Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Blue Öyster Cults beste studioalbum

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilket studioalbum er det beste til Blue Öyster Cult

Blue Öyster Cult
3
4%
Tyranny And Mutation
5
7%
Secret Treaties
20
30%
Agents Of Fortune
14
21%
Spectres
4
6%
Cultosaurus Erectus
2
3%
Fire Of Unknown Origin
6
9%
Imaginos
7
10%
Heaven Forbid
0
No votes
Curse Of The Hidden Mirror
1
1%
Mirrors
1
1%
The Revolution By Night
0
No votes
Club Ninja
4
6%

Total votes: 67

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by torjo »

DummeBirger wrote:Deep Purple vasker selvsagt gulvet med Blue Öyster Cult!

Selvsagt det reneste visvas.
Ta tårnet, Ebralidze!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:

Hvilket skal testes ut, via poll! Nå! Følg med! :wink:
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet på ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar på Silvio Berlusconi.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

DummeBirger wrote:
torjo wrote:

Så den pollen skal liksom bevise at Deep Purple vasker gulvet med BÖC? Hvor mange her tror du har hørt BÖC i forhold til hvor mange som har hørt Purple? Er ikke det en smule skjev fordeling, tror du?

Og skal det tale i mot BÖC kvalitetsmessig at relativt sett færre kjenner deres musikk? Hva da med Kiss vs. BÖC? Kiss vil sannsynligvis vaske gulvet med BÖC i en poll her på forumet, men er du like enig i at Kiss er et bedre band?

Nå høres jeg sikkert ut som en grinebiter, men jeg synes det er på sin plass å påpeke disse tingene.

Jeg skal legge igjen noen ord i pollen din, som beviser at intet av disse to fremragende bandene vasker gulvet med det andre. Stemt har jeg allerede gjort. Forresten, resultatet er ikke nedslående sålangt. :)
Ta tårnet, Ebralidze!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

torjo wrote:
DummeBirger wrote:
torjo wrote:

Så den pollen skal liksom bevise at Deep Purple vasker gulvet med BÖC? Hvor mange her tror du har hørt BÖC i forhold til hvor mange som har hørt Purple? Er ikke det en smule skjev fordeling, tror du?

Og skal det tale i mot BÖC kvalitetsmessig at relativt sett færre kjenner deres musikk? Hva da med Kiss vs. BÖC? Kiss vil sannsynligvis vaske gulvet med BÖC i en poll her på forumet, men er du like enig i at Kiss er et bedre band?

Nå høres jeg sikkert ut som en grinebiter, men jeg synes det er på sin plass å påpeke disse tingene.

Jeg skal legge igjen noen ord i pollen din, som beviser at intet av disse to fremragende bandene vasker gulvet med det andre. Stemt har jeg allerede gjort. Forresten, resultatet er ikke nedslående sålangt. :)

Ser du har mobilisert, ja! :wink:

Ikke ta det så seriøst, for dette er rene og skjære kødding fra min side.
Begge band er bra, der vi enige om!
(Men Purple er selvsagt et mye berde band enn Blue Öyster Cult!!!)
Bye, bye folks!

DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Skal snart lage en ny poll Jokke (aka torjo) vs Pondus (aka Dumme Birger)! 8) Vi høres omtrent likedan ut! (Samme alder omtrent, også! :wink: )
Bye, bye folks!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

DummeBirger wrote:Ser du har mobilisert, ja! :wink:

Joda, du har jo fått mobilisert litt du også. 11 stemmer til Deep Purple? Hvem hadde trodd det? :lol:
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Siden den gamle BÖC-tråden er slettet, og folk viser interesse for bandet, poster jeg igjen min personlige rating av bandets plater (minus samlealbum). Skalaen går fra fra ½ til 5 stjerner:

Blue Öyster Cult (1972) *****
Tyranny And Mutation (1973) *****
Secret Treaties (1974) *****
On Your Feet Or On Your Knees (1975, live) ****
Agents Of Fortune (1976) *****
Spectres (1977) ****½
Some Enchanted Evening (1978, live) ****½
Mirrors (1979) ****
Cultosaurus Erectus (1980) ****
Fire Of Unknown Origin (1981) ****½
Extraterrestrial Live (1982, live) ***½
The Revolution By Night (1983) ***½
Club Ninja (1986) ***
Imaginos (1988) *****
Bad Channels Soundtrack (1992) **
Cult Classic (1994) ***
Heaven Forbid (1998) ***½
Curse Of The Hidden Mirror (2001) ****
A Long Day's Night (2002, live) ***
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fra www.blueoystercult.com:

October 2, 2004

After holding auditions in New York, BÖC has chosen to hire Jules Rodino to fill the vacancy left by Bobby Rondinelli.

Jules came recommended by former BÖC drummer, John Miceli, and was formerly one of his drum students.

Da var halvparten av rytmeseksjonen på plass.
Ta tårnet, Ebralidze!

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

torjo wrote:Fra www.blueoystercult.com:

October 2, 2004

After holding auditions in New York, BÖC has chosen to hire Jules Rodino to fill the vacancy left by Bobby Rondinelli.

Jules came recommended by former BÖC drummer, John Miceli, and was formerly one of his drum students.

Da var halvparten av rytmeseksjonen på plass.

Høres bra ut!
Har nå et par spørsmål til deg; hvilken av disse 3 BÖC platene anser du som best. Blue Öyster Cult, Tyranny and mutation og Agents of fortune (Utelater da det selvfølgelige valget Secret treaties)
Ranger dem gjerne.
Hva synes du om Agents of fortune, er den litt vel kommsersiell til dem å være??? "Solgte" de seg litt med denne plata?
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Lynchomaniac wrote:Har nå et par spørsmål til deg; hvilken av disse 3 BÖC platene anser du som best. Blue Öyster Cult, Tyranny and mutation og Agents of fortune (Utelater da det selvfølgelige valget Secret treaties)
Ranger dem gjerne.

Som du ser av posten min litt lengre opp på sida så gir jeg alle disse platene full pott. Om jeg likevel med kniven på strupen må rangere dem så vil jeg si
1. Tyranny And Mutation
2. Agents Of Fortune
3. Blue Öyster Cult
Men som sagt, det er marginale kvalitetsforskjeller. Stilmessig er det derimot større forskjeller, spesielt mellom "Agents" og de to andre. Buck Dharma har ofte sammenliknet de 3 første platene som kapitlene i en bok, som ble avsluttet med "Secret Treaties". "Agents" representerer en ny fase.
Hovedgrunnen til at jeg mener at "Tyranny" er hakket bedre enn debuten er at den har klarere produksjon.

Lynchomaniac wrote:Hva synes du om Agents of fortune, er den litt vel kommsersiell til dem å være??? "Solgte" de seg litt med denne plata?

På en måte kan du vel si at de solgte seg, uten at det behøver å være noe negativt i det. Alle studioplatene fra 1976-81 har et mer kommersielt preg enn de 3 første, "Agents" er ikke i noen særstilling slik sett. Den er derimot deres klart mest solgte plate til dags dato, og den eneste i katalogen som nådde platinastatus i USA kort tid etter utgivelsen. Det var mye takket være "(Don't Fear) The Reaper".

"Agents" nådde faktisk en 10. plass på listene i Sverige! Jeg behøver vel knapt nevne at BÖC ALDRI har vært inne på VG-lista?
Ta tårnet, Ebralidze!

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

Takk for innsiktsfulle kommentarer 8)

Som du sikkert vet så ser jeg ikke noe galt i en mer radiovennlig tilnærming i musikken så lenge låtene holder mål. Men dette blir ofte blant "die-hard fansen" sett på som å selge seg når bandet ikke har hatt den samme kommersielle retning tidligere.

Har enda ikke hørt førsteskiva men den skal sjekkes ut den også
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Lynchomaniac wrote:Takk for innsiktsfulle kommentarer 8)

Alltid hyggelig! :D

Lynchomaniac wrote:Men dette blir ofte blant "die-hard fansen" sett på som å selge seg når bandet ikke har hatt den samme kommersielle retning tidligere.

Det er sant.

Den første BÖC-plata som ble dårlig mottatt av fansen var "Mirrors" (1979), som ble betraktet som altfor polert. Flere i bandet var heller ikke fornøyde med den, delvis fordi de kom personlig på kant med produsent Tom Werman, og delvis fordi de ikke likte hans produksjon. De mente at han fjernet spontaniteten under innspillingene. Albert Bouchard skrev etter sigende låta "You're Not The One (I Was Looking For)" som en "hilsen" til ham, selv om teksten tilsier noe annet. Den etterfølgende plata "Cultösaurus Erectus", produsert av Martin Birch, ble langt bedre mottatt.

Men som jeg tidligere har sagt, "Mirrors" er slett ingen dårlig plate. Den fortjener oppreisning, noe den til fulle har fått i Martin Popoffs bok om 70-tallets metal.

Lynchomaniac wrote:Har enda ikke hørt førsteskiva men den skal sjekkes ut den også

Gi den sjanse til å vokse!
Det var den første BÖC-plata jeg kjøpte og det tok sin tid å fordøye den. Noe mer åpenbar psykedelia- og bluesinspirasjon enn de senere platene, og faktisk et nokså jazzpreget (men absolutt hørbart!) parti i "Before The Kiss, A Redcap".
Og den har verdens kanskje vakreste ballade, "Then Came The Last Days Of May".
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Intervju med Eric Bloom her.

Virker som om den nyanskaffede rytmeseksjonen blir varig, og at det er muligheter for et nytt studioalbum i overskuelig framtid.
Ta tårnet, Ebralidze!

knuthulhu
Poser
Poser
Mood:

Post by knuthulhu »

De første tre platene er utvilsom bra, og jeg valgte ut SECRET TREATIES siden den var min introduksjon til BÖC. Den var så bra at jeg skaffa resten en gang på åttiallet.

Er SPECTRES, MIRRORS, REVOLUTION BY NIGHT og CLUB NINJA bra plater? Ja vel, det er lov å ha forskjellig smak. Bandet er utrolig ujevnt IMHO.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

knuthulhu wrote:Er SPECTRE, MIRRORS, REVOLUTION BY NIGHT og CLUB NINJA bra plater? Ja vel, det er lov å ha forskjellig smak. Bandet er utrolig ujevnt IMHO.

Som du selv sier, det er lov å ha forskjellig smak.

"Spectres" og "Mirrors" er voldsomt undervurderte. Sistnevnte mye p.g.a. produksjonen.

"TRBN" og "Club Ninja" er de to svakeste studioplatene, fordi låtmaterialet er mer ujevnt enn ellers. I forhold til det meste annet som blir gitt ut er de bra ("Club Ninja" er kanskje middels), i forhold til hva man kunne forvente av BÖC er de skuffende.

Gode låter på "TRBN": "Take Me Away", "Shooting Shark" (!), "Veins", "Shadow Of California", "Feel The Thunder" og til dels "Light Years Of Love".

Svak låt: "Let Go".

Gode låter på "Ninja": "Dancin' In The Ruins", "Perfect Water" (!), "Spy In The House Of The Night", "Madness To The Method". Liker også de første fire-fem minuttene av "When The War Comes", avslutninga er ikke så bra.

Svake låter: "Make Rock Not War", "Beat 'Em Up".
Ta tårnet, Ebralidze!

funkkyfinnz
Spermatozoon
Mood:

Post by funkkyfinnz »

Tjo!

Sup med (Don't fear) The Reaper? Synes den har en helt annerledes sound enn alle de andre sangene dems. Og er mye bedre...
Hay guys.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Da er det dags for å gratulere Joe Bouchard, ex-bassist/vokalist i BÖC, med dagen. Han fyller 56. :beer:

Skåler selvsagt i Cully Stout Beer! (Noen som ser anagrammet?)

Bouchard spilte med BÖC fra 1970 til 1986. Han er ellers kjent for sin tilknytning til bandet Deadringer, som i 1989 ga ut en plate som het "Electrocution of the Heart", og for å ha produsert en plate for Liege Lord.

På slutten av 80-tallet dannet han The Cult Brothers, som etterhvert skiftet navn til X Brothers. De ga ut en plate i 1997, som anbefales varmt til alle BÖC-fans, med tittelen "Joe Bouchard Presents The X Brothers: Solid Citizens". To av Tommy Hilfigers brødre spilte i dette bandet.

Relativt nylig ga han ut en plate sammen med den gamle rytmeseksjonen til Alice Cooper, nemlig Dennis Dunaway og Neal Smith. Har ikke hørt denne. Den kan visstnok bare bestilles på hjemmesiden til bandet.
Ta tårnet, Ebralidze!

HappyCamper
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HappyCamper »

Grattis Joe!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Enda en bursdag i BÖC-leiren, og dette er ikke hvilken som helst bursdag!

Frontmann, lead vokalist og "stun" gitarist Eric Bloom fyller nemlig 60 år i dag!
Jeg skåler for ham i Cully Stout Beer! :beer:

Bloom er en av de tre originalmedlemmene som fortsatt spiller i BÖC. Han har vært med helt siden Stalk-Forrest Group-dagene. Opprinnelig var han sjåfør og PA-mann for bandet, men han fikk jobben som vokalist etter at Les Braunstein fikk sparken tidlig i 1969. Blant hans mest kjente låter for BÖC hører science fiction-trilogien "The Great Sun Jester", "Black Blade" og "Veteran Of The Psychic Wars", som han skrev sammen med forfatteren Michael Moorcock. Ellers var han medforfatter på f.eks. "The Red And The Black", "Dominance And Submission", "ME 262", "Fire Of Unknown Origin" og et knippe andre BÖC-klassikere. Verdt å nevne er også hans samarbeid med Ian Hunter (Mott The Hoople), som resulterte i "Goin' Through The Motions", samt at Bloom gjestet på Hunters soloalbum "You're Never Alone With A Schizophrenic".

Eric Bloom har også sin egen hjemmeside.
Ta tårnet, Ebralidze!

Captain_Clegg
B
B
Mood:

Post by Captain_Clegg »

Du har jo mer oversikt over når BÖC-medlemene har fødselsdag, enn det andre folk har over sin egen familie.

Bloom fortjener uansett en skål. :beer:

Locked Previous topicNext topic