Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal Album?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvem ga ut tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal album?

Deep Purple (in Rock)
9
14%
Led Zeppelin (II)
2
3%
Black Sabbath (Paranoid)
40
62%
Ingen av disse (vennligst spesifisér)
14
22%

Total votes: 65

Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

AnalCunt wrote:
Dette er en hÄplÞs diskusjon som aldri gÄr noen veier, men allikevel diskuterer vi. Hvorfor? Fordi dette er et diskusjonsforum og vi liker Ä diskutere.
Å ta det seriþst er poenglþst og dumt.
Greit at man ikke trenger Ä vÊre seriÞs, men saklighet eller poengtert usaklighet kan ofte vÊre en fordel. Uansett: Ingen av de tre platene dere har diskutert kan kalles 100% metal (men det er det egentlig ganske fÄ plater som kan, ihvertfall fÞr 1980). De er alle tre toneangivende for metalen, men samtidig forankra i hardrocken. Utviklinga fra hardrock til metal skjedde gradvis, og vi kan derfor utelukke alle de bandene som var pionerer i debatten om fÞrste helstÞpte album, for det var ingen band som plutselig spilte heavy metal. Tror nok vi mÄ fram til nwobhm, om ikke enda lenger fram i tid, fÞr vi finner plater som er 100% metal.
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Steve-Peck wrote:
AnalCunt wrote:
Dette er en hÄplÞs diskusjon som aldri gÄr noen veier, men allikevel diskuterer vi. Hvorfor? Fordi dette er et diskusjonsforum og vi liker Ä diskutere.

Greit at man ikke trenger Ă„ vĂŠre seriĂžs, men saklighet eller poengtert usaklighet kan ofte vĂŠre en fordel.

For min del synes jeg det var en meget avklarende fra "RasshÞl-fitta", at han ikke er seriÞs, sÄ slipper en Ä kaste bort tid pÄ Ä "diskutere" med ham!
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet pÄ ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar pÄ Silvio Berlusconi.

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

DummeBirger wrote:
Steve-Peck wrote:
AnalCunt wrote:

Greit at man ikke trenger Ă„ vĂŠre seriĂžs, men saklighet eller poengtert usaklighet kan ofte vĂŠre en fordel.

For min del synes jeg det var en meget avklarende fra "RasshÞl-fitta", at han ikke er seriÞs, sÄ slipper en Ä kaste bort tid pÄ Ä "diskutere" med ham!

Jeg er seriÞs men jeg gidder ikke Ä ta det seriÞst. ForstÄr du?
Jeg ser pÄ denne trÄden som en mulighet for Ä lÊre mer om metal, ikke at jeg skal ha rett. Jeg synes diskusjoner er fin mÄte Ä lÊre ting pÄ siden man deltar aktivt.
Om jeg virker for aggressiv og pÄstÄende mÄ jeg bare beklage.
As it is, I think metal is pretty much for nerds and criminals.
- Dr. David Thorpe

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

AnalCunt wrote:Jeg er seriÞs men jeg gidder ikke Ä ta det seriÞst. ForstÄr du?
Jeg ser pÄ denne trÄden som en mulighet for Ä lÊre mer om metal, ikke at jeg skal ha rett. Jeg synes diskusjoner er fin mÄte Ä lÊre ting pÄ siden man deltar aktivt.

Man bestemmer selv hva man vil ta seriĂžst, deg inkludert.
(Hva som er seriÞst eller ei, er vel ogsÄ subjektivt, men etter hvert har jeg fÄtt en viss peil pÄ nÄr folk her pÄ forumet kÞdder eller ei, med et mulig unntak av "GladÞks"... :wink: )

Det Ä "lÊre mer om metal", inkluderer vel forsÄvidt noen runder med problematisering (les: diskusjon), og jeg er i hvert fall ikke i stand til Ä se noe motsetningsforhold her.

"Aggressiv og pÄstÄende" er normalt en hedersbetegnelse for denne karen! 8)

Synes uansett du var litt mer nyansert nÄ, enn i tidligere poster. :wink:
Bye, bye folks!

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

DummeBirger wrote:
AnalCunt wrote:Jeg er seriÞs men jeg gidder ikke Ä ta det seriÞst. ForstÄr du?

Man bestemmer selv hva man vil ta seriĂžst, deg inkludert.
(Hva som er seriÞst eller ei, er vel ogsÄ subjektivt, men etter hvert har jeg fÄtt en viss peil pÄ nÄr folk her pÄ forumet kÞdder eller ei, med et mulig unntak av "GladÞks"... :wink: )

Det Ä "lÊre mer om metal", inkluderer vel forsÄvidt noen runder med problematisering (les: diskusjon), og jeg er i hvert fall ikke i stand til Ä se noe motsetningsforhold her.

"Aggressiv og pÄstÄende" er normalt en hedersbetegnelse for denne karen! 8)

Synes uansett du var litt mer nyansert nÄ, enn i tidligere poster. :wink:

GjĂžr bare mitt beste (selv om det ikke alltid er nok).
As it is, I think metal is pretty much for nerds and criminals.
- Dr. David Thorpe

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

DummeBirger wrote:
Runar wrote:Av disse er det selvsagt Black Sabbath.

Men Marken har helt rett i at Sad Wings er det fĂžrste albumet som er 100% metal.

Led Zeppelin og Deep Purple er hard rock som lefler med elementer fra heavy metal. Gitarspillet pÄ In Rock er godt plassert i hard rock-genren. Ivrig bruk av akkorder er ikke metal, power chord is the real thing for et metallband!

I sÄ fall kan du utelukke 70-80 % av materialet pÄ "Sad Wings of Destiny" som "Metal", ettersom Judas Priest (sÊrlig pÄ 70-tallet) heldigvis var mer avanserte enn som sÄ... :roll:

Samme gjelder selvsagt for et band som Iron Maiden, som jeg ogsÄ forutsetter at du slutter Ä kalle "Metal", jfr. denne akkord-fobien du tydeligvis er besatt av... :roll:
NÄ er du kanskje verdens stÞrste ekspert i Ä misstolke setninger, sÄ det fÄr vÊre.
Nei, det er ikke det jeg mente. Langt i fra. Jeg snakker om mÄten riffene er oppbygd pÄ i hovesak, ikke om de slenger inn et barregrep her og der.
Spiller du Deep Purple pÄ gitar kontra Black Sabbath eller Judas Priest, sÄ brukes helt andre tekniker og som krever en helt annen lyd. En Deep Purple-lÄt spilt med samme vreng som Black Sabbath ville hÞrt helt annerledes ut.
Power chords er det logiske Ä bruke for enenhver metal-band pÄ grunn av den kraftige vrengen, mens en rocke-band vil heller ty til akkorder for Ä skape en fyldigere lydbilde ettersom de ikke kjÞrer distortion pÄ samme level som et metal-band.

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

DummeBirger wrote:
M-77 wrote:Beklager, men dette er helt og holdent en meningslĂžs diskusjon

(*Likevel en relativt omfattende utgreiing om saken...*)

SÄ det sÄ!

Hva er galt med meningslĂžs?

Hva ER meningslĂžst?

Hvis en kun skulle holde seg til "meningsfylte ting" Ă„ diskutere/gjĂžre, er vel Scream-forumet den fĂžrste plassen en burde holde seg unna!

Synes det er en interessant debatt for min del, sÄ fÄr du styre unna hvis du ikke liker den!

Huff, ikke bli sÄ sinna da lille venn!

Det jeg prÞvde Ä forklare var at denne diskusjonen aldri vil komme noen vei med mindre man klarer Ä fÄ de grunnleggende premissene pÄ plass. Som de siste postene viser er det fremdeles ingen enighet om hva "heavymetal" er for noe. Bli enig om det fÞrst, sÄ kan dere diskutere hva som er den fÞrste rene heavymetalplaten.

Lykke til! :lol:

Jeg lover Ä holde meg unna diskusjonen siden jeg foretrekker Ä klassifisere musikk ut i fra dimensjonen bra-dÄrlig, heller enn Ä mÄtte genredefinere alt mulig.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

hateyou
Belieber
Belieber
Mood:

Post by hateyou »

Black Sabbath er metal, mens Deep Purple og Zeppelin er hardrock.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

M-77 wrote:Huff, ikke bli sÄ sinna da lille venn!

Jeg lover Ä holde meg unna diskusjonen siden jeg foretrekker Ä klassifisere musikk ut i fra dimensjonen bra-dÄrlig, heller enn Ä mÄtte genredefinere alt mulig.

Synes du ikke jeg er noe sÞt nÄr jeg er sint eller, store venn?! :?

Denne pÄstanden har da jeg selv ogsÄ uttalt mange ganger her pÄ forumet, bare spÞr! 8)
Bye, bye folks!

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Runar wrote:NÄ er du kanskje verdens stÞrste ekspert i Ä misstolke setninger, sÄ det fÄr vÊre.

Pussig det der, at det alltid er alle andre som misforstÄr, i motetning til at avsenderen en (sjelden) gang i blant, ogsÄ kunne vÊre i stand til Ä se at han/hun uttaler seg noget uklart? :wink:

Det der med "vanlige" akkorder og "Power-chords" er for Þvrig det reneste sludder! Det finnes nok av band som lÄter tungt og metallisk tidvis, pÄ tross av at de kliner til med relativt avanserte akkorder (Genesis, Yes, Dream Theater, Rush, King Crimson, for Ä nevne noe. Og NEI! jeg sier ikke at de er Heavy Metal band, bare at de tidvis lÄter "tungt" og "metallisk".

Men det er vel Ă„penbart for deg, som ikke mistolker noen ting?! :P
Bye, bye folks!

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

Litt forhastet stemte jeg Ingen av disse, pga Ä ha missa ut av ordet "helstÞpte" men vil nÄ alikevel si Black Sabbath's debut, men tar vi med helstÞpt da sÄ blir det Paranoid. Deep Purple og Led Zeppelin var og er Ä regne som Hardrock/Heavy Rock men ikke Heavy Metal nÄr mine protokoller fÞres.

Men at de med sitt utgangspunkt i Hardrock inspirerte, hvorpÄ andre vidreforedlet deres tanker til det som skulle bli Heavy Metal derom er det ikke tvil i mitt sinn

Men finnes det mer sjangerdefinerende lÄt enn Sabbath's tittellÄt fra fÞrste skiva - fÞrste lÄt ogsÄ faktisk, I dunno'
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Lynchomaniac wrote:Men finnes det mer sjangerdefinerende lÄt enn Sabbath's tittellÄt fra fÞrste skiva - fÞrste lÄt ogsÄ faktisk, I dunno'

Hvis det er "Doom-metal" du snakker om, har du selvsagt helt rett, men jeg vil nok hevde at "Speed King" og "Bloodsucker" (fra Deep Purple in Rock), samt "Whole Lotta Love" og "Heartbreaker" (fra "Led Zeppelin II") er en vel sÄ genre-definerende lÄter for min del! 8)
Bye, bye folks!

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

DummeBirger wrote:
Lynchomaniac wrote:Men finnes det mer sjangerdefinerende lÄt enn Sabbath's tittellÄt fra fÞrste skiva - fÞrste lÄt ogsÄ faktisk, I dunno'

Hvis det er "Doom-metal" du snakker om, har du selvsagt helt rett, men jeg vil nok hevde at "Speed King" og "Bloodsucker" (fra Deep Purple in Rock), samt "Whole Lotta Love" og "Heartbreaker" (fra "Led Zeppelin II") er en vel sÄ genre-definerende lÄter for min del! 8)

Men da snakker vi Hardrock :wink:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Lynchomaniac wrote:
DummeBirger wrote:

Men da snakker vi Hardrock :wink:

DummeBirger wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:
Stian wrote:Ikke forskjell pÄ hard rock og heavy metal? NÄ gir jeg meg over. FÊlt Ä kalle band som Journey heavy metal, men hard rock gÄr greit.

Kan ikke annet enn Ă„ si meg enig med Stian her 8)

Det er egentlig et statement of the obvious.

Er du enig i at "hardrock" er en svĂŠr sekkebetegnelse som innbefatter "metal", eller vil du sette et klart skille?

Jeg avaslutter med Ă„ si at "Jeg liker Hard Rock aka Heavy Rock aka Heavy Metal"!

Case Closed"
End of Discussion! 8)
Bye, bye folks!

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

DummeBirger wrote:
Runar wrote:NÄ er du kanskje verdens stÞrste ekspert i Ä misstolke setninger, sÄ det fÄr vÊre.

Pussig det der, at det alltid er alle andre som misforstÄr, i motetning til at avsenderen en (sjelden) gang i blant, ogsÄ kunne vÊre i stand til Ä se at han/hun uttaler seg noget uklart? :wink:

Det der med "vanlige" akkorder og "Power-chords" er for Þvrig det reneste sludder! Det finnes nok av band som lÄter tungt og metallisk tidvis, pÄ tross av at de kliner til med relativt avanserte akkorder (Genesis, Yes, Dream Theater, Rush, King Crimson, for Ä nevne noe. Og NEI! jeg sier ikke at de er Heavy Metal band, bare at de tidvis lÄter "tungt" og "metallisk".

Men det er vel Ă„penbart for deg, som ikke mistolker noen ting?! :P
Joda, men jeg snakker om spilletekninker. Det er stor forskjell pÄ spilletekninker mellom, noe man ikke skal kimse av. F.eks. i black metal sÄ er det hyppig bruk av halvtoner, mens i blues (f.eks. motorhead som er veldig innspirert av blues) gÄr det i dur.

Blackmores spilleteknik er definitivt mer typisk hard rock, mens Iommi finner seg maksimalt i heavy metal-land.

NÄ mener du at hard rock er det samme som heavy metal, sÄ vi er jo uenige i utganspunkt, sÄ det blir jo en diskusjon mer avansert enn mulig.

Og joda, jeg kan selvsagt missforstÄ sÄ mangt, men jeg synes du driver Ä er litt vel pÄ hugget med Ä vri pÄ setningene mine uten Ä smake skikkelig pÄ de.

fisperumsen
Belie
Belie
Mood:

Post by fisperumsen »

Har vel aldri betraktet noen av disse banda som heavy metal, har alltid sett pÄ disse bandene som pionerer innenfor hard rock. Judas Priest viderefÞrte denne musikkstilen, utviklet den til det som jeg i dag betegner som hevy metal. SÄ Marken, som deg, Sad Wings Of Destiny skulle ikke vÊre langt unna min fasit.

Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Steve Peck »

Runar wrote: Joda, men jeg snakker om spilletekninker. Det er stor forskjell pÄ spilletekninker mellom, noe man ikke skal kimse av. F.eks. i black metal sÄ er det hyppig bruk av halvtoner, mens i blues (f.eks. motorhead som er veldig innspirert av blues) gÄr det i dur.

Blackmores spilleteknik er definitivt mer typisk hard rock, mens Iommi finner seg maksimalt i heavy metal-land.

NÄ mener du at hard rock er det samme som heavy metal, sÄ vi er jo uenige i utganspunkt, sÄ det blir jo en diskusjon mer avansert enn mulig.

Og joda, jeg kan selvsagt missforstÄ sÄ mangt, men jeg synes du driver Ä er litt vel pÄ hugget med Ä vri pÄ setningene mine uten Ä smake skikkelig pÄ de.
MÄ tilstÄ at jeg som gitarist synes du er ute pÄ tynn is Runar, til tross for at jeg er helt enig i at Maiden er metal og Purple er hardrock. Men Maiden har aldri vÊrt redde for Ä kjÞre lange, roligere partier (det er visst slike partier som fÄr folk til Ä bruke den svÊrt misbrukte betegnelsen "episk" om veldig mye). Og om du hÞrer pÄ In Rock eller Machine Head er det stor overvekt av power chords i Blackmore's spill, men han varierer akkordene sine langt mer enn Maiden gjÞr i de tyngre partiene. Likevel vil jeg absolutt betegne f.eks Dream Theater som et metalband, til tross for at de bruker en akkordbredde som du mÄ til jazzen eller den nyere klassiske musikken for Ä overgÄ.

ForÞvrig brukes halvtoner veldig mye i blues, da en standard bluesskala er bygd opp av 1 1/2 trinn, 1 trinn, 1/2 trinn, 1/2 trinn, 1 1/2 trinn og 1 trinn. Dessuten er bluesgutta veldig glade i tyoner som befinner seg mellom halvtonetrinnene óg, sÄkalte blÄtoner, hvilket genrenavnet illustrerer. (Men dette hÞrer vel mer hjemme i musikerforumet.)

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Steve-Peck wrote:
Runar wrote: Joda, men jeg snakker om spilletekninker. Det er stor forskjell pÄ spilletekninker mellom, noe man ikke skal kimse av. F.eks. i black metal sÄ er det hyppig bruk av halvtoner, mens i blues (f.eks. motorhead som er veldig innspirert av blues) gÄr det i dur.

MÄ tilstÄ at jeg som gitarist synes du er ute pÄ tynn is Runar, til tross for at jeg er helt enig i at Maiden er metal og Purple er hardrock. Men Maiden har aldri vÊrt redde for Ä kjÞre lange, roligere partier (det er visst slike partier som fÄr folk til Ä bruke den svÊrt misbrukte betegnelsen "episk" om veldig mye). Og om du hÞrer pÄ In Rock eller Machine Head er det stor overvekt av power chords i Blackmore's spill, men han varierer akkordene sine langt mer enn Maiden gjÞr i de tyngre partiene. Likevel vil jeg absolutt betegne f.eks Dream Theater som et metalband, til tross for at de bruker en akkordbredde som du mÄ til jazzen eller den nyere klassiske musikken for Ä overgÄ.

ForÞvrig brukes halvtoner veldig mye i blues, da en standard bluesskala er bygd opp av 1 1/2 trinn, 1 trinn, 1/2 trinn, 1/2 trinn, 1 1/2 trinn og 1 trinn. Dessuten er bluesgutta veldig glade i tyoner som befinner seg mellom halvtonetrinnene óg, sÄkalte blÄtoner, hvilket genrenavnet illustrerer. (Men dette hÞrer vel mer hjemme i musikerforumet.)
Jeg ikke sÄ spesifisert i mitt utsagn. Tenker ikke pÄ rolige partier eller episke partier. Tenker pÄ det typiske Maiden-soundet nÄr de kjÞrer pÄ full guffe f.eks. Run to the Hills, The Number of the Beast eller Revolution.
Spiller du f.eks. Smoke on the Water sÄ vil du bruker en helt annen teknikk (tenker ikke pÄ introriffet nei) der verset spilles med barregrep. Men gjerne rett meg om jeg tar feil.

Det med blues, sÄ mente jeg ikke soloer og den slags. Men hvordan en lÄt bygges opp som gjerne er i f.eks. A-dur noe en black metal-lÄt neppe ville funnet pÄ Ä gÄ i, for Ä si det sÄnn.

Selvsagt mange unntak og det som er, poenget er bare at spilleteknikkene er annerledes i diverse genrer. Der mener jeg at det er en vesentlig forskjell pÄ Deep Purple og Black Sabbath.

Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Steve Peck »

Runar wrote: Spiller du f.eks. Smoke on the Water sÄ vil du bruker en helt annen teknikk (tenker ikke pÄ introriffet nei) der verset spilles med barregrep. Men gjerne rett meg om jeg tar feil.
Er med pÄ mye av det du skriver. Mesteparten av rytmegitaren pÄ Smoke on the Water kan defineres som Power Chords, men Richie supplerer iblant med Ä ta med en ters. Det er likevel ingen forskjell pÄ en power chord og et barregrep der bare de tre dypeste strengene brukes, selv om det da kan virke unÞdvendig med barre. Men Richie bruker barren, nettopp fordi han da har muligheten til Ä legge til en ekstra tone pÄ enkelte utvalgte akkorder.

ForÞvrig er power chords rimelig vanlig i hardrock ogsÄ. Hvis du hÞrer pÄ Dokken, Great White, Mötley, Bon Jovi eller de tyngre lÄtene til Deep Purple (for Ä ha litt variasjon innen eksemplene) vil du finne en klar overvekt av Power Chords i forhold til "mer sofistikerte" akkorder.
Men bevares, jeg mener ogsÄ at Purple fÞrst og fremst er/var et hardrockband, men jeg mener ogsÄ at mye av det Sabbath har gjort er vel sÄ mye hardrock som metal.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Steve-Peck wrote:
Runar wrote: Spiller du f.eks. Smoke on the Water sÄ vil du bruker en helt annen teknikk (tenker ikke pÄ introriffet nei) der verset spilles med barregrep. Men gjerne rett meg om jeg tar feil.
Er med pÄ mye av det du skriver. Mesteparten av rytmegitaren pÄ Smoke on the Water kan defineres som Power Chords, men Richie supplerer iblant med Ä ta med en ters. Det er likevel ingen forskjell pÄ en power chord og et barregrep der bare de tre dypeste strengene brukes, selv om det da kan virke unÞdvendig med barre. Men Richie bruker barren, nettopp fordi han da har muligheten til Ä legge til en ekstra tone pÄ enkelte utvalgte akkorder.

ForÞvrig er power chords rimelig vanlig i hardrock ogsÄ. Hvis du hÞrer pÄ Dokken, Great White, Mötley, Bon Jovi eller de tyngre lÄtene til Deep Purple (for Ä ha litt variasjon innen eksemplene) vil du finne en klar overvekt av Power Chords i forhold til "mer sofistikerte" akkorder.
Men bevares, jeg mener ogsÄ at Purple fÞrst og fremst er/var et hardrockband, men jeg mener ogsÄ at mye av det Sabbath har gjort er vel sÄ mye hardrock som metal.
Javisst, jeg er helt med pÄ hva du skriver her. Poenget er bare at det er en forskjell pÄ spillestilen og mÄten Ä komponere der jeg bruker et noe dÄrlig eksempel med barre vs. power chords. Tror likevel litt av poenget mitt kom frem.

Locked Previous topicNext topic