Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Best av de største norske?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Jeg gir 666 stemmer til

Burzum
38
26%
Darkthrone
49
34%
Dimmu Borgir
15
10%
Emperor
31
21%
Enslaved
7
5%
Satyricon
5
3%
 
Total votes: 145
User avatar

Herremelk
Belieber
Belieber
Posts: 187
Joined: 10 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Herremelk »

Darkthrone, med Burzum og Mayhem på andre.

User avatar

Jølle
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 27 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jølle »

Mayhem eier black metal tronen. At ingen snakker om ordo ad chao er for meg totalt ufattelig.

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Affen wrote:
tyand wrote:Mr. Aff, ser du ingen (historisk) musikalsk verdi med Burzum?
Nei.
tyand wrote:Denne budeia du sikter til er tegnet av en viss Teodor Kittelsen.
Det er jeg fullstendig klar over. Det er fortsatt ei budeie. Og "musikken" blir ikke noe bedre uansett hvem som har tegna coveret.
---> Helt streit at du ikke har sansen for det musikalske, men det overrasker meg at du ikke ser hva slags historisk impact fyren har hatt på heavy metal. Tørr å påstå at herr Nugent ikke har gjort det samme - selv om han har solgt 30 millioner album.

---> Joda. en budeie er en budeie er en budeie. Har ikke kjempesansen for coveret selv, men satt inn i kontekst fungerer det veldig bra, mener nå jeg.
That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

tyand wrote:---> Helt streit at du ikke har sansen for det musikalske, men det overrasker meg at du ikke ser hva slags historisk impact fyren har hatt på heavy metal. Tørr å påstå at herr Nugent ikke har gjort det samme - selv om han har solgt 30 millioner album.
Haha, ok. Er nå rimelig sikker på at det er LITT flere som har latt seg inspirere av låter som Stranglehold, Motor City Madhouse, Snakeskin Cowboys, Wang Dang Sweet Poontang, enn som har latt seg inspirere av Vikernes "verker" :lol:
Image

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Avstår fra å stemme, men har følgende å si:

BURZUM
Som jeg skrev offisielt et annet sted for en tid tilbake: "Kommer aldri til å glemme første gangen jeg hørte mannens debutalbum på en røten walkman på vei over et tåkelagt Sognefjell. Står fortsatt høyt på lista over en av de mest innflytelsesrike metal-utgivelser noensinne. Kaldt, j****g og unikt.

DARKTHRONE
Hva skal man si som ikke har blitt sagt allerede? Foretrekker gullperioden fremfor dagens Darkthrone. Faktisk litt flaut at folk i dag gjør "ortodoks nekro black metal" når denne gjengen briljerte for snart 20 år siden. Utpult? Yes.

DIMMU BORGIR
Nei. Nei. Nei.

EMPEROR
Har faktisk mest sans for bandets siste skive, Prometheus. Skal heller ikke kimse av hva de satt i gang med In The Nightside Eclipse. Hadde de bare visst hva for noe jævelskap yet to come > symfonisk black metal. Grøss.

ENSLAVED
Har altfor lite kjennskap til skivene. Har bare Below The Lights som til gjengjeld er en mektig plate. Et (tidvis) fantastisk liveband. Stort pluss for trivelige folk i bandet.

SATYRICON
Faens f***e at jeg ikke finner igjen første demoen jeg kjøpte av Kjetil en skummel vinternatt bak Sentrum Scene. The Shadowthrone, klassisk norsk black metal. Rebel Extravaganza, et mesterverk. Volcano, inne på noe definitivt bra. Resten, mje.

---

MAYHEM (som også må nevnes)
De Mysteriis Dom Sathanas er og blir essensen av black metal. Punktum.

IMMORTAL
I ettertid synes jeg Immortal bare er fjas, sett bort i fra kongeskiva Pure Holocaust.
That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Affen wrote:
tyand wrote:---> Helt streit at du ikke har sansen for det musikalske, men det overrasker meg at du ikke ser hva slags historisk impact fyren har hatt på heavy metal. Tørr å påstå at herr Nugent ikke har gjort det samme - selv om han har solgt 30 millioner album.
Haha, ok. Er nå rimelig sikker på at det er LITT flere som har latt seg inspirere av låter som Stranglehold, Motor City Madhouse, Snakeskin Cowboys, Wang Dang Sweet Poontang, enn som har latt seg inspirere av Vikernes "verker" :lol:
Tsja, ikke si det mr. Aff. Bor mange folk i midwesten, vet du :) Jeg tror i hvertfall at folk om 30 år vil snakke mer om Varg Vikernes enn Ted Nugent rent musikalskhistorisk sett.

Forresten, har du sett TN i realityserien Supergroup eller? Fyttifleisan.
That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

tyand wrote:Tsja, ikke si det mr. Aff. Bor mange folk i midwesten, vet du :) Jeg tror i hvertfall at folk om 30 år vil snakke mer om Varg Vikernes enn Ted Nugent rent musikalskhistorisk sett.
Vel, Cat Scratch Fever er et klassisk riff på nivå med Smoke On the Water. Hva har Vikernes å by på i den klassen?
tyand wrote:Forresten, har du sett TN i realityserien Supergroup eller? Fyttifleisan.
Jepp. Som vanlig langt kulere enn alle andre, til tross for Scott Ian og Seb Bach er med.
Image

User avatar

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Om man ser på musikere som sådan, så har Nugent selvsagt hatt større innflytelse. Om man ser på metal, har Burzum hatt større.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Har på ett eller annet tidspunkt digga alle, men det er uten tvil Burzum som vekker sterkest følelser hos meg, i tillegg er Burzum den eneste av de på lista som fortsatt leverer kvalitet. Erlitt i tvil på rekkefølgen videre.

Dimmu har levert knallsterke skiver i SBD, PEM og DCA, Immortals At The Heart Of Winter er en av mine all time favoritter, men de to siste skivene har skuffa, Mayhems The Mysteriis er jo en klassiker på høyde med de este Burzum skivene, i tillegg er Deathcrush, Wolfs Lair og Grand Declaration meget gode skiver, Darkthornes skiver fra A Blaze tom Panzerfaust er alle klassikere, men de har tapt seg noe j****g de siste årene, Emperors Anthems er j****g bra, resten er greit, Satyricon har levert ett mesterverk i Rebel, Nemesis er bra, samme med Shadowthrone, men som Darkthrone har kvaliteten sunket som ett blylodd de siste åra. Enslaveds Mardraum er veldig bra, resten er bra, men jeg har aldri vært direkte fan.

User avatar

smeghead
Belieber
Belieber
Posts: 67
Joined: 14 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by smeghead »

klarer ikke å bestemme meg, så det blir gullmedalje til både Burzum og Darkthrone. Mayhem på andreplass, Ordo ad Chao er sjennial.

User avatar

Guybrush Threepwood
B
B
Posts: 3
Joined: 15 Oct 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Guybrush Threepwood »

Stemte Burzum, Darkthrone og Mayhem hakk i hel. Alle band har plater som er unike.

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Stian wrote:Om man ser på musikere som sådan, så har Nugent selvsagt hatt større innflytelse. Om man ser på metal, har Burzum hatt større.
Hadde faktisk aldri hørt om Ted Nugent før jeg hang her og så på alle tiradene Afferten kom med om fyren. Har nå fått med meg at fyren er en politisk idiot, har solgt masse skiver (?) og ellers...tja. Jeg satte på Cat Scratch Fever på spotify, og kom til den konklusjonen at Motorheads versjon er bedre.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

DarthVidar wrote:Hadde faktisk aldri hørt om Ted Nugent før jeg hang her og så på alle tiradene Afferten kom med om fyren.
Samme her. Og til nå har jeg hørt minimalt av kisen. Ei låt eller noe kanskje.

User avatar

smeghead
Belieber
Belieber
Posts: 67
Joined: 14 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by smeghead »

det ble Burzum til zlutt, alle metal-skivene hans er golde som gull.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

sumostig wrote:
DarthVidar wrote:Hadde faktisk aldri hørt om Ted Nugent før jeg hang her og så på alle tiradene Afferten kom med om fyren.
Samme her. Og til nå har jeg hørt minimalt av kisen. Ei låt eller noe kanskje.
Klart, om man ikke gidder stikke nesa utafor temmelig snevre metalmiljø er det vel mye man går glipp av. Sikkert ikke mange av dagens ungdom som er oppvokst med Burzum som skjønner hvor viktig f.eks Eric Clapton, Jeff Beck, Jimmy Page osv har vært/er heller. Og jada, jeg har prata med folk som ikke vet hvem noen av de 3 jeg nevnte er. Så jeg tar det ikke tungt at innsnevra metalheads på et forum i Norge ikke har hørt om The Mighty Nuge.

Ted Nugent har solgt over 30 millioner album, og spilt over 6000 konserter. Hvordan er salgstallene til Burzum i forhold? Ganske patetisk, vil jeg tro :wink:

Og ikke minst - hvor mange av alle de som har hørt om Greven & Burzum via media (kirkebranner, drap, fengsel) kjenner egentlig til musikken?
Image

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Affen wrote:Ted Nugent har solgt over 30 millioner album, og spilt over 6000 konserter.
Salgstall forteller ikke noe om innflytelse eller kvalitet. Noe denne listen helt klart viser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Tomas wrote:
Affen wrote:Ted Nugent har solgt over 30 millioner album, og spilt over 6000 konserter.
Salgstall forteller ikke noe om innflytelse eller kvalitet. Noe denne listen helt klart viser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists
Eh nei. For Beatles, Elvis, Michael Jackson, ABBA, Madonna, Zeppelin og Queen har jo ikke hatt noe innflytelse... Eller hva prøvde du egentlig å poengtere? Mener du virkelig seriøst at disse artistene ikke har hatt innflytelse eller levert kvalitet???
Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Tomas wrote:
Affen wrote:Ted Nugent har solgt over 30 millioner album, og spilt over 6000 konserter.
Salgstall forteller ikke noe om innflytelse eller kvalitet. Noe denne listen helt klart viser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists
Enig i postulatet ditt, men ikke i verifikasjonen din.

Går man litt lengre ned på lista (Julio Iglesias) er det lettere å være enig.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Affen wrote:
Tomas wrote:
Affen wrote:Ted Nugent har solgt over 30 millioner album, og spilt over 6000 konserter.
Salgstall forteller ikke noe om innflytelse eller kvalitet. Noe denne listen helt klart viser:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists
Eh nei. For Beatles, Elvis, Michael Jackson, ABBA, Madonna, Zeppelin og Queen har jo ikke hatt noe innflytelse... Eller hva prøvde du egentlig å poengtere? Mener du virkelig seriøst at disse artistene ikke har hatt innflytelse eller levert kvalitet???
Prøv heller med A. R. Rahman, Charles Aznavour og Michiya Mihashi. Det går altså fint an å selge mye uten at det automatisk betyr innflytelse og kvalitet.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

LostParadise
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 17 Aug 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LostParadise »

Dimmu Borgir.

Dette er ikke den sjangeren jeg er mest oppdatert på, men av de nevnte er det de jeg har hørt mest på (sammen med Satyricon).

Locked Previous topicNext topic