Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Kristendom og black metal

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er det greit at kristne hÞrer pÄ black metal?

Helt greit, lage black metal kan de ogsÄ.
29
17%
Helt greit, sÄ lenge de ikke lager musikk som de kaller black metal.
61
35%
Greit nok.
19
11%
Greit, under tvil.
7
4%
Ikke sĂŠrlig greit.
12
7%
Ikke greit i det hele tatt. FOAD!
46
26%

Total votes: 174

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

stunix wrote:
serenity wrote:Jeg pÄstÄr at guden deres, er misfornÞyd med at dere hÞrer pÄ hymner til s***n. :P

Jeg pÄstÄr at, sett at mitt hÄp om en Gud eksisterer og at jeg derav kan fÄ en bedre tilvÊrelse, sÄ er han i stand til Ä akseptere at det gÄr an Ä like og mislike noe samtidig. (AltsÄ, like musikk og mislike lyrikk i dette tilfellet, f.eks.) Som med de fleste andre som hÞrer pÄ black metal, uansett hva en mÄtte tro eller ikke tro, er jeg ute etter den helt spesielle black metal atmosfÊren. Det er den jeg verdsetter.

Er det derfor gud ogsÄ hater homofile?

Hater folk som ikke kan stÄ 100% inne for det de gjör. Som Ä höre pÄ metal, men ignorere teksten.
Image

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Mood:

Post by stunix »

necronomicon wrote:
stunix wrote:
serenity wrote:Jeg pÄstÄr at guden deres, er misfornÞyd med at dere hÞrer pÄ hymner til s***n. :P

Jeg pÄstÄr at, sett at mitt hÄp om en Gud eksisterer og at jeg derav kan fÄ en bedre tilvÊrelse, sÄ er han i stand til Ä akseptere at det gÄr an Ä like og mislike noe samtidig. (AltsÄ, like musikk og mislike lyrikk i dette tilfellet, f.eks.) Som med de fleste andre som hÞrer pÄ black metal, uansett hva en mÄtte tro eller ikke tro, er jeg ute etter den helt spesielle black metal atmosfÊren. Det er den jeg verdsetter.

Er det derfor gud ogs hater homofile?

Hvofor spÞr du om det? Jeg hÞrer at mange mennesker pÄstÄr at Gud hater homofile, men jeg tror ikke at han er i stand til Ä hate noen, homofil eller ei. Har for Þvrig ingenting imot homofile selv, har mange venner som er det.
Image

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

stunix wrote:
necronomicon wrote:
stunix wrote:

Hvofor spÞr du om det? Jeg hÞrer at mange mennesker pÄstÄr at Gud hater homofile, men jeg tror ikke at han er i stand til Ä hate noen, homofil eller ei. Har for Þvrig ingenting imot homofile selv, har mange venner som er det.

Kristne representerer gud og ingen andre. Homofili er forbudt.
Image

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Mood:

Post by stunix »

necronomicon wrote:Kristne representerer gud og ingen andre. Homofili er forbudt.

Jeg er sterkt uenig med deg her. Klart kristne kan representere andre enn Gud dersom de skulle fĂžle for det. At du her skriver at homofili er forbudt er en strengere tolkning av tekstene enn det de fleste jeg kjenner benytter seg av. Men du er velkommen til Ă„ tolke som du vil, noe du Ă„penbart gjĂžr.
Image

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

Noe dere Äpenbart gjör ogsÄ. Etter Ä ha lest denne trÄden. Kall dere heller religiöse enn kristne om religionen deres er sÄ fri som dere skal ha det til.
Image

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

Hvis jeg skulle blitt kristen, ville jeg sett pÄ det som en forferdelig oppgave Ä finne holdbare standpunkt der. Kristenfolket skifter jo ut meningene i bibelen underveis nÄr de finner at noe ikke passer i den tid de er i. Det er vel ikke sÄ lenge sida de fjerna stoff de ikke lenger ville ha i bibelen om Jesus og s***n, f.eks. Denne tids-opportunismen ser man jo og i politikk, som med KrF. De sitter pÄ gjerdet i midten og tenderer Ä snu seg etter vinden som en annen vÊrhane.

Sabizz
Be
Be
Mood:

Post by Sabizz »

stunix wrote:
necronomicon wrote:
stunix wrote:

Et av mange emner som taler imot bibelens sannverdighet, dette. Hadde det vĂŠrt en gud, ville alle mennesker vĂŠrt likeverdige uansett seksuell legning.

Morten.
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Morten. »

stunix wrote:

Ja, det mÄ jo selvfÞlgelig vÊre ditt valg. MisforstÄ ikke kritikken, jeg synes det er bra at personer har en mere liberal tro, enn det bibelen prediker om. Men selv synes jeg teksten er en viktig del av pakken. Iallefall i enkelte band. For meg er det en renselse, da jeg sliter med endel frustrasjon og sinne, etter Ä mistet troen, jeg sÞlte bort sÄ mye energi pÄ. Jeg er selv agnostiker, pÄ grensen til ateist. Men jeg fÞler at tekstene innen orthodox bm, gir meg noe alikevel. Det er en slags frigjÞrende energi, som man som kristen fortrenger. At man frir seg fra guds Äk.

Men for Ä snu det du sier pÄ hodet, det ville vÊre rart at en Satanist gikk i kirken for Ä hÞre salmesang. Fordi han syntes melodiene var sÄ fine :lol:

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

stunix wrote:
necronomicon wrote:Kristne representerer gud og ingen andre. Homofili er forbudt.

Jeg er sterkt uenig med deg her. Klart kristne kan representere andre enn Gud dersom de skulle fĂžle for det. At du her skriver at homofili er forbudt er en strengere tolkning av tekstene enn det de fleste jeg kjenner benytter seg av. Men du er velkommen til Ă„ tolke som du vil, noe du Ă„penbart gjĂžr.
Det stÄr da i klartekst i mosebÞkene om at menn ikke skal ligge med menn. Hvordan i alle verden klarer dere Ä tolke det som stÄr skrevet sÄ klart til noe helt annet?

NÄ hÄper jeg du ikke tar en MikkelRev og pÄstar menn betyr suer heller noe slikt lurt. Hehe.

Sabizz
Be
Be
Mood:

Post by Sabizz »

stunix wrote:

Du snakker mye om hÄpet ditt, Stunix. Det er vel og fint. Men du sier ogsÄ at hÄpet er alt du har. Ikke ta dette pÄ feil mÄte, respekterer troen din, men jeg hÄper ogsÄ at bl.a. julenissen skal legge en BC Rich under treet mitt eller at Marilyn Monroens gjenferd skal komme og blÄse meg en natt, men jeg vil nÞdig kalle dette en verdensreligion. Hva har du mer enn hÄpet? Det er din rett Ä hÄpe, selvfÞlgelig. Bare syns religion skurrer mot fornuften. Thomas Aquinas prÞvde seg pÄ gudsbevis i sin tid, men det ble med forsÞket. Kristendommen idag er basert pÄ tusenÄrgamle muntlige myter, nedskrevne etter hvert, og sÄ befattet som lov av maktsyke katolikker. Det beste med religion idag er samholdigheten det gir mennesker.

Hva ville mennesker drept for hvis man ikke hadde hatt religion? De hadde sikkert funnet pÄ noe. Jorden er overbefolket og fucked uanz

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

serenity wrote:det ville vÊre rart at en Satanist gikk i kirken for Ä hÞre salmesang. Fordi han syntes melodiene var sÄ fine :lol:

Hehe. Men, hvis man vil pirke - sÄ har enkelte black metal band fremtredende kristne elementer. F.eks prestegjeldssjÄvinisme. En misantrop, gir nÄ h*****e i byen sin.. Ä stÄ for folkene han har i vranghalsen uansett, sÄ ki den kontrast ligner det vel kristendom mer enn satanisme.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

necronomicon wrote:Hater folk som ikke kan stÄ 100% inne for det de gjör. Som Ä höre pÄ metal, men ignorere teksten.
Jeg tror ikke jeg helt skjÞnner hva du mener, men jeg driter nÄ uansett i teksten. I stor grad i hvert fall. Og digger musikken.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Runar wrote:Det stÄr da i klartekst i mosebÞkene om at menn ikke skal ligge med menn. Hvordan i alle verden klarer dere Ä tolke det som stÄr skrevet sÄ klart til noe helt annet?
Det stÄr at en mann ikke skal ligge med en annen mann pÄ det viset man ligger med en kvinne. Og dermed kan enkelte finne pÄ Ä si at ettersom en mann ikke har vagina, sÄ er det fysisk umulig og dermed gjelder det ikke som forbud mot homofili.
Det er sikkert slik de tolker det. Ikke vet jeg.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Akula wrote:
Runar wrote:Det stÄr da i klartekst i mosebÞkene om at menn ikke skal ligge med menn. Hvordan i alle verden klarer dere Ä tolke det som stÄr skrevet sÄ klart til noe helt annet?
Det stÄr at en mann ikke skal ligge med en annen mann pÄ det viset man ligger med en kvinne. Og dermed kan enkelte finne pÄ Ä si at ettersom en mann ikke har vagina, sÄ er det fysisk umulig og dermed gjelder det ikke som forbud mot homofili.
Det er greit Ä skifte kjÞnn sÄ lenge mann ikke ligger med noen etterpÄ? Jaja, herrens veier er uransakelige. Den herren elsker den tukter han.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Ender vel opp pÄ dukthuset, da.

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Æ har rĂŠtt, dĂ„kk tar feil. SkĂ„l Ă„ godt nyttĂ„r!
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

MARDVK
Rocker
Rocker
Mood:

Post by MARDVK »

Vidar wrote:Æ har rĂŠtt, dĂ„kk tar feil. SkĂ„l Ă„ godt nyttĂ„r!

Bra vits du sendte ista :lol:

Godt nyttÄr din fettpeis!
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Lang trang gang »

Runar wrote:
Akula wrote:
Det er greit Ä skifte kjÞnn sÄ lenge mann ikke ligger med noen etterpÄ? Jaja, herrens veier er uransakelige. Den herren elsker den tukter han.

Her er du ved kjernen,
Fyy faan kor jĂŠĂŠvlig det e!!!

Eniel
Spermatozoon
Mood:

Post by Eniel »

Brekke wrote:
Eniel wrote:
Runar wrote:Er vel bare Ä nevne inkvisisjonen for Ä sette kirken i sitt rette lys. Skal mye til for Ä overgÄ den.
Som sagt prĂžver jeg langt ifra Ă„ forsvare alt den katolske kirke har gjort.
Var ikke lutheren en ivrig heksebrenner selv?
Ikke det jeg vet.

Olavr
Poser
Poser
Mood:

Post by Olavr »

Eniel wrote:
Brekke wrote:
Eniel wrote:
Runar wrote:Er vel bare Ä nevne inkvisisjonen for Ä sette kirken i sitt rette lys. Skal mye til for Ä overgÄ den.
Som sagt prĂžver jeg langt ifra Ă„ forsvare alt den katolske kirke har gjort.
Var ikke lutheren en ivrig heksebrenner selv?
Ikke det jeg vet.

Du vet ikke? du kan jo finne fakta om det overalt. det ble jo bedrevet i land som ikke er katolske.

Locked Previous topicNext topic