Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Kollen 2012 - Billy Idol, Turboneger m.m.

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mosher »

steinman wrote:
Mosher wrote:

Cashless-greia kan de stappe opp i rassen!

Bonger, og nå cashless, er grunnen til at jeg aldri har lagt igjen ei krone på Valle Hovin, Koengen eller norske festivaler.

Ja, for noe drit. Gikk inn på cashless"kontoen" min nå, for å overføre gjennværende penger til banken igjen. Var lettere andre veien gitt. Nå måtte jeg skrive ut en bekreftelse som skulle sendes inn sammen med cashlesskortet for å få pengene mine tilbake.

Praise the lord and pass the ammunition

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

Bonger har jeg vært borti i utlandet og synes egentlig det har fungert greit, men hvordan fungerer dette cashless-opplegget?

Image

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Cashless-systemet gikk jo unna. Var verken køer når man kjøpte cashless eller ved ølteltene.

Det som er surt er at man taper en del penger på det. Først koster det en femtilapp bare for kortet og så blir det jo en del kroner igjen på det etter festivalen som man ikke gidder styret ved å få tilbake.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Bonger og cashless er utmerket! Anbefaler i hvert fall alle festivaler å benytte det.

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

Stian wrote:

Bonger og cashless er utmerket! Anbefaler i hvert fall alle festivaler å benytte det.

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Stian wrote:

Hva er galt med visa eller cash?

Praise the lord and pass the ammunition

DOH
Poser
Poser
Mood:

Post by DOH »

steinman wrote:
Mosher wrote:

Cashless-greia kan de stappe opp i rassen!

Bonger, og nå cashless, er grunnen til at jeg aldri har lagt igjen ei krone på Valle Hovin, Koengen eller norske festivaler.

Sikkert kjipt for dere som ikke drikker, men for andre folk er det greit å slippe å stå en halvtime i ølkø.

Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

Mosher wrote:
Stian wrote:

Hva er galt med cash?

Ingenting

Norges Bank wrote:

Landets sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel og kan brukes i alle betalinger som gjøres opp på stedet. Både betaler og betalingsmottaker har rett til å kreve oppgjør i sedler og mynter. Sentralbankloven gir likevel en begrensning : "Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet."

Knugende knyttnever av negativ energi

DOH
Poser
Poser
Mood:

Post by DOH »

Igjen... det blir kø.

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 6 times
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

cashless er frelse

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Mosher wrote:
Stian wrote:

Hva er galt med visa eller cash?

Ingenting. Men bonger er et meget bedre alternativ.

• Kortere køer.
  • Mindre skillemynt, både for kjøper og selger.
  • Mindre risiko for utsalgssteder for å bli frastjålet noe.
  • Mindre risiko for utsalgssteder for å få avvik i kassaoppgjøret.
  • Mer hygienisk enn cash.
  • Billigere for de som har dårlig råd. Driksen øker med promillen med cash.
  • Oversiktlig i forhold til eget budsjett.

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Runar wrote:

Det som er surt er at man taper en del penger på det. Først koster det en femtilapp bare for kortet og så blir det jo en del kroner igjen på det etter festivalen som man ikke gidder styret ved å få tilbake.

Og der har du selvfølgelig den egentlige grunnen til at arrangørene har innført dette systemet. Det handler om å selge bonger og cashless for mer enn det folk handler for, og dermed ekstra penger i arrangørenes lommer.

På Sweden Rock har jeg aldri stått i kø for mat eller drikke, og kan derfor ikke se hvorfor det må bli vanvittig med køer i Norge om folk får betale med cash.

The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Jeg har stått i kø for å kjøpe øl på Sweden Rock.

Og selvsagt gjør de dette fordi det er økonomisk lurt. Men det er for å holde arbeidskraften nede. At folk kaster penger, får folk f**n meg ta ansvar for selv.

Og hva med resten av argumentene for?

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Stian wrote:

Og hva med resten av argumentene for?

For det første er de aller fleste av disse argumentene egentlig argumenter som kan brukes for fullstendig avskaffing av cash som betalingsmiddel, og det er jo en diskusjon vi ser dukke opp i media nå og da…

Stian wrote:

- Kortere køer.

Dette har jeg altså ikke slitt med der man betaler med cash i utlandet, men det er mulig det er lange køer for øl på for eksempel Sweden Rock. Før meg som kjøper mat og brus er det uansett ikke noe problem med køer.

Dette med køer er uansett det argumentet festivaler/konsertarrangører bruker for bonger og cashless, men jeg holder på min teori om at dette egentlig handler om å tjene penger, fordi arrangørene vet at når folk først står i cashless- eller bongkø kjøper folk så de er sikre på at de klarer seg. Resultat, lomma full av bonger eller halvfulle cashless-kort når folk går hjem.

Stian wrote:

- Mindre skillemynt, både for kjøper og selger.

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash, og samtidig ikke et problem jeg klarer å se. Mynter i lomma har aldri vært et problem for meg.

Stian wrote:

- Mindre risiko for utsalgssteder for å bli frastjålet noe.

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash (og som brukes flittig), men samtidig har jeg ikke hørt om at burgerboder på festivaler er spesielt utsatt for ran.

Stian wrote:

- Mindre risiko for utsalgssteder for å få avvik i kassaoppgjøret.

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash, men her er det snakk om at betjeningen må gjøre jobben sin, som i alle andre situasjoner der man betaler med cash.

Stian wrote:

- Mer hygienisk enn cash.

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash, og ikke mye annet, slik jeg ser det. I løpet av dagen er man uansett borti så mye "s**t" at litt fra eller til ikke spiller noen rolle.

Stian wrote:

- Billigere for de som har dårlig råd. Driksen øker med promillen med cash.

Jeg har definitivt dårlig råd, men skulle jeg kjøpt meg en brus i kollen hadde den som et resultat av cashless vel kosta meg nærmere 100 kroner, da jeg først måtte kjøpt cashless-kort (som da visstnok koster 50 kroner). Dermed langt fra billigere for meg.

At folk ikke klarer å styre penger i fylla er for øvrig hver enkelts ansvar og eventuelt problem, og det har du for øvrig sagt selv...

Stian wrote:

At folk kaster penger, får folk f**n meg ta ansvar for selv.

Stian wrote:

- Oversiktlig i forhold til eget budsjett.

Har du for eksempel 400 kroner i lomma ser jeg ikke problemet med å holde orden på det kontra det å holde orden på en bunke bonger eller et cashless-kort.

Stian wrote:

Men det er for å holde arbeidskraften nede.

Hvis du med dette mener å komme unna med mindre bemanning i salgsbodene, så er vel dette uansett ikke en utgift da vi vel her snakker om frivillige.

Alt i alt finner jeg ingen av disse argumentene gode nok for at cash ikke skal være en mulig betalingsløsning på festivaler/utendørskonserter i Norge. Det hadde for øvrig også vært mulig å kjøre både cash og bonger/cashless, ved at det var forskjellige godt merka køer ved salgsbodene. Da kunne de som foretrekker cash gått i cash-køen, mens de som foretrekker bonger/cashless kunne gått i køen for dette. Sånn kunne alle blitt fornøyde… unntatt arrangørene som er ute etter å selger mer bonger/cashless enn det folk bruker.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash

Og det ugyldiggjør argumentet på hvilken måte?

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Stian wrote:

Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash

Og det ugyldiggjør argumentet på hvilken måte?

Det er jo egentlig en annen diskusjon, og per i dag er cash et gyldigbetalingsmiddel i Norge. Jeg har også forklart mer om mitt syn på saken under hvert av dine argumenter for bonger/cashless, men om du velger å ignorere disse er det din sak…

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Jeg ignorerer de ikke, men føler at de er såpass spesifikke for deg og ikke i det hele tatt sett fra et kostnadseffektivt ståsted, noe som alle som arrangerer tenker på, og alle som ønsker et godt festivaltilbud i framtida burde tenke på.

Men jeg kan jo argumentere mot, og si at "jo, for meg er mye mynter i lomma et problem". Men dette handler ikke om lomma mi.

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Stian wrote:

Jeg ignorerer de ikke, men føler at de er såpass spesifikke for deg og ikke i det hele tatt sett fra et kostnadseffektivt ståsted, noe som alle som arrangerer tenker på, og alle som ønsker et godt festivaltilbud i framtida burde tenke på.

Da må du forklare meg det kostnadseffektive da, siden jeg ikke forstår det. Som jeg nevnte er vel det aller meste av "arbeidere" frivillige, og da er vel ikke utgiften den helt store. Det handler vel da om noen ekstra t-skjorter og litt slikt til de frivillige, hvis det er sånn at det trengs ekstra folk om man kan betale med cash.

Forklar meg gjerne også hvorfor min ide med både cash og cashless er et egoistisk forslag fra min side, siden du tydeligvis også putter det inn i kategorien "spesifikke for deg".

Igjen må jeg også påpeke at det fungerer fint uten bonger/cashless i Sverige, og jeg har ikke hørt noe om at dette truer festivalenes eksistens.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

For å ta det siste først, så er jeg helt sikker på at det kommer på svenske festivaler også, spesielt de med 18 års grense. Og, ikke minst, der arrangøren selv har ølsalget. På Rockefeller er det for eksempel et lenger lerret å bleke. Den absolutt best organiserte og mest effektive festivalen jeg har vært på, er Roadburn, og der hadde de bonger/knapper, og det fungerer utmerket. På tyske festivaler er det jo bare et tidsspørsmål før dette kommer, da de allikevel bruker panteknappene i dag, og så fort noen skjønner sammenhengen, er det full pupp.

Jeg har selv arrangert festivaler, og kontantflyten er faktisk tidkrevende, med vekslepenger, sikker oppbevaring, etc. Og om det er t-skjorter, penger eller baguetter; for en arrangør så koster faktisk dette. Innser at det kan være vanskelig å skjønne når man ikke er midt oppi det, men den som har lyst til å prøve er hjertelig velkommen.

Og jeg valgte med omhu å ikke bruke ordet egoistisk, så det får du ta på egen cashlesskonto. Om noe kan jeg strekke meg til å si at det er en bakstreversk tankegang å sette sine egne tradisjonelle rutiner foran nyskapning, så lenge man selv på ingen måte er representativ for det store flertallet det angår.

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Det er rimelig opplagt at et bongsystem som fungerer, er tidsbesparende. Sammenlign med kort på bussen vs. cash på bussen.

Det er også rimelig opplagt at et system som er like mongo som Ruter sitt, er boikottgrunn. Dessverre kan jeg ikke gå på festival med den policyen at jeg skal snike inntil jeg blir tatt, og så fortelle at det er verd en bot innimellom for å slippe å bruke det bedritne nye systemet deres.

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Locked Previous topicNext topic