Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

The TRUE norwegian black metal band?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

The TRUE norwegian black metal band?

Emperor
20
11%
Mayhem
41
23%
Satyricon
1
1%
Darkthrone
86
48%
Burzum
26
15%
Immortal
5
3%
 
Total votes: 179
User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

MarteLine wrote:
Affen wrote:
MarteLine wrote:I en poll der det diskuteres black metal så har det vel litt å si om bainnet faktisk ER blackmetal. Men dokk om det. jeg synes verken dimmu eller COF er black metal. Men COF har fortsatt ei bra skiv i Cruelty & the beast.

Du SYNS ikke de er black metal? Går det på hva folk syns og nå da? Ok, jeg syns ikke gammel Mayhem og Burzum er black metal, for de er dårlig og teit, lzm!

Hæ? haha hva ER det du babler om? JEG syns ikke at dummu er blackmetal nei. Jeg snakker om musikken her, hva du prater om er meg høyst uforståelig. haha. snakke OM du.
Selvfølgelig er det black metal. Tekstene er sataniske og stemningene i musikken prøver å mane frem ond atmosfære. I tillegg så er vokalen typisk black metal. Forskjellen på de første rekken med norske black metal-band er at Dimmu er en utvikling fra den rekken av band da de ble innspirert av den gjengen.


Conan
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Conan »

Stemte Darkthrone.

Og er enig det du skriver ang Dimmu Runar.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Enig med Runar her. Vil og si Dimmu har utvikla både seg sjøl og sjangeren mer enn de fleste andre.

Og Hege, den "true"-greia di er bare vissvass. No offense, men jeg ler bare av den posten din der :)

Hege wrote:Dimmu strider mot alt som er "true"

Jadda, my ass :lol:
Image

User avatar

Jan
Belieber
Belieber
Posts: 82
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jan »

Runar wrote:
MarteLine wrote:
Affen wrote:
MarteLine wrote:I en poll der det diskuteres black metal så har det vel litt å si om bainnet faktisk ER blackmetal. Men dokk om det. jeg synes verken dimmu eller COF er black metal. Men COF har fortsatt ei bra skiv i Cruelty & the beast.

Du SYNS ikke de er black metal? Går det på hva folk syns og nå da? Ok, jeg syns ikke gammel Mayhem og Burzum er black metal, for de er dårlig og teit, lzm!

Hæ? haha hva ER det du babler om? JEG syns ikke at dummu er blackmetal nei. Jeg snakker om musikken her, hva du prater om er meg høyst uforståelig. haha. snakke OM du.
Selvfølgelig er det black metal. Tekstene er sataniske og stemningene i musikken prøver å mane frem ond atmosfære. I tillegg så er vokalen typisk black metal. Forskjellen på de første rekken med norske black metal-band er at Dimmu er en utvikling fra den rekken av band da de ble innspirert av den gjengen.

Denne onde atmosfæren du snakker om...hvor i Dimmu finner du den?

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Jan wrote:Denne onde atmosfæren du snakker om...hvor i Dimmu finner du den?

Er like mye "ond atmosfære" i musikken til Dimmu som i all annen black metal. Latterlig uttrykk forresten. Men om "ond atmosfære" er synonymt med så dårlig lyd at du ikke kan skille instrumentene, så er det kanskje lite av det hos Dimmu, men musikalsk og tekstmessig er Dimmu like mye black metal som de andre bandene i pollen.

Skjønner forresten ikke at dette er et tema, når folk til og med kaller heavy metal (Mercyful Fate), punka rock 'n' roll (Venom, Bathory) for black metal.

Men men, kos dere med ond atmosfære, gutter og jenter! :lol:
Image

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Jan wrote:
Runar wrote:
MarteLine wrote:
Affen wrote:
MarteLine wrote:I en poll der det diskuteres black metal så har det vel litt å si om bainnet faktisk ER blackmetal. Men dokk om det. jeg synes verken dimmu eller COF er black metal. Men COF har fortsatt ei bra skiv i Cruelty & the beast.

Du SYNS ikke de er black metal? Går det på hva folk syns og nå da? Ok, jeg syns ikke gammel Mayhem og Burzum er black metal, for de er dårlig og teit, lzm!

Hæ? haha hva ER det du babler om? JEG syns ikke at dummu er blackmetal nei. Jeg snakker om musikken her, hva du prater om er meg høyst uforståelig. haha. snakke OM du.
Selvfølgelig er det black metal. Tekstene er sataniske og stemningene i musikken prøver å mane frem ond atmosfære. I tillegg så er vokalen typisk black metal. Forskjellen på de første rekken med norske black metal-band er at Dimmu er en utvikling fra den rekken av band da de ble innspirert av den gjengen.

Denne onde atmosfæren du snakker om...hvor i Dimmu finner du den?
I sammensetningen av toner muligens. Stemningene i musikken deres er som regel storslått, pompøs og tydelig innspirert av filmmusikk. Om de lykkes i dine eller mine ører er en annen sak. Blir ikke genreløs av den grunnen.

User avatar

Okultista
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Okultista »

Affen wrote:
Jan wrote:Denne onde atmosfæren du snakker om...hvor i Dimmu finner du den?

Er like mye "ond atmosfære" i musikken til Dimmu som i all annen black metal. Latterlig uttrykk forresten. Men om "ond atmosfære" er synonymt med så dårlig lyd at du ikke kan skille instrumentene, så er det kanskje lite av det hos Dimmu, men musikalsk og tekstmessig er Dimmu like mye black metal som de andre bandene i pollen.

Skjønner forresten ikke at dette er et tema, når folk til og med kaller heavy metal (Mercyful Fate), punka rock 'n' roll (Venom, Bathory) for black metal.

Men men, kos dere med ond atmosfære, gutter og jenter! :lol:
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Okultista har ingen argumenter, så hun poster et usaklig bilde...morsomt. Disse gutta har nok masse herlig, ond stemning:

Image

Men selv vaskeekte satanister kan ha et smil på lager:

Image
Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Affen wrote:
Og Hege, den "true"-greia di er bare vissvass. No offense, men jeg ler bare av den posten din der :)

Hege wrote:Dimmu strider mot alt som er "true"

Jadda, my ass :lol:
True-greia MI? HAHAHA, kan du virkelig mene at Dimmu er "true"??!
Store reklamer, kostbare videoer, mye effekter og storslagen musikk.. Hallo, du kan gå på en bensinstasjon i gokk og kjøpe In Sorte Diaboli, synes du DET er true i black metal-verdenen!? :lol:

JEG er ikke så opptatt av hva som er "true" og ikke, men objektivt sett er virkelig ikke Dimmu spesielt true mot black metal-sjangeren.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Hege wrote:
Affen wrote:
Og Hege, den "true"-greia di er bare vissvass. No offense, men jeg ler bare av den posten din der :)

Hege wrote:Dimmu strider mot alt som er "true"

Jadda, my ass :lol:
True-greia MI? HAHAHA, kan du virkelig mene at Dimmu er "true"??!
Store reklamer, kostbare videoer, mye effekter og storslagen musikk.. Hallo, du kan gå på en bensinstasjon i gokk og kjøpe In Sorte Diaboli, synes du DET er true i black metal-verdenen!? :lol:

JEG er ikke så opptatt av hva som er "true" og ikke, men objektivt sett er virkelig ikke Dimmu spesielt true mot black metal-sjangeren.
Alle band i pollen kjører da annonser for produktene sine. Grunnen til at de kan fleske til med mer kostbare annonser og videoer er jo bare fordi Nuclear Blast er et mye større selskap enn f.eks. Season of Mist. Dette har jo ikke noe med bandene å gjøre. Er jo ingen av de aktuelle black metal-bandene vi snakker om her som blir sure når plateselskapet deres faktisk gjør en god jobb. Tvert i mot.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Hege wrote:True-greia MI? HAHAHA, kan du virkelig mene at Dimmu er "true"??!
Store reklamer, kostbare videoer, mye effekter og storslagen musikk.. Hallo, du kan gå på en bensinstasjon i gokk og kjøpe In Sorte Diaboli, synes du DET er true i black metal-verdenen!? :lol:

Så det er ikke true å selge skiver? Da kan du avskrive alle band som sell-out i det øyeblikket de signerer en platekontrakt. Kringen er ganske true, for han liker mest band som kun gir ut demoer. Platesellskap = intensjoner om å selge. Musikkvideoer, merch etc er bare flere virkemidler for å selge skivene. Og "mye effekter" - du som var SÅÅ negativ til band som ikke kjørte image og effekter? Nå må du bestemme deg og være konsekvent, Hege...

Ang bensinstasjon-kommentaren din, så står både siste Mayhem og siste Darkthrone til 99,- på Esso og Statoil her i byen, fint plassert ilag med Ole Ivars, Carola og Absolute Music...
Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Affen wrote:
Hege wrote:True-greia MI? HAHAHA, kan du virkelig mene at Dimmu er "true"??!
Store reklamer, kostbare videoer, mye effekter og storslagen musikk.. Hallo, du kan gå på en bensinstasjon i gokk og kjøpe In Sorte Diaboli, synes du DET er true i black metal-verdenen!? :lol:

Så det er ikke true å selge skiver? Da kan du avskrive alle band som sell-out i det øyeblikket de signerer en platekontrakt. Kringen er ganske true, for han liker mest band som kun gir ut demoer. Platesellskap = intensjoner om å selge. Musikkvideoer, merch etc er bare flere virkemidler for å selge skivene. Og "mye effekter" - du som var SÅÅ negativ til band som ikke kjørte image og effekter? Nå må du bestemme deg og være konsekvent, Hege...
Hæ? Nå motsier du deg selv her. Du trekker fram band som bruker mye tid på image og effekter, og sier at jeg er negativ til band som IKKE kjører image. Det stemmer på en prikk. Så hva er problemet!?!?
Det JEG snakker om er hva som er true og ikke, og jeg mener det ikke er spesielt true å selge seg som et anna rockeband på hitlistene!
Jeg sier ikke at jeg ikke liker bandet, om jeg elsker eller hater bandet ikke noe med saken å gjøre akkurat nå! :roll:

Selvfølgelig vil jo band at skivene de bruker mye tid på skal selge, men det er vel litt måten det blir gjort på. Dimmu har reklamer på kinoer i Tyskland, mens Darkthrone ville ikke engang motta Alarm-prisen eller hva det var, fordi det ikke var "true" å være i massene.

Ang bensinstasjon-kommentaren din, så står både siste Mayhem og siste Darkthrone til 99,- på Esso og Statoil her i byen, fint plassert ilag med Ole Ivars, Carola og Absolute Music...
Ja ok, det var nytt for meg. Bare sett Dimmu sin på bensinstasjoner, jeg. Kanskje innehaveren av "din" bensinstasjon er svartmetallfan. :P Gudene veit.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Du vet tydligvis ikke så mye om bransjen du, Hege. Tror du at Dimmu flyr runt i Tyskland og smeller opp plakater og kjøper tv-reklamer? Feil, det er sellskapet som gjør dette. Sellskapet som gir ut musikken Dimmu lager, er faktisk rimelig hypp på å selge skivene de bruker penger på å gi ut. Musikk BRANSJE, right? Og at Darkthrone ikke ville motta Alarm-prisen fordi det ikke var "true" å være i massene, har skapt dem mer oppmerksomhet og pr enn om de hadde stillt opp. Gimmick fra Fenriz & co? You bet! "Oh, Fenriz er så tøff for han nekter å ta imot prisen fordi han er TRUE!"

Hele uttrykket "true" kan du strengt tatt tørke deg innerst i ræva med for min del, for det finnes ikke mer patetisk opplegg enn den true-greia. Alle band som er oppriktig intressert i musikk er ekte, eller true om du vil. Et band som Toto er f**n så mye mer ekte enn Mayhem, Satyricon eller Darkthrone!

Og ikke ta dette personlig, Hege, sorry at det er deg jeg quoter, for dette gjelder alle som har de holdningene du fremmer...

PS: Er ikke butikksjefene på bensinstasjonene som tar inn skiver...at man finner skiver av Mayhem, Darkthrone & Dimmu på bensinstasjoner, betyr bare at distribusjonssellskapene til platesellskapene gjør jobben sin :wink:
Image

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Tenåringsmentaliteten til black metal er og blir latterlig. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hvis man gir ut skiver så ønsker man også å selge. De som vil være og ikke være "true" (hater utrykket forøvrig) så vil det være å la sine kunstneriske verdier gå til grunne for kommersielle verdier. Lager man mer lyttervennlig musikk for å oppnå høyere popularitet, da har man solgt seg. Det har da for f**n ikke noe å si om plateselskapet kjører reklamekampanjer. Det skulle da bare mangle.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Runar wrote:Tenåringsmentaliteten til black metal er og blir latterlig. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hvis man gir ut skiver så ønsker man også å selge. De som vil være og ikke være "true" (hater utrykket forøvrig) så vil det være å la sine kunstneriske verdier gå til grunne for kommersielle verdier. Lager man mer lyttervennlig musikk for å oppnå høyere popularitet, da har man solgt seg. Det har da for f**n ikke noe å si om plateselskapet kjører reklamekampanjer. Det skulle da bare mangle.

Takk, samme som jeg prøver å si. Vil du ikke selge skiver, så gi f**n i å signere kontrakter...
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

EDA!?! wrote:
Affen wrote: Hele uttrykket "true" kan du strengt tatt tørke deg innerst i ræva med for min del, for det finnes ikke mer patetisk opplegg enn den true-greia. Alle band som er oppriktig intressert i musikk er ekte, eller true om du vil. Et band som Toto er f**n så mye mer ekte enn Mayhem, Satyricon eller Darkthrone!
ÆÆÆÆSJ! Der tørket du deg i ræven med dasspapir som Hege allerede har brukt!

Hæ? :)
Image

User avatar

ildsint
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 21 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ildsint »

Shitrock wrote:Historisk sett: Mayhem
Personleg sett: Emperor
Fanebærande sett: Darkthrone
står for den
Forever is endless. endless nothingness. nothing less: the end

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Runar wrote:Tenåringsmentaliteten til black metal er og blir latterlig. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hvis man gir ut skiver så ønsker man også å selge. De som vil være og ikke være "true" (hater utrykket forøvrig) så vil det være å la sine kunstneriske verdier gå til grunne for kommersielle verdier. Lager man mer lyttervennlig musikk for å oppnå høyere popularitet, da har man solgt seg. Det har da for f**n ikke noe å si om plateselskapet kjører reklamekampanjer. Det skulle da bare mangle.
Jeg er ikke så opptatt av hva som er true eller ikke jeg heller, men nå handler hele denne pollen om band som etter flertallets mening er TRUE, så da ville jeg diskutere litt rundt det, og dro fram hvorfor jeg mener at Dimmu ikke er true.

Selv om plateselskapet til Dimmu gjør ditten og datten, kan de nekte hvis de ikke vil bli overeksponert. Om Dimmu ikke hadde VILLET bli kjempestore og ha store musikkvideoer og reklamekampanjer, kunne de sikkert funnet seg et annet plateselskap!

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Hege wrote:
Runar wrote:Tenåringsmentaliteten til black metal er og blir latterlig. Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hvis man gir ut skiver så ønsker man også å selge. De som vil være og ikke være "true" (hater utrykket forøvrig) så vil det være å la sine kunstneriske verdier gå til grunne for kommersielle verdier. Lager man mer lyttervennlig musikk for å oppnå høyere popularitet, da har man solgt seg. Det har da for f**n ikke noe å si om plateselskapet kjører reklamekampanjer. Det skulle da bare mangle.
Jeg er ikke så opptatt av hva som er true eller ikke jeg heller, men nå handler hele denne pollen om band som etter flertallets mening er TRUE, så da ville jeg diskutere litt rundt det, og dro fram hvorfor jeg mener at Dimmu ikke er true.

Selv om plateselskapet til Dimmu gjør ditten og datten, kan de nekte hvis de ikke vil bli overeksponert. Om Dimmu ikke hadde VILLET bli kjempestore og ha store musikkvideoer og reklamekampanjer, kunne de sikkert funnet seg et annet plateselskap!
Nei, de kan ikke nekte plateselskapet å ha reklamekampanjer. Da ville de aldri blitt signet. En slik kontrakt der band kunne gjort noe slik ville vært helt uten logikk.

Om Darkthrone ikke ville bli så store kunne de valgt No Fashion og ikke Peaceville. Men alt går tilbake til at problemet er ikke at disse bandene ikke vil bli store og selge skiver. De har bare ikke klart å gjøre det like bra salgsmessig som Dimmu.

User avatar

Grimkvlt
Belieber
Belieber
Posts: 32
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Grimkvlt »

Er det faktisk folk som nekter at Dimmu er black metal? 8O

Locked Previous topicNext topic