AMBER.
Den er visst fra Belgia, og desto bedre bærer den merket...
GLU.. TEN.. FRI..
Forrige gang jeg drakk et polvareøl som var glutenfritt var i '07/'08, og det tror jeg var en eller annen variant av Duvel. Den var god! Etter det har det bare blitt glutenfritt i form Ringnes Lite og to halve Corona jeg fant på Nydalen-T i desember, sett bort i fra et ølskapbrekk i romjula da jeg drakk en del juleøl ala Nøgne Ø, Julemandens Trøst og en haug anna greier som var godt og jeg ikke husker hva heter.
Så er spørsmålet om dette blir saker som kan heve seg over Ringnes Lite sin pregløse men fullt drekkbare standard.
Til ølen min, skal jeg høre på denne låta:
DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!
Mmm, øl. Eg drakk min Westvleteren 12 (frå samme batch som Bluegrot sin) i forrige veke. Den var jo vilt god. Fyldig, kompleks – smaker som eit solid trappistøl, ja. Som eg tenkte så er namnet og «mytologien» rundt det som gjer dette ølet spesielt. Eg er generelt svært glad i trappistøl og andre klosterbrygg (og ymse anna atypisk belgisk), så eg kjente godt til kor i landskapet Westvleteren låg. Men eg går med på at den ligg i toppen av det eg har drukke av trappistøl, då.
Böh! wrote:8 med litt heimbrent i.
Kva kosta eigentleg Westvleteren da den kom i limitert opplag på polet?
Husker ikke nøyaktig, men ca 110-160 avhengig av hvilke. Gode øl, syns blonden fortjener mer lys, da den skiller seg mer fra bermen enn 12, på mange måter (litt utypisk belgisk blond, utrolig god og balansert).
Om man skal ha alternativer er vel St.Bernadus det nærmeste du kommer, basert på at de brygga øllene for Sixtus-kapellet ei god stund (inntil det måtte deles inn, og Sixtus valgte å ta hele produksjonen inn i hus igjen. Da dog med Westmalle's gjærstamme, ikke den originale Wleteren, som Bernadus fortsatt bruker). Wleteren 12 er en nydelig øl, men selvsagt like mye en myte/trend, etter hausen den nå engang har fått.
Edit: om du skal sprette din første 12, vil jeg anbefale å gjøre det til noe passende mat, gjerne blåmugg!
Johnny Bravo wrote:Var sta på polet nå nettop, og jeg kjøpte meg en øl kalt Brunehaut av typen (Bio) AMBER.
Den er visst fra Belgia, og desto bedre bærer den merket...http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/ ... rilogo.jpg
GLU.. TEN.. FRI..
Forrige gang jeg drakk et polvareøl som var glutenfritt var i '07/'08, og det tror jeg var en eller annen variant av Duvel. Den var god! Etter det har det bare blitt glutenfritt i form Ringnes Lite og to halve Corona jeg fant på Nydalen-T i desember, sett bort i fra et ølskapbrekk i romjula da jeg drakk en del juleøl ala Nøgne Ø, Julemandens Trøst og en haug anna greier som var godt og jeg ikke husker hva heter.
Så er spørsmålet om dette blir saker som kan heve seg over Ringnes Lite sin pregløse men fullt drekkbare standard.
Til ølen min, skal jeg høre på denne låta:
Min heiteste anbefaling på glutenfritt er Green's blonde. Langt på vei det beste glutenfrie jeg har drukket, ihvertfall.
-
- Poser
- Mood:
Knall! Får sjekkes ut.
DREKKA DREKKA MER!
-
- Poser
- Mood:
Jeg og sykdommene mine er BFFs, så kunne godt tenke meg å ølle mer med dem.
Noen av dere ølbryggere som har peiling på om det går an å mekke en eller annen drekkelig form for glutenfri drekka hjemme? Noe alternativ til malt etc?
Ghettovin er ok, men skulle gjerne hatt noe fetere i dunkene.
DREKKA DREKKA MER!
Er ikke så kjent med selve brygginga selv, og kan følgende ikke utdype noe særlig om hva som er lett å finne/behandle, men skulle tro det gikk an å snekre sammen f.eks et sorghum-brygg uten større problematikk..?
-
- Rocker
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Been thanked: 1 time
Bokhvete er det som brukes av hjemmebryggere.
http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=2169.0
Edit: utfordringen er ikke å få tak i bokhvete, masse leverandører. Det er heller at du må malte den selv, og det er å få den til å begynne å spire. Dette gjør at stivelsen i kornet blir til sukker, og det er dette sukkeret gjæren spiser for å gi deg jekkedrekke. Det gjør du ved å legge kornet i dobbelt sitt volum med vann, f.eks 3 liter bokhvete og 6 liter vann, i et vannkar i 6 timer. La dem svelle og legg dem så ut over en flate hvor du kan spraye vann over dem de neste dagene uten at de ligger under vann. Når en spire har grodd 1/4-1/2 av kornets lengde kan du begynne å tørke dem i stekeovnen på rist. Deretter bruker du dem som vanlig ølbryggermalt.